Storytelling About Family in Polish Rap

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.19.11

Keywords:

rap, family, storytelling

Abstract

Family is one of the most important topics in rap music. It is an important element of the stories told by rappers, often inspired by their own life experience. In her analysis, the author focused on finding answers to the following questions: What image of family do rappers evoke when referring to the relationships established by its members, the presence of parents/guardians, family values and difficulties? What is the significance of rappers’ reflections on family in the perspective of biographical learning theory? In what sense do the stories told by rappers fit into storytelling? The conclusions and reflections from the research show that the image of family evoked by rappers has two different sides: 1) concerning the past – it refers to the period of childhood and adolescence, it is filled with loneliness and pain due to the lack of a properly functioning family in which the artists could find support and love; 2) concerning the present – it is a family that they build on their own with faith and hope in the future, in which they experience closeness, security, and support for healthy relationships built on these foundations.

Author Biography

Martyna Pryszmont, Uniwersytet Wrocławski

Martyna Pryszmont – habilitated doctor in social sciences, professor of the University of Wroclaw, adult educator employed at the Department of Adult Education and Cultural Studies, she runs the Educational Research Methodology Workshop at the Institute of Pedagogy of the University of Wroclaw. Member of ATA and TSBJ. Her research interests focus on biography, biographical learning, and informal adult education. She is currently implementing an IDUB research grant on “Adults’ informal learning from rap music.”

References

Alheit P. (2011) Podejście biograficzne do całożyciowego uczenia się, tłum. P. Poniatowska, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 3(55), s. 7–21.
Google Scholar

Beck-Gernsheim E. (2002) Reinventing the Family. In Search of New Lifestyles, Cambridge, UK, Polity Press.
Google Scholar

Bieńkowska M. (2018) Rola kultury hip-hop w kształtowaniu się tożsamości młodzieży – wybrane konteksty, „Studia Edukacyjne”, nr 51, s. 457–467, https://doi.org/10.14746/se.2018.51.27
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.14746/se.2018.51.27

Błasiak A., Dybowska E. (2021) Wzmacnianie rezyliencji w rodzinie – współczesną potrzebą, „Roczniki Pedagogiczne”, nr 4, s. 59–72, https://doi.org/10.18290/rped21134.6
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18290/rped21134.6

Boje D. M. (2001) Narrative methods for organizations and communication research, London, Sage Inc.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4135/9781849209496

Chorąży A. (2017) O hiphopowej intertekstualności jako rozmowie. Rap i popkultura: follow-upy i hashtagi, „Teksty Drugie”, nr 5, s. 129–146, https://doi.org/10.18318/td.2017.5.8
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18318/td.2017.5.8

Cimiński P., Piórkowski P. (2016) Młodzi ulicy i młodzi kreatywni. Idee, wartości, aspiracje, Stare Miasto, Wydawnictwo Witanet.
Google Scholar

Drygalska E. (2014) Rapowe teologie: poszukiwania sacrum w polskim hip-hopie w: Hip-hop w Polsce. Od blokowisk do kultury popularnej, M. Miszczyński (red.), Warszawa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 124–143, https://doi.org/10.31338/uw.9788323517696.pp.124-143
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323517696.pp.124-143

Hajdas M. (2011) Storytelling – nowa koncepcja budowania wizerunku marki w epoce kreatywnej, „Współczesne Zarządzenie”, nr 1, s. 116–123.
Google Scholar

Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.) (2007) Psychologia rozwoju człowieka, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Jung C. G. (1993) Archetypy i symbole, tłum. J. Prokopiuk, Warszawa, Spółdzielnia Wydawnicza „Czytelnik”.
Google Scholar

Kleyff T. (2014) Rzut oka wstecz w: Antologia polskiego rapu, D. Węcławek, M. Flint, T. Kleyff, A. Cała, K. Jaczyński, Warszawa, Narodowe Centrum Kultury, s. 10–23.
Google Scholar

Kołodziejczak K., Smoter K. (2018) Portret polskich millenjalsów w twórczości muzycznej Taco Hemingwaya, „Kultura i Wychowanie”, nr 2(14), s. 103–124, https://doi.org/10.25312/2083-2923.14/2018_103-124
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.25312/2083-2923.14/2018_103-124

Kozłowska M. (2012) Ideologia hip-hopowa na przykładzie tekstów hip-hopowych, „Kultura – Społeczeństwo – Edukacja”, nr 2, s. 119–134, https://doi.org/10.14746/kse.2012.2.09
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.14746/kse.2012.2.09

Kubinowski D. (2010) Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – Metodyka – Ewaluacja, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar

Kukołowicz T. (2012) Transkrypcja tekstów hip-hopowych (rapu) w świetle teorii wiersza, „Teksty Drugie”, nr 6, s. 229–245.
Google Scholar

Kusiak R. (2018) Wizerunek rodziny we współczesnym przekazie muzyki hip-hopowej, „Biuletyn Edukacji Medialnej”, nr 2, s. 27–43.
Google Scholar

Majewski P. (2015) Rap jako muzyka tożsamościowa: od czarnego getta do polskiego pop--nacjonalizmu, „Sprawy Narodowościowe. Seria nowa”, nr 47, s. 57–79, https://doi.org/10.11649/sn.2015.053
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.11649/sn.2015.053

Malewski M. (2017) Badania jakościowe w metodologicznej pułapce scjentyzmu, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, t. 20, nr 2(78), s. 129–136.
Google Scholar

Matwiejczuk A. (2016) Popularyzacja czytelnictwa w szkole. Storytelling (gawędziarstwo), booktalking (opowiadanie o książkach) i głośne czytanie, „Dydaktyka Polonistyczna”, nr 2(11), s. 193–205.
Google Scholar

Miszczyński M. (2014) Wstęp. Hip-hop w Polsce: od blokowisk do kultury popularnej w: Hip-hop w Polsce. Od blokowisk do kultury popularnej, M. Miszczyński (red.), Warszawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, s. 7–18, https://doi.org/10.31338/uw.9788323517696.pp.7-18
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323517696.pp.7-18

Pawlak R. (2004) Polska kultura hip-hopowa, Poznań, Kagra.
Google Scholar

Pleskot-Makulska K. (2007) Teoria uczenia się transformatywnego autorstwa Jack’a Mezirowa, „Rocznik Andragogiczny”, r. 2007, s. 81–96.
Google Scholar

Podleś P. (2022) Wizerunek rapera Adama Ostrowskiego na platformie Youtube, „Łódzkie Studia Teologiczne”, nr 31(3), s. 29–55, https://doi.org/10.52097/lst.2022.3.29-55
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.52097/lst.2022.3.29-55

Pryszmont (2023) Rapowe konfrontacje. O biograficznym uczeniu się polskich raperów, „Edukacja Dorosłych”, nr 1, s. 55–74, https://doi.org/10.12775/ED.2023.005
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.12775/ED.2023.005

Rancew-Sikora D., Skowronek K. (2015) O niezbędności opowiadania. Refleksje teoretyczno-krytyczne na temat badań narracyjnych i perspektywie storytelling, „Studia Humanistyczne AGH”, nr 1(14), s. 7–24, https://doi.org/10.7494/human.2015.14.1.7
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.7494/human.2015.14.1.7

Rapley T. (2010) Analiza dyskursu i dokumentów, tłum. A. Gąsior-Niemiec, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Rychłowska-Niesporek A. (2023) Rodzina i życie intymne w procesie globalizacji, „Journal of Modern Science”, nr 50(1), s. 234–257, https://doi.org/10.13166/jms/161529
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.13166/jms/161529

Smyła J. (2022) Rodzina w kalejdoskopie współczesnych przemian, „Wychowanie w Rodzinie”, nr 1, s. 15–27, https://doi.org/10.61905/wwr/170358
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.61905/wwr/170358

Taranowicz I. (2022) Życie rodzinne w czasach niepewności – wyzwania i dylematy, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, nr 1, s. 6–13, https://doi.org/10.18778/1733-8069.18.1.01
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.18.1.01

Published

2024-10-10

How to Cite

Pryszmont, M. (2024). Storytelling About Family in Polish Rap. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 19(2), 157–171. https://doi.org/10.18778/2450-4491.19.11