Perspektywy rozwoju ekologicznej i etycznej konsumpcji w Polsce na tle krajów zachodnio-europejskich
DOI:
https://doi.org/10.2478/v10103-011-0013-3Abstrakt
Przegląd literatury zachodnio-europejskiej pozwala stwierdzić, że jednym z najbardziej zauważalnych trendów w sferze konsumpcji w ostatnich latach jest coraz większa świadomość ekologiczna i społeczna w wymiarze globalnym. Problematyka zachowań i postaw konsumentów wobec produktów "społecznie odpowiedzialnych" nabiera coraz większego znaczenia także w polskiej gospodarce. Celem artykułu jest ocena perspektyw rozwoju etycznej i ekologicznej konsumpcji w Polsce na tle krajów zachodnio-europejskich. Analizę porównawczą prowadzono bazując na źródłach w których jak i badaniach pierwotnych realizowanych na reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski. W oparciu o analizę czynnikową, a dokładniej metodę analizy głównych składowych, dokonano także podziału polskich konsumentów na jednorodne grupy typologiczne pod względem ich wrażliwości na różne aspekty związane z ekologią i etyką.
Pobrania
Bibliografia
Alter Eco, (2005), 2002-2005 Les consommateurs français et le Commerce Équitable, http://www.altereco.com/_data/documents%20PDF/Etude%20avril%202005.pdf (access: 16.1.2010)
Google Scholar
Bedyńska S., Brzesińska A. (2007), Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Wydawnictwo SWPS Academica, Warszawa
Google Scholar
Bhandarkar M., Alvarez-Rivero T. (2007), From supply chains to value chains: A spotlight on CSR in: Industrial Development for the 21st Century: Sustainable Development Perspectives UN, New York
Google Scholar
Bywalec Cz. (2007), Konsumpcja w teorii i praktyce gospodarowania, PWN, Warszawa
Google Scholar
Can You Hear Me, Ipsos MORI 2009, http://www.ipsos-mori.com/DownloadPublication/1287_reputation-newsletter-can-you-hearme.pdf (access: 16.1.2010)
Google Scholar
Carbone V., Moatti V.,Greening the Supply Chain: Preliminary Results of a Global Survey, Supply Chain Forum An International Journal Vol. 9 - N°2 – 2008
Google Scholar
Corporate Ethics and Fair Trading. A Nielsen Global Consumer Report, October 2008, http://tr.nielsen.com/site/documents/CSR_Fairtrade_global_reportOctober08.pdf
Google Scholar
de Brito M., Carbone, V., & Meunier, C. (2008), Towards a sustainable fashion retail supply chain in Europe: Organisation and performance, International Journal of Production and Economics, 114, 534-553
Google Scholar
Global Lifestyle of Health and Sustainability. An overview on the growing global market and consumer base for sustainable products and services August 2008, Moxie Design Group Limited,http://www.nzbcsd.org.nz/_attachments/GLOHAS_international_publication_FINAL.pdf (access: 10 March .2011)
Google Scholar
Janoś-Kresło M., Mróz B. (2006), Konsument i konsumpcja we współczesnej gospodarce, SGH, Warszawa
Google Scholar
Kieżel E. (2010), Konsument i jego zachowania na rynku europejskim, PWE, Warszawa
Google Scholar
Mirvis P. H., Can You Buy CSR? California Management Review Vol. 51, No. 1 Fall 2008 Cmr.Berkeley.Edu, s. 109
Google Scholar
Moore S. B, Ausley L.W. (2004), Systems thinking and green chemistry in the textile industry: concepts, technologies and benefits, Journal of Cleaner Production 12 585–601
Google Scholar
Myers N., Kent J. (2004) New Consumers : The Influence of Affluence on the Environment, Washington, DC, USA: Island Press
Google Scholar
Organic Exchange - Organic Cotton Market Report 2009, http://www.organicexchange.org
Google Scholar
Ratnakar Adhikari and Yumiko Yamamoto (2007) The textile and clothing Industry: Adjusting to the post-quota world, in: Industrial Development for the 21st Century: Sustainable Development Perspectives UN, New York, 2007, p. 205
Google Scholar
Smyczek S., Sowa I. (2005), Konsument na rynku. Zachowania, modele, aplikacje, Difin, Warszawa
Google Scholar
Stanisz A. (2007), Przystępny kurs statystyki, tom 3, Kraków
Google Scholar
Ten Years of Ethical Consumerism: 1999-2008, The Co-operative Bank, with additional research by the Ethical Consumer Research Association (ECRA), Available from http://www.goodwithmoney.co.uk/ethicalconsumerismreport (23 Feb. 2010)
Google Scholar
The Cone Cause Evolution & Environmental Survey (2008), http://www.coneinc.com
Google Scholar
The Ethical Consumerism Report (2007), the Co-operative Bank, with additional research by the Ethical Consumer Research Association (ECRA), http://www.co-operativebank.co.uk/images/pdf/ethical_consumer_report_2007.pdf
Google Scholar
The Ethical Consumerism Report (2008), the Co-operative Bank, with additional research by the Ethical Consumer Research Association (ECRA), http://www.ethicalconsumer.org/Portals/0/Downloads/ETHICAL%20CONSUMER%20REPORT.pdf
Google Scholar
The Ethical Consumerism Report (2009), the Co-operative Bank, with additional research by the Ethical Consumer Research Association (ECRA)
Google Scholar
The Ethical Consumerism Report 2010. Ethical Shopping Through the Downturn, The Cooperative Bank, with additional research by the Ethical Consumer Research Association (ECRA), http://www.goodwithmoney.co.uk/ethicalconsumerismreport (access: 9 March 2011)
Google Scholar
Wieczorkowska G., Wierzbiński J. (2007), Statystyka, Analiza badań społecznych, WN SCHOLAR, Warszawa 2007
Google Scholar
Zakrzewska M. (1994), Analiza czynnikowa w budowaniu i sprawdzaniu modeli psychologicznych, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.