The World as a Phenomenon. The Category of Everyday Reality in the Perspective of Phenomenology by Edmund Husserl

Authors

  • Andrzej Ryk Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie

Keywords:

everyday reality, phenomenology, pedagogy, knowledge

Abstract

The article presents an attempt to reconstruct the category of everyday reality in the perspective of phenomenology of Edmund Husserl. The research indicated the possibility of using the basic ideas of Husserl’s phenomenology to create a theoretical scaffolding for the discussed category. The main themes around which the analysis revolved include the following items: the surrounding world, the world of everyday life, experience, horizon.

Author Biography

Andrzej Ryk, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie

Andrzej Ryk – doctor habilitatus, professor of the Pedagogical University of Cracow, Head of the Department of Education Theory and Comparative Pedagogy at the Institute of Educational Sciences at the Pedagogical University in Kraków. Research interests: philosophy of education, theoretical foundations of education, general pedagogy.

References

Husserl E. (1975) Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii. Księga Pierwsza, tłum. D. Gierulanka, Warszawa, PWN.
Google Scholar

Husserl E. (1982) Medytacje kartezjańskie z dodatkiem uwag krytycznych Romana Ingardena, tłum. A. Wajs, Warszawa, PWN.
Google Scholar

Husserl E. (2013) Doświadczenie i sąd. Badania nad genealogią logiki, tłum. B. Baran, Warszawa, Aletheia.
Google Scholar

Ingarden R. (1974) Wstęp do fenomenologii Husserla. Wykłady wygłoszone na Uniwersytecie w Oslo, Warszawa, PWN.
Google Scholar

Ryk A. (2011) W poszukiwaniu podstaw pedagogiki humanistycznej. Od fenomenologii Edmunda Husserla do pedagogiki fenomenologicznej, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Ryk A. (2012) W poszukiwaniu pedagogicznego arche. Zarys systemów pedagogicznych, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.
Google Scholar

Ryk A. (2013) Paradygmatyczne horror vacui w pedagogice, „Debata Edukacyjna. Wokół wyzwań współczesnej edukacji”, nr 6.
Google Scholar

Published

2016-04-04

How to Cite

Ryk, A. (2016). The World as a Phenomenon. The Category of Everyday Reality in the Perspective of Phenomenology by Edmund Husserl. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 2(1), 29–36. Retrieved from https://czasopisma.uni.lodz.pl/wychow/article/view/11391