Douglas Barnes ponownie odczytany…

Autor

  • Tomasz Łukawski Szkoła Podstawowa w Ząbkach/Warszawy

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.06.15

Słowa kluczowe:

konstruktywizm, technologie informacyjno-komunikacyjne, interdyscyplinarne projekty edukacyjne, interakcyjny model uczenia się

Abstrakt

Douglas Barnes porusza problem kształtowania kultury porozumiewania się w klasie szkolnej. Głównym przesłaniem publikacji jest stwierdzenie, że „mowa umożliwia nam kierowanie myśleniem”. Autor, powtarzając za Edwardem Sapirem, przypisuje mowie zdolność generowania nowych znaczeń (Sapir 1985), a przytaczając Lwa Wygotskiego – przedstawia mowę jako narzędzie umożliwiające kierowanie działaniem i wyjaśnianiem świata (Vygotski 1962). Język umożliwia refleksję, ponieważ pozwala nam przedstawić sobie nasze spostrzeżenia i wnioski w taki sposób, że możemy spojrzeć na nie jako dostępne modyfikacje w świetle naszych ważniejszych celów (Cook-Gumperz 1973). Technologie informacyjne otwierają dziś możliwości, które pozwalają na szerokie zastosowanie idei głoszonych przez Barnesa, Brunera, a nurt konstruktywizmu krytycznego reprezentowanego w artykule przez Stanisława Dylaka (2013), Wojciechowskiego, Cellarego (2013) jest szansą dającą polskiej szkole nowoczesną dydaktykę i otwarcie się na kształcenie absolwenta, który będzie potrafił odnaleźć się i funkcjonować w przyszłym, nieznanym, cyfrowym świecie.

Biogram autora

Tomasz Łukawski - Szkoła Podstawowa w Ząbkach/Warszawy

Dyrektor szkoły podstawowej. Został powołany przez Ministra Cyfryzacji do zespołu Liderów Cyfryzacji. Innowator w obszarze edukacji i działacz społeczny, którego pasją jest zmiana polskiej szkoły. Członek Rady Programowej Szerokiego Porozumienia na Rzecz Umiejętności Cyfrowych w Polsce. Jest pomysłodawcą i organizatorem ogólnopolskiej konferencji Model Nowoczesnej Szkoły.

Bibliografia

Barnes D. (1988) Nauczyciel i uczniowie. Od porozumiewania się do kształcenia, tłum. J. Radzicki, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar

Bruner J. S. (1971) W poszukiwaniu teorii nauczania, tłum. E. Krasińska, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar

Cook-Gumperz J. (1973) Social Control and Socialisation: A study of class differences in the language of maternal control, Oxford, Routledge, Kegan.
Google Scholar

Dylak S. (2000) Konstruktywizm jako obiecująca orientacja w kształceniu nauczycieli, w: Współczesność a kształcenie nauczycieli, (red.) H. Kwiatkowska, T. Lewowicki, S. Dylak, Warszawa, Wyższa Szkoła Pedagogiczna Związku Nauczycielstwa Polskiego.
Google Scholar

Dylak S. (2013) Architektura wiedzy w szkole, Warszawa, Difin.
Google Scholar

Sapir E (1985) Selected Writings in Language, Culture and Personality, Berkeley, University of California Press.
Google Scholar

Kelly G. A. (1963) A Theory of Personality, New York, W. W. Norton.
Google Scholar

Nowakowski Z. (2017) Uczymy dzieci programować od najmłodszych lat, „ MERITUM Pismo Podkarpackiego Kuratora Oświaty”, 9: 12–14.
Google Scholar

Piaget J. (1969) Generic Epistemology, New York, Columbia University Press.
Google Scholar

Wojciechowski R., Cellary W. (2013) Evaluation of learners’ Attitude toward learning in ARIES Augmented Reality Environments, “Computers and Education”, 68: 570–585.
Google Scholar

Vygotski L. S. (1962) Thought and Language, Cambridge, Massachusetts Institute of Technology Press.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2018-10-19

Jak cytować

Łukawski, T. (2018). Douglas Barnes ponownie odczytany…. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 6(1), 208–222. https://doi.org/10.18778/2450-4491.06.15