Drama czy/i teatr. Aspekt procesualny i atrybutywny projektu dramowo-teatralnego "Bezsenność Jutki"

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.07.09

Słowa kluczowe:

drama, teatr, aspekty twórczości

Abstrakt

Rozmaite działania edukacyjne o charakterze teatralnym różnią się akcentem, jaki jest kładziony na poszczególne aspekty twórczości. O ile aspekt personologiczny oraz stymulatorów/inhibitorów jest równie istotny zarówno w dramie, jak i w teatrze, to aspekty procesualny i atrybutywny zasadniczo się różnią. Artykuł jest próbą odpowiedzi na pytanie: jaki aspekt twórczości jest istotny w przypadku projektu łączącego dwie formy: dramę i teatr?

Biogram autora

Kamila Witerska - Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

Adiunkt w Katedrze Pedagogiki Twórczości Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki uzyskała na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego. Interesuje się dramą, stymulowaniem motywacji i kreatywnego myślenia oraz wspieraniem rozwoju. Posiada 15-letnie doświadczenie w pracy dramą z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi. Jest autorką pierwszej w Polsce publikacji dotyczącej porównania metody dramy stosowanej w różnych grupach wiekowych Drama na różnych poziomach kształcenia (2010) oraz Teatru Forum (2016) nowej metody wykorzystywanej w edukacji rówieśniczej, profilaktyce i socjoterapii. Członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Edukatorów Dramy National Drama oraz Polskiego Stowarzyszenia Kreatywności.

Bibliografia

Burton E. J. (1966) Reality and ‘Realization’. An Approach to a Philosophy, Drama & Educational Fellowship.
Google Scholar

Cook C. (1917) The Play Way, Heinemann.
Google Scholar

Góralski A. (1990) Być nowatorem. Poradnik twórczego myślenia, Warszawa, PWN.
Google Scholar

Nęcka E. (2001) Psychologia twórczości, Gdańsk, GWP.
Google Scholar

Slade P. (1976) An Introduction to Child Drama, London–Sydney–Auckland–Toronto, Hodder and Stoughton.
Google Scholar

Stróżewski W. (2007) Dialektyka twórczości, Kraków, Wydawnictwo Znak.
Google Scholar

Szmidt K. J. (2007) Pedagogika twórczości, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Szmidt K. J. (2013) Pedagogika twórczości, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Szymański M. S. (1987) Twórczość i style poznawcze uczniów, Warszawa, WSiP.
Google Scholar

Way B. (1998) Development through Drama, New York, Humanity Books.
Google Scholar

Witerska K. (2014) Drama. Przewodnik po koncepcjach, technikach i miejscach, Warszawa, Difin.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2019-02-28

Jak cytować

Witerska, K. (2019). Drama czy/i teatr. Aspekt procesualny i atrybutywny projektu dramowo-teatralnego "Bezsenność Jutki". Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 7(2), 183–190. https://doi.org/10.18778/2450-4491.07.09