Relacja mistrz – uczeń w nauce współczesnej – kontekst kulturowy

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.08.04

Słowa kluczowe:

relacja mistrz – uczeń, magia, obiektywistyczny model poznania, konstruktywistyczny model poznania

Abstrakt

W artykule podjęto problem relacji mistrz – uczeń i jej obecności we współczesnej nauce w ramach dwóch jej modeli: Obiektywistycznego Modelu Poznania i Konstruktywistycznego Modelu Poznania.

Biogram autora

Wojciech Piasek - Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Instytut Historii i Archiwistyki

Piasek Wojciech – metodolog historii, historyk historiografii. Adiunkt w Instytucie Historii i Archiwistyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Zainteresowania badawcze: etnografia myśli współczesnej w dziedzinie historii i pozaakademickich form historii.

Bibliografia

Buchowski M. (1986) Magia. Jej funkcje i struktura, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar

Buchowski M. (1993) Magia i rytuał, Warszawa, Instytut Kultury.
Google Scholar

Kmita J. (1985) Kultura i poznanie, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Kmita J. (1987a) Myślenie mitologiczne w świetle strukturalistycznej opozycji metonimii i metafory w: Symbol i poznanie. W poszukiwaniu koncepcji integrującej, T. Kostyrko (red.), Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, s. 139–156.
Google Scholar

Kmita J. (1987b) Symbolizowanie jako relacja aksjologiczna oraz jako relacja semantyczna w: Symbol i poznanie. W poszukiwaniu koncepcji integrującej, T. Kostyrko (red.), Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, s. 188–198.
Google Scholar

Kmita J. (1989) Dziedzictwo magii w nauce w: Racjonalność. Nauka. Społeczeństwo, H. Kozakiewicz, E. Mokrzycki, M. J. Siemek (red.), Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, s. 50–66.
Google Scholar

Kmita J., Banaszak G. (1991) Społeczno-regulacyjna koncepcja kultury, Warszawa, Instytut Kultury.
Google Scholar

Kowalski A. P. (1999) Symbol w kulturze archaicznej, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar

Kowalski A. P. (2001) Myślenie przedfilozoficzne. Studia z filozofii kultury i historii idei, Poznań, Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
Google Scholar

Pałubicka A. (1984) Przedteoretyczne postaci historyzmu, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Pałubicka A. (1985) O trzech historycznych odmianach waloryzacji światopoglądowej, „Studia Metodologiczne”, nr 24, s. 51–76.
Google Scholar

Skarga B. (1977) Mistrz i mag, „Teksty”, nr 1/31, s. 7–20.
Google Scholar

Szahaj A. (2004) Zniewalająca moc kultury. Artykuły i szkice z filozofii kultury, poznania i polityki, Toruń, Wydawnictwo UMK.
Google Scholar

Zybertowicz A. (1995) Przemoc i poznanie. Studium z nie-klasycznej socjologii wiedzy, Toruń, Wydawnictwo UMK.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2019-09-30

Jak cytować

Piasek, W. (2019). Relacja mistrz – uczeń w nauce współczesnej – kontekst kulturowy. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 8(1), 34–42. https://doi.org/10.18778/2450-4491.08.04