Nowe kierunki w nauczaniu i wychowaniu prezentowane w „Ruchu Pedagogicznym” w dwudziestoleciu międzywojennym
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.11.13Słowa kluczowe:
nauczanie i wychowanie, europejskie i światowe nowatorstwo pedagogiczneAbstrakt
W artykule przedstawiono odniesienia do europejskich, czy światowych doświadczeń w obrębie pedagogiki nowego wychowania. Czyniono to najczęściej za pośrednictwem czasopism naukowych lub popularnonaukowych. Do jednego z nich należał „Ruch Pedagogiczny” redagowany przez Henryka Rowida, autora koncepcji szkoły pracy. Na jego łamach prezentowano aktualne poglądy takich pedagogów, jak: J. Deweya, G. Kerschensteinera, H. Parkhurst, Owidiusza J. Decroly᾽ego, Rudolfa Steinera i innych. Poprzez „Ruch Pedagogiczny” starano się zachęcać całe środowisko nauczycielskie do odejścia od tradycyjnych metod nauczania i wychowania (mających swoje oparcie w dziewiętnastowiecznym herbartyzmie) na rzecz nowatorstwa pedagogicznego.
Bibliografia
Bandura L. (1932) Pedagogika antropozoficzna Steinera (dokończenie), „Ruch Pedagogiczny”, nr 9, s. 236.
Google Scholar
Baścik S. (1962) Szkoła pracy G. Kerschensteinera w: Studia nad pedagogiką XX wieku, wstęp i redakcja W. Okoń, B. Suchodolski, Warszawa, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, s. 60–79.
Google Scholar
Bieńkowski W. (1990) Rowid Henryk, Polski Słownik Biograficzny, Wrocław–Warszawa–Kraków, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, z. 133, s. 338–341.
Google Scholar
Chałasiński J. Konferencja w sprawie systemu daltońskiego (1927), Dewey jako pedagog demokracji, „Ruch Pedagogiczny”, nr 1, s. 12–21.
Google Scholar
Chmaj L. (1930) Teoria pedagogiczna psychologii indywidualnej, „Ruch Pedagogiczny”, nr 5, s. 201–216.
Google Scholar
Chmaj L. (1936/1937) Filozofia wychowania Johna Deweya, „Ruch Pedagogiczny”, nr 4/5, s. 219–144.
Google Scholar
Danecki Z. (1930) Podstawy kierunku wychowania Decroly᾽ego a problem reformy wychowania w Polsce, „Ruch Pedagogiczny”, nr 4, s. 145–149.
Google Scholar
Doroszewski J. (2003) Jadwiga Młodowska – wybitny nauczyciel Polski międzywojennej, „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, nr 1–2, s.75–85.
Google Scholar
Eksperymenty pedagogiczne w Polsce w latach 1900–1939 (1963), materiały zebrali W. Dzierzbicka i S. Dobrowolski, Wrocław, Zakład Naukowy im. Ossolińskich.
Google Scholar
Jarowiecki J. (1997) Studia nad prasą polską XIX i XX wieku, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie.
Google Scholar
Majewiczówna M. (1926) Szkic lekcji języka polskiego w duchu szkoły twórczej, „Ruch Pedagogiczny”, nr 8, s. 240–245.
Google Scholar
Majewiczówna M. (1928) Konferencja w sprawie systemu daltońskiego, „Ruch Pedagogiczny”, nr 7, s. 215–217.
Google Scholar
Młodowska J. (1926), System Daltoński. Wrażenia z wycieczki do Anglii i doświadczenia z własnej szkoły, „Ruch Pedagogiczny”, nr 9, s. 257–265.
Google Scholar
Niemcówna S. (1928) Geografia w daltońskim systemie pracy szkolnej, Ruch Pedagogiczny”, nr 9, s. 271.
Google Scholar
Postępowa myśl oświatowa w Polsce w latach 1918–1939 (1972), wstęp i opracowanie Bronisław Ługowski, Feliks Araszkiewicz, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk, Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, s. XXXVI–XXXVII.
Google Scholar
Rowid H. (1920) Stanowisko Ewarysta Estkowskiego w dziejach pedagogiki narodowej, „Ruch Pedagogiczny”, nr 9–10, s. 165–177.
Google Scholar
Rowid H. (1921) Idea szkoły pracy w zastosowaniu praktycznym, „Ruch Pedagogiczny”, nr 1–3, s. 41.
Google Scholar
Rowid H. (1924) System Daltoński, „Ruch Pedagogiczny”, nr 7–8, s. 220–227.
Google Scholar
Rowid H. (1925) Życie w szkole twórczej. Wrażenia i refleksje z podróży pedagogicznej, „Ruch Pedagogiczny”, nr 4, s. 113–118.
Google Scholar
Rowid H. (1927) System Daltoński w szkole powszechnej, „Ruch Pedagogiczny”, nr 2, s. 44–47.
Google Scholar
Sekreta J. (1929) Przesłanki filozoficzne i psychologiczne podstawy pedagogiki współczesnej, „Ruch Pedagogiczny”, nr 7–9, s. 206–223.
Google Scholar
Wakacyjny kurs „Szkoły pracy” w Krakowie, „Ruch Pedagogiczny” 1918, nr 7, s. 166.
Google Scholar
Wróbel T. (1962) Owidiusz Decroly – przedstawiciel naturalizmu w pedagogice w: Studia nad pedagogiką XX wieku, wstęp i redakcja W. Okoń, B. Suchodolski, Warszawa, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, s. 45–59.
Google Scholar
Taubenszlag R. (1929a) System Daltoński, „Ruch Pedagogiczny”, nr 2, s. 40–50.
Google Scholar
Taubenszlag R (1929b) System Daltoński, „Ruch Pedagogiczny, nr 4, s. 105–115.
Google Scholar
Znaniecki F. (1924) Szkice z socjologii wychowania, „Ruch Pedagogiczny”, nr 7–8, s. 145–159.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.