Redaktor naczelny

Ewa Marynowicz-Hetka

Pedagog społeczny, profesor nauk humanistycznych, d.h.c. Uniwersytetu w Ostrawie, kierownik Katedry Pedagogiki Społecznej UŁ (1987–2019), członek Komitetu Nauk Pedagogicznych  (2003–2011).  Od  początku  swej  biografii  akademickiej  związana z Uniwersytetem Łódzkim:

  • 1991–1995: pierwszy dziekan i organizator Wydziału Nauk o Wychowaniu;
  • 1989–2019: kierownik najstarszej w Polsce Katedry Pedagogiki Społecznej;
  • od 2014: organizator i pierwszy redaktor naczelny czasopisma „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” (NOWIS).

Zainteresowania badawcze:

  • namysł nad podstawami działania pedagoga społecznego w polu praktyki;
  • kształcenie do profesji społecznych i działania w polu pracy socjalnej;
  • epistemologiczne i metodologiczne przesłanki konstruowania narzędzi analizy aktywności w polu praktyki.

Jest autorką, współautorką, redaktorką, współredaktorką 37 książek oraz ponad 120 artykułów naukowych. Publikuje w języku polskim, francuskim i angielskim.

Ostatnie publikacje:

Marynowicz-Hetka E. (2016) Social Pedagogy and Social Work: An analysis of their Relationship from a Socio-pedagogical Perspective, “Sociálni pedagogika / Social Education”, n° 4(1), pp. 13–24, https://doi.org/10.7441/soced.2016.04.01.01.

Marynowicz-Hetka E. (2017) Zygmunt Bauman: flux,changements et transformation de ľactivité humaine dans la postmodernité, [in:] Encyclopédie ďanalyse des activités, sous la direction, J.-M. Barbier, M. Durand, Presses Universitaires de France (PUF), Paris, pp. 397–402.

Marynowicz-Hetka E. (2018) Transformations invisibles/silencieuses et champ du travail social, [in:] Représenter/transformer. Débats en analyse des activités, (dir.) J.-M. Barbier, M. Durand, Paris, L’Harmattan, pp. 183–202.

Marynowicz-Hetka E. (2019) Pedagogika społeczna. Pojmowanie aktywności w polu praktyki, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, https://doi.org/10.18778/8142- 557-5.

Marynowicz-Hetka E.(2019) The social pedagogy dimension of social work activity, [in:] The Routledge Handbook of Social Work Theory, eds. M. Payne, E. Reith-Hall, transl. M. Machcińska-Szczepaniak, London–New York, Routledge, pp. 282–293, ch. 24, https://doi.org/10.4324/9781315211053-25.

Marynowicz-Hetka E. (2019) Wolfgang Welsch’s concept of transculturality: towards a transversal paradigm of social pedagogy, “Pedagogika Społeczna”, n° 3(73), pp. 61–73, https://doi.org/10.35464/1642-672X.PS.2019.3.06.

Marynowicz-Hetka E. (2020) Social Pedagogy. Comprehending activity in the field of practice, trans. M. Hinton, Beau Bassin, Lambert Academic Publising.

Marynowicz-Hetka E. (2021) The transcultural and transversal dimension of European cooperation in constructing a vision of social professions and their activity in the field of social/societal work, transl. M. Hinton, [in:] F. W. Seibel, A. Schneider, A. Thimmel (Hg.), Soziale Arbeit-Begegnung mit Grenzen/ Social Work-The Encounter with Borders, Frankfurt/M, Wochenschau Verlang, pp. 111–125.

Marynowicz-Hetka E. (2021) Theoretical Anchoring, Values Bulding in Social Work Education: A socio – pedagogical perspective, [in:] J. Petrucijová, K. Glumbinková et al., Values Bulding Toolkit in Social Work, Ostrava, University of Ostrava / Faculty of Social Studies, pp. 8–18.

Marynowicz-Hetka E. (2024) Floriana Znanieckiego kategoria porządku – nieporządku w odczytaniu Lecha Witkowskiego a dyskurs pedagogii instytucjonalnych, „Chowanna”, n° 1–2, pp. 1–14, https://doi.org/10.31261/CHOWANNA.2023.60-61.02.

Marynowicz-Hetka E. (2024) O budowaniu książki w toku nieoczywistych spotkań, sytuacji- momentów, [in:] F. Jullien, Ponownie otworzyć możliwości: de-koincydencja i kolejne życie. Wybór tekstów, trans. & ed. E. Marynowicz-Hetka, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, pp. 23–34.

Od roku 1989 intensywnie uczestnicy w organizacji międzynarodowego ruchu naukowego w obszarze nauk o wychowaniu, kształcenia do profesji społecznych oraz badań nad pojmowaniem aktywności w polu praktyki.

Uczestnik gremiów naukowych:

  • 1995–1997: wiceprezydent European Association of Schools of Social Work (1989– 1995: członek zarządu tego stowarzyszenia);
  • 2003–2015: współzałożyciel i członek zarządu Association Internationale Francophone des Interventions Auprés des Familles Séparées (AIFI) z siedzibą w Montrealu;
  • 2006–2016: organizator i pierwszy prezydent Stowarzyszenia Badaczy Pracy Socjalnej z siedzibą w Paryżu, Centre Europèen de ressources pour la recherche en travail social / European Resource Centre for Social Work Research (CERTS);
  • 2005–2016: członek zarządu European Centre Community Education (ECCE) z siedzibą w Koblenz;
  • 2009–2018: członek prezydium Institut Européen de Recherche sur la Formation et ľ Analyse de l` Activité – sieci 28 uniwersytetów europejskich, południowo i północno amerykańskich, powołana przy Conservatoire National des Arts et de Métiers w Paryżu;
  • 2013–2019: członek zagraniczny Rady Naukowej Katedry UNESCO Formation et Pratiques Professionnelles, Conservatoire National des Arts et de Métiers w Paryżu;
  • od 2010 i nadal: członek zagraniczny Rady Naukowej Wydziału Studiów Społecznych Uniwersytetu w Ostrawie (Fakulta sociálních studií Ostravské univerzity, Rep. Czeska);
  • od 2001 i nadal: członek zagraniczny Rady Studiów Doktorskich na Wydziale Studiów Społecznych Uniwersytetu w Ostrawie (Fakulta sociálních studií Ostravské univerzity. Rep. Czeska);
  • profesor wizytujący i zapraszany na wykłady m.in. do: Université Lumière Lyon 2, Conservatoire National des Arts et Métiers w Paryżu, Université Paris 5 Descartes Sorbonne (Francja); HENAC w Namur (Belgia); Uniwersytet w Barcelonie (Hiszpania); Uniwersytet w Prešov (Słowacja); Uniwersytet Masaryka w Brnie, Uniwersytet w Ostrawie (Republika Czeska).

Doświadczenie redaktorskie, recenzyjne i translacyjne:

  • 1993–2008: przewodnicząca Rady Redakcyjnej serii wydawniczej Biblioteka Pracownika Socjalnego, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, w tej serii opublikowano 53 książki;
  • 1999–2006: członek Rady Redakcyjnej czasopisma „Chemins de Formation”, Université de Nantes, Francja;
  • 2005–2020: członek Komitetu Redakcyjnego czasopisma „Revue scientifique de l'AIFI”, Montreal, Kanada, wyd. Brylant, Ed. Yvon Blais;
  • od 2020 i nadal: członek Rady Naukowej czasopisma "Pronesis" wydawanego w Montrealu;
  • przekład na język polski i opracowanie prac wybitnych badaczy francuskich (J.-M. Barbier 2016; F. Jullien 2024).

Współpraca w międzynarodowych zespołach badawczych (projekty UE) oraz w krajowych stowarzyszeniach społecznych, m.in.:

  • organizacja ruchu badaczy, nauczycieli i praktyków profesji społecznych oraz powołanie Polskiego Stowarzyszenia Szkół Pracy Socjalnej, prezesura w latach 1991–2011;
  • od 1987 roku i nadal: wkład w rozwój Łódzkiego Towarzystwa Naukowego;
  • od 2003: recenzent projektów badawczych składanych do Agentúra na podporu výskumu a vývoja, Slovak Republic;
  • ekspert zewnętrzny w projektach zagranicznych (ostatnie: 2021 projekt Values Bulding in Social Work Education, koord. University of Ostrava / Faculty of Social Studies (J. Petrucijová, K. Glumbinková); 2019-2023 projekt Se preparer à ľaction, coordoné par Chaire Unesco-ICP Formation Professionnelle, Construction Personnelle, Transformations Sociales, w Paryżu (J.-M. Barbier, M. Dutoit);
  • recenzent i członek komisji w postępowaniach dosktorskich, habilitacyjnych i profesorskich prowadzonych w uczelniach zagranicznych (ostatnio: 2018 – Université de Montpellier, Francja; 2018 i 2020 – Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita; 2019 – Conservatoire National des Arts et Métier in Paris; 2022 – Fakulta sociálních studií. Ostravska univerzita;
  • recenzent w ewaluacjach instytucjonalnych poziomu zasobów naukowych dla procesu kształcenia do profesji społecznych: Masarykova univerzita w Brnie, Uniwersytet Karola w Pradze.