Różne znaczące aspekty tworzenia opartego na współpracy z odbiorcami alofonicznymi

Autor

  • Arzu Karademir Association Femmes Relais 51
  • Ivan Polliart Association 23.03
  • Hervé Thibon l’Institut National Supérieur du Professorat et de l’Éducation (INSPÉ) de l’académie de Reims, composante de l’Université de Reims Champagne-Ardenne (URCA)/France image/svg+xml https://orcid.org/0009-0004-2488-6077

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.18.11

Słowa kluczowe:

sztuki zespołowe, sztuki plastyczne i nauczanie języków, dydaktyka sztuk plastycznych we Francji

Abstrakt

Przybywając do kraju, w którym nie znamy ani kultury, ani języka, brakuje nam słów umożliwiających komunikację. Wobec tego w jaki inny – równie silny – sposób możemy wyartykułować swe potrzeby i odczucia? W języku francuskim dwa słowa: savoir (wiedzieć, poznać) i saveur (smak, smakowanie) mają tę samą etymologię. Czyż poznanie języka nie jest najlepszym sposobem na jego smakowanie? W tekście, odnosząc się do różnych doświadczeń działań twórczych prowadzonych w środowisku osób nieposługujących się językiem kraju pobytu, proponujemy refleksję nad znaczeniem wrażliwości, przyjemności, zabawy w nauce języka tego kraju i w poznawaniu jego kodów kulturowych, co z natury rzeczy wymaga czegoś dokładnie przeciwnego: racjonalności, pracowitości i powagi. W artykule analizowane są liczne zaskakujące powiązania między aktywnością twórczą artystów oraz osób współpracujących ze słuchaczami nieposługującymi się językiem kraju pobytu a metodami dydaktycznymi nauczania sztuki w szkołach francuskich (zwłaszcza podstawowych).

Biogramy autorów

Arzu Karademir - Association Femmes Relais 51

Arzu Karademir – mediatorka społeczna i interkulturowa języka tureckiego współpracująca ze stowarzyszeniem Femmes Relais 51.

Ivan Polliart - Association 23.03

Ivan Polliart – artysta wizualny odpowiedzialny za projekt w stowarzyszeniu 23.03.

Hervé Thibon - l’Institut National Supérieur du Professorat et de l’Éducation (INSPÉ) de l’académie de Reims, composante de l’Université de Reims Champagne-Ardenne (URCA)/France

Hervé Thibon – członek stowarzyszenia 23.03, nauczyciel sztuk plastycznych w l’Institut National Supérieur du Professorat et de l’Éducation (INSPÉ) w Reims, wchodzący w skład l’Université de Reims Champagne-Ardenne (URCA).

Bibliografia

Ejzenberg, E. (2015) Pédagogie du détour in : Dictionnaire pratique du travail social,S.Rullac, L.Otto (éds.), Paris, Dunod, pp. 342–343, https://doi.org/10.3917/dunod.rulla.2015.01.0342
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3917/dunod.rulla.2015.01.0342

Gaillot B. A. (1997) Arts plastiques – Éléments d’une didactique-critique, Paris, Presses Universitaire de France, coll. Éducationet et formation.
Google Scholar

Luquet G. H. (1991[1927]) Le dessin enfantin, Paris, Delachaux et Niestlé.
Google Scholar

Richard M., Lacelle N. (éds.) (2020) Croiser littératie, art et culture des jeunes. Impacts sur l’enseignement des arts et des langues, Québec, Presses de l’Université du Québec.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.14375/NP.9782760553330

Sayed E. A. (coord.) (2022) Trouver le goût des mots en Région Grand Est, Chaumont, Association Initiales.
Google Scholar

Association 23.03 (2016) Créative Jonction, http://www.2303.fr/expositions/creative-jonction-3/ [consulté : 8.05.2024].
Google Scholar

Association 23.03 (2018) Créative Jonction. Frise, http://www.2303.fr/expositions/creative-jonction-3/creative-jonction-frise/ [consulté : 8.05.2024].
Google Scholar

Association 23.03 (2019) Créative Jonction. Un plan dans la ville, http://www.2303.fr/expositions/creative-jonction-3/creative-jonction/ [consulté : 8.05.2024].
Google Scholar

Association 23.03 (2021) Créative Tour, http://www.2303.fr/creative-tour/ [consulté : 8.05.2024].
Google Scholar

Gouvernement (2008 [2024]) La loi du 1er Juillet 1901 et la liberté d’association, https://www.associations.gouv.fr/liberte-associative.html [consulté : 8.05.2024].
Google Scholar

Ministère de l’Éducation nationale et de la Jeunesse (2020a) Programmes d’enseignement pour le primaire et le secondaire, https://www.education.gouv.fr/au-bo-du-30-juillet-2020-programmes-d-enseignement-pour-le-primaire-et-le-secondaire-305398 [consulté : 8.05.2024].
Google Scholar

Ministère de l’Éducation nationale et de la Jeunesse (2020b) Enseignements primaire et secondaire, https://www.education.gouv.fr/bo/20/Hebdo31/MENE2018714A.htm [consulté : 8.05.2024].
Google Scholar

Ministère de l’Éducation nationale et de la Jeunesse (2023) L’école maternelle, https://www.education.gouv.fr/l-ecole-maternelle-11534 [consulté : 8.05.2024].
Google Scholar

Santé publique France (2022) Compétences psychosociales (OMS), https://www.santepubliquefrance.fr/competences-psychosociales-cps [consulté : 8.05.2024].
Google Scholar

Opublikowane

2024-06-30

Jak cytować

Karademir, A., Polliart, I., & Thibon, H. (2024). Różne znaczące aspekty tworzenia opartego na współpracy z odbiorcami alofonicznymi. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 18(1), 136–154. https://doi.org/10.18778/2450-4491.18.11