Storytelling o rodzinie w polskim rapie
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.19.11Słowa kluczowe:
rap, rodzina, storytellingAbstrakt
Rodzina jest jednym z ważniejszych tematów obecnych w muzyce rap. Odnoszenie się do niej jest istotnym elementem melorecytowanych przez raperów historii, często inspirowanych własnym doświadczeniem życiowym. W swojej analizie autorka skoncentrowała się na poszukiwaniu odpowiedzi na następujące pytania: Jaki obraz rodziny przywołują raperzy odnosząc się do: nawiązywanych przez członków relacji, obecności rodziców/opiekunów, wartości i trudności rodzinnych? Jakie jest znaczenie refleksji raperów nad rodziną w perspektywie teorii biograficznego uczenia się? W jakim sensie opowiadane przez raperów historie wpisują się w storytelling? Wnioski i refleksje z badań ukazują, iż przywoływany przez raperów obraz rodziny posiada dwa różne oblicza: 1) dotyczący przeszłości – odnosi się do okresu dzieciństwa i dojrzewania, jest przepełniony samotnością, bólem z powodu braku prawidłowo funkcjonującej rodziny, w której cytowani artyści mogliby znaleźć wparcie i miłość; 2) teraźniejszy – to rodzina, którą budują samodzielnie z wiarą i nadzieją w przyszłość, doświadczają bliskości, bezpieczeństwa, oparcia budowanych na tych fundamentach zdrowych relacji.
Bibliografia
Alheit P. (2011) Podejście biograficzne do całożyciowego uczenia się, tłum. P. Poniatowska, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 3(55), s. 7–21.
Google Scholar
Beck-Gernsheim E. (2002) Reinventing the Family. In Search of New Lifestyles, Cambridge, UK, Polity Press.
Google Scholar
Bieńkowska M. (2018) Rola kultury hip-hop w kształtowaniu się tożsamości młodzieży – wybrane konteksty, „Studia Edukacyjne”, nr 51, s. 457–467, https://doi.org/10.14746/se.2018.51.27
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14746/se.2018.51.27
Błasiak A., Dybowska E. (2021) Wzmacnianie rezyliencji w rodzinie – współczesną potrzebą, „Roczniki Pedagogiczne”, nr 4, s. 59–72, https://doi.org/10.18290/rped21134.6
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18290/rped21134.6
Boje D. M. (2001) Narrative methods for organizations and communication research, London, Sage Inc.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4135/9781849209496
Chorąży A. (2017) O hiphopowej intertekstualności jako rozmowie. Rap i popkultura: follow-upy i hashtagi, „Teksty Drugie”, nr 5, s. 129–146, https://doi.org/10.18318/td.2017.5.8
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18318/td.2017.5.8
Cimiński P., Piórkowski P. (2016) Młodzi ulicy i młodzi kreatywni. Idee, wartości, aspiracje, Stare Miasto, Wydawnictwo Witanet.
Google Scholar
Drygalska E. (2014) Rapowe teologie: poszukiwania sacrum w polskim hip-hopie w: Hip-hop w Polsce. Od blokowisk do kultury popularnej, M. Miszczyński (red.), Warszawa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 124–143, https://doi.org/10.31338/uw.9788323517696.pp.124-143
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323517696.pp.124-143
Hajdas M. (2011) Storytelling – nowa koncepcja budowania wizerunku marki w epoce kreatywnej, „Współczesne Zarządzenie”, nr 1, s. 116–123.
Google Scholar
Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.) (2007) Psychologia rozwoju człowieka, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Jung C. G. (1993) Archetypy i symbole, tłum. J. Prokopiuk, Warszawa, Spółdzielnia Wydawnicza „Czytelnik”.
Google Scholar
Kleyff T. (2014) Rzut oka wstecz w: Antologia polskiego rapu, D. Węcławek, M. Flint, T. Kleyff, A. Cała, K. Jaczyński, Warszawa, Narodowe Centrum Kultury, s. 10–23.
Google Scholar
Kołodziejczak K., Smoter K. (2018) Portret polskich millenjalsów w twórczości muzycznej Taco Hemingwaya, „Kultura i Wychowanie”, nr 2(14), s. 103–124, https://doi.org/10.25312/2083-2923.14/2018_103-124
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.25312/2083-2923.14/2018_103-124
Kozłowska M. (2012) Ideologia hip-hopowa na przykładzie tekstów hip-hopowych, „Kultura – Społeczeństwo – Edukacja”, nr 2, s. 119–134, https://doi.org/10.14746/kse.2012.2.09
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14746/kse.2012.2.09
Kubinowski D. (2010) Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – Metodyka – Ewaluacja, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar
Kukołowicz T. (2012) Transkrypcja tekstów hip-hopowych (rapu) w świetle teorii wiersza, „Teksty Drugie”, nr 6, s. 229–245.
Google Scholar
Kusiak R. (2018) Wizerunek rodziny we współczesnym przekazie muzyki hip-hopowej, „Biuletyn Edukacji Medialnej”, nr 2, s. 27–43.
Google Scholar
Majewski P. (2015) Rap jako muzyka tożsamościowa: od czarnego getta do polskiego pop--nacjonalizmu, „Sprawy Narodowościowe. Seria nowa”, nr 47, s. 57–79, https://doi.org/10.11649/sn.2015.053
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.11649/sn.2015.053
Malewski M. (2017) Badania jakościowe w metodologicznej pułapce scjentyzmu, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, t. 20, nr 2(78), s. 129–136.
Google Scholar
Matwiejczuk A. (2016) Popularyzacja czytelnictwa w szkole. Storytelling (gawędziarstwo), booktalking (opowiadanie o książkach) i głośne czytanie, „Dydaktyka Polonistyczna”, nr 2(11), s. 193–205.
Google Scholar
Miszczyński M. (2014) Wstęp. Hip-hop w Polsce: od blokowisk do kultury popularnej w: Hip-hop w Polsce. Od blokowisk do kultury popularnej, M. Miszczyński (red.), Warszawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, s. 7–18, https://doi.org/10.31338/uw.9788323517696.pp.7-18
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323517696.pp.7-18
Pawlak R. (2004) Polska kultura hip-hopowa, Poznań, Kagra.
Google Scholar
Pleskot-Makulska K. (2007) Teoria uczenia się transformatywnego autorstwa Jack’a Mezirowa, „Rocznik Andragogiczny”, r. 2007, s. 81–96.
Google Scholar
Podleś P. (2022) Wizerunek rapera Adama Ostrowskiego na platformie Youtube, „Łódzkie Studia Teologiczne”, nr 31(3), s. 29–55, https://doi.org/10.52097/lst.2022.3.29-55
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.52097/lst.2022.3.29-55
Pryszmont (2023) Rapowe konfrontacje. O biograficznym uczeniu się polskich raperów, „Edukacja Dorosłych”, nr 1, s. 55–74, https://doi.org/10.12775/ED.2023.005
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.12775/ED.2023.005
Rancew-Sikora D., Skowronek K. (2015) O niezbędności opowiadania. Refleksje teoretyczno-krytyczne na temat badań narracyjnych i perspektywie storytelling, „Studia Humanistyczne AGH”, nr 1(14), s. 7–24, https://doi.org/10.7494/human.2015.14.1.7
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.7494/human.2015.14.1.7
Rapley T. (2010) Analiza dyskursu i dokumentów, tłum. A. Gąsior-Niemiec, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Rychłowska-Niesporek A. (2023) Rodzina i życie intymne w procesie globalizacji, „Journal of Modern Science”, nr 50(1), s. 234–257, https://doi.org/10.13166/jms/161529
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.13166/jms/161529
Smyła J. (2022) Rodzina w kalejdoskopie współczesnych przemian, „Wychowanie w Rodzinie”, nr 1, s. 15–27, https://doi.org/10.61905/wwr/170358
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.61905/wwr/170358
Taranowicz I. (2022) Życie rodzinne w czasach niepewności – wyzwania i dylematy, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, nr 1, s. 6–13, https://doi.org/10.18778/1733-8069.18.1.01
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.18.1.01