The World as a Phenomenon. The Category of Everyday Reality in the Perspective of Phenomenology by Edmund Husserl
Keywords:
everyday reality, phenomenology, pedagogy, knowledgeAbstract
The article presents an attempt to reconstruct the category of everyday reality in the perspective of phenomenology of Edmund Husserl. The research indicated the possibility of using the basic ideas of Husserl’s phenomenology to create a theoretical scaffolding for the discussed category. The main themes around which the analysis revolved include the following items: the surrounding world, the world of everyday life, experience, horizon.
References
Husserl E. (1975) Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii. Księga Pierwsza, tłum. D. Gierulanka, Warszawa, PWN.
Google Scholar
Husserl E. (1982) Medytacje kartezjańskie z dodatkiem uwag krytycznych Romana Ingardena, tłum. A. Wajs, Warszawa, PWN.
Google Scholar
Husserl E. (2013) Doświadczenie i sąd. Badania nad genealogią logiki, tłum. B. Baran, Warszawa, Aletheia.
Google Scholar
Ingarden R. (1974) Wstęp do fenomenologii Husserla. Wykłady wygłoszone na Uniwersytecie w Oslo, Warszawa, PWN.
Google Scholar
Ryk A. (2011) W poszukiwaniu podstaw pedagogiki humanistycznej. Od fenomenologii Edmunda Husserla do pedagogiki fenomenologicznej, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Ryk A. (2012) W poszukiwaniu pedagogicznego arche. Zarys systemów pedagogicznych, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.
Google Scholar
Ryk A. (2013) Paradygmatyczne horror vacui w pedagogice, „Debata Edukacyjna. Wokół wyzwań współczesnej edukacji”, nr 6.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.