New Directions in Teaching and Education Presented in “Ruch Pedagogiczny” in the Interwar Period

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.11.13

Keywords:

teaching and education, European and world pedagogical innovation

Abstract

The article presents references to European and world experiences in the field of pedagogy “New Education”, which were most often presented through scientific or popular science journals. One of them was the “Ruch Pedagogiczny” (The Pedagogical Movement), edited by Henryk Rowid, the author of the concept of the “school of work”. In this journal were published articles presenting pedagogical views of such educators as John Dewey, Georg Kerschensteiner, Helen Parkhurst, Ovide J. Declory, Rudolf Steiner and others. The articles published in “The Pedagogical Movement” were aimed at encouraging teachers to abandon traditional teaching and education methods (based on the assumptions of Herbart’s 19th century pedagogy) and to choose innovative pedagogical solutions.

Author Biography

Ryszard Ślęczka, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Ślęczka, Ryszard – historian, doctor, works at the Pedagogical University in Krakow at the Department of History of Education at the Institute of Preschool and School Pedagogy. Scientific and research interests: history of education and history of pedagogical thought.

References

Bandura L. (1932) Pedagogika antropozoficzna Steinera (dokończenie), „Ruch Pedagogiczny”, nr 9, s. 236.
Google Scholar

Baścik S. (1962) Szkoła pracy G. Kerschensteinera w: Studia nad pedagogiką XX wieku, wstęp i redakcja W. Okoń, B. Suchodolski, Warszawa, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, s. 60–79.
Google Scholar

Bieńkowski W. (1990) Rowid Henryk, Polski Słownik Biograficzny, Wrocław–Warszawa–Kraków, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, z. 133, s. 338–341.
Google Scholar

Chałasiński J. Konferencja w sprawie systemu daltońskiego (1927), Dewey jako pedagog demokracji, „Ruch Pedagogiczny”, nr 1, s. 12–21.
Google Scholar

Chmaj L. (1930) Teoria pedagogiczna psychologii indywidualnej, „Ruch Pedagogiczny”, nr 5, s. 201–216.
Google Scholar

Chmaj L. (1936/1937) Filozofia wychowania Johna Deweya, „Ruch Pedagogiczny”, nr 4/5, s. 219–144.
Google Scholar

Danecki Z. (1930) Podstawy kierunku wychowania Decroly᾽ego a problem reformy wychowania w Polsce, „Ruch Pedagogiczny”, nr 4, s. 145–149.
Google Scholar

Doroszewski J. (2003) Jadwiga Młodowska – wybitny nauczyciel Polski międzywojennej, „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, nr 1–2, s.75–85.
Google Scholar

Eksperymenty pedagogiczne w Polsce w latach 1900–1939 (1963), materiały zebrali W. Dzierzbicka i S. Dobrowolski, Wrocław, Zakład Naukowy im. Ossolińskich.
Google Scholar

Jarowiecki J. (1997) Studia nad prasą polską XIX i XX wieku, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie.
Google Scholar

Majewiczówna M. (1926) Szkic lekcji języka polskiego w duchu szkoły twórczej, „Ruch Pedagogiczny”, nr 8, s. 240–245.
Google Scholar

Majewiczówna M. (1928) Konferencja w sprawie systemu daltońskiego, „Ruch Pedagogiczny”, nr 7, s. 215–217.
Google Scholar

Młodowska J. (1926), System Daltoński. Wrażenia z wycieczki do Anglii i doświadczenia z własnej szkoły, „Ruch Pedagogiczny”, nr 9, s. 257–265.
Google Scholar

Niemcówna S. (1928) Geografia w daltońskim systemie pracy szkolnej, Ruch Pedagogiczny”, nr 9, s. 271.
Google Scholar

Postępowa myśl oświatowa w Polsce w latach 1918–1939 (1972), wstęp i opracowanie Bronisław Ługowski, Feliks Araszkiewicz, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk, Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, s. XXXVI–XXXVII.
Google Scholar

Rowid H. (1920) Stanowisko Ewarysta Estkowskiego w dziejach pedagogiki narodowej, „Ruch Pedagogiczny”, nr 9–10, s. 165–177.
Google Scholar

Rowid H. (1921) Idea szkoły pracy w zastosowaniu praktycznym, „Ruch Pedagogiczny”, nr 1–3, s. 41.
Google Scholar

Rowid H. (1924) System Daltoński, „Ruch Pedagogiczny”, nr 7–8, s. 220–227.
Google Scholar

Rowid H. (1925) Życie w szkole twórczej. Wrażenia i refleksje z podróży pedagogicznej, „Ruch Pedagogiczny”, nr 4, s. 113–118.
Google Scholar

Rowid H. (1927) System Daltoński w szkole powszechnej, „Ruch Pedagogiczny”, nr 2, s. 44–47.
Google Scholar

Sekreta J. (1929) Przesłanki filozoficzne i psychologiczne podstawy pedagogiki współczesnej, „Ruch Pedagogiczny”, nr 7–9, s. 206–223.
Google Scholar

Wakacyjny kurs „Szkoły pracy” w Krakowie, „Ruch Pedagogiczny” 1918, nr 7, s. 166.
Google Scholar

Wróbel T. (1962) Owidiusz Decroly – przedstawiciel naturalizmu w pedagogice w: Studia nad pedagogiką XX wieku, wstęp i redakcja W. Okoń, B. Suchodolski, Warszawa, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, s. 45–59.
Google Scholar

Taubenszlag R. (1929a) System Daltoński, „Ruch Pedagogiczny”, nr 2, s. 40–50.
Google Scholar

Taubenszlag R (1929b) System Daltoński, „Ruch Pedagogiczny, nr 4, s. 105–115.
Google Scholar

Znaniecki F. (1924) Szkice z socjologii wychowania, „Ruch Pedagogiczny”, nr 7–8, s. 145–159.
Google Scholar

Published

2020-10-21

How to Cite

Ślęczka, R. (2020). New Directions in Teaching and Education Presented in “Ruch Pedagogiczny” in the Interwar Period. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 11(2), 166–177. https://doi.org/10.18778/2450-4491.11.13