Czy przygotowanie zawodowe w szkołach ogólnokształcących jest ważne? Podłużne badania przypadku uczniów biorących udział w programach orientacji zawodowej
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.04.14Słowa kluczowe:
kształcenie zawodowe, przejście ze szkoły do pracy, nierówność społeczna, kariera w szkole, badanie podłużneAbstrakt
Artykuł przedstawia wyniki podłużnego badania jakościowego młodych dorosłych mających różne plany związane z karierą i ścieżki przejścia. Głównym problemem poruszanym w badaniu jest znaczenie programów orientacji zawodowej w szkołach ogólnokształcących dla planów zawodowych i ścieżek przejścia młodzieży. Pierwsza część artykułu dotyczy organizacji i badań nad programami orientacji zawodowej. Drugą część rozpoczyna omówienie empirycznego projektu badań podłużnych. Dalsze rozważania dotyczą tego, w jaki sposób perspektywa metodologiczna badań rekonstrukcyjnych może zapewnić lepsze zrozumienie punktu widzenia ucznia. Wykorzystano wywiady narracyjne jako podstawę do zbadania, w jaki sposób konteksty socjalizacyjne są istotne i wzajemnie połączone. Poprzez głębsze zrozumienie perspektywy uczniów i roli różnych czynników socjalizacyjnych można uwypuklić znaczenie programów orientacji zawodowej w szkołach. Przedstawione wnioski mogą okazać się przydatne dla podniesienia jakości programów orientacji zawodowej w szkołach. Obecnie, istniejące programy są oderwane od codziennego życia uczniów i nie uwzględniają ich perspektywy.
Bibliografia
Ahrens D. (2007) Anspruch und Wirklichkeit von Betriebspraktika als Instrument schulischer Berufsorientierung in: Bildung und Berufsorientierung, H. Kahlert, J. Mansel (eds.), Weinheim u.a., Juventa: 185–203.
Google Scholar
Beinke L. (2013) Das Betriebspraktikum als Instrument der Berufsorientierung in: Berufsorientierung, T. Brüggemann, S. Rahn (eds.), Münster u.a., Waxman: 262–270.
Google Scholar
Bergmann L., Eccles J., Salmela-Aro K., Schneider B., Silbereisen R. K., Trautwein U. (eds.), Pathways To Adulthood. Annual Report 10/11, http://www.pathwaystoadulthood.org/docs/PATHWAYSAnnualReport1011.pdf [last access: 01.30.2015].
Google Scholar
Biggart A., Kovacheva S. (2006) Social Change, Family Support and Young Adults in Europe, “New Directions For Child And Adolescent Development”, 113: 49–61.
Google Scholar
BBB 2014, http://www.bmbf.de/pub/bbb_2014.pdf [last access: 01.29.2015].
Google Scholar
Bohnsack R. (2010) The Interpretation of Pictures and the Documentary Method in: Qualitative Analysis and Documentary Method in International Educational Research, R. Bohnsack, N. Pfaff, V. Weller (eds.), Opladen, Farmington Hills, Barbara Budrich Publishers: 267–292.
Google Scholar
Bohnsack R., Pfaff N., Weller V. (2010) (eds.) Qualitative Analysis and Documentary Method in International Educational Research, Opladen, Farmington Hills, Barbara Publishers.
Google Scholar
Bryman A. (2012) Social Research Methods, Oxford, Oxford University Press.
Google Scholar
DecCop 2010, Declaration of Copenhagen, http://www.bmbf.de/pubRD/copenhagen_declaration_eng_final.pdf [last access: 08.19.2014].
Google Scholar
Destatis 2014; graduates 2013, https://www.destatis.de/EN/FactsFigures/SocietyState/EducationResearchCulture/Schools/Tables/GraduatesSchoolLeaversTypeQualification.html [last access: 01.29.2015].
Google Scholar
Dormeier Freire A., Giang Hong Trinh (2012) The role of family in vocational education and training choices, “International Studies in Sociology of Education”, 3: 237–257.
Google Scholar
ET 2020 benchmarks 2014, http://ec.europa.eu/education/policy/strategicframework/index_en.htm [last access: 08.19.2014].
Google Scholar
ET Monitor 2014, http://ec.europa.eu/education/tools/docs/2014/monitor2014-de_en.pdf [last access: 01.29.2015].
Google Scholar
Eurostat 2015; youth unemployment rate, http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/submitViewTableAction.do;jsessionid=Lvg1jGaQZgZz_g06JMrlTxw1GNC92Y6YrqYoI1jbNP2guvU-YfZb!1724044053 [last access: 01.29.2015].
Google Scholar
Heinrichs K., Wuttke E. (2013) Occupational Exploration in German Secondary Schools in: Transitions in Vocational Education, J. Seifried, E. Wuttke (eds.), Opladen, Berlin, Toronto, Barbara Budrich Publishers: 37–55.
Google Scholar
Heublein U., Richter J., Schmelzer R., Sommer D. (2014) Die Entwicklung der Studienabbruchquoten an den deutschen Hochschulen, „Forum Hochschule“, 4: 1–20.
Google Scholar
Herzog W., Neuenschwander M. P., Wannack E. (2006) Berufswahlprozess, Bern, Stuttgart, Berlin,Haupt Verlag.
Google Scholar
Krüger H.-H., Köhler S.-M., Pfaff N., Zschach M. (2011) Peer Group, Educational Distinction and School Career, “Childhood a Journal of Global Child Research”, 4: 477–490.
Google Scholar
Krüger H.-H., Köhler S.-M., Zschach M. (2008) Peer groups and selection processes within the educational system in: H.-H. Krüger, W. Helsper, G. Foljanty-Jost, R. T. Kramer, M. Hummrich (eds.), Family, School, Youth Culture. International Perspectives of Pupil Research, Frankfurt a.M. et al., Peter Lang Publishers: 199–217.
Google Scholar
Leuze K., Ludwig-Mayerhofer W., Solga H. (2011) The German National Educational Panel Study, “Longitudinal and Life Course Studies”, 3: 346–355.
Google Scholar
Masdonati J. (2010) The transition from school to vocational education and training, “Journal of Employment Counseling”, 3: 20–29.
Google Scholar
Niemeyer B., Frey-Huppert C. (2009) Berufsorientierung an allgemeinbildenden Schulen in Deutschland, http://www.boeckler.de/pdf/mbf_pers_bild_ berufsorientierung_sek_1.pdf [last access: 08.19.2014].
Google Scholar
Noack P., Kracke B., Gniewosz B., Dietrich J. (2010) Parental and school effects on students ´occupational exploration, “Journal of Vocational Behavior”, 1: 50–57.
Google Scholar
Rahn S., Brüggemann T., Hartkopf E. (2011) Von der diffusen zur konkreten Berufsorientierung, „Die Deutsche Schule“, 4: 297–311.
Google Scholar
Rauner F., Smith E., Hauschildt U., Zelloth H. (2010) (eds.) Innovative Apprenticeships, Berlin, Transaction Publishers.
Google Scholar
Reißig B., Mahl F. (2013) Berufsorientierung im regionalen Übergangsmanagement in: Der Übergang Schule-Beruf. Beratung als pädagogische Intervention, U. Sauer-Schiffer, T. Brüggemann (eds.), Münster u.a., Waxmann: 348–356.
Google Scholar
Schittenhelm K. (2010) School-to-Work Transitions of Young Women in: Qualitative Analysis and Documentary Method in International Educational Research, R. Bohnsack, N. Pfaff, V. Weller (eds.), Opladen, Farmington Hills, Barbara Budrich Publishers: 125–142.
Google Scholar
Schneider S. L., Tieben N. (2011) A healthy sorting machine? Social inequality in the transition to upper secondary education in Germany, “Oxford Review of Education”, 2: 139–166.
Google Scholar
Stauber B. (2006) Biography and gender in youth transitions, “New Directions For Child and Adolescent Development”, 4: 63–75.
Google Scholar
Thiessen V., Blasius J. (2002) The social Distribution of Youth’s Images of Work, “Canadian Review of Sociology”, 1: 49–78.
Google Scholar
Ule M., Svab A., Walther A., Litau J. (2014) Far From Frozen. Creative Strategies of Young People in Disadvantaged Circumstances, http://ec.europa.eu/research/socialsciences/pdf/policy_reviews/KINA26192ENN.pdf [last access: 01.27.2015].
Google Scholar
Walther A., du Bois-Reymond M., Biggart A. (2006) Learning, Motivation and Participation in Youth Transitions in: Participation in Transition, A. Walther, M. du Bois-Reymond, A. Biggart (eds.), Frankfurt a.M. et al., Peter Lang Publishers: 21–42.
Google Scholar
Walther A., Plug Wim (2006) Transitions from School to Work in Europe: Destandardization and Policy Trends, “New Directions For Child and Adolescent Development”, 4: 77–90.
Google Scholar
Wensierski H.-J. (2008) Berufsorientierende Jugendbildung – Jugendbildung zwischen Sozialpädagogik, Schule und Arbeitswelt, „Diskurs Kindheits- und Jugendforschung“, 2: 149–166.
Google Scholar
Wensierski H.-J., Schützler C., Schütt S. (2005) Berufsorientierende Jugendbildung. Grundlagen, empirische Befunde, Konzepte, Weinheim, München, Juventa.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.