New Directions in Teaching and Education Presented in “Ruch Pedagogiczny” in the Interwar Period
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.11.13Keywords:
teaching and education, European and world pedagogical innovationAbstract
The article presents references to European and world experiences in the field of pedagogy “New Education”, which were most often presented through scientific or popular science journals. One of them was the “Ruch Pedagogiczny” (The Pedagogical Movement), edited by Henryk Rowid, the author of the concept of the “school of work”. In this journal were published articles presenting pedagogical views of such educators as John Dewey, Georg Kerschensteiner, Helen Parkhurst, Ovide J. Declory, Rudolf Steiner and others. The articles published in “The Pedagogical Movement” were aimed at encouraging teachers to abandon traditional teaching and education methods (based on the assumptions of Herbart’s 19th century pedagogy) and to choose innovative pedagogical solutions.
References
Bandura L. (1932) Pedagogika antropozoficzna Steinera (dokończenie), „Ruch Pedagogiczny”, nr 9, s. 236.
Google Scholar
Baścik S. (1962) Szkoła pracy G. Kerschensteinera w: Studia nad pedagogiką XX wieku, wstęp i redakcja W. Okoń, B. Suchodolski, Warszawa, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, s. 60–79.
Google Scholar
Bieńkowski W. (1990) Rowid Henryk, Polski Słownik Biograficzny, Wrocław–Warszawa–Kraków, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, z. 133, s. 338–341.
Google Scholar
Chałasiński J. Konferencja w sprawie systemu daltońskiego (1927), Dewey jako pedagog demokracji, „Ruch Pedagogiczny”, nr 1, s. 12–21.
Google Scholar
Chmaj L. (1930) Teoria pedagogiczna psychologii indywidualnej, „Ruch Pedagogiczny”, nr 5, s. 201–216.
Google Scholar
Chmaj L. (1936/1937) Filozofia wychowania Johna Deweya, „Ruch Pedagogiczny”, nr 4/5, s. 219–144.
Google Scholar
Danecki Z. (1930) Podstawy kierunku wychowania Decroly᾽ego a problem reformy wychowania w Polsce, „Ruch Pedagogiczny”, nr 4, s. 145–149.
Google Scholar
Doroszewski J. (2003) Jadwiga Młodowska – wybitny nauczyciel Polski międzywojennej, „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, nr 1–2, s.75–85.
Google Scholar
Eksperymenty pedagogiczne w Polsce w latach 1900–1939 (1963), materiały zebrali W. Dzierzbicka i S. Dobrowolski, Wrocław, Zakład Naukowy im. Ossolińskich.
Google Scholar
Jarowiecki J. (1997) Studia nad prasą polską XIX i XX wieku, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie.
Google Scholar
Majewiczówna M. (1926) Szkic lekcji języka polskiego w duchu szkoły twórczej, „Ruch Pedagogiczny”, nr 8, s. 240–245.
Google Scholar
Majewiczówna M. (1928) Konferencja w sprawie systemu daltońskiego, „Ruch Pedagogiczny”, nr 7, s. 215–217.
Google Scholar
Młodowska J. (1926), System Daltoński. Wrażenia z wycieczki do Anglii i doświadczenia z własnej szkoły, „Ruch Pedagogiczny”, nr 9, s. 257–265.
Google Scholar
Niemcówna S. (1928) Geografia w daltońskim systemie pracy szkolnej, Ruch Pedagogiczny”, nr 9, s. 271.
Google Scholar
Postępowa myśl oświatowa w Polsce w latach 1918–1939 (1972), wstęp i opracowanie Bronisław Ługowski, Feliks Araszkiewicz, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk, Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, s. XXXVI–XXXVII.
Google Scholar
Rowid H. (1920) Stanowisko Ewarysta Estkowskiego w dziejach pedagogiki narodowej, „Ruch Pedagogiczny”, nr 9–10, s. 165–177.
Google Scholar
Rowid H. (1921) Idea szkoły pracy w zastosowaniu praktycznym, „Ruch Pedagogiczny”, nr 1–3, s. 41.
Google Scholar
Rowid H. (1924) System Daltoński, „Ruch Pedagogiczny”, nr 7–8, s. 220–227.
Google Scholar
Rowid H. (1925) Życie w szkole twórczej. Wrażenia i refleksje z podróży pedagogicznej, „Ruch Pedagogiczny”, nr 4, s. 113–118.
Google Scholar
Rowid H. (1927) System Daltoński w szkole powszechnej, „Ruch Pedagogiczny”, nr 2, s. 44–47.
Google Scholar
Sekreta J. (1929) Przesłanki filozoficzne i psychologiczne podstawy pedagogiki współczesnej, „Ruch Pedagogiczny”, nr 7–9, s. 206–223.
Google Scholar
Wakacyjny kurs „Szkoły pracy” w Krakowie, „Ruch Pedagogiczny” 1918, nr 7, s. 166.
Google Scholar
Wróbel T. (1962) Owidiusz Decroly – przedstawiciel naturalizmu w pedagogice w: Studia nad pedagogiką XX wieku, wstęp i redakcja W. Okoń, B. Suchodolski, Warszawa, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, s. 45–59.
Google Scholar
Taubenszlag R. (1929a) System Daltoński, „Ruch Pedagogiczny”, nr 2, s. 40–50.
Google Scholar
Taubenszlag R (1929b) System Daltoński, „Ruch Pedagogiczny, nr 4, s. 105–115.
Google Scholar
Znaniecki F. (1924) Szkice z socjologii wychowania, „Ruch Pedagogiczny”, nr 7–8, s. 145–159.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.