The Presence of Education in the Experience of Postmodern Individual

Authors

  • Iwona Przybył Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu

Keywords:

marital roles, education for family life, postmodernity

Abstract

The aim of the study is to analyze the presence of broadly understood education for family life in personal experience against the backdrop of postmodernity. The authoress analyzes the content of some messages emitted by selected agencies of socialization and presents the results of her own research carried out in 2014 among 50 women and men living in different types of local environment, having different levels of education, and being married for no longer than 24 months. The results suggest that knowledge about marriage and marital roles seems to young married people neither necessary nor attractive, and education and the process of education for family life and performing social roles face an entirely new challenge for them.

Author Biography

Iwona Przybył, Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu

Iwona Przybył – PhD, assistant professor at the Department of Sociology of the Family at the Institute of Sociology of the Adam Mickiewicz University in Poznań. Research interests: marital roles, social construction processes of childlessness/ sterility/infertility, conditions of matrimonial behavior and transformation of the institution of engagement.

References

Bauman Z. (2006) Płynna nowoczesność, tłum. T. Kunz, Kraków, Wydawnictwo Literackie.
Google Scholar

Bauman Z. (2007a) Edukacja: wobec, wbrew i na rzecz ponowoczesności w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie, t. 1, M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, s. 139–154.
Google Scholar

Bauman Z. (2007b) Płynne życie, tłum. T. Kunz, Kraków, Wydawnictwo Literackie.
Google Scholar

Bauman Z. (2011) 44 listy ze świata płynnej nowoczesności, tłum. T. Kunz, Kraków, Wydawnictwo Literackie.
Google Scholar

Buliński T. (2007) Kulturowy wymiar wychowania: praktyki i ideologie w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie, t. 1, M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, s. 95–137.
Google Scholar

Giddens A. (2010 [2001]) Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności”, tłum. A. Szulżycka, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Giddens A. (2006) Przemiany intymności. Seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach, tłum. A. Szulżycka, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Gola B. (2008) Modele zachowań seksualnych w prasie młodzieżowej i poglądach nastolatków, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Kaufmann J. C. (2004) Ego. Socjologia jednostki. Inna wizja człowieka i konstrukcji podmiotu, tłum. K. Wakar, Warszawa, Oficyna Naukowa.
Google Scholar

Kocik L. (2006) Rodzina w obliczu wartości i wzorów życia ponowoczesnego świata, Kraków, Oficyna Wydawnicza AFM.
Google Scholar

Król T., Ryś M. (red.) (2013) Wędrując ku dorosłości. Wychowanie do życia w rodzinie dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych, Kraków, Katarzyna Król Wydawnictwo i Hurtownia Rubikon.
Google Scholar

Kwak A. (2014) Współczesne związki heteroseksualne: małżeństwa (dobrowolnie bezdzietne), kohabitacje, LAT, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.
Google Scholar

Łaciak B. (2008) Medialny obraz mężczyzn w relacjach małżeńskich i rodzinnych w: Nowi mężczyźni? Zmieniające się modele męskości we współczesnej Polsce, M. Fuszara (red.), Warszawa, Wydawnictwo TRIO.
Google Scholar

Marody M. (2014) Jednostka po nowoczesności. Perspektywa socjologiczna, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Google Scholar

McCall G., Simmons J. (1978) Identities and Interactions, London, Collier Macmillan Publishers.
Google Scholar

Olcoń-Kubicka M. (2009) Indywidualizacja a nowe formy wspólnotowości, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Google Scholar

Śliwerski B. (2007) Wychowanie. Pojęcie – znaczenia – dylematy w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie, t. 1, M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, s. 25–76.
Google Scholar

Thibaut J. W., Kelley H. H. (1959) The social psychology of groups, New York, Wiley.
Google Scholar

Tyszka Z. (2003) Rodzina we współczesnym świecie, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar

Wolicki M. (1982) Podstawowe warunki i elementy procesu przygotowania się do pełnienia ról małżeńskich, „Problemy Rodziny”, nr 1–2, s. 39–44.
Google Scholar

Ziółkowski M. (1989) Społeczne uwarunkowanie wiedzy indywidualnej. Socjalizacja poznawcza i role poznawcze w: Socjalizacja. Osobowość. Wychowanie, H. Muszyński (red.), Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 129–149.
Google Scholar

Skirmuntt G. (2015) Wychowanie do życia w rodzinie – program zajęć edukacyjnych dla II, III i IV (zakres podstawowy) etapu edukacyjnego, www.bc.ore.edu.pl/Content/50/ [dostęp: 30.03.2015].
Google Scholar

www.slubclick.com/.../wszystko-na-temat-nauk-przedmalzenskich.html [dostęp: 30.03.2015].
Google Scholar

Published

2016-04-04

How to Cite

Przybył, I. (2016). The Presence of Education in the Experience of Postmodern Individual. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 2(1), 156–171. Retrieved from https://czasopisma.uni.lodz.pl/wychow/article/view/11398