Cele rozwojowe i wychowawcze w edukacji i opiece wczesnodziecięcej – perspektywa warszawskich opiekunów
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.05.07Słowa kluczowe:
wczesna opieka wychowanie i edukacja, poglądy, cele rozwojowe i edukacyjne, wychowawca małego dzieckaAbstrakt
Celem badania jest eksploracja poglądów wychowawców z Zespołu Żłobków m.st. Warszawy, największej tego typu sieci w Polsce, na temat ważności wspierania różnych celów rozwojowych i edukacyjnych w pracy z najmłodszymi dziećmi. Wychowawcy (n = 449) wypełnili internetowy, ustrukturyzowany kwestionariusz ankiety na temat wspierania rozwoju społecznych, poznawczych, fizycznych, emocjonalnych i osobistych umiejętności dzieci do 3 lat, podczas ich pobytu w żłobku. Ponadto w badaniu uwzględnione zostały informacje dotyczące wykształcenia praktyków i stażu ich pracy. Wyniki sugerują, że nie ma związku między poglądami wychowawców i ich formalnym przygotowaniem do wykonywania zawodu opiekuna dziecięcego (dyplom uczelni wyższej vs brak wykształcenia lub wykształcenie zawodowe w obszarze wczesnej opieki, wychowania i edukacji) oraz długości stażu pracy (5 lub mniej lat pracy w sektorze vs więcej niż 5 lat pracy w sektorze). Rezultaty badania omówione są w odniesieniu do regulacji prawnych sektora wczesnej opieki, wychowania i edukacji dzieci w Polsce oraz potencjalnych implikacji praktycznych.
Bibliografia
Bronfenbrenner U. (1994) Ecological models of human development in: International Encyclopaedia of Education, 3, 2nd ed., Oxford, Elsevier. Reprinted in: M. Gauvain, M. Cole (eds.) (1993) Reading on the development of children, 2nd ed., NY, Freeman: 37–43.
Google Scholar
Burchinal M., Vandergrift N., Pianta R., Mashburn A. (2010) Threshold analysis of association between child care quality and child outcomes for low-income children in pre-kindergarten programs, “Early Childhood Research Quarterly”, 25, 2: 166–176.
Google Scholar
Council for Early Child Development (2010) The Science of Early Child Development, Brief (PDF).
Google Scholar
Cryer D., Tietze W., Burchinal M., Leal T., Palacios J. (1999) Predicting process quality from structural quality in preschool programs: A cross-country comparison, “Early Childhood Research Quarterly”, 14, 3: 339–361.
Google Scholar
Early D., Maxwell K., Burchinal M., Alva S., Bender R. H., Bryant D., Cai K., Clifford R. M., Ebanks C., Griffin J. A., Henry G. T., Howes C., Iriondo-Perez J., Jeon H.-J. Mashburn A. J., Peisner-Feinberg E., Pianta R. C., Vandergrift N., Zill N. (2007) Teachers’ education, classroom quality, and young children’s academic skills: Results from seven studies of preschool program, “Child Development”, 78, 2: 558–580.
Google Scholar
European Commission/EACEA/Eurydice/Eurostat (2014) Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe. 2014 Edition, Eurydice and Eurostat Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
Google Scholar
Fang Z. (1996) A review of research on teacher beliefs and practices, “Educational Research”, 38, 1: 47–64.
Google Scholar
Garcia J. L., Heckman J. J., Leaf D. E., Prados M. J. (2016) The Life-cycle Benefits of Early Childhood Programs, “HCEO Working Paper Series”, 35.
Google Scholar
Informacja dotycząca realizacji ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 w okresie od 1 lipca do 31 grudnia 2015 r. [Information on the implementation of the Act on the care of children under the age of 3 in the period from July 1 to December 31, 2015.].
Google Scholar
Kagan S. L., Neuman M. J. (1996) The Relationship Between Staff Education and Training and Quality in Child Care Programs, Child Care Information Exchange: 65–69.
Google Scholar
Kuger S., Kluczniok K., Kaplan D., Rossbach H. G. (2015) Stability and patterns of classroom quality in German early childhood education and care, “School Effectiveness and School Improvement”, 27, 3: 418–440.
Google Scholar
Melhuish E., Quinn L., Sylva K., Sammons P., Siraj-Blatchford I., Taggart B. (2013) Preschool affects longer term literacy and numeracy: results from a general population longitudinal study in Northern Ireland, “School Effectiveness and School Improvement: An International Journal of Research, Policy and Practice”, 24, 2: 234–250.
Google Scholar
Pajares M. F. (1992) Teachers’ Beliefs and Educational Research: Cleaning Up a Messy Construct, “Review of Educational Research”, 62, 3: 307–332.
Google Scholar
Palardy G. J., Rumberger R. W. (2008) Teacher Effectiveness in First Grade: The Importance of Background Qualifications, Attitudes, and Instructional Practices for Student Learning, “Educational Evaluation and Policy Analysis”, 30, 2: 111–140.
Google Scholar
Petko, D. (2012). Teachers’ Pedagogical Beliefs and Their Use of Digital Media in Classrooms: Sharpening the Focus of the “Will, Skill, Tool” Model and Integrating Teachers’ Constructivist Orientations, “Computers & Education”, 58, 4: 1351–1359.
Google Scholar
Pianta R. C., Hamre B. K. (2009) Conceptualization, Measurement, and Improvement of Classroom Processes: Standardized Observation Can Leverage Capacity, “Educational Researcher”, 38: 109–119.
Google Scholar
Phillipsen L. C., Burchinal M. R., Howes C., Cryer D. (1997) The prediction of process quality from structural features of child care, “Early Childhood Research Quarterly”, 12, 3: 281–303.
Google Scholar
Rokeach M. (1973) The nature of human values, New York, The Free Press.
Google Scholar
Sheridan S. M., Pope Edwards C., Marvin Ch. A., Knoche L. L. (2009) Professional Development in Early Childhood Programs: Process Issues and Research Needs, “Early Education and Development”, 20, 3: 377–401.
Google Scholar
Slot P., Leseman P. P. M., Verhagen J., Mulder H. (2015) Associations between structural quality aspects and process quality in Dutch early childhood education and care settings, “Early Childhood Research Quarterly”, 33, 4: 64–76.
Google Scholar
Sprawozdanie Rady Ministrów z realizacji ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. z 2016 r., poz. 157) w 2015 r.
Google Scholar
Stipek D. J., Byler P. (1997) Early Childhood Education Teachers: Do They Practice What they Preach?, “Early Childhood Research Quarterly”, l2, 3: 305–325.
Google Scholar
Telka L. (2005) Doskonalenie kompetencji zawodowych opiekunek we wspieraniu rozwoju małego dziecka w żłobku in: Wspólnie z dziećmi. O wspieraniu rozwoju małego dziecka. Praktyka i teoria. Miejski Zespół Żłobków w Łodzi, H. Mazur, L. Przybylska, A. Rudyk, M. Świercz, L. Telka, B. Wolska (ed.), Łódź, Oficyna Wydawnicza Tercja: 354–362.
Google Scholar
Ustawa o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 z dnia 4 lutego (Dz.U. z 2011 r., nr 45, poz. 235). [Act of 4 February 2011 on the care for children under the age of three].
Google Scholar
Vermeer H. J., van Ijzendoorn M. H., de Kruif R. E. L., Fukkink R. G., Tavecchio L. W. C., Riksen-Walraven, J. M., van Zeijl J. (2008) Child Care in the Netherlands: trends in Quality over the years 1995–2005, “The Journal of Genetic Psychology”, 169, 4: 360–385.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.