The Pedagogical College at the Jagiellonian University (1921–1952): Origins, Founders, Significance

Auteurs

DOI :

https://doi.org/10.18778/2450-4491.11.11

Mots-clés :

pedagogy, teacher training, Jagiellonian University, Pedagogical College, Department of Pedagogy

Résumé

The establishment and the activities of the Pedagogical College at the Jagiellonian University was an important event in the history of Polish pedagogy because this fact accelerated the process of its developing as a standalone academic discipline, with Krakow becoming an important centre of pedagogical thought. The process of developing an appropriate curriculum for training secondary school teachers, which combined practice and theory, took place in this College. In 1926, the Pedagogical College opened a Department of Pedagogy and saw the launch of the first Master’s programme in pedagogy.

Biographie de l'auteur

Katarzyna Dormus, Pedagogical University of Krakow

Dormus, Katarzyna – historian, habilitated doctor, professor at the Pedagogical University of Krakow, head of the Department of History of Education at the Institute of Preschool and School Pedagogy. Research interests: history of education and pedagogical thought of the Enlightenment period and the nineteenth and twentieth centuries, with particular emphasis on the issues of the educating of women and family history.

Références

Baścik S. (1967) Dzieje pedagogiki w Uniwersytecie Jagiellońskim, “Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Historyczne”, 16: 406–435.
View in Google Scholar

Chodakowska J. (1994) Uniwersytecki studia pedagogiczne, “Rozprawy z Dziejów Oświaty”: 151–172.
View in Google Scholar

Czubiński A. (1972) Dzieje Uniwersytetu Poznańskiego w latach 1918–1939 in: Dzieje Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza 1919–1969, Z. Grot (ed.), Poznań, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. A. Mickiewicza: 59–303.
View in Google Scholar

Dawid J. W. (1961) Polski Instytut Pedagogiczny in: Dawid J.W., Pisma pedagogiczne, oprac. R. Wroczyński, Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich: 150–160.
View in Google Scholar

Dormus K. (2019) The Beginnings of Institutionalization of Pedagogy in Cracow, “Przegląd Historyczno-Oświatowy”, 1/2: 47–59.
View in Google Scholar

Dutkowa R. (1973) Komisja Edukacji Narodowej. Zarys działalności, wybór materiałów źródłowych, Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
View in Google Scholar

Dutkowa R. (1968) Studium Pedagogiczne Uniwersytetu Jagiellońskiego 1921–1952. (Zarys działalności), “Przegląd Historyczno-Oświatowy”, 4: 444–459.
View in Google Scholar

Dybiec J. (1998) Leon Kulczyński in: W. Bobrowska-Nowak, D. Drynda (ed.), Słownik pedagogów polskich, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
View in Google Scholar

Dybiec J. (2000) Uniwersytet Jagielloński 1918–1939, Kraków, Nakładem Polskiej Akademii Umiejętności.
View in Google Scholar

Gawecki B. J. (1958) Władysław Heinrich (1869–1957), “Ruch Filozoficzny”, 1–3: 2–10.
View in Google Scholar

Gawecki B. J. (1960) Władysław Heinrich in: Polski Słownik Biograficzny, vol. IX, Wrocław 1960–1961, Zakład Narodowy im. Ossolińskich: 249–350.
View in Google Scholar

Gündel A. (1892) Leben und Wirken Ernst Christian Trapp’s, Leipzig.
View in Google Scholar

Heinrich T. (1996) Wspomnienie o Ojcu – Władysławie Heinrichu in: Tradycja i wyzwania, Księga pamiątkowa na 75-lecie założenia Studium Pedagogicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego 1921–1996, K. Pacławska (ed.), Kraków, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych “Universitas”: 31–35.
View in Google Scholar

Konferencja w sprawie kształcenia nauczycieli odbyta w Krakowie w dniach 17, 18, 19 grudnia 1945 (1946), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Towarzystwa Pedagogicznego.
View in Google Scholar

Kot S. (1996) Historia wychowania, vol. II, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie “Żak”.
View in Google Scholar

Kronika Uniwersytetu Jagiellońskiego za lata 1926/27–1929/30, Kraków 1934.
View in Google Scholar

Krukowski J. (1983) Kształcenie nauczycieli na poziomie wyższym in: Kształcenie nauczycieli w Polsce Ludowej 1945–1975, J. Jarowiecki, B. Nowecki, Z. Ruta (eds.), Kraków, Wydawnictwo Naukowe WSP: 137–269.
View in Google Scholar

Kulczyński L. (1906) Praktyczny kurs szkolenia nauczycieli w szkołach średnich, Lwów (From “Muzeum”).
View in Google Scholar

Kurdybacha Ł., Mitera-Dobrowolska M. (1973) Komisja Edukacji Narodowej, Warszawa, PWN.
View in Google Scholar

Miąso J. (2003) Komisja Pedagogiczna Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego (1921–1928) i jej rola w rozwoju nauk pedagogicznych, “Rozprawy z Dziejów Oświaty”: 135–159.
View in Google Scholar

Michalewska K. (1996) Studium Pedagogiczne UJ 1921–1952. Zarys dziejów i organizacja studiów in: Tradycja i wyzwania. Księga pamiątkowa na 75-lecie założenia Studium Pedagogicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego 1921–1996, K. Pacławska (ed.), Kraków, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych “Universitas”: 55–69.
View in Google Scholar

Michalski G. (1994) Zygmunt Mysłakowski (1890–1971). Działalność i twórczość pedagogiczna, “Acta Universitatis Lodziensis. Folia Paedagogica et Psychologia”, vol. 33, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
View in Google Scholar

Nowacki T. W. (1990) Zygmunt Mysłakowski – współtwórca pedagogiki naukowej. W setną rocznicę urodzin (1890–1971), “Przegląd Historyczno-Oświatowy”, 2: 159–185.
View in Google Scholar

Olszewski K. (1971) Leon Kulczyński in: Polski Słownik Biograficzny, vol. XVI, Wrocław 1971, Zakład Narodowy im. Ossolińskich: 140–141.
View in Google Scholar

Pacławska K. (1996) Wprowadzenie in: Tradycja i wyzwania. Księga pamiątkowa na 75-lecie założenia Studium Pedagogicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego 1921–1996, K. Pacławska (ed.), Kraków, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych “Universitas”: 15–19.
View in Google Scholar

Perkowska U. (1995) Studia i kursy zawodowe na Uniwersytecie Jagiellońskim w latach 1868/69–1938/39, Kraków, Księgarnia Akademicka.
View in Google Scholar

Rzepa T., Dobroczyński B. (2009) Historia polskiej myśli psychologicznej. Gałązki z drzewa Psyche, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar

Stachowski R. (2004) Historia współczesnej myśli pedagogicznej. Od Wundta do czasów najnowszych, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe “Scholar”.
View in Google Scholar

Szewczuk W. (1972) Władysław Heinrich – filozof, psycholog, pedagog. (W stulecie urodzin), “Przegląd Psychologiczny” 1972, 1: 17–29.
View in Google Scholar

Szmyd K. (2003) Twórcy nauk o wychowaniu w środowisku akademickim Lwowa (1860–1939), Rzeszów, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
View in Google Scholar

Szmyd K. (1997) Zygmunt Karol Mysłakowski (1890–1971). Twórczość i wkład do rozwoju nauk o wychowaniu, Rzeszów, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
View in Google Scholar

Szybiak I. (2008) Zawód nauczyciela a Komisja Edukacji Narodowej in: Dylematy historii i polityki. Księga dedykowana profesor Annie Magierskiej, R. Chwedoruk, D. Przastek (eds.), Warszawa, Oficyna Wydawnicza Aspra-JR: 15–22.
View in Google Scholar

Szybiak I. (2009) Recenzja: Kazimierz. Szmyd, Twórcy nauk o wychowaniu w środowisku akademickim Lwowa (1860–1939), Rzeszów 2003, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 434, “Rozprawy z Dziejów Oświaty”: 177–180.
View in Google Scholar

Terlecka W. (2000) Zygmunt Karol Mysłakowski (1890–1971) in: Złota księga Wydziału Filozoficznego, J. Miklaszewska, J. Mizera (eds.), Kraków, Księgarnia Akademicka: 239–245.
View in Google Scholar

Dekret z dnia 28 października 1947 roku o organizacji nauki i szkolnictwa wyższego (Dz. U. z 1947 r., nr 66, poz. 415) http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19470660415 ; date accessed: 8.05.2020.
View in Google Scholar

Pacławska K., Historia Studium Pedagogicznego UJ, http://www.sp.uj.edu.pl/studium/historia ; date accessed: 1.12.2019.
View in Google Scholar

Ustawa z dnia 15 grudnia 1951 roku o szkolnictwie wyższym i pracownikach nauki (Dz.U. z 1952 r., nr 6, poz. 38) http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19520060038 ; date accessed: 9.05.2020.
View in Google Scholar

https://pedagogika.uj.edu.pl/zaklad-pedagogiki-spolecznej-i-andragogiki ; date accessed: 1.12.2019.
View in Google Scholar

Téléchargements

Publiée

2020-10-21

Comment citer

Dormus, K. (2020). The Pedagogical College at the Jagiellonian University (1921–1952): Origins, Founders, Significance. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 11(2), 138–154. https://doi.org/10.18778/2450-4491.11.11