Strukturalna, procesowa i programowa jakość w holenderskich ośrodkach opieki dziennej i przedszkolnej
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.05.10Słowa kluczowe:
wczesna edukacja i opieka nad dzieckiem, jakość strukturalna, jakość procesowa, CLASS Toddler, program nauczania, opiekunowieAbstrakt
W przedstawionym projekcie naukowym zbadano jakość strukturalną, procesową i programową holenderskiego systemu Wczesnej Edukacji i Opieki nad Dzieckiem (ECEC). Nauczyciele (N = 46) wypełnili ustrukturyzowany kwestionariusz dotyczący cech nauczyciela, klasy i ośrodka. Następnie wykorzystano system Classroom Assessment Scoring System (CLASS) Toddler do zmierzenia jakości procesowej w 28 holenderskich ośrodkach świadczących usługi w ramach opieki dziennej i przedszkolnej uznawanych za przykład „dobrej praktyki”. Wyniki dotyczące jakości strukturalnej ujawniły niewielkie znaczące różnice między ośrodkami zajmującymi się opieką dzienną a placówkami przedszkolnymi w kwestii poziomu wykształcenia nauczyciela, liczby dzieci przypadającej na każdego nauczyciela i rodzaju dzieci w klasie. Jeśli chodzi o jakość procesową, wyniki badania wykazały wsparcie emocjonalne na poziomie od umiarkowanego do wysokiego i umiarkowane poziomy wsparcia uczenia się w obu typach placówek. Nie stwierdzono znaczących różnic w jakości procesowej pomiędzy ośrodkami zapewniającymi opiekę dzienną a placówkami przedszkolnymi. Nauczyciele zgłaszali, że kładą największy nacisk na zabawę w odgrywanie ról, samokontrolę i umiejętności językowe oraz mniejsze możliwości w zakresie ćwiczenia umiejętności czytania i pisania, matematyki i nauk ścisłych. Nie stwierdzono jednak znaczących różnic w tym zakresie między badanymi rodzajami placówek.
Bibliografia
Burchinal M. R., Vandergrift N., Pianta R. C., Mashburn A. J. (2010) Threshold analysis of association between child care quality and child outcomes for low-income children in pre-kindergarten programs, “Early Childhood Research Quarterly”, 25/2: 166–176.
Google Scholar
Broekhuizen M. L., van Aken M. A. G., Dubas J. S., Mulder H., Leseman P. P. M. (2015) Individual differences in effects of child care quality: The role of child affective self-regulation and gender, “Infant Behavior and Development”, 40: 216–230.
Google Scholar
Cadima J., Leal T., Burchinal M. (2010) The quality of teacher – student interactions: Associations with first graders’ academic and behavioral outcomes, “Journal of School Psychology”, 48/6: 457–482.
Google Scholar
Clements D. H., Sarama J. (2007) Effects of preschool mathematics curriculum: Summative research in the Building Blocks Project, “Journal for Research in Mathematics Education”, 38/2: 136–163.
Google Scholar
Curby T. W., Brock L. L., Hamre B. K. (2013) Teachers’ emotional support consistency predicts children’s achievement gains and social. Skills, “Early Education and Development”, 24/3: 292–309.
Google Scholar
Côté S. M., Japel C., Séguin J. R., Mongeau C., Xu, Q., Tremblay R. E. (2013) Child are quality and cognitive development: Trajectories leading to better preacademic skills, “Child Development”, 84/2: 752–766.
Google Scholar
Dickinson D. K., Caswell L. (2007) Building support for language and early literacy in preschool classrooms through in-service professional development: Effects of the Literacy Environment Enrichment Program (LEEP), “Early Childhood Research Quarterly”, 22/2: 243–260.
Google Scholar
Domitrovich C. E., Cortes R. C., Greenberg M. T. (2007) Improving young children’s social and emotional competence: A randomized trial of the preschool PATHS curriculum, “The Journal of Primary Intervention”, 28/67: 67–91.
Google Scholar
Domitrovich C. E., Gest S. D., Gill S., Bierman K. L., Welsh J. A., Jones D. (2009) Fostering high-quality teaching with an enriched curriculum and professional development support: The Head Start REDI Program, “American Educational Research Journal”, 46/2: 567–597.
Google Scholar
Fantuzzo J. W., Gadsden V. L., McDermott P. A. (2011) An integrated curriculum to improve mathematics, language, and literacy for Head Start children, “American Educational Research Journal”, 48/3: 763–793.
Google Scholar
Helmerhorst K. O. W., Riksen-Walraven J. M. A., Gever Deynoot-Schaub M. J. J. M., Tavecchio L. W. C., Fukkink R. G. (2015) Child care quality in The Netherlands over the years: a closer look, “Early Education and Development”, 26/1: 89–105.
Google Scholar
Helmerhorst K. O. W., Riksen-Walraven J. M. A., Vermeer H. J., Fukkink R. G., Tavecchio L. W. C. (2014) Measuring the interactive skills of caregivers in child care centers: development and validation of the caregiver interaction profile scales, “Early Education and Development”, 25/5: 770–790.
Google Scholar
Lonigan C. J., Farver J. M., Philips B. M., Clancy-Menchetti J. (2011) Promoting the development of preschool children’s emergent literacy skill: A randomized evaluation of a literacy-focused curriculum and two professional development models, “Reading and Writing”, 24: 24, 305–337.
Google Scholar
La Paro K. M., Hamre B. K., Pianta R. C. (2011) Classroom Assessment Scoring System Toddler manual, Charlottesville VA, Teachstone.
Google Scholar
La Paro K. M., Williamson A. C., Hatfield B. (2014) Assessing quality in toddler classrooms using the CLASS-Toddler and the ITERS-R, “Early Education and Development”, 25/6: 875–893.
Google Scholar
Leseman P. P. M., Slot P. L. (2013) Kwaliteit en curriculum van voorschoolse opvang en educatie in Nederland: relaties met structurele kenmerken, organisatiekenmerken en educatieve programma’s [Quality and curriculum of early childhood education and care in the Netherlands], Utrecht University, Department of Special Education.
Google Scholar
Leseman P. P. M., Veen A. (eds) (2016) Ontwikkeling van kinderen en relatie met kwaliteit voorschoolse instellingen. Resultaten van het pre-COOL onderzoek [Development of children and the relation with early childhood education and care quality. Results of the pre-COOL study], Amsterdam, Kohnstamm Instituut, Report 947.
Google Scholar
Mashburn A. J., Pianta R. C., Hamre B. K., Downer J. T., Barbarin O. A., Bryant D., Howes C. (2008) Measures of classroom quality in prekindergarten and children’s development of academic, language, and social skills, “Child Development”, 79/3: 732–749.
Google Scholar
Mulder H., Boom J., Slot P. L., Verhagen J., Leseman P. P. M. (2016) Selectieve aandacht [Selective attention] in: P. P. M. Leseman, A. Veen (eds) (2016) Ontwikkeling van kinderen en relatie met kwaliteit voorschoolse instellingen. Resultaten van het pre-COOL onderzoek [Development of children and the relation with early childhood education and care quality. Results of the pre-COOL study], Amsterdam, Kohnstamm Instituut, Report 947.
Google Scholar
Nederlands Consortium Kinderopvang Onderzoek (NCKO) [Dutch Consortium for Child Care Research] (2011) Pedagogische kwaliteit van de kinderopvang en de ontwikkeling van jonge kinderen: een longitudinale studie. [Pedagogical quality of Dutch child care en de development of young children: a longitudinal study], NCKO, Amsterdam/Nijmegen.
Google Scholar
Pakarinen E., Lerkkanen M.-K., Poikkeus A.-M., Kiuru N., Siekkinen M., Rasku-Puttonen H., et al. (2010) A validation of the Classroom Assessment Scoring System in Finnish kindergartens, “Early Education and Development”, 21/1: 95–124.
Google Scholar
Pianta R. C., Barnett W. S., Burchinal M., Thornburg K. R. (2009) The effects of preschool education: What we know, how public policy is or is not aligned with the evidence base, and what we need to know, “Psychological Science in the Public Interest”, 10/2: 49–88.
Google Scholar
Slot P. L., Boom J., Verhagen J., Leseman P. P. M. (2017) Measurement properties of the CLASS Toddler in ECEC in The Netherlands, “Journal of Applied Developmental Psychology”, 48: 79–91.
Google Scholar
Slot P. L., Broekhuizen M. L., Leseman P. P. M., Veen A. (2015) Kwaliteit van voorzieningen en effecten op ontwikkeling van kinderen [Quality of provisions and effects on children’s development] in: P. P. M. Leseman, A. Veen (eds) (2015) Pre-COOL Cohortenonderzoek. Resultaten over de voorschoolse periode [Pre-COOL study. Results of the early childhood period], Amsterdam, Kohnstamm Instituut, Report 932.
Google Scholar
Slot P. L., Leseman P. P. M., Mulder H., Verhagen J. (2013) Handleiding CLASS Toddler [Manual CLASS Toddler], Utrecht, Universiteit Utrecht, Onderwijsadvies en Training.
Google Scholar
Slot P. L., Leseman P. P. M., Verhagen J., Mulder H. (2015) Associations between structural quality aspects and process quality in Dutch early childhood education and care settings, “Early Childhood Research Quarterly”, 33/4: 64–76.
Google Scholar
Suchodoletz A. von Fäsche A., Gunzenhauser C., Hamre B. K. (2014) A typical morning in preschool: Observations of teacher-child interactions in German preschools, “Early Childhood Research Quarterly”, 29/4: 509–519.
Google Scholar
Sylva K., Melhuish E., Sammons P., Siraj-Blatchford I., Taggart B. (2011) Pre-school quality and educational outcomes at age 11: low quality has little benefit, “Journal of Early Childhood Research”, 9/2: 109–124.
Google Scholar
Sylva K., Pastori G., Lerkkanen M., Ereky-Stevens K., Slot P. L. (2016) Integrative Report on a culture-sensitive quality & curriculum framework, University of Jyväskylä, CARE, Curriculum & Quality Analysis and Impact Review of European Early Childhood Education and Care.
Google Scholar
Thomason A. C., La Paro K. M. (2009) Measuring the quality of teacher – child interactions in toddler child care, “Early Education and Development”, 20/2: 285–304.
Google Scholar
Verhagen J., Mulder H., Boom J., Hoofs H., Slot P. L., Leseman P. P. M. (2016) Woordenschat [Vocabulary] in: P. P. M. Leseman, A. Veen (eds) (2016) Ontwikkeling van kinderen en relatie met kwaliteit voorschoolse instellingen. Resultaten van het pre-COOL onderzoek [Development of children and the relation with early childhood education and care quality. Results of the pre-COOL study], Amsterdam, Kohnstamm Instituut, Report 947.
Google Scholar
Akgündüz Y., Plantenga J. (2012) Equal Access to High Quality Child Care in the Netherlands. Paper prepared for the conference Equal Access to Child Care: Providing Quality Early Years Education and Care to Disadvantaged Families London. Retrieved on 22-02-2017 on http://sticerd.lse.ac.uk/dps/case/events/Netherlands.pdf
Google Scholar
Centraal Bureau voor de Statistiek (2016) Retrieved on 22-02-2017 from https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/34/nederlandse-ouders-gebruiken-vaakst-kinderopvang-in-eu
Google Scholar
Convenant Kwaliteit Kinderopvang en Peuterspeelzalen (2013) Retrieved on 22-02-2017 from http://www.boink.info/media/a5a32bc6/Convenant%20december%202013%20definitief.pdf
Google Scholar
Organisation for Economic Co-operation and Development [OECD] (2006) Starting Strong II: Early childhood education and care. Retrieved on 17-03-2017 from https://www.unicef.org/lac/spbarbados/Implementation/ECD/StartingStrongII_OECD_2006.pdf
Google Scholar
Organisation for Economic Co-operation and Development [OECD] (2015) Starting Strong IV: Monitoring Quality in early childhood education and care. Retrieved on 02-04-2017 from http://www.sel-gipes.com/uploads/1/2/3/3/12332890/2015_-_ocde_-_starting_strong_iv_monitoring_quality_in_early_childhood_education_and_care.pdf
Google Scholar
Portegijs W., Brakel M., van den Hartgers M., Akkermans M. (2016) Emancipatiemonitor 2016. The Hague, The Netherlands, Sociaal en Cultureel Planbureau, Centraal Bureau voor de Statistiek. Retrieved on 22-02-2017 from http://www.scp.nl/
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.