Finansowy wymiar rozwoju przedsiębiorczości społecznej: doświadczenia polskie i ukraińskie
DOI:
https://doi.org/10.18778/1508-2008.26.33Słowa kluczowe:
przedsiębiorczość społeczna, wsparcie finansowe, źródła finansowe, wsparcie rządowe, rozwój społeczności, problemy społeczneAbstrakt
Artykuł wpisuje się w dyskusję na temat wymiaru finansowego przedsiębiorczości społecznej. Celem zaprezentowanych analiz jest porównanie polskich i ukraińskich doświadczeń w zakresie finansowych podstaw rozwoju przedsiębiorczości społecznej i zaproponowanie na tej podstawie rekomendacji dla rozwoju przedsiębiorczości społecznej w Ukrainie. Przegląd źródeł naukowych i podejść do rozwiązania problemu ograniczonych zasobów finansowych dla przedsiębiorstw społecznych wskazuje, że wsparcie państwa ukraińskiego ma charakter początkowy. Polityka rządu powinna identyfikować zarówno potrzeby przedsiębiorstw społecznych, jak i problemy społeczne, które mogą być przez te podmioty rozwiązywane. Istotność tych zagadnień polega na tym, że poziom zaangażowania finansowego w rozwój przedsiębiorczości społecznej jest uzależniony od współpracy różnych interesariuszy: władz państwowych i samorządowych (regulacyjny mechanizm wsparcia finansowego); biznesu (mentoring i wsparcie grantowe); uczelni wyższych (szkolenia z zakresu przedsiębiorczości społecznej) oraz organizacji obywatelskich. W celu uzyskania rekomendacji w zakresie rozwoju krajowego modelu finansowego wsparcia przedsiębiorstw społecznych w Ukrainie przeanalizowano mechanizmy finansowania przedsiębiorczości społecznej w Polsce. Z przeprowadzonych badan wynika, że wydatki rządowe w sferze społecznej powinny w większym stopniu być przeznaczone na organizowanie programów wsparcia przedsiębiorczości społecznej dla tych przedsiębiorstw społecznych, które wykorzystują efektywne modele komercjalizacji wpływu społecznego. Takie postępowanie będzie sprzyjało rozwojowi tych podmiotów. Metodologicznie opracowanie oparto na porównawczej metodzie analizy głównych źródeł finansowania przedsiębiorstw społecznych w Polsce i na Ukrainie, w tym instytucji publicznych (pożyczki, gwarancje, dotacje i nagrody) oraz z innych funduszy międzynarodowych. W związku z upowszechnianiem się koncepcji przedsiębiorczości społecznej w Ukrainie prowadzone badanie ma istotne znaczenie strategiczne i aplikacyjne. W wyniku przeprowadzonych badań wynika, że przedsiębiorczość społeczna w Polsce była uznawana, na poziomie państwa, za ważne narzędzie realizacji celów społecznych. Wyniki badania wydają się mieć istotne znaczenie w kontekście współczesnych wyzwań rozwojowych Ukrainy. Ukraińscy przedsiębiorcy społeczni mogą skorzystać z europejskich wzorców mechanizmów wspierania działalności (rozpoczęcia lub rozszerzenia), także w kontekście umiędzynarodowienia własnej działalności. Instytucjonalne wsparcie procesów internacjonalizacji biznesu społecznego, nie stało się dotychczas powszechną praktyką w Ukrainie. Ukraińska ekspansja międzynarodowa może być impulsem dla rozwoju nie tylko przedsiębiorstw społecznych, ale również całego kraju. Zidentyfikowane w wyniku badania narzędzia, zasoby i mechanizmy wspierania przedsiębiorczości społecznej w Polsce potencjalnie mogą przyczynić się do pokonywania przeszkód umiędzynarodowienia ukraińskich przedsiębiorstw społecznych.
Pobrania
Bibliografia
Akbulaev, N., Aliyev, Y., Ahmadov, T. (2019), Research models for financing a social business: theory and practice, “Heliyon”, 5, https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2019.e01599
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2019.e01599
Alegre, I., Kislenko, S., Berbegal‑Mirabent J. (2017), Organized Chaos: Mapping the Definitions of Social Entrepreneurship, “Journal of Social Entrepreneurship”, 8 (2), pp. 248–264, https://doi.org/10.1080/19420676.2017.1371631
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/19420676.2017.1371631
Amouri, A., Festa, G., Shams, R., Sakka, G., Rossi, M. (2021), Technological propensity, financial constraints, and entrepreneurial limits in young entrepreneurs’ social business enterprises: The Tunisian experience, “Technological Forecasting & Social Change”, 173, pp. 121–126, https://doi.org/10.1016/j.techfore.2021.121126
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.techfore.2021.121126
Aranchiі, V., Іhnatenko, M. (2021), Development of social entrepreneurship in Ukraine, “University Economic Bulletin”, 48, pp. 154–158, https://doi.org/10.31470/2306-546X-2021-48-154-158
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31470/2306-546X-2021-48-154-158
Borzaga, C., Galera, G., Franchini, B., Chiomento, S., Nogales, R., Carini, C. (2020), Social Enterprises and Their Ecosystems in Europe. Comparative Synthesis Report, Publications Office of the European Union, Luxembourg, https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=738&langId=en&pubId=8274&furtherPubs=yes (accessed: 23.01.2022).
Google Scholar
Breus, S., Solokha, D., Bieliakova, O., Derii, Z., Dielini, M. (2020), Entrepreneurship development model under conditions of business social responsibility, “Academy of Entrepreneurship Journal”, 26 (3), pp. 1–8, https://www.abacademies.org/articles/Entrepreneurship ‑development‑model‑under‑conditions‑of‑business‑social‑responsibility-1528-2686-26-3-364.pdf (accessed: 23.01.2022).
Google Scholar
Costa, E., Pesci, C. (2016), Social Impact Measurement: Why Do Stakeholders Matter?, “Sustainability Accounting, Management and Policy Journal”, 7 (1), pp. 99–124, https://doi.org/10.1108/SAMPJ-12-2014-0092
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1108/SAMPJ-12-2014-0092
Dale, A., Wathan, J., Higgins, V. (2008), Secondary analysis of quantitative data sources, [in:] P. Alasuutari, L. Bickman, J. Brannen (eds.), The SAGE handbook of social research methods, Sage, London, pp. 520–535.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4135/9781446212165.n31
Frankfort‑Nachmias, C., Nachmias, D. (2001), Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S‑ka, Poznań.
Google Scholar
Grieco, C. (2018), What do social entrepreneurs need to walk their talk? Understanding the attitude‑behaviour gap in social impact assessment practice, “Nonprofit Management and Leadership”, 29 (1), pp. 105–122, https://doi.org/10.1002/nml.21310
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1002/nml.21310
Hantrais, L. (1999), Contextualization in cross‑national comparative research, “International Journal of Social Research Methodology”, 2 (2), pp. 93–108, https://doi.org/10.1080/136455799295078
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/136455799295078
Hofstede, G. (2011), Dimensionalizing Cultures: The Hofstede Model in Context, “Online Readings in Psychology and Culture”, 2 (1), pp. 1–26, https://doi.org/10.9707/2307-0919.1014
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.9707/2307-0919.1014
Jreisat, J.E. (2005), Comparative Public Administration is Back, Prudently, “Public Administration Review”, 65 (2), pp. 231–234, https://doi.org/10.1111/j.1540‑6210.2005.00447.xJreisat, J.E. (2019), Comparative Public Administration and Policy, Routledge, New York, https://doi.org/10.4324/9780429037238
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-6210.2005.00447.x
Kamaludin, M., Xavier, J., Muslim, A. (2021), Social entrepreneurship and sustainability: a conceptual framework, “Journal of Social Entrepreneurship”, https://doi.org/10.1080/19420676.2021.1900339
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/19420676.2021.1900339
Krajowy Program Rozwoju Ekonomii Społecznej (2014), Krajowy Program Rozwoju Ekonomii Społecznej na lata 2014–2023. Ekonomia Solidarności Społecznej, Warszawa, https://www.gov.pl/attachment/9740535a‑da7d-479b-9280-786ffe546a44 (accessed: 23.01.2022).
Google Scholar
Krajowy Program Rozwoju Ekonomii Społecznej (2019), Uchwała No. 11 Rady Ministrów z dnia 31 stycznia 2019 r. zmieniająca uchwałę w sprawie przyjęcia programu pod nazwą „Krajowy Program Rozwoju Ekonomii Społecznej, Warszawa, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WMP20190000214/O/M20190214.pdf (accessed: 23.01.2022).
Google Scholar
Licite‑Kurbe, L, Gintere, D. (2021), Analysis of Financial Support Instruments for Social Enterprises in Latvia, “Rural Sustainability Research”, 45 (340), https://doi.org/10.2478/plua-2021-0009
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2478/plua-2021-0009
Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (n.d.), https://www.eog.gov.pl (accessed: 23.01.2022).
Google Scholar
Newth, J., Woods, C. (2014), Resistance to social entrepreneurship: how context shapes innovation, “Journal of Social Entrepreneurship”, 5 (2), pp. 192–213, https://doi.org/10.1080/19420676.2014.889739
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/19420676.2014.889739
Parekh, N., Attuel‑Mendès, L. (2022), Social entrepreneurship finance: the gaps in an innovative discipline, “International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research”, 28 (1), pp. 83–108, https://doi.org/10.1108/IJEBR‑05‑2021‑0397
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1108/IJEBR-05-2021-0397
Portal organizacji pozarządowych (n.d.), http://www.ngo.pl (accessed: 23.01.2022).
Google Scholar
Revko, A. (2017), Social entrepreneurship as the main resource for the regional development, “Marketing and Management of Innovations”, 1, pp. 85–96, http://doi.org/10.21272/mmi.2017.1%2D28
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.21272/mmi.2017.1-28
Revko, A., Verbytska, A. (2019), Financial Instruments for social infrastructure development of the region in conditions of decentralization, “Financial and Credit Activity: Problems of Theory and Practice”, 3 (30), pp. 482–489, https://doi.org/10.18371/fcaptp.v3i30.179858
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18371/fcaptp.v3i30.179858
Shahi, R., Parekh, N. (2021), Financing Social Enterprises: An Upper Echelon Perspective, “FIIB Business Review”, 11 (2), https://doi.org/10.1177/23197145211033092
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/23197145211033092
Smachylo, V., Khalina, V., Kylnytska, Y. (2018), Development of the social entrepreneurship in Ukraine as an innovative form of the business, “Marketing and Management of Innovations”, 1, pp. 235–246, http://doi.org/10.21272/mmi.2018.1-17
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.21272/mmi.2018.1-17
Social enterprises in Ukraine. Final report on the results of the study (2017), Youth Center for Social Transformation SOCIUM‑XXI, Kyiv.
Google Scholar
Staicu, D. (2018), Financial sustainability of social enterprise in Central and Eastern Europe, Proceedings of the international conference on business excellence, “Sciendo”, 12 (1), pp. 907–917, https://ideas.repec.org/a/vrs/poicbe/v12y2018i1p907-917n81.html (accessed: 23.01.2022).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2478/picbe-2018-0081
Wackowski, K., Blyznyuk, T. (2017), Modern Ukrainian and Polish business cultures: G. Hofstede’s classification, “Economic Annals‑XXI”, 165, pp. 71–74, https://doi.org/10.21003/ea.V165-15
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.21003/ea.V165-15
Waligora, A., Revko, A. (2019), Social entrepreneurship as a determinant for the local community development: experience of Polish and Ukrainian regions, “Polissia Scientific Bulletin”, 2, pp. 150–156, http://nvp.stu.cn.ua/article/view/203241/203013 (accessed: 23.01.2022).
Google Scholar
Wilson, D. (2011), Comparative analysis in public management: reflections on the experience of a major research programme, “Public Management Review”, 13 (2), pp. 293–308, https://doi.org/10.1080/14719037.2010.532967
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/14719037.2010.532967
Wisła, R., Nowosad, A. (eds.) (2020), Economic Transformation in Poland and Ukraine: National and Regional Perspectives, Routledge, London, https://doi.org/10.4324/9781003041375
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9781003041375
Wspólny regulamin dotacji udzielanych przez Ośródki Wsparcia Ekonomii Społecznej w województwie wielkopolskim (2018), Warszawa, http://woes.pl/wp‑content/uploads/2018/04/wspolny_regulamin_OWES.pdf (accessed: 23.01.2022).
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.