O potrzebie mistrza w świecie nauki, czyli refleksja nad zmieniającą się relacją uczeń – mistrz
DOI :
https://doi.org/10.18778/2450-4491.08.03Mots-clés :
fachowiec, mistrz, kariery sprzężone, koherencja systemu klasyfikacji, struktura grupyRésumé
Tekst jest próbą rekonstrukcji relacji mistrz – uczeń kształtujących się w polu naukowym z wykorzystaniem koncepcji Richarda Sennetta (wzory fachowca i mistrza) i Mary Douglas (grid and group). Zawiera charakterystykę czterech zróżnicowanych typów relacji wytwarzanych w warunkach występowania bądź braku wspólnych podstaw paradygmatycznych (spójnych narzędzi kategoryzowania badanej rzeczywistości) oraz strukturalnych zależności (dotyczących zasobów materialnych, aparatury laboratoryjnej itp.), które można odnieść do określonych dziedzin wiedzy. Zwraca również uwagę na zróżnicowane potrzeby w zakresie relacji mistrz-uczeń w naukach przyrodniczych oraz społecznych i humanistycznych, a także na możliwe konsekwencje w tym wymiarze powodowane zasadami parametryzacji aktywności naukowej.
Références
Douglas M. (2004) Symbole naturalne: rozważania o kosmologii, tłum. E. Dżurak, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
View in Google Scholar
Douglas M. (2011) Jak myślą instytucje, tłum. O. Siara, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar
Fleck L. (1986) Powstanie i rozwój faktu naukowego: wprowadzenie do nauki o stylu myślowym i kolektywie myślowym, Lublin, Wydawnictwo Lubelskie.
View in Google Scholar
Flis A., Kapralski S. (1989) Kulturowe mechanizmy rozwoju nauki w: Racjonalność, nauka, społeczeństwo, H. Kozakiewicz, E. Mokrzycki, M. J. Siemek (red.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 84–108.
View in Google Scholar
Fuchs S. (1992) The Professional Quest for Truth: A Social Theory of Science and Knowledge, New York, SUNY Press.
View in Google Scholar
Glaser B. G. (1964) Organizational Scientists: their professional careers, Indianapolis –New York–Kansas City, The Bobbs-Merrill Company.
View in Google Scholar
Kempny M., Szmatka J. (1992) Współczesne teorie wymiany społecznej: zbiór tekstów, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
View in Google Scholar
Kuhn T. S. (2001) Struktura teorii naukowej, tłum. H. Ostromęcka, Warszawa, Fundacja Aletheia.
View in Google Scholar
Leszniewski T. (2013) Autorytet w nauce a proces wytwarzania wiedzy, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, nr 1 (16), s. 53–64.
View in Google Scholar
Sennett R. (2012) Szacunek w świecie nierówności, tłum. J. Dzierzgowski, Warszawa, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza.
View in Google Scholar
Wagner I. (2005) Sprzężenie karier. Konstrukcja karier w środowiskach artystycznych i intelektualnych, „Przegląd Badań Jakościowych”, nr 1 (1), s. 20–41.
View in Google Scholar
Znaniecki F. (1984) Społeczne role uczonych, wyd. 1, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
View in Google Scholar
Téléchargements
Publiée
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas d'Utilisation Commerciale - Pas de Modification 4.0 International.