Różne znaczące aspekty tworzenia opartego na współpracy z odbiorcami alofonicznymi
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.18.11Słowa kluczowe:
sztuki zespołowe, sztuki plastyczne i nauczanie języków, dydaktyka sztuk plastycznych we FrancjiAbstrakt
Przybywając do kraju, w którym nie znamy ani kultury, ani języka, brakuje nam słów umożliwiających komunikację. Wobec tego w jaki inny – równie silny – sposób możemy wyartykułować swe potrzeby i odczucia? W języku francuskim dwa słowa: savoir (wiedzieć, poznać) i saveur (smak, smakowanie) mają tę samą etymologię. Czyż poznanie języka nie jest najlepszym sposobem na jego smakowanie? W tekście, odnosząc się do różnych doświadczeń działań twórczych prowadzonych w środowisku osób nieposługujących się językiem kraju pobytu, proponujemy refleksję nad znaczeniem wrażliwości, przyjemności, zabawy w nauce języka tego kraju i w poznawaniu jego kodów kulturowych, co z natury rzeczy wymaga czegoś dokładnie przeciwnego: racjonalności, pracowitości i powagi. W artykule analizowane są liczne zaskakujące powiązania między aktywnością twórczą artystów oraz osób współpracujących ze słuchaczami nieposługującymi się językiem kraju pobytu a metodami dydaktycznymi nauczania sztuki w szkołach francuskich (zwłaszcza podstawowych).
Bibliografia
Ejzenberg, E. (2015) Pédagogie du détour in : Dictionnaire pratique du travail social,S.Rullac, L.Otto (éds.), Paris, Dunod, pp. 342–343, https://doi.org/10.3917/dunod.rulla.2015.01.0342
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3917/dunod.rulla.2015.01.0342
Gaillot B. A. (1997) Arts plastiques – Éléments d’une didactique-critique, Paris, Presses Universitaire de France, coll. Éducationet et formation.
Google Scholar
Luquet G. H. (1991[1927]) Le dessin enfantin, Paris, Delachaux et Niestlé.
Google Scholar
Richard M., Lacelle N. (éds.) (2020) Croiser littératie, art et culture des jeunes. Impacts sur l’enseignement des arts et des langues, Québec, Presses de l’Université du Québec.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14375/NP.9782760553330
Sayed E. A. (coord.) (2022) Trouver le goût des mots en Région Grand Est, Chaumont, Association Initiales.
Google Scholar
Association 23.03 (2016) Créative Jonction, http://www.2303.fr/expositions/creative-jonction-3/ [consulté : 8.05.2024].
Google Scholar
Association 23.03 (2018) Créative Jonction. Frise, http://www.2303.fr/expositions/creative-jonction-3/creative-jonction-frise/ [consulté : 8.05.2024].
Google Scholar
Association 23.03 (2019) Créative Jonction. Un plan dans la ville, http://www.2303.fr/expositions/creative-jonction-3/creative-jonction/ [consulté : 8.05.2024].
Google Scholar
Association 23.03 (2021) Créative Tour, http://www.2303.fr/creative-tour/ [consulté : 8.05.2024].
Google Scholar
Gouvernement (2008 [2024]) La loi du 1er Juillet 1901 et la liberté d’association, https://www.associations.gouv.fr/liberte-associative.html [consulté : 8.05.2024].
Google Scholar
Ministère de l’Éducation nationale et de la Jeunesse (2020a) Programmes d’enseignement pour le primaire et le secondaire, https://www.education.gouv.fr/au-bo-du-30-juillet-2020-programmes-d-enseignement-pour-le-primaire-et-le-secondaire-305398 [consulté : 8.05.2024].
Google Scholar
Ministère de l’Éducation nationale et de la Jeunesse (2020b) Enseignements primaire et secondaire, https://www.education.gouv.fr/bo/20/Hebdo31/MENE2018714A.htm [consulté : 8.05.2024].
Google Scholar
Ministère de l’Éducation nationale et de la Jeunesse (2023) L’école maternelle, https://www.education.gouv.fr/l-ecole-maternelle-11534 [consulté : 8.05.2024].
Google Scholar
Santé publique France (2022) Compétences psychosociales (OMS), https://www.santepubliquefrance.fr/competences-psychosociales-cps [consulté : 8.05.2024].
Google Scholar