The Master – Disciple Relationship in Contemporary Science – Cultural Context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.08.04

Keywords:

master – disciple relationship, magic, objective model of cognition, constructivist model of cognition

Abstract

The article discusses the problem of the master – disciple relationship and its presence in modern science in the context of two models: an objective model of cognition and a constructivist model of cognition.

Author Biography

Wojciech Piasek, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Instytut Historii i Archiwistyki

Piasek Wojciech – historical methodologist, historian of historiography. Faculty member at the Nicolaus Copernicus University Institute of History and Archival Sciences. His research interests include the ethnography of contemporary thought in history and non-academic forms of history.

References

Buchowski M. (1986) Magia. Jej funkcje i struktura, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar

Buchowski M. (1993) Magia i rytuał, Warszawa, Instytut Kultury.
Google Scholar

Kmita J. (1985) Kultura i poznanie, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Kmita J. (1987a) Myślenie mitologiczne w świetle strukturalistycznej opozycji metonimii i metafory w: Symbol i poznanie. W poszukiwaniu koncepcji integrującej, T. Kostyrko (red.), Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, s. 139–156.
Google Scholar

Kmita J. (1987b) Symbolizowanie jako relacja aksjologiczna oraz jako relacja semantyczna w: Symbol i poznanie. W poszukiwaniu koncepcji integrującej, T. Kostyrko (red.), Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, s. 188–198.
Google Scholar

Kmita J. (1989) Dziedzictwo magii w nauce w: Racjonalność. Nauka. Społeczeństwo, H. Kozakiewicz, E. Mokrzycki, M. J. Siemek (red.), Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, s. 50–66.
Google Scholar

Kmita J., Banaszak G. (1991) Społeczno-regulacyjna koncepcja kultury, Warszawa, Instytut Kultury.
Google Scholar

Kowalski A. P. (1999) Symbol w kulturze archaicznej, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar

Kowalski A. P. (2001) Myślenie przedfilozoficzne. Studia z filozofii kultury i historii idei, Poznań, Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
Google Scholar

Pałubicka A. (1984) Przedteoretyczne postaci historyzmu, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Pałubicka A. (1985) O trzech historycznych odmianach waloryzacji światopoglądowej, „Studia Metodologiczne”, nr 24, s. 51–76.
Google Scholar

Skarga B. (1977) Mistrz i mag, „Teksty”, nr 1/31, s. 7–20.
Google Scholar

Szahaj A. (2004) Zniewalająca moc kultury. Artykuły i szkice z filozofii kultury, poznania i polityki, Toruń, Wydawnictwo UMK.
Google Scholar

Zybertowicz A. (1995) Przemoc i poznanie. Studium z nie-klasycznej socjologii wiedzy, Toruń, Wydawnictwo UMK.
Google Scholar

Published

2019-09-30

How to Cite

Piasek, W. (2019). The Master – Disciple Relationship in Contemporary Science – Cultural Context. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 8(1), 34–42. https://doi.org/10.18778/2450-4491.08.04