„Uzdolniony, a co dalej?” Autorski program rozpoznawania zasobów osobistych ucznia oraz korzystania z nich w wyborze dalszej drogi edukacyjnej i życiowej
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.16.16Słowa kluczowe:
psychologia pozytywna, zasoby osobiste, uzdolnienia, mocne strony ucznia, diagnozowanieAbstrakt
W tekście przedstawiono zarys autorskiego programu rozpoznawania zasobów osobistych ucznia kończącego edukację w szkole podstawowej oraz możliwości ich wykorzystania w dalszej edukacji i w wyborze zawodu. Odwołano się w nim do własnych doświadczeń teoretyczno-badawczych związanych z procedurą konstruowania narzędzi do rozpoznawania zdolności i uzdolnień uczniów oraz możliwych zewnętrznych i wewnętrznych czynników warunkujących ich rozwój (Uszyńska-Jarmoc, Kunat, Tarasiuk 2014; Uszyńska-Jarmoc, Kunat, Mantur 2015; Uszyńska-Jarmoc, Kunat 2018). W artykule zaakcentowano także konieczność respektowania w procesie diagnozowania związku pomiędzy przyjętą teorią a praktyką pedagogiczną. Na podstawie założeń teoretycznych, wywodzących się z psychologii pozytywnej, odwołano się do doświadczeń praktycznych, zdobytych w ramach realizowanego od czterech lat projektu „Akademia Talentów Białostockiej Szkoły Realnej”. Wypracowany w ramach tego projektu autorski program rozpoznawania zasobów osobistych uczniów został zweryfikowany na podstawie kilkuletniej współpracy z grupą ponad 200 uczniów od 13. do 16. roku życia oraz ich rodzicami. Opisywany tu program realizowany był przez autorki niniejszego tekstu z uczniami i dla uczniów oraz ich rodziców, ale może być także wykorzystywany w praktyce edukacyjnej przez pedagogów, psychologów szkolnych lub doradców zawodowych.
Bibliografia
Babaeva J. D. (1999) A Dynamic Approach to Giftedness: Theory and Practice, “High Ability Studies”, no. 10(1), pp. 51–68, https://doi.org/10.1080/1359813990100105
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/1359813990100105
Brzezińska A. (2008) Nauczyciel jako organizator społecznego środowiska uczenia się in: Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy, E. Filipiak (ed.), Bydgoszcz, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, pp. 35–50.
Google Scholar
Csikszentmihalyi M. (1996) Przepływ. Jak poprawić jakość życia. Psychologia optymalnego doświadczenia, trans. M. Wajda, Warszawa, Wydawnictwo Studio Emka.
Google Scholar
Czaja-Chudyba I. (2005) Odkrywanie zdolności dziecka. Koncepcja wielorakich inteligencji w praktyce przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Google Scholar
Dyrda B. (2012) Edukacyjne wspieranie rozwoju uczniów zdolnych, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar
Gardner H. (1999) Intelligence Reframed: Multiple Intelligences for the 21st Century, New York, Basic Books.
Google Scholar
Gardner H. (2002) Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce, trans. A. Jankowski, Poznań, Media Rodzina.
Google Scholar
Gardner H. (2009) Pięć umysłów przyszłości, trans. D. Bakalarz, Warszawa, MT Biznes.
Google Scholar
Gardner H., Kornhaber M. L., Wake W. (ed.) (2001) Inteligencja. Wielorakie perspektywy, tłum. M. Groborz, M. Śmieja, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar
Giza T. (2006) Socjopedagogiczne uwarunkowania procesów identyfikowania oraz rozwoju zdolności uczniów w szkole, Kielce, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej.
Google Scholar
Gralewski J. (2022) Ocena kreatywności uczniów. Trafność ocen kreatywności uczniów przez nauczycieli liceów i jej uwarunkowania, [in print].
Google Scholar
Gula B., Tucholska K. (2007) Psychologia pozytywna. Cele naukowo-badawcze i aplikacyjne oraz sposób ich realizacji, „Studia z Psychologii w KUL”, vol. 14, Lublin, Wydawnictwo KUL, pp. 133–152.
Google Scholar
Honey P., Mumford A. (1986) Learning Styles Questionnaire, Berkshire, Peter Honey Publications.
Google Scholar
Honey P., Mumford A. (1992) The Manual of Learning Styles, Berkshire, Peter Honey Publications.
Google Scholar
Jabłonowska M. (2008) Identyfikacja uczniów zdolnych w opiniach nauczycieli. Doniesienia z badań in: Uczeń zdolny wyzwaniem dla współczesnej edukacji, J. Łaszczyk, M. Jabłonowska (eds.), Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, pp. 48–56.
Google Scholar
Jarosz E., Wysocka E. (2006) Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar
Juńczyk T. (2019) Edukacyjne konteksty psychologii pozytywnej. Studium teoretyczno-empiryczne, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar
Karwowski M. (2005) Rezultaty w nauce i kreatywność uczniów różniących się zdolnościami w percepcji nauczycieli, „Annales”, no. 18, pp. 93–107.
Google Scholar
Karwowski M., Ciak R., Grubek M. (2009) Patrzy ale nie widzi? Trafność nominacji nauczycielskich w rozpoznaniu kreatywności uczniów in: Identyfikacja potencjału twórczego, M. Karwowski (ed.), Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, pp. 241–254.
Google Scholar
Klus-Stańska D. (2009) Dyskursy pedagogiki wczesnoszkolnej in: Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (ed.), Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, pp. 25–78.
Google Scholar
Kolber M. (2014) Zastosowanie psychologii pozytywnej w edukacji, „Przegląd Pedagogiczny”, no. 2, pp. 156–165.
Google Scholar
Kopik A., Zatorska M. (2010) Wielorakie podróże – edukacja dla dziecka, Kielce, Europejska Agencja Rozwoju Sp. J.
Google Scholar
Kwiatek P., Wilczewska K. (2015) Czym jest, a czym nie jest psychologia pozytywna? Poszukiwanie paradygmatu, „Seminare. Poszukiwania Naukowe”, no. 4(36), pp. 135–145, https://doi.org/10.21852/sem.2015.4.10
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.21852/sem.2015.4.10
Kwieciński Z. (1999) Edukacja wobec nadziei i zagrożeń współczesności in: Humanistyka przełomu wieków, J. Kozielecki (ed.), Warszawa, Wydawnictwo „Żak”, pp. 51–77.
Google Scholar
Limont W. (2010) Uczeń zdolny, Jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Matczak A., Jaworowska A., Stańczak J. (2000) Rysunkowy Test Twórczego Myślenia TCT-DP K. K. Urbana i H. G. Jellena. Podręcznik, Warszawa, Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Google Scholar
Mądrzycki T. (1986) Deformacje w spostrzeganiu ludzi, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Mönks F. J. (2008) Identification and Education of the Gifted Learner in: Uczeń zdolny wyzwaniem dla współczesnej edukacji, J. Łaszczyk, M. Jabłonowska (eds.), Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, pp. 79–86.
Google Scholar
Mönks F. J., Katzko M. W. (2005) Giftedness and Gifted Education in: Conceptions of Giftedness, R. J. Stenberg, J. E. Davidson (eds.), Cambridge, Cambridge University Press, https://doi.org/10.1017/CBO9780511610455.012
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511610455.012
Niemirowski T. (2015) Pojęcie rozwoju w psychologii rozwojowej, „Horyzonty Psychologii”, vol. V, pp. 13–28.
Google Scholar
Paluchowski W. J. (2007) Diagnoza psychologiczna. Proces – narzędzia – standardy, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Google Scholar
Peterson C. (2006) A Primer in Positive Psychology, New York, Oxford University Press.
Google Scholar
Popek S. (1996) Zdolności i uzdolnienia – ujęcie systemowe problemu in: Zdolności i uzdolnienia jako osobowościowe właściwości człowieka, S. Popek (ed.), Lublin, Wydawnictwo UMCS, pp. 9–31.
Google Scholar
Popek S. (2001) Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin, Wydawnictwo UMCS.
Google Scholar
Popek S. (2004) Zdolności i uzdolnienia w świetle współczesnych teorii psychologicznych in: Uczeń o zróżnicowanych zdolnościach i uzdolnieniach we współczesnej szkole, S. Popek (ed.), Zamość, Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna im. Jana Zamoyskiego, pp. 9–29.
Google Scholar
Porter L. (1999) Gifted Young Children, A Guide for Teachers and Parents, Buckingham, Open University Press.
Google Scholar
Renzulli J. S. (1999) What is This Thing Called Giftedness, and How Do We Develop It? A Twenty-Five Year Perspective, “Journal for the Education of the Gifted”, no. 23, pp. 3–54, https://doi.org/10.1177/016235329902300102
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/016235329902300102
Renzulli J. S. (2002) Emerging Conceptions of Giftedness: Building a Bridge to the New Century, “Exceptionality”, no. 10(2), pp. 67–75, https://doi.org/10.1207/S15327035EX1002_2
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1207/S15327035EX1002_2
Renzulli J. S. (2003) Conception of Giftedness and its Relationship to the Development of Social Capital in: Handbook of Gifted Education, N. Colangelo, G. A. Davis (eds.), Boston, Pearson Education, pp. 75–87.
Google Scholar
Renzulli J. S. (2005) The Three-Ring Conception of Giftedness. A Development Model for Promoting Creative Productivity in: Conceptions of Giftedness, R. J. Sternberg, J. E. Davidson (eds.), Cambridge, Cambridge University Press, pp. 246–279, https://doi.org/10.1017/CBO9780511610455.015
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511610455.015
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r., z późn. zm., w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U., 2017, poz. 1591).
Google Scholar
Seligman M. (2004) Psychologia pozytywna in: Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka, trans. J. Kowalczewska, J. Czapiński (ed.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Seligman M. (2005) Prawdziwe szczęście, trans. A. Jankowski, Poznań, Media Rodzina.
Google Scholar
Seligman M., Reivich K., Jaycox L., Gillham J. (1997) Optymistyczne dziecko. Jak wychowywać dzieci, aby nauczyć je optymizmu i dawania sobie ze wszystkim rady, trans. A. Jankowski, Poznań, Media Rodzina.
Google Scholar
Skałbania B. (2013) Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary i rozwiązania praktyczne, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Suświłło M. (2004) Inteligencje wielorakie w nowoczesnym kształceniu, Olsztyn, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Google Scholar
Szmidt K. J. (2017a) Edukacyjne uwarunkowania rozwoju kreatywności, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, https://doi.org/10.18778/8088-703-9
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/8088-703-9
Szmidt K. J. (2017b) Pedagogika pozytywna: twórczość – zdolności – mądrość zespolone in: Zasoby twórcze człowieka. Wprowadzenie do pedagogiki pozytywnej, K. J. Szmidt, M. Modrzejewska-Świgulska (eds.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Trzebińska E. (2008) Psychologia pozytywna, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Google Scholar
Turska D. (2012) „Teorie” inteligencji Carol Dweck i ich edukacyjne implikacje, „Psychologia Wychowawcza”, no. 44(1–2), p. 44–54, [online:] https://e-psychologiawychowawcza.pl/resources/html/article/details?id=139113 (dostęp: 11.04.23).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5604/00332860.1094075
Tyszka T. (1999) Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Tyszkowa M. (2002) Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej in: Psychologia rozwoju człowieka, t. 1.: Zagadnienia ogólne, M. Przetacznik-Gierowska, M. Tyszkowa (eds.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, pp. 45–56.
Google Scholar
Urban K. K.(1990) Recent Trendsin Creativity Researchand Theoryin Western Europe,“European Journal of High Ability”, no. 1, pp. 99–113, https://doi.org/10.1080/0937445900010114
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/0937445900010014
Urban K. K. (2003) Toward a Componential Model of Creativity, in: D. Ambrose, L. M. Cohen, A. J. Tannenbaum (eds.), Creative Intelligence: Toward Theoretic Integration, Cresskill N. J., Hampton Press, pp. 81–112.
Google Scholar
Uszyńska-Jarmoc J. (2000) Problemy diagnozowania zdolności i uzdolnień kreatywnych dzieci we wczesnym dzieciństwie, „Edukacja”, no. 4(72), pp. 83–92.
Google Scholar
Uszyńska-Jarmoc J. (2005) Sposoby identyfikacji rozwojowego potencjału intelektualnego a modele stymulowania rozwoju uzdolnień dzieci we wczesnym dzieciństwie in: Wybrane zagadnienia edukacji uczniów zdolnych, vol. 1.: Zdolności i stymulowanie ich rozwoju, W. Limont, J. Cieślikowska (eds.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, pp. 117–140.
Google Scholar
Uszyńska-Jarmoc J., Kunat B. (2018) Debiutant czy Ekspert? Identyfikacja i samoocena uzdolnień uczniów, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Uszyńska-Jarmoc J., Kunat B., Mantur J. (2015) Zdolny, ale jak? (Auto)diagnoza zdolności i uzdolnień uczniów, Białystok, Centrum Kształcenia Ustawicznego.
Google Scholar
Uszyńska-Jarmoc J., Kunat B., Tarasiuk M. (2014) Sukcesy uczniów zdolnych. Fakty – Narracje – Interpretacje, Białystok, Centrum Kształcenia Ustawicznego.
Google Scholar
Wiśniewska E. (2021) Efektywność treningu kreatywności dzieci i młodzieży, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
Google Scholar
Wojciszke B. (1991) Procesy oceniania ludzi, Poznań, Wydawnictwo Nakom.
Google Scholar
Wysocka E. (2007) Człowiek a środowisko życia. Podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar
Wysocka E. (2013) Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Ziemski S. (1973) Problemy dobrej diagnozy, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Zimmerman B. J., Bonner S., Kovach R. (2008) Zdolny uczeń. Metody planowania samodzielnej nauki, trans. M. Polaszewska-Nicke, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar