Tożsamość uniwersytetu w epoce niepewności

Autor

  • Zbyszko Melosik Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.06.03

Słowa kluczowe:

uniwersytet, niepewność, rywalizacja, wskaźnikowanie, tożsamość

Abstrakt

Tekst zawiera analizę rekonstrukcji społecznych funkcji współczesnego uniwersytetu, przy czym jako oś narracji przyjęto kategorię niepewności. Przedstawiono szereg kontekstów tworzenia trajektorii niepewności dezintegrujących zarówno tożsamość poszczególnych profesorów, jak i uniwersytetu jako instytucji. I tak omówiono między innymi wytwarzanie nowych form rywalizacji zarówno między jednostkami, dyscyplinami naukowymi, jak i placówkami edukacji wyższej. Zaprezentowano strategie wskaźnikowania, które redukują tożsamość i działania akademików do punktów, strategię nieustannego sprawozdawania, jak również swoistą makdonaldyzację dydaktycznej i naukowej funkcji uniwersytetu. Na zakończenie postawiono pytanie odnoszące się do możliwych sposobów działania uniwersytetu i profesorów w epoce niepewności.

Biogram autora

Zbyszko Melosik - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Socjolog edukacji, prof. zw., dr hab., kierownik Zakładu Socjologii Edukacji na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama w Poznaniu; członek prezydium Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk.

Bibliografia

Altbach P. G. (1997) The International Academic Crisis? The American Professoriate in Comparative Perspective, „Daedalus”, 16/4: 315–338.
Google Scholar

Elliot A., Katagiri M., Sawai A. (2012) The New Individualism and Contemporary Japan: Theoretical Avenues and the Japanese New Individualist Path, “Journal for the Theoryof Social Behaviour”, 42/4: 425–443.
Google Scholar

Espeland W. N., Mitchell L. Stevens (2008) A Sociology of Quantification, “Archives of European Sociology” (AES), XLIX (3): 401–436.
Google Scholar

Gromkowska-Melosik A. (2015) Globalne rankingi uniwersytetów i akademicka gra o status, „Studia Edukacyjne”, 37, s. 7–21.
Google Scholar

Gumport P. J. (2000) Academic restructuring: Organizational change and institutional imperatives, „Higher Education”, 39: 67–91.
Google Scholar

Hayes D., Wynyard R. (2016) The McDonaldization of Higher Education Revisited w: Routledge Handbook of the Sociology of Education of Higher Education, (ed.) J. E. Cote, A. Furlong, Abingdon and New York.
Google Scholar

Horney K. (1978) Nerwica a rozwój człowieka, Warszawa, PIW.
Google Scholar

Horney K. (2011) Nasze wewnętrzne konflikty. Konstruktywna teoria nerwic, Poznań, Rebis.
Google Scholar

Melosik Z. (2001) Młodzież i styl życia: paradoksy pop-tożsamości w: Młodzież, styl życia i zdrowie. Konteksty i kontrowersje, red. Z. Melosik, Wydawnictwo Edytor.
Google Scholar

Melosik Z. (2007) Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Melosik Z. (2009) Uniwersytet społeczeństwo. Dyskursy wolności, wiedzy i władzy, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Melosik Z. (2014) Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Thornton B., Lovley A., Ryckman R. M., Gold J. A., (2009) Playing Dumb and Knowing it all. Competitive Orientation and Impression Management Strategies, “Individual Differences Research”, December, 7 (4).
Google Scholar

Winter R. (1995) The University of Life plc: the „Industrialization” of Higher Education? w: Academic Work, (ed.) J. Smyth, Buckingham.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2018-10-19

Jak cytować

Melosik, Z. (2018). Tożsamość uniwersytetu w epoce niepewności. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 6(1), 16–24. https://doi.org/10.18778/2450-4491.06.03