Storytelling o rodzinie w polskim rapie

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.19.11

Słowa kluczowe:

rap, rodzina, storytelling

Abstrakt

Rodzina jest jednym z ważniejszych tematów obecnych w muzyce rap. Odnoszenie się do niej jest istotnym elementem melorecytowanych przez raperów historii, często inspirowanych własnym doświadczeniem życiowym. W swojej analizie autorka skoncentrowała się na poszukiwaniu odpowiedzi na następujące pytania: Jaki obraz rodziny przywołują raperzy odnosząc się do: nawiązywanych przez członków relacji, obecności rodziców/opiekunów, wartości i trudności rodzinnych? Jakie jest znaczenie refleksji raperów nad rodziną w perspektywie teorii biograficznego uczenia się? W jakim sensie opowiadane przez raperów historie wpisują się w storytelling? Wnioski i refleksje z badań ukazują, iż przywoływany przez raperów obraz rodziny posiada dwa różne oblicza: 1) dotyczący przeszłości – odnosi się do okresu dzieciństwa i dojrzewania, jest przepełniony samotnością, bólem z powodu braku prawidłowo funkcjonującej rodziny, w której cytowani artyści mogliby znaleźć wparcie i miłość; 2) teraźniejszy – to rodzina, którą budują samodzielnie z wiarą i nadzieją w przyszłość, doświadczają bliskości, bezpieczeństwa, oparcia budowanych na tych fundamentach zdrowych relacji.

Biogram autora

Martyna Pryszmont - Uniwersytet Wrocławski

Martyna Pryszmont – doktor habilitowana nauk społecznych, profesor Uniwersytetu Wrocławskiego, andragog zatrudniona w Zakładzie Edukacji Dorosłych i Studiów Kulturowych, prowadzi Pracownię Metodologii Badań nad Edukacją w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego. Członkini ATA i TSBJ. Zainteresowania naukowe skupiają się na problematyce biografii, biograficznym uczeniu się i nieformalnej edukacji dorosłych. Aktualnie realizuje grant badawczy IDUB na temat „­Nieformalnego uczenia się dorosłych z utworów muzyki rap”.

Bibliografia

Alheit P. (2011) Podejście biograficzne do całożyciowego uczenia się, tłum. P. Poniatowska, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 3(55), s. 7–21.
Google Scholar

Beck-Gernsheim E. (2002) Reinventing the Family. In Search of New Lifestyles, Cambridge, UK, Polity Press.
Google Scholar

Bieńkowska M. (2018) Rola kultury hip-hop w kształtowaniu się tożsamości młodzieży – wybrane konteksty, „Studia Edukacyjne”, nr 51, s. 457–467, https://doi.org/10.14746/se.2018.51.27
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.14746/se.2018.51.27

Błasiak A., Dybowska E. (2021) Wzmacnianie rezyliencji w rodzinie – współczesną potrzebą, „Roczniki Pedagogiczne”, nr 4, s. 59–72, https://doi.org/10.18290/rped21134.6
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18290/rped21134.6

Boje D. M. (2001) Narrative methods for organizations and communication research, London, Sage Inc.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4135/9781849209496

Chorąży A. (2017) O hiphopowej intertekstualności jako rozmowie. Rap i popkultura: follow-upy i hashtagi, „Teksty Drugie”, nr 5, s. 129–146, https://doi.org/10.18318/td.2017.5.8
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18318/td.2017.5.8

Cimiński P., Piórkowski P. (2016) Młodzi ulicy i młodzi kreatywni. Idee, wartości, aspiracje, Stare Miasto, Wydawnictwo Witanet.
Google Scholar

Drygalska E. (2014) Rapowe teologie: poszukiwania sacrum w polskim hip-hopie w: Hip-hop w Polsce. Od blokowisk do kultury popularnej, M. Miszczyński (red.), Warszawa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 124–143, https://doi.org/10.31338/uw.9788323517696.pp.124-143
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323517696.pp.124-143

Hajdas M. (2011) Storytelling – nowa koncepcja budowania wizerunku marki w epoce kreatywnej, „Współczesne Zarządzenie”, nr 1, s. 116–123.
Google Scholar

Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.) (2007) Psychologia rozwoju człowieka, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Jung C. G. (1993) Archetypy i symbole, tłum. J. Prokopiuk, Warszawa, Spółdzielnia Wydawnicza „Czytelnik”.
Google Scholar

Kleyff T. (2014) Rzut oka wstecz w: Antologia polskiego rapu, D. Węcławek, M. Flint, T. Kleyff, A. Cała, K. Jaczyński, Warszawa, Narodowe Centrum Kultury, s. 10–23.
Google Scholar

Kołodziejczak K., Smoter K. (2018) Portret polskich millenjalsów w twórczości muzycznej Taco Hemingwaya, „Kultura i Wychowanie”, nr 2(14), s. 103–124, https://doi.org/10.25312/2083-2923.14/2018_103-124
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.25312/2083-2923.14/2018_103-124

Kozłowska M. (2012) Ideologia hip-hopowa na przykładzie tekstów hip-hopowych, „Kultura – Społeczeństwo – Edukacja”, nr 2, s. 119–134, https://doi.org/10.14746/kse.2012.2.09
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.14746/kse.2012.2.09

Kubinowski D. (2010) Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – Metodyka – Ewaluacja, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar

Kukołowicz T. (2012) Transkrypcja tekstów hip-hopowych (rapu) w świetle teorii wiersza, „Teksty Drugie”, nr 6, s. 229–245.
Google Scholar

Kusiak R. (2018) Wizerunek rodziny we współczesnym przekazie muzyki hip-hopowej, „Biuletyn Edukacji Medialnej”, nr 2, s. 27–43.
Google Scholar

Majewski P. (2015) Rap jako muzyka tożsamościowa: od czarnego getta do polskiego pop--nacjonalizmu, „Sprawy Narodowościowe. Seria nowa”, nr 47, s. 57–79, https://doi.org/10.11649/sn.2015.053
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.11649/sn.2015.053

Malewski M. (2017) Badania jakościowe w metodologicznej pułapce scjentyzmu, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, t. 20, nr 2(78), s. 129–136.
Google Scholar

Matwiejczuk A. (2016) Popularyzacja czytelnictwa w szkole. Storytelling (gawędziarstwo), booktalking (opowiadanie o książkach) i głośne czytanie, „Dydaktyka Polonistyczna”, nr 2(11), s. 193–205.
Google Scholar

Miszczyński M. (2014) Wstęp. Hip-hop w Polsce: od blokowisk do kultury popularnej w: Hip-hop w Polsce. Od blokowisk do kultury popularnej, M. Miszczyński (red.), Warszawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, s. 7–18, https://doi.org/10.31338/uw.9788323517696.pp.7-18
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323517696.pp.7-18

Pawlak R. (2004) Polska kultura hip-hopowa, Poznań, Kagra.
Google Scholar

Pleskot-Makulska K. (2007) Teoria uczenia się transformatywnego autorstwa Jack’a Mezirowa, „Rocznik Andragogiczny”, r. 2007, s. 81–96.
Google Scholar

Podleś P. (2022) Wizerunek rapera Adama Ostrowskiego na platformie Youtube, „Łódzkie Studia Teologiczne”, nr 31(3), s. 29–55, https://doi.org/10.52097/lst.2022.3.29-55
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.52097/lst.2022.3.29-55

Pryszmont (2023) Rapowe konfrontacje. O biograficznym uczeniu się polskich raperów, „Edukacja Dorosłych”, nr 1, s. 55–74, https://doi.org/10.12775/ED.2023.005
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.12775/ED.2023.005

Rancew-Sikora D., Skowronek K. (2015) O niezbędności opowiadania. Refleksje teoretyczno-krytyczne na temat badań narracyjnych i perspektywie storytelling, „Studia Humanistyczne AGH”, nr 1(14), s. 7–24, https://doi.org/10.7494/human.2015.14.1.7
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.7494/human.2015.14.1.7

Rapley T. (2010) Analiza dyskursu i dokumentów, tłum. A. Gąsior-Niemiec, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Rychłowska-Niesporek A. (2023) Rodzina i życie intymne w procesie globalizacji, „Journal of Modern Science”, nr 50(1), s. 234–257, https://doi.org/10.13166/jms/161529
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.13166/jms/161529

Smyła J. (2022) Rodzina w kalejdoskopie współczesnych przemian, „Wychowanie w Rodzinie”, nr 1, s. 15–27, https://doi.org/10.61905/wwr/170358
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.61905/wwr/170358

Taranowicz I. (2022) Życie rodzinne w czasach niepewności – wyzwania i dylematy, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, nr 1, s. 6–13, https://doi.org/10.18778/1733-8069.18.1.01
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.18.1.01

Pobrania

Opublikowane

2024-10-10

Jak cytować

Pryszmont, M. (2024). Storytelling o rodzinie w polskim rapie. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 19(2), 157–171. https://doi.org/10.18778/2450-4491.19.11