Krytyczne wydarzenia życiowe i ich znaczenie w biografiach seniorów

Auteurs

DOI :

https://doi.org/10.18778/2450-4491.10.09

Mots-clés :

krytyczne wydarzenia życiowe, starość, mądrość życiowa

Résumé

Artykuł przedstawia wyniki stanowiące część szerszych badań międzypokoleniowych na temat ważnych, znaczących wydarzeń biograficznych. Narracje osób badanych zostały poddane analizie przez pryzmat wyłonionych w literaturze kryteriów odnoszących się do tzw. krytycznych wydarzeń życiowych (m.in. nagłość zdarzenia i nieprzewidywalności jego skutków, potencjalna dwuwartościowość, rodzaj i charakter zmian życiowych, jakie są efektem zmagania z tym zdarzeniem). Autorki podejmują próbę zrekonstruowania najbardziej typowych krytycznych wydarzeń życiowych i ich znaczenia w biografiach seniorów. Perspektywa temporalna (schyłek życia, czas podsumowań) służy refleksyjnej narracji i czyni ją tym samym wartościową dla egzemplifikacji możliwych (potencjalnych) skutecznych i nieskutecznych strategii życiowych, poczucia jakości życia oraz podstawę budowania mądrości życiowej.

Bibliographies de l'auteur

Karolina Kuryś-Szyncel, Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Studiów Edukacyjnych

Kuryś-Szyncel Karolina – doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie pedagogika, Wydział Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu. Pedagog, psycholog, filolog polski. Absolwentka Kursu Zaawansowanego Terapii Systemowej przy Wielkopolskim Towarzystwie Terapii Systemowej (WTTS). Certyfikowana przez Gordon Training International trenerka Treningu Skutecznego Rodzica. Obszary badawcze: biograficzne uwarunkowania rozwoju w kontekście jednostkowym i rodzinnym oraz rekonstrukcja mechanizmów personalizacyjnych i autopojetycznych w biegu życia systemu rodzinnego.

Aleksandra Błachnio, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Wydział Psychologii

Błachnio Aleksandra – doktor habilitowany nauk społecznych w dyscyplinie psychologia, Wydział Psychologii Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Obszary badawcze: jakość życia, starość, globalizacja i zmiany osobowości człowieka. Autorka kilku monografii naukowych w tym: Starość non profit. Wolontariat na Uniwersytetach Trzeciego Wieku w Polsce i na świecie, Bydgoszcz 2012, Wydawnictwo UKW; Człowiek autorski w erze globalizacji, Bydgoszcz 2011, Wydawnictwo UKW; Potencjał osób w starości. Poczucie jakości życia w procesie starzenia się, Bydgoszcz 2019, Wydawnictwo UKW.

Références

Adamczak M. (1992) Krytyczne zdarzenia życiowe i radzenie sobie z nimi – wybrane zagadnienia w: Elementy psychologii klinicznej, B. Waligóra (red.), T. 2, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 40−73.
View in Google Scholar

Baltes P. B., Reese H. W., Lipsitt L. P. (1980) Life-span developmental psychology, „Annual Review of Psychology”, 31, s. 65−110.
View in Google Scholar

Bee H. L. (1994) Life-span development, New York, Harper Collins College Division.
View in Google Scholar

Beisert M. (1994) Rozwód jako wydarzenie krytyczne w cyklu rozwoju rodziny, „Problemy Rodziny”, nr 2, s. 41−45.
View in Google Scholar

Beisert M. (1995) Psychologiczna sytuacja kobiet rozwiedzionych w: Studia kobiece z psychologii, filozofii i historii, J. Miluska, E. Pakszys (red.), Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 51−68.
View in Google Scholar

Beisert M. (2000) Rozwód. Proces radzenia sobie z kryzysem, Poznań, Wydawnictwo Fundacji „Humaniora”.
View in Google Scholar

Błachnio A. (2006) Autor siebie w trzeciej fali cywilizacyjnej, Bydgoszcz, Wydawnictwo UKW.
View in Google Scholar

Błachnio A. (2011) Człowiek autorski w erze globalizacji, Bydgoszcz, Wydawnictwo UKW.
View in Google Scholar

Błachnio A. (2017) Jakość i strategie życia w starości w: A. Błachnio, K. Kuryś-Szyncel, E. Martynowicz, A. Molesztak, Psychologia starzenia się i strategie dobrego życia, Warszawa, Difin, s. 61–80.
View in Google Scholar

Błachnio A. (2019) Potencjał osób w starości. Poczucie jakości życia w procesie starzenia się, Bydgoszcz, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
View in Google Scholar

Bugajska B. (2015) Dziewiąta faza w cyklu życia – propozycja rozszerzenia teorii psychospołecznego rozwoju E. H. Eriksona, „Biblioteka Gerontologii Społecznej”, nr 1 (9), s. 19–36.
View in Google Scholar

Diamond R., Becker M. (1999) The Wisconsin Quality of Life Index: a multidimensional model for measuring quality of life, „Journal of Clinical Psychiatry”, 60 (suppl. 3): 29–31.
View in Google Scholar

Diener E., Emmons R. A., Larsen R. J., Griffin S. (1985) The Satisfaction with Life Scale, „Journal of Personality Assessment”, 49 (1): 71–75.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1207/s15327752jpa4901_13

Dubas E. (2011) „Uczenie się z biografii Innych” – wprowadzenie w: Uczenie się z biografii Innych, E. Dubas, W. Świtalski (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 5–11.
View in Google Scholar

Dubas E. (2017) Uczenie się z własnej biografii jako egzemplifikacja biograficznego uczenia się, „Nauki i Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 1 (4), s. 63–87.
View in Google Scholar

Erikson E. H. (1959) Identity and life cycle: selected papers, New York, International University Press.
View in Google Scholar

Erikson E. H. (1997) Dzieciństwo i społeczeństwo, tłum. P. Hejmej, Poznań, REBIS.
View in Google Scholar

Filipp S.-H., Braukmann W. (1981) Verfahren zur Erfassung kritischer Lebensereignisse Eine Übersicht, w: Kritische Lebensereignisse, S.-H. Filipp (red.), München, Urban und Schwanzenberg: 92−103.
View in Google Scholar

Gilhooly M. L., Gilhooly K. J., Phillips L. H., Harvey D., Brady A., Hanlon P. (2007) Realworld problem solving and quality of life in older people, „British Journal of Health Psychology”, 12: 587–600.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1348/135910706X154477

Guja P. (2016) Wpływ transformacji ustrojowej na model rodziny w Polsce, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 290, s. 39–50.
View in Google Scholar

Hadley T. R., Jocob T., Milliones J., Caplan J., Spitz D. (1974) The relationship between family developmental crisis and the appearance of symptoms in a family member, „Family Process”, 13: 207–214.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1545-5300.1974.00207.x

Havighurst R. J. (1972) Human development and educations, New York, McKay.
View in Google Scholar

Hill R., Mattessich P. (1979) Family Development Theory and Life-Span Development w: Life-Span Development and Behavior, P. B. Baltes Jr., O. G. Brim (red.), New York–San Francisco–London, Academic Press, 2: 161–204.
View in Google Scholar

Holmes T. H., Rahe R. H. (1967) The social readjustment rating scale, „Journal of Psychosomatic Research”, 11: 213–218.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/0022-3999(67)90010-4

Jelonkiewicz I. (1992) Radzenie sobie rodziców z chorobą dziecka, „Nowiny Psychologiczne”, nr 4, s. 101−108.
View in Google Scholar

Jezierska-Wiejak E. (2013) Polska rodzina jako międzypokoleniowa płaszczyzna transmisji wartości, „Wychowanie w Rodzinie”, t. VIII, nr 2, s. 285–299.
View in Google Scholar

Konieczna-Woźniak R. (2015) Aktualne/zapomniane tematy gerontologii – mądrość ludzi starszych i jej rola w życiu ludzi młodych, „Biblioteka Gerontologii Społecznej”, nr 1 (9), s. 51–64.
View in Google Scholar

Kozielecki J. (1976) Czynności podejmowania decyzji w: Psychologia, T. Tomaszewski (red.), Warszawa, PWN, s. 534–565.
View in Google Scholar

Krawczyk-Bocian A. (2014) Doświadczanie zdarzeń krytycznych: narracje biograficzne dorosłych dzieci alkoholików, Bydgoszcz, Wydawnictwo UKW.
View in Google Scholar

Kübler-Ross E. (1998) Rozmowy o śmierci i umieraniu, Poznań, Media Rodzina.
View in Google Scholar

Kuleta M. (2002) Człowiek jako kreator zmian w swoim życiu w: Człowiek wobec zmiany. Rozważania psychologiczne, D. Kubacka Jasiecka (red.), Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 21−37.
View in Google Scholar

Kuryś K. (2010) Urodzenie pierwszego dziecka jako wydarzenie krytyczne w życiu kobiet i mężczyzn, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar

Kuryś K. (2011) System rodzinny wobec zmian rozwojowych, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.
View in Google Scholar

Kuryś-Szyncel (2017a) Diagnoza starości w Polsce w: A. Błachnio, K. Kuryś-Szyncel, E. Martynowicz, A. Molesztak, Psychologia starzenia się i strategie dobrego życia, Warszawa, Difin, s. 39–60.
View in Google Scholar

Kuryś-Szyncel (2017b) Międzygeneracyjny mentoring w: A. Błachnio, K. Kuryś-Szyncel, E. Martynowicz, A. Molesztak, Psychologia starzenia się i strategie dobrego życia, Warszawa, Difin, s. 137–159.
View in Google Scholar

Laubovie-Vief G. (1990) Wisdom as integrated throught: historical and developmental perspective w: Wisdom: It’s nature, origins, and development, R. J. Sternberg (red.), New York, Oxford University Press: 52–183.
View in Google Scholar

Lazarus R. S., (1986) Paradygmat stresu i radzenia sobie, „Nowiny Psychologiczne”, nr 3–4, s. 2–39.
View in Google Scholar

McAdams D. P., de St. Aubin E., Logan R. L. (1993) Generativity among young, midlife, and older adults, „Psychology and Aging ”, 8: 221–230.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1037/0882-7974.8.2.221

Muszyński H. (2002) Socjalizacja – personalizacja – wychowanie w: Wychowanie. Profilaktyka. Resocjalizacja. W poszukiwaniu doskonalszych systemów w skali makro i mikro, J. Sowa, E. Piotrowski, J. Rajmon (red.), Rzeszów, Podkarpacki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, s. 86–98.
View in Google Scholar

Muszyński M. (2014) (red.) Międzypokoleniowe uczenie się, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/7969-303-0.01

Obuchowski K. (2000) Człowiek intencjonalny, czyli o tym, jak być sobą, Poznań, REBIS.
View in Google Scholar

Obuchowski K. (2005) The subjects’ revolution, Łódź, WSHE.
View in Google Scholar

Ogińska-Bulik N. (2013) Pozytywne skutki doświadczeń traumatycznych, czyli kiedy „łzy zamieniają się w perły”, Warszawa, Difin.
View in Google Scholar

Oleś P. (2011) Psychologia człowieka dorosłego, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar

Ostoja-Zawadzka K. (1999) Żałoba w rodzinie w: Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, B. de Barbaro (red.), Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 91–96.
View in Google Scholar

Ożarowski W. (2011), Ustalenie przydatności Popperowskiej zasady falsyfikacji do oceny koncepcji osobowości autorskiej, „Horyzonty Psychologii”, nr I (1), s. 101–126.
View in Google Scholar

Pietrasiński Z. (1990) Rozwój człowieka dorosłego, Warszawa, Wiedza Powszechna.
View in Google Scholar

Pietrasiński Z. (2001) Mądrość, czyli świetne wyposażenie umysłu, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
View in Google Scholar

Pietrasiński Z. (2008) Ekspansja pięknych umysłów: nowy renesans i ożywcza autokreacja, Warszawa, Wydawnictwo CIS.
View in Google Scholar

Rostowska T. (1996) Transmisja międzypokoleniowa w rodzinie w zakresie zachowań agresywnych, „Przegląd Psychologiczny”, nr 1/2, s. 177–186.
View in Google Scholar

Rund D. A., Hutzler J. C. (1993) Psychiatric emergencies associated with death. Emergency psychiatry, London, The C.V. Moshby Company.
View in Google Scholar

Schalock R. L. (2004) The concept of quality of life: what we know and do not know, „Journal of Intellectual Disability Research”, 48 (3): 203–216.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1365-2788.2003.00558.x

Sęk H. (1991) Procesy twórczego zmagania się z krytycznymi wydarzeniami życiowymi a zdrowie psychiczne w: Twórczość i kompetencje życiowe a zdrowie psychiczne, H. Sęk (red.), Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 30−41.
View in Google Scholar

Simon F., Stierlin H. (1998) Słownik terapii rodzin, tłum. M. Przylipiak i in., Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
View in Google Scholar

Sitarczyk M. (1993) Transmisja międzypokoleniowa postaw rodzicielskich. Doniesienie z badań, „Problemy Rodziny”, nr 6, s. 37–41.
View in Google Scholar

Sitarczyk M. (1994) Postawy rodzicielskie w percepcji dwóch pokoleń. Podobieństwa i różnice, „Problemy Rodziny”, nr 6, s. 31–34.
View in Google Scholar

Staudinger U. M., Dӧrner J., Mickler C. (2005). Wisdom and personality w: A handbook of wisdom. Psychological perspective, R. J. Sternberg, J. Jordan (red.), Cambrige, Cambrige University Press: 191–219.
View in Google Scholar

Straś-Romanowska M., Oleszkowicz A., Frąckowiak T. (2004), Charakterystyka Kwestionariusza Poczucia Jakości Życia, Wrocław, Instytut Psychologii UWr.
View in Google Scholar

Sugarman L. (2001) Life-span development. Frameworks, accounts and strategies, New York, Psychology Press.
View in Google Scholar

Tyszkowa M. (1987) Doświadczenie, kultura i rozwój psychiczny jednostki, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.
View in Google Scholar

Tyszkowa M. (1996) Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej w: M. Przetacznik-Gierowska, M. Tyszkowa, Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne, Warszawa, PWN, s. 45–56.
View in Google Scholar

Zalewska A. (2003) Dwa światy. Emocjonalne i poznawcze oceny jakości życia i ich uwarunkowania u osób o wysokiej i niskiej reaktywności, Warszawa, Wydawnictwo SWPS „Academica”.
View in Google Scholar

http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.598.8643&rep=rep1&type=pdf [dostęp: 5.03.2020].
View in Google Scholar

Philipov D. (2003) Major Trends Affecting Families in Central and Eastern Europe, Major trends affecting families: (a background document) http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.598.8643&rep=rep1&type=pdf [dostęp: 5.03.2020.
View in Google Scholar

Téléchargements

Publiée

2020-06-01

Comment citer

Kuryś-Szyncel, K., & Błachnio, A. (2020). Krytyczne wydarzenia życiowe i ich znaczenie w biografiach seniorów. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 10(1), 114–136. https://doi.org/10.18778/2450-4491.10.09