The “Existential Turn” in Education as an Answer to Crises Facing an Individual
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.10.07Keywords:
crisis, partial education, existential turn in educationAbstract
The author characterizes a crisis as a complex and multidimensional phenomenon. She points out the ambivalence of crises, as they can lead to a final catastrophe or create good conditions for transgression. She argues that the absence of crises might be worrying and even pathological, as it may demonstrate the avoidance of challenges and no commitment to one’s development. She refers to Theodor Adorno’s idea of partial education and indicates some of its symptoms. Against that background, some fields of educational activity are discussed. In the author’s opinion, they are essential for restoring the balance disturbed by a crisis as well as for using a crisis for the benefit of one’s development.
References
Arendt H. (2010) Między czasem minionym a przyszłym, transl. by M. Godyń and W. Madej, Warszawa, Aletheia.
Google Scholar
Barbanel L., Sternberg R. J. (2006) Psychological intervention in times of crisis, New York, Springer Publishing Company.
Google Scholar
Bierdiajew M. (1999) Głoszę wolność, transl. by H. Paprocki, Warszawa, Fundacja Aletheia.
Google Scholar
Bochenek M. (2012) Rozważania historyczno-semantyczne na temat kryzysów ekonomicznych, “Acta Universitatis Nicolai Copernici”, 2, Ekonomia: 147–159.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.12775/AUNC_EKON.2012.011
Cassirer E. (2017) Esej o człowieku. Wprowadzenie do filozofii kultury, Warszawa, Wydawnictwo Aletheia.
Google Scholar
Dąbrowski K. (1986) Trud istnienia, Warszawa, Wiedza Powszechna.
Google Scholar
Dobroczyński B. (1995) Wstęp in: F. Capra, D. Steindl-Rast, T. Matus, Należeć do wszechświata. Poszukiwania na pograniczu nauki i duchowości, transl. by P. Pieńkowski, Kraków, Wydawnictwo Znak: 5–11.
Google Scholar
Dubas E. (2000) Świat wewnętrzny jako przestrzeń życia człowieka in: Przestrzeń życiowa i społeczna ludzi starszych, M. Dzięgielewska (ed.), Łódź 2000: 117–128.
Google Scholar
Erikson E. H. (1982) The Life Cycle Completed, New York–London, W. W. Norton.
Google Scholar
Filek J. (2010) Życie, etyka, inni. Scherza i eseje filozoficzno-etyczne, Kraków, Wydawnictwo Homini: 24–29.
Google Scholar
Frankl V. (2009) Człowiek w poszukiwaniu sensu. Głos nadziei z otchłani Holokaustu, transl. by A. Wolnicka, Warszawa, Wydawnictwo Czarna Owca.
Google Scholar
Heschel A. J. (2014) Kim jest człowiek?, transl. by K. Wojtkowska, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Heszen-Niejodek I. (1995) Doświadczenie kryzysu – szansa rozwoju czy ryzyko zaburzeń, Katowice, Uniwersytet Śląski.
Google Scholar
Holmes T. H., Rahe R. H. (1967) The Social Readjustment Scale, “Journal of Psychosomatic Research”, 11: 213–218.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/0022-3999(67)90010-4
Husserl E. (1993), Kryzys europejskiego człowieczeństwa a filozofia, transl. by J. Sidorek, Warszawa, Fundacja Aletheia.
Google Scholar
Husserl E. (1987) Kryzys nauk europejskich a fenomenologia transcendentalna: wprowadzenie do filozofii fenomenologicznej, transl. by S. Walczewska, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej.
Google Scholar
James R. K., Gilliland B. E. (2006) Strategie interwencji kryzysowej. Pomoc psychologiczna poprzedzająca terapię, transl. by A. Bidziński, Warszawa, PARPA.
Google Scholar
Marcel G. (2001) Być i mieć, transl. by P. Lubicz, Warszawa, Instytut Wydawniczy “Pax”.
Google Scholar
May R. (1995) O istocie człowieka: szkice z psychologii egzystencjalnej, transl. by M. Moryń, Z. Wiese, Poznań, Dom Wydawniczy Rebis.
Google Scholar
Mistrz Eckhart (1988) Kazania i traktaty, transl. by J. Prokopiuk, Warszawa, Instytut Wydawniczy “Pax”.
Google Scholar
Mounier E. (1960) Co to jest personalizm? oraz wybór innych prac, transl. by A. Krasiński, Kraków, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.
Google Scholar
Murawska A. (2009) Przywracanie nadziei. Oblicza pomocy telefonicznej, Szczecin, Wydawnictwo Print Group, Daniel Chrzanowski.
Google Scholar
Orzelska J. (2014) W stronę pedagogiki istotnej egzystencjalnie. Życie i jego trudności z energią duchową jako wyzwania pedagogiczne rezyduów tożsamości, Kraków, Oficyna Wydawnicza “Impuls”.
Google Scholar
Osiatyński W. (1986) Przedmowa in: A. Toffler, Trzecia fala, transl. by E. Woydyłło, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy: 7–22.
Google Scholar
Pilecka B. (2004) Kryzys psychologiczny: wybrane zagadnienia, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Płużek Z., Jacyniak A. (2006) Świat ludzkich kryzysów, Kraków, Wydawnictwo WAM.
Google Scholar
Ricoeur P. (1990) Kryzys – zjawisko swoiście nowoczesne?, transl. by M. Łukasiewicz in: O kryzysie. Rozmowy w Castel Gandolfo, K. Michalski (ed.), Vol. 2, Warszawa, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak: 36–58.
Google Scholar
Sęk H. (2001) Stres krytycznych wydarzeń życiowych in: Zdrowie – Stres – Zasoby, H. Sęk, T. Pasikowski (eds.), Poznań, Wydawnictwo Fundacji Humaniora: 13–22.
Google Scholar
Skarga B. (2007) Człowiek to nie jest piękne zwierzę, Kraków, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.
Google Scholar
Stachewicz K. (2010) Kryzys jako kategoria filozoficzna, “Teologia i Moralność”, 7: 7–15.
Google Scholar
Stochmiałek J. (2015) Kryzysy życiowe osób dorosłych. Refleksje andragogiczne i edukacyjne, Warszawa, Wydawnictwo UKSW.
Google Scholar
Stróżewski W. (2002) O wielkości: szkice z filozofii człowieka, Kraków, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.
Google Scholar
Szacki J. (1996) Więcej i mniej niż trzy wieki, “Znak”, 1: 52–56.
Google Scholar
Szczepański J. (1988) Sprawy ludzkie, Warszawa, Czytelnik.
Google Scholar
Szewczak W. (2012) O pojęciu kryzysu polityki in: Od teorii do praktyki politycznej, M. Kołodziejczak, R. Rosicki (eds.), Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM: 223–240.
Google Scholar
Szkudlarek T. (2001) Ekonomia i etyka: przemieszczenia dyskursu edukacyjnego, “Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, special issue: 165–191.
Google Scholar
Szulakiewicz M. (2012) O człowieku w czasach trudnych. Urywki filozoficzne, Toruń, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Google Scholar
Tischner J. (1990) Kryzys myślenia in: O kryzysie. Rozmowy w Castel Gandolfo, K. Michalski (ed.), Vol. II, Kraków, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.
Google Scholar
Witkowski L. (2004) W poszukiwaniu nowoczesnej formacji intelektualnej w polskiej pedagogice in: Pedagogika we współczesnym dyskursie humanistycznym, T. Lewowicki (ed.), Warszawa–Kraków: 19.
Google Scholar
Witkowski L. (2015) Versus. O dwoistości strukturalnej faz rozwoju w ekologicznym cyklu życia psychodynamicznego modelu Erika H. Eriksona, Kraków, Oficyna Wydawnicza “Impuls”.
Google Scholar
Wodziński C. (2008) Dobre wychowanie. Platońskie przypisy do Nietzschego i Heideggera, “Przegląd Pedagogiczny”, 1: 13–27.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.