Czy przygotowanie zawodowe w szkołach ogólnokształcących jest ważne? Podłużne badania przypadku uczniów biorących udział w programach orientacji zawodowej

Autor

  • Sina-Mareen Köhler RWTH Aachen University

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.04.14

Słowa kluczowe:

kształcenie zawodowe, przejście ze szkoły do pracy, nierówność społeczna, kariera w szkole, badanie podłużne

Abstrakt

Artykuł przedstawia wyniki podłużnego badania jakościowego młodych dorosłych mających różne plany związane z karierą i ścieżki przejścia. Głównym problemem poruszanym w badaniu jest znaczenie programów orientacji zawodowej w szkołach ogólnokształcących dla planów zawodowych i ścieżek przejścia młodzieży. Pierwsza część artykułu dotyczy organizacji i badań nad programami orientacji zawodowej. Drugą część rozpoczyna omówienie empirycznego projektu badań podłużnych. Dalsze rozważania dotyczą tego, w jaki sposób perspektywa metodologiczna badań rekonstrukcyjnych może zapewnić lepsze zrozumienie punktu widzenia ucznia. Wykorzystano wywiady narracyjne jako podstawę do zbadania, w jaki sposób konteksty socjalizacyjne są istotne i wzajemnie połączone. Poprzez głębsze zrozumienie perspektywy uczniów i roli różnych czynników socjalizacyjnych można uwypuklić znaczenie programów orientacji zawodowej w szkołach. Przedstawione wnioski mogą okazać się przydatne dla podniesienia jakości programów orientacji zawodowej w szkołach. Obecnie, istniejące programy są oderwane od codziennego życia uczniów i nie uwzględniają ich perspektywy.

Biogram autora

Sina-Mareen Köhler - RWTH Aachen University

Profesor w Instytucie Badań Edukacyjnych Rheinische-Westfälische Technische Hochschule w Aachen. Zainteresowania badawcze: problematyka relacji rówieśniczych w kontekście szkoły, kształcenie zawodowe, nierówności społeczne, perspektywy czasu i metody jakościowe.

Bibliografia

Ahrens D. (2007) Anspruch und Wirklichkeit von Betriebspraktika als Instrument schulischer Berufsorientierung in: Bildung und Berufsorientierung, H. Kahlert, J. Mansel (eds.), Weinheim u.a., Juventa: 185–203.
Google Scholar

Beinke L. (2013) Das Betriebspraktikum als Instrument der Berufsorientierung in: Berufsorientierung, T. Brüggemann, S. Rahn (eds.), Münster u.a., Waxman: 262–270.
Google Scholar

Bergmann L., Eccles J., Salmela-Aro K., Schneider B., Silbereisen R. K., Trautwein U. (eds.), Pathways To Adulthood. Annual Report 10/11, http://www.pathwaystoadulthood.org/docs/PATHWAYSAnnualReport1011.pdf [last access: 01.30.2015].
Google Scholar

Biggart A., Kovacheva S. (2006) Social Change, Family Support and Young Adults in Europe, “New Directions For Child And Adolescent Development”, 113: 49–61.
Google Scholar

BBB 2014, http://www.bmbf.de/pub/bbb_2014.pdf [last access: 01.29.2015].
Google Scholar

Bohnsack R. (2010) The Interpretation of Pictures and the Documentary Method in: Qualitative Analysis and Documentary Method in International Educational Research, R. Bohnsack, N. Pfaff, V. Weller (eds.), Opladen, Farmington Hills, Barbara Budrich Publishers: 267–292.
Google Scholar

Bohnsack R., Pfaff N., Weller V. (2010) (eds.) Qualitative Analysis and Documentary Method in International Educational Research, Opladen, Farmington Hills, Barbara Publishers.
Google Scholar

Bryman A. (2012) Social Research Methods, Oxford, Oxford University Press.
Google Scholar

DecCop 2010, Declaration of Copenhagen, http://www.bmbf.de/pubRD/copenhagen_declaration_eng_final.pdf [last access: 08.19.2014].
Google Scholar

Destatis 2014; graduates 2013, https://www.destatis.de/EN/FactsFigures/SocietyState/EducationResearchCulture/Schools/Tables/GraduatesSchoolLeaversTypeQualification.html [last access: 01.29.2015].
Google Scholar

Dormeier Freire A., Giang Hong Trinh (2012) The role of family in vocational education and training choices, “International Studies in Sociology of Education”, 3: 237–257.
Google Scholar

ET 2020 benchmarks 2014, http://ec.europa.eu/education/policy/strategicframework/index_en.htm [last access: 08.19.2014].
Google Scholar

ET Monitor 2014, http://ec.europa.eu/education/tools/docs/2014/monitor2014-de_en.pdf [last access: 01.29.2015].
Google Scholar

Eurostat 2015; youth unemployment rate, http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/submitViewTableAction.do;jsessionid=Lvg1jGaQZgZz_g06JMrlTxw1GNC92Y6YrqYoI1jbNP2guvU-YfZb!1724044053 [last access: 01.29.2015].
Google Scholar

Heinrichs K., Wuttke E. (2013) Occupational Exploration in German Secondary Schools in: Transitions in Vocational Education, J. Seifried, E. Wuttke (eds.), Opladen, Berlin, Toronto, Barbara Budrich Publishers: 37–55.
Google Scholar

Heublein U., Richter J., Schmelzer R., Sommer D. (2014) Die Entwicklung der Studienabbruchquoten an den deutschen Hochschulen, „Forum Hochschule“, 4: 1–20.
Google Scholar

Herzog W., Neuenschwander M. P., Wannack E. (2006) Berufswahlprozess, Bern, Stuttgart, Berlin,Haupt Verlag.
Google Scholar

Krüger H.-H., Köhler S.-M., Pfaff N., Zschach M. (2011) Peer Group, Educational Distinction and School Career, “Childhood a Journal of Global Child Research”, 4: 477–490.
Google Scholar

Krüger H.-H., Köhler S.-M., Zschach M. (2008) Peer groups and selection processes within the educational system in: H.-H. Krüger, W. Helsper, G. Foljanty-Jost, R. T. Kramer, M. Hummrich (eds.), Family, School, Youth Culture. International Perspectives of Pupil Research, Frankfurt a.M. et al., Peter Lang Publishers: 199–217.
Google Scholar

Leuze K., Ludwig-Mayerhofer W., Solga H. (2011) The German National Educational Panel Study, “Longitudinal and Life Course Studies”, 3: 346–355.
Google Scholar

Masdonati J. (2010) The transition from school to vocational education and training, “Journal of Employment Counseling”, 3: 20–29.
Google Scholar

Niemeyer B., Frey-Huppert C. (2009) Berufsorientierung an allgemeinbildenden Schulen in Deutschland, http://www.boeckler.de/pdf/mbf_pers_bild_ berufsorientierung_sek_1.pdf [last access: 08.19.2014].
Google Scholar

Noack P., Kracke B., Gniewosz B., Dietrich J. (2010) Parental and school effects on students ´occupational exploration, “Journal of Vocational Behavior”, 1: 50–57.
Google Scholar

Rahn S., Brüggemann T., Hartkopf E. (2011) Von der diffusen zur konkreten Berufsorientierung, „Die Deutsche Schule“, 4: 297–311.
Google Scholar

Rauner F., Smith E., Hauschildt U., Zelloth H. (2010) (eds.) Innovative Apprenticeships, Berlin, Transaction Publishers.
Google Scholar

Reißig B., Mahl F. (2013) Berufsorientierung im regionalen Übergangsmanagement in: Der Übergang Schule-Beruf. Beratung als pädagogische Intervention, U. Sauer-Schiffer, T. Brüggemann (eds.), Münster u.a., Waxmann: 348–356.
Google Scholar

Schittenhelm K. (2010) School-to-Work Transitions of Young Women in: Qualitative Analysis and Documentary Method in International Educational Research, R. Bohnsack, N. Pfaff, V. Weller (eds.), Opladen, Farmington Hills, Barbara Budrich Publishers: 125–142.
Google Scholar

Schneider S. L., Tieben N. (2011) A healthy sorting machine? Social inequality in the transition to upper secondary education in Germany, “Oxford Review of Education”, 2: 139–166.
Google Scholar

Stauber B. (2006) Biography and gender in youth transitions, “New Directions For Child and Adolescent Development”, 4: 63–75.
Google Scholar

Thiessen V., Blasius J. (2002) The social Distribution of Youth’s Images of Work, “Canadian Review of Sociology”, 1: 49–78.
Google Scholar

Ule M., Svab A., Walther A., Litau J. (2014) Far From Frozen. Creative Strategies of Young People in Disadvantaged Circumstances, http://ec.europa.eu/research/socialsciences/pdf/policy_reviews/KINA26192ENN.pdf [last access: 01.27.2015].
Google Scholar

Walther A., du Bois-Reymond M., Biggart A. (2006) Learning, Motivation and Participation in Youth Transitions in: Participation in Transition, A. Walther, M. du Bois-Reymond, A. Biggart (eds.), Frankfurt a.M. et al., Peter Lang Publishers: 21–42.
Google Scholar

Walther A., Plug Wim (2006) Transitions from School to Work in Europe: Destandardization and Policy Trends, “New Directions For Child and Adolescent Development”, 4: 77–90.
Google Scholar

Wensierski H.-J. (2008) Berufsorientierende Jugendbildung – Jugendbildung zwischen Sozialpädagogik, Schule und Arbeitswelt, „Diskurs Kindheits- und Jugendforschung“, 2: 149–166.
Google Scholar

Wensierski H.-J., Schützler C., Schütt S. (2005) Berufsorientierende Jugendbildung. Grundlagen, empirische Befunde, Konzepte, Weinheim, München, Juventa.
Google Scholar

Opublikowane

2017-06-30

Jak cytować

Köhler, S.-M. (2017). Czy przygotowanie zawodowe w szkołach ogólnokształcących jest ważne? Podłużne badania przypadku uczniów biorących udział w programach orientacji zawodowej. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 4(1), 218–237. https://doi.org/10.18778/2450-4491.04.14