Różne aspekty zaufania: dziwny przypadek mistyfikacji naukowych

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.09.15

Słowa kluczowe:

proces recenzji, mistyfikacja naukowa, zaufanie do nauki

Abstrakt

Niniejszy artykuł opisuje projekt, w którym skorzystano ze „sztuki oszustwa” w kontekście publikacji biomedycznych. Badamy mistyfikację naukową mającą na celu ujawnienie problemów w procesie recenzji. Stawiamy pytanie: czy mistyfikacje naukowe oparte na podstępach mogą być uzasadnione? Korzystając z wywiadów z brytyjskimi naukowcami z dziedzin biomedycznych, zidentyfikowaliśmy zagadnienie zaufania jako kluczowy element w ocenie mistyfikacji przez naukowców. Mistyfikacje postrzegane są przez jednych jako zwiększające zaufanie, a przez innych jako je naruszające. A zatem zaufanie jest w nauce koncepcją zmienną: można je wykorzystać do obrony dwóch zupełnie różnych, a czasem nawet przeciwnych stanowisk. W tym przypadku argument zaufania został wykorzystany do obrony mistyfikacji i do wysunięcia argumentów przeciwko nim.

Biogramy autorów

Sabina Siebert - Adam Smith Business School, University of Glasgow

Siebert Sabina – profesor zarządzania w Szkole Biznesu im. Adama Smitha na Uniwersytecie w Glasgow (Szkocja, Wielka Brytania). Jej badania koncentrują się na zmianie w organizacji, zaufaniu w organizacji oraz badaniu zawodów, w tym prawników i lekarzy. W ostatnim czasie zajmowała się zaufaniem i jego brakiem w tajnych organizacjach, zaufaniem w nauce i różnicowaniem w zawodach elitarnych.

Stephanie Schreven - University of Dundee

Schreven Stephanie – wykładowca na uniwersytecie University of Dundee School of Business (Szkocja, Wielka Brytania), gdzie wykłada zagadnienia związane z nierównością, różnorodnością, nieodpowiednim zachowaniem organizacji i biznesem w społeczeństwie. Jej badania dotyczą nierówności w miejscu pracy będącej w szczególności rezultatem zamknięcia społecznego i obracają się wokół polityki, etyki i estetyki wiedzy, profesjonalizmu i produkcji wiedzy naukowej. Bada np. alternatywne twierdzenia naukowe, w tym teorie spiskowe i oszustwa naukowe. Zajmuje się również badaniem przywództwa w kontekście autorytetu (kobiet).

Bibliografia

Baringer P. S. (2001) Introduction: The “science wars” in: After the science wars: science and the study of science, K. Ashman & P. S. Baringer (eds.), New York, Routledge: 1–13.
Google Scholar

Beall J. (2015) Predatory journals and the breakdown of research cultures, “Information Development”, 31 (5): 473–476.
Google Scholar

Bohannon J. (2013) Who is afraid of peer review? “Science”, 342 (6154): 60–65, http://science.sciencemag.org/content/342/6154/60.full
Google Scholar

Broad W. & Wade N. (1982) Betrayers of the truth, London, Century Publishing.
Google Scholar

Brown J. R. (2001) Who Rules in Science? An Opinionated Guide to the Wars, Cambridge, MA: Harvard University Press.
Google Scholar

Collins H., Evans R. and Weinel M. (2017) STS as science or politics?, “Social Studies of Science”, 40 (2): 307–340.
Google Scholar

Faulkes Z. (2017) Stinging the predators: a collection of papers that should never have been published, https://figshare.com/articles/Stinging_the_Predators_A_collection_of_papers_that_should_never_have_been_published/5248264
Google Scholar

Eisen M. (2011) Peer review is f***ed up—let’s fix it, http://www.michaeleisen.org/blog/?p=694
Google Scholar

Fyfe A. (2015) Peer review not as old as you might think, Times Higher Education, June 25, https://www.timeshighereducation.com/features/peer-review-not-old-you-might-think
Google Scholar

Gabriel Y. (2004) The narrative veil: truth and untruths in storytelling in: Myth, stories and organizations. Premodern narratives for our times, Y. Gabriel (ed.), Oxford: Oxford University Press: 17–31.
Google Scholar

Godlee F., Gale C. R., Martyn C. N. (1998) Effect on the quality of peer review of blinding reviewers and asking them to sign their reports: a randomized controlled trial, “Journal of American Medical Associations”, 280: 237–240.
Google Scholar

Goffman E. (1959) The Presentation of Self in Everyday Life, Penguin.
Google Scholar

House of Commons Science and Technology Committee (2011) Peer review in scientific publications, London, The Stationery Office Limited, https://publications.parliament.uk/pa/cm201012/cmselect/cmsctech/856/856.pdf
Google Scholar

Ioannidis J. P. A. (2011) More time for research: Fund people not projects, “Nature”, 477: 529–531.
Google Scholar

Jonsen A. and Toulmin S. (1988) The Abuse of Casuistry, Berkeley, California, California University Press.
Google Scholar

Kitcher P. (2001) Science, Truth, and Democracy, New York & Oxford, Oxford University Press.
Google Scholar

Lamont M. (2009) How Professors Think: Inside the Curious World of Academic Judgement, Cambridge, Mass. Harvard University Press.
Google Scholar

Lee C. J., Sugimoto C. R., Zhang G., Cronin B. (2013) Bias in peer review, “Journal of the American Society for Information Science and Technology”, 64 (1): 2–17.
Google Scholar

Longino H. (2002) Science & the common good: thoughts Philip Kitcher’s Science, Truth & Democracy, “Philosophy of Science”, 59: 560–568.
Google Scholar

Miles M. B. and Huberman A. M. (1994) Qualitative Data Analysis, London, Sage.
Google Scholar

Miller C. (2006) Peer review in the organization and management sciences; Prevalence and effects of reviewer hostility, bias, and dissensus “Academy of Management Journal”, 49 (3): 425–431.
Google Scholar

Shepherd J. (2009) Editor quits after journal accepts bogus science article, “The Guardian”, https://www.theguardian.com/education/2009/jun/18/science-editor-resigns-hoax-article
Google Scholar

Siebert S., Machesky L. and Insall R. (2015) ‘Overflow in science and its implications for trust’, “eLife” 4: e10825.
Google Scholar

Smith R. (1988) Problems with peer review and alternatives, “British Medical Journal”, 298: 774–777.
Google Scholar

Smith R. (2006) Peer review: a flawed process at the heart of science and journals, “Journal of the Royal Society of Medicine”, 99 (4): 178–182.
Google Scholar

Sokal A. (1996) A physicist experiments with Cultural Studies, “Lingua Franca”, May/June.
Google Scholar

Sorokowski P., Kulczycki E., Sorokowska A., and Pisanski K. (2017) Predatory journals recruit a fake editor, “Nature”, Mar 22; 543 (7646): 481–483. doi: 10.1038/543481a.
Google Scholar

Südhof T. C. (2016) Truth in Science publishing: A personal perspective, “PLOS Biology”, http://journals.plos.org/plosbiology/article?id=10.1371/journal.pbio.1002547
Google Scholar

Stolzenberg G. (2004) Kinder, Gentler Science Wars, “Social Studies of Science”, 34 (1): 115–132.
Google Scholar

Stone R. & Jasny B. (2013) Scientific discourse, Buckling at the seams. Introduction to Special Issue. Communication in Science: Pressures & Predators, “Science”, 342 (6154), 56–57, http://science.sciencemag.org/content/342/6154/56
Google Scholar

Toulmin S. (2001) Return to Reason, Cambridge, Mass., Harvard UP.
Google Scholar

Turner S. (2003) Third science war, “Social Studies of Science”, 33, 4: 581–611.
Google Scholar

Vinck D. (2010) The sociology of scientific work. The fundamental relationship between Science and Society, Cheltenham, Edward Elgar Publishing Ltd.
Google Scholar

Walsh L. (2006) Sins against science: The scientific media hoaxes of Poe, Twain, and others, Albany, State University of New York Press.
Google Scholar

Ware M. (2013) Peer Review: An Introduction and Guide, Publishing Research Consortium, http://publishingresearchconsortium.com/index.php/prc-guides-main-menu/155-peer-review-an-introduction-and-guide
Google Scholar

Wellcome Trust (2015) Scholarly Communication and Peer Review: The Current Landscape and Future Trends, https://wellcome.ac.uk/sites/default/files/scholarly-communication-and-peer-review-mar15.pdf
Google Scholar

Opublikowane

2020-02-15

Jak cytować

Siebert, S., & Schreven, S. (2020). Różne aspekty zaufania: dziwny przypadek mistyfikacji naukowych. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 9(2), 216–230. https://doi.org/10.18778/2450-4491.09.15