Posthumanistyczna pedagogia wspólnych światów dzieci i zwierząt – od niezależności do relacyjności

Autor

  • Małgorzata Kowalik-Olubińska University of Warmia and Mazury in Olsztyn image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.17.05

Słowa kluczowe:

posthumanizm, wspólne światy, pedagogia wspólnych światów dzieci i zwierząt, relacyjność, dobro wspólne

Abstrakt

Zamierzeniem autorki jest przedstawienie koncepcji pedagogii wspólnych światów dzieci i zwierząt, osadzonej w ramie założeń posthumanizmu. W jego świetle dziecko jawi się jako istota ściśle związana z pozaludzkimi bytami, jednostkami i siłami, egzystująca we wspólnych światach życia. Zamieszkujące te światy dzieci i zwierzęta nie są odseparowanymi od siebie bytami, lecz istotami relacyjnymi, sprawczymi, wzajemnie na siebie wpływającymi. Pedagogia wspólnych światów dzieci i zwierząt jest rozumiana jako praktyka edukacyjna, która umożliwia dzieciom utrzymywanie niehierarchicznych relacji ze zwierzętami podczas spotkań międzygatunkowych. Oferuje ona dzieciom niekonwencjonalny sposób poznawania i działania, pozwala im bowiem nie tyle na uczenie się „o” świecie, co raczej na uczenie się razem „ze” światem. Przebywanie w heterogenicznych wspólnych światach i nawiązywanie z nim pogłębionych relacji wiąże się przy tym z koniecznością zadbania o dobro wspólne. Może to zapewnić pomyślną egzystencję ludziom i bytom pozaludzkim teraz i w przyszłości.

Biogram autora

Małgorzata Kowalik-Olubińska - University of Warmia and Mazury in Olsztyn

Małgorzata Kowalik-Olubińska specjalizuje się w zakresie pedagogiki wczesnej edukacji i terapii pedagogicznej. Zainteresowania naukowe autorki obejmują problematykę wspierania rozwoju dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się oraz problematykę związaną z interdyscyplinarnym polem badań nad dziećmi i dzieciństwem.

Bibliografia

Bakke M. (2010) Posthumanizm: człowiek w świecie większym niż ludzki in: Człowiek wobec natury – humanizm wobec nauk przyrodniczych, J. Sokolski (ed.), Warszawa, Wydawnictwo Neriton, pp. 337–357.
Google Scholar

Bakke M. (2011) Studia nad zwierzętami: od aktywizmu do akademii i z powrotem?, “Teksty Drugie”, no. 3, pp. 193–204.
Google Scholar

Barad K. (2007) Meeting the Universe Halfway. Quantum Physics and the Entanglement of Matter and Meaning, Durham–London, Duke University Press, https://doi.org/10.2307/j.ctv12101zq
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv12101zq

Bell A. C., Russell C. L. (1999) Life Ties: Disrupting Anthropocentrism in Language Arts Education in: Teaching for a Tolerant World, J. Robertson (ed.), Urbana, IL, National Council of Teachers of English, pp. 68–89.
Google Scholar

Boileau E. Y. S., Russell C. (2018) Insect and Human Flourishing in Early Childhood Education: Learning and Crawling Together in: Research Handbook on Childhoodnature. Assemblages of Childhood and Nature Research, A. Cutter-Mackenzie, K. Malone, E. Barratt Hacking (eds.), Springer International Handbooks of Education, Cham, Springer, pp. 1–16.
Google Scholar

Bradshaw J. (2019) Zwierzęta wśród nas. Jak zwierzęta czynią nas ludźmi, trans. M. Borzobohata-Sawicka, Warszawa, Wydawnictwo Czarna Owca.
Google Scholar

Common Worlds Research Collective (2020) Learning to Become with the World: Education for Future Survival, Education Research and Foresight Working Paper 28, Paris, UNESCO.
Google Scholar

Cutter-Mackenzie-Knowles A., Malone K., Barratt Hacking E. (2020) Prologue in: Research Handbook on Childhoodnature. Assemblages of Childhood and Nature Research, A. Cutter-Mackenzie-Knowles, K. Malone, E. Barratt Hacking (eds.), Springer International Handbooks of Education, Cham, Springer, pp. xi–xvi, https://doi.org/10.1007/978-3-319-67286-1
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-67286-1

Derra A. (2017) „Twórzmy dzieci, a nie relacje”. Wspólne życie na zniszczonej planecie w chthulucenie Donny Haraway, “AVANT”, no. 3, pp. 215–228.
Google Scholar

Dunn R. (2020) Nie jesteś sam w domu. Od drobnoustrojów po krocionogi, śpieszki i pszczoły miodne. Historia naturalna stworzeń, z którymi dzielimy życie, Kraków, Copernicus Center Press.
Google Scholar

Fawcett L. (2014) Kinship Imaginaries: Children’s Stories of Wild Friendships, Fear, and Freedom in: Routledge Handbook of Human–Animal Studies, G. Marvin, S. McHugh (ed.), New York, Routledge, pp. 259–274.
Google Scholar

Franczyk A., Krajewska K., Skorupa J. (2008) Animaloterpia. Program Przedszkolnego Klubu Animals „Cztery łapy”, Kraków, Oficyna Wydawnicza “Impuls”.
Google Scholar

Gilbert S. F., Sapp J., Tauber A. I. (2012) A Symbiotic View of Life: We Have Never Been Individuals, “The Quarterly Review of Biology”, no. 4, pp. 325–341, https://doi.org/10.1086/668166
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1086/668166

Haraway D. (2003) The Companion Species Manifesto: Dogs, People, and Significant Otherness, Chicago, Prickly Paradigm Press.
Google Scholar

Haraway D. (2008) When species meet, Minneapolis, University of Minnesota Press.
Google Scholar

Haraway D. (2016) Staying with the Trouble. Making Kin in the Chthulucene, Durham, Duke University Press, https://doi.org/10.2307/j.ctv11cw25q
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv11cw25q

Johnson B. (2002) On the Spiritual Benefits of Wilderness, “International Journal of Wilderness”, no. 3, pp. 28–32.
Google Scholar

Katcher A. (2002) Animals in Therapeutic Education: Guides into the Liminal State in: Children and Nature: Psychological, Sociocultural, and Evolutionary Investigations, P. Kahn, S. Kellert (eds.), Cambridge, MA, MIT Press, pp. 179–198.
Google Scholar

Kirksey S. E., Helmreich S. (2010) The Emergence of Multispecies Ethnography, “Cultural Anthropology”, no. 4, pp. 545–576, https://doi.org/10.1111/j.1548-1360.2010.01069.x
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1548-1360.2010.01069.x

Latour B. (2004) The Politics of Nature: How to Bring the Sciences into Democracy, Cambridge, MA, Harvard University Press.
Google Scholar

Lenz-Taguchi H. (2010) Going Beyond the Theory/Practice Divide in Early Childhood Education: Introducing an Intra-Active Pedagogy, London – New York, Routledge, https://doi.org/10.4324/9780203872956
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9780203872956

Lindgren N., Öhman J. (2019) A Posthuman Approach to Human-Animal Relationships: Advocating Critical Pluralism, “Environmental Education Research”, no. 8, pp. 1200–1215, https://doi.org/10.1080/13504622.2018.1450848
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/13504622.2018.1450848

Malone K., Tesar M., Arndt S. (2020) Theorising Posthuman Childhood Studies, Singapore, Springer, https://doi.org/10.1007/978-981-15-8175-5
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-15-8175-5

Molloy Murphy A. (2018) (Re)considering Squirrel – From Object of Rescue to Multispecies Kin, “Journal of Childhood Studies”, no. 1, pp. 60–67, https://doi.org/10.18357/jcs.v43i1.18265
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18357/jcs.v43i1.18265

Molloy Murphy A. (2020) No Happy Endings: Practicing Care in Troubled Times, “Journal of Childhood Studies”, no. 2, pp. 7–13, https://doi.org/10.18357/jcs452202019735
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18357/jcs452202019735

Murris K. (2016) The Posthuman Child. Educational transformation through philosophy with picturebooks, London – New York, Routledge, https://doi.org/10.1007/978-981-287-532-7_164-1
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-287-532-7_164-1

Myers G. (2007) The Significance of Children and Animals: Social Development and Our Connections to Other Species, ed. 2, West Lafayette, Purdue University Press.
Google Scholar

Nelson N., Pacini-Ketchabaw V., Nxumalo F. (2018) Rethinking Nature-Based Approaches in Early Childhood Education: Common Worlding Practices, “Journal of Childhood Studies”, no. 1, pp. 1–14, https://doi.org/10.18357/jcs.v43i1.18261
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18357/jcs.v43i1.18261

Nxumalo F., Pacini-Ketchabaw V. (2017)“Staying with the Trouble” in Child-Insect-Educator Common Worlds, “Environmental Education Research”, no. 10, pp. 1414–1426, https://doi.org/10.1080/13504622.2017.1325447
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/13504622.2017.1325447

Pacini-Ketchabaw V., Nxumalo F. (2015) Unruly Raccoons and Troubled Educators: Nature/Culture Divides in a Childcare Centre, “Environmental Humanities”, no. 7, pp. 151–168, https://doi.org/10.1215/22011919-3616380
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1215/22011919-3616380

Pacini-Ketchabaw V., Taylor A. (2015) Unsettling Pedagogies Through Common World Encounters: Grappling with (Post)Colonial Legacies in Canadian Forests and Australian Bushlands in: Unsettling the Colonial Places and Spaces of Early Childhood Education, V. Pacini-Ketchabaw, A. Taylor (eds.), New York – London, Routledge, pp. 43–62, https://doi.org/10.4324/9781315771342
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9781315771342

Radomska M. (2010) Braidotti/Haraway – perspektywa posthumanizmu, “Nowa Krytyka”, no. 24/25, pp. 57–74.
Google Scholar

Ross S. B. (2011) The Extraordinary Spirit of Green Chimneys: Connecting Children and Animals to Create Hope, West Lafayette, Purdue University Press, https://doi.org/10.2307/j.ctt6wq2zz
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt6wq2zz

Rossovska O., Zimanyi L., Short L., Singh A., Beard K., Casale J., Silvestro A., Garcia W. (2020) I Speak Frog: Storying Seasonal Narratives of Children’s Common Worlds, “The Peer Reviewed Collection”, no. 1, pp. 11–20, [online:] https://assets.nationbuilder.com/aeceo/pages/2524/attachments/original/1595879343/eceLINK_Summer_2020_i_speak_frog.pdf?1595879343 (access:12.01.2023).
Google Scholar

Russell J. (2017)“Everything has to die one day”: Children’s Explorations of the Meanings of Death in Human-Animal-Nature Relationships, „Environmental Education Research”, no. 1, pp. 75–90, https://doi.org/10.1080/13504622.2016.1144175
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/13504622.2016.1144175

Sommerville M. (2020) Posthuman Theory and Practice in Early Years Learning in: Research Handbook on Childhoodnature. Assemblages of Childhood and Nature Research, A. Cutter-Mackenzie-Knowles, K. Malone, E. Barratt Hacking (eds.), series: Springer International Handbooks of Education, Cham, Springer, pp. 103–128.
Google Scholar

Taylor A. (2013) Reconfiguring the Natures of Childhood, London, New York, Routledge, https://doi.org/10.4324/9780203582046
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9780203582046

Taylor A. (2017) Beyond stewardship: Common world pedagogies for the Anthropocene, “Environmental Education Research”, no. 10, pp. 1448–1461, https://doi.org/10.1080/13504622.2017.1325452
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/13504622.2017.1325452

Taylor A., Giugni M. (2012) Common Worlds: Reconceptualising Inclusion in Early Childhood Communities, “Contemporary Issues in Early Childhood”, no. 2, pp. 108–119, https://doi.org/10.2304/ciec.2012.13.2.108
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2304/ciec.2012.13.2.108

Taylor A., Pacini-Ketchabaw V. (2015) Learning with Children, Ants, and Worms in the Anthropocene: Towards a Common World Pedagogy of Multispecies Vulnerability, “Pedagogy, Culture and Society”, no. 4, pp. 507–529, https://doi.org/10.1080/14681366.2015.1039050
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/14681366.2015.1039050

Taylor A., Pacini-Ketchabaw V. (2019) The Common Worlds of Children and Animals. Relational Ethics for Entangled Lives, London – New York, Routledge, https://doi.org/10.4324/9781315670010
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9781315670010

Taylor A., Zakharova T., Cullen M. (2021) Common Worlding Pedagogies: Opening Up to Learning with Worlds, “Journal of Childhood Studies”, no. 4, pp. 74–88, https://doi.org/10.18357/jcs464202120425
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18357/jcs464202120425

Tsing A. (2012) Unruly Edges: Mushrooms as Companion Species, “Environmental Humanities”, no. 1, pp. 141–154, https://doi.org/10.1215/22011919-3610012
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1215/22011919-3610012

Tsing A. (2015) The Mushroom at the End of the World: On the Possibility of Life in Capitalist Ruins, Princeton, NJ, Princeton University Press, https://doi.org/10.1515/9781400873548
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1515/9781400873548

Wolfe C. (2013) Animal studies, dyscyplinarność i post(humanizm), tłum. K. Krasuska, “Teksty Drugie”, no. 1–2, pp. 125–153.
Google Scholar

Yazbeck S. L. (2021) Common Worlding with(in) Early Childhood Education: (Re)situating Everyday Pedagogies, University of Victoria, [online:] https://dspace.library.uvic.ca/bitstream/handle/1828/12991/Yazbeck_Sherri-Lynn_MEd_2021.pdf?sequence=1 (access: 12.01.2023).
Google Scholar

Bacelar de Castro A. (2020) Toward Common Worlds Pedagogies in Early Childhood Education: A Response to the Challenges of the Anthropocene, Electronic Thesis and Dissertation Repository, 7103, https://ir.lib.uwo.ca/etd/7103 (access: 12.01.2023).
Google Scholar

Opublikowane

2023-10-21

Jak cytować

Kowalik-Olubińska, M. (2023). Posthumanistyczna pedagogia wspólnych światów dzieci i zwierząt – od niezależności do relacyjności. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 17(2), 58–70. https://doi.org/10.18778/2450-4491.17.05