Significance of Everyday Life in Janusz Korczak’s Philosophy of Education

Authors

  • Dorota Kubicka Absolwentka filozofii na UAM

Keywords:

child, education, knowledge, tolerance

Abstract

The topicality of Janusz Korczak’s thought lies in its openness towards ignorance. It is not due to our knowledge about a child, but to philosophical ignorance that we can open up to a dialog with it. Referring to philosophical ignorance is the core element of Korczak’s reflection on the nature of a child. An educator responsible for children must observe them every day. In this way he/she learns to shape his/her respect towards their current needs. When an educator gives a child the right to be who it is, he/she simultaneously limits his/her right to decide who this child is to be in the future. Therefore, the educator is obliged to take responsibility not for a child’s future, but for its present.

Author Biography

Dorota Kubicka, Absolwentka filozofii na UAM

Dorota Kubicka – MA in philosophy, preparing a PhD dissertation on the philosophical assumptions of pedagogical thought and practice of Janusz Korczak.

References

Barszczewska L., Milewicz B. (red.) (1981) Wspomnienia o Januszu Korczaku, Warszawa, Wydawnictwo Nasza Księgarnia.
Google Scholar

Dębnicki K. (red.) (1985) Korczak z bliska, Warszawa, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Google Scholar

Falkowska M. (1983) Myśl pedagogiczna Janusza Korczaka. Nowe źródła. Wybór, Warszawa, Instytut Badań Pedagogicznych. Zakład Badań Systemów Wychowawczych. Pracownia Korczakowska.
Google Scholar

Frydman E. (red.) (1962) Co mi dał Janusz Korczak, Warszawa, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Google Scholar

Kałdon B. M., Kurlak I. (red.) (2013) Janusz Korczak a wybrane zagadnienia pedagogicznej teorii i praktyki, Ostrowiec Świętokrzyski, Wyższa Szkoła Biznesu i Przedsiębiorczości.
Google Scholar

Korczak J. (1978a) Pisma wybrane, t. 1, Warszawa, Wydawnictwo Nasza Księgarnia.
Google Scholar

Korczak J. (1978b) Pisma wybrane, t. 2, Warszawa, Wydawnictwo Nasza Księgarnia.
Google Scholar

Korczak J. (1978c) Pisma wybrane, t. 3, Warszawa, Wydawnictwo Nasza Księgarnia.
Google Scholar

Korczak J. (1978d) Pisma wybrane, t. 4, Warszawa, Wydawnictwo Nasza Księgarnia.
Google Scholar

Korczak J. (1992) W getcie. Nowe źródła, Warszawa, Oficyna Wydawnicza Latona.
Google Scholar

Korczak J. (1993) Jak kochać dziecko. Momenty wychowawcze. Prawo dziecka do szacunku, Dzieła, t. 7, Warszawa, Oficyna Wydawnicza Latona.
Google Scholar

Korczak J. (1994) Na mównicy. Publicystyka społeczna (1898–1912), Dzieła, t. 1, Warszawa, Oficyna Wydawnicza Latona.
Google Scholar

Korczak J. (1996) Sława. Opowiadania (1898–1914), Dzieła, t. 6, Warszawa, Oficyna Wydawnicza Latona.
Google Scholar

Korczak J. (2013) Jak kochać dziecko. Internat. Kolonie letnie. Dom sierot, Warszawa, Wydawnictwo Rzecznika Praw Dziecka.
Google Scholar

Korczak J. Teoria a praktyka. Artykuły pedagogiczne (1919–1939), Warszawa, Korczakianum – Pracownia Naukowa Muzeum Warszawy (książka przygotowywana do druku).
Google Scholar

Michaelis K. (1920) Radosna szkoła, Lwów, Wydawnictwo Kultura i Sztuka, Księgarnia akademicka – New York Polish Book Importing
Google Scholar

Nachman z Bracławia (1996) Puste krzesło, Poznań, Dom Wydawniczy REBIS.
Google Scholar

Salamucha A. (2004) Definicje wychowania w literaturze pedagogicznej, „Roczniki Nauk Społecznych”, nr 2, s. 25–41.
Google Scholar

Smolińska-Theiss B. (2013) Korczakowskie narracje pedagogiczne, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Szostak A. E. (2013) Filozofia edukacji – kształtowanie umysłu, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Wojnowska B. (2008) Życie dla Innego – Dziecka, Człowieka, „Rzeczypospolita”, dodatek „Żydzi Polscy”, nr 36, wydanie z 6 grudnia.
Google Scholar

Zyngman I. (1989) Dzieci doktora Korczaka, Warszawa, Wydawnictwo Nasza Księgarnia.
Google Scholar

Published

2016-04-04

How to Cite

Kubicka, D. (2016). Significance of Everyday Life in Janusz Korczak’s Philosophy of Education. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 2(1), 133–146. Retrieved from https://czasopisma.uni.lodz.pl/wychow/article/view/11405