Rodzinna zabawa w kodowanie, czyli o roli rodziców w rozwijaniu zainteresowań i predyspozycji dzieci
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.16.14Słowa kluczowe:
rodzice, dzieci w wieku 5–12 lat, zainteresowania, zdolności, programowanie, zabawki do kodowaniaAbstrakt
Celem artykułu jest prezentacja badań opisujących działania rodziców związane z rozwijaniem zainteresowań i predyspozycji dzieci w wieku 5–12 lat w zakresie programowania. Badania przeprowadzono wśród rodziców, którzy podejmują działania na rzecz rozwijania zainteresowań programistycznych małych dzieci. Problemy badawcze koncentrują się wokół zagadnień dotyczących: motywów rodzinnych zabaw w kodowanie/programowanie, organizacji zabawy w kodowanie, sposobów doskonalenia kompetencji programistycznych rodziców i opinii rodziców na temat efektów tych zabaw. Przeprowadzone badania wskazują, że rodzice dostrzegają znaczenie i korzyści z podejmowanych przez siebie działań na rzecz rozwoju zainteresowań i umiejętności programistycznych, a także innych, wybranych umiejętności pozainformatycznych.
Bibliografia
Bąk A. (2015) Jak małe dzieci korzystają z urządzeń mobilnych? Raport na podstawie danych zebranych od rodziców, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka”, nr 14(3), s. 55–82.
Google Scholar
Bers M. U. (2008) Blocks to Robots: Learning with Technology in the Early Childhood Classroom, New York, Teachers College Press.
Google Scholar
Bers M.U. (2017) Coding as a Playground: Programming and Computational Thinking in the Early Childhood Classroom, New York, Routledge, https://doi.org/10.4324/9781315398945
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9781315398945
Bers M. U. (2018) Coding, Playgrounds and Literacy in Early Childhood Education: The Development of KIBO Robotics and ScratchJr w: Proceedings of 2018 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON), Santa Cruz de Tenerife, Institute of Electrical and Electronics Engineers Incs., s. 2094–2102, https://doi.org/10.1109/EDUCON.2018.8363498
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1109/EDUCON.2018.8363498
Bloom B. (red.) (1985) Developing talent in young people, New York, Ballantine.
Google Scholar
Bruner S. J. (1978) Poza dostarczone informacje. Studia z psychologii poznawania, tłum. B. Mroziak, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Çakır R., Korkmaz Ö., İdil Ö., Uğur E. F. (2021) The effect of robotic coding education on preschoolers’ problem solving and creative thinking skills, “Thinking Skills and Creativity”, nr 40:100812, https://doi.org/10.1016/j.tsc.2021.100812
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.tsc.2021.100812
Depczyńska D. (2011) Stymulowanie zainteresowań dzieci w wieku przedszkolnym zainteresowaniami starszego rodzeństwa „Pedagogika Rodziny”, t. 1, nr 3–4, s. 151–171.
Google Scholar
Feldman D. H. (1992) The Theory of Co-Incident: How Giftedness Develops in Extreme and Less Extreme Cases w: Talent for the Future. Social and Personality Development of Gifted Children. Proceeding of the Ninth World Conference on Gifted and Talented Children, F. J. Mönks, A. M. Peters (red.), Assen–Mastricht, Van Gorcum, s. 10–23.
Google Scholar
Gagné F. (2016) Od genów do talentu: Z perspektywy modeli DMGT/CMTD, tłum. A. Szewczuk, „Psychologia Wychowawcza”, nr 9, s. 121–140, https://e-psychologiawychowawcza.pl/resources/html/article/details?id=139300 (dostęp: 19.03.2023).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5604/00332860.1211501
Gamrat M. (2021) Media elektroniczne a czas wolny dzieci w percepcji rodziców, „Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna”, nr 1(17), s. 65–76, https://czasopismoippis.up.krakow.pl/wp-content/uploads/2015/01/Magdalena-GAMRAT-Media-elektroniczne-a-czas-wolny-dzieci-w-percepcji-rodzic%C3%B3w.pdf (dostęp: 19.03.2023).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4467/23537159PPW.21.006.13990
Griffith S. F., Arnold D. H. (2018) Home Learning in the New Mobile Age: Parent–Child Interactions During Joint Play with Educational Apps in the US, “Journal of Children and Media”, nr 13(1), s. 1–19, http://dx.doi.org/10.1080/17482798.2018.1489866
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/17482798.2018.1489866
Grover S., Pea R. D. (2013) Computational Thinking in K-12. A Review of the State of the Field, “Educational Researcher”, 42(1), s. 38–43, https://doi.org/10.3102/0013189X12463051
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3102/0013189X12463051
Gurycka A. (1989) Rozwój i kształtowanie zainteresowań, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar
Harrop W. (2018) Coding for Children and Young Adults in Libraries: A Practical Guide for Librarians, Maryland, Rowman & Littlefield.
Google Scholar
Heller K. (1990) Zielsetzung, Methode und Ergebnisse der Münchner Längsschnittstudie zur Hochbegabung, „Psychologie in Erziehung und Unterricht”, nr 37, s. 85–100.
Google Scholar
Isikoglu E. N., Johnson J. E., Dong P. I., Qiu Z. (2019) Do Parents Prefer Digital Play? Examination of Parental Preferences and Beliefs in Four Nations, “Early Childhood Education Journal”, nr 47, s. 131–142, https://doi.org/10.1007/s10643-018-0901-2
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/s10643-018-0901-2
Jabłonowska M. (2011) Zainteresowania dzieci i młodzieży w świetle teorii i badań empirycznych w: Drogi rozwoju zainteresowań i zdolności, M. Jabłonowska, J. Łukasiewicz-Wieleba (red.), Warszawa, Wydawnictwo Universitas Rediviva, s. 17–58.
Google Scholar
Janicka-Olejnik E., Klimek K. (2016) Dzieci i młodzież w świecie technologii cyfrowej, Łódź, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej.
Google Scholar
Kazubowska U. (2017) Rodzina jako przestrzeń edukacji ku/dla bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w cyberprzestrzeni. Rzeczywistość i wyzwania w: Cyberbezpieczeństwo dzieci i młodzieży. Realny i wirtualny problem polityki bezpieczeństwa, M. Górka (red.), Warszawa, Difin, s. 162–191.
Google Scholar
Kotlarz R. (2003) Środowisko rodzinne jako inspirator tworzenia zainteresowań ogólnych u dzieci w młodszym wieku szkolnym „Nauczyciel i Szkoła”, t. 1–2(18–19), s. 240–247.
Google Scholar
Limont W. (2013) Zdolności jako asynchronia rozwojowa w: Uczeń zdolny i jego edukacja. Koncepcje. Badania. Praktyka, M. Jabłonowska (red.), Warszawa, Wydawnictwo Universitas Rediviva, s. 153–160.
Google Scholar
Łukasiewicz-Wieleba J. (2015) Zainteresowania techniczne i informatyczne dzieci w wieku wczesnoszkolnym, „Ruch Pedagogiczny”, nr 4/2015, s. 61–76.
Google Scholar
Łukasiewicz-Wieleba J. (2018) Rozpoznawanie potencjału oraz wzmocnienia i ograniczenia rozwoju zdolności dzieci w narracjach rodziców, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Google Scholar
Łukasiewicz-Wieleba J., Baum A. (2013) Rodzicielskie sposoby rozpoznawania i rozwijania zainteresowań i zdolności, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Google Scholar
Łukasiewicz-Wieleba J., Jabłonowska M. (2010) Zdolności i twórczość, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Google Scholar
Metin S. (2022) Activity-Based Unplugged Coding During the Preschool Period, “International Journal of Technology and Design Education”, nr 32, s. 149–165, https://doi.org/10.1007/s10798-020-09616-8
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/s10798-020-09616-8
Mönks F. J. (1992) Development of Gifted Children: The Issue of Identification and Programming w: Talent for the Future. Social and Personality Development of Gifted Children. Proceeding of the Ninth World Conference on Gifted and Talented Children, F. J. Mönks, W. A. Peters (red.), Assen-Maastricht, Van Gorcum, s. 191–202.
Google Scholar
Mönks F. J., Katzko M. W. (2005) Gifteedness and Gifted Education w: Conceptions of Giftedness, wyd. 2, R. J. Sternberg, J. E. Davidson (red.), New York, Cambridge University Press, s. 187–200, https://doi.org/10.1017/CBO9780511610455.012
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511610455.012
Nikitienko D. (2014) Zainteresowania dzieci w młodszym wieku szkolnym na przykładzie wybranych szkół gminnych, „Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne”, nr 23, s. 175–203.
Google Scholar
Pielka H. (2001) Wewnątrzrodzinne uwarunkowania wyboru zawodu i szkoły uczniów postrzeganych przez nauczycieli jako wybitnie zdolnych, „Roczniki Socjologii Rodziny”, t. 13, s. 137–147.
Google Scholar
Piirto J. (1999) Talented Children and Adults: Their Development and Education, Upper Saddle River, New York, Prince Hall.
Google Scholar
Repenning A., Webb D., Ioannidou A. (2010) Scalable Game Design and the Development of a Checklist for Getting Computational Thinking into Public Schools, Proceedings of the 41st ACM technical symposium on Computer science education, SIGCSE 2010, Milwaukee, Wisconsin, USA, https://doi.org/10.1145/1734263.1734357
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1145/1734263.1734357
Roque R., Lin K., Liuzzi R. (2016) I’m Not Just a Mom: Parents Developing Multiple Roles in Creative Computing w: Looi C. K., Polman J. L., Cress U., Reimann P. (red.), Transforming Learning, Empowering Learners: The International Conference of the Learning Sciences (ICLS) 2016, vol. 1, Singapore, International Society of the Learning Sciences, s. 663–671.
Google Scholar
Stachera H., Kijo A., Wilińska J. (2014) Jak pomagać uczniom rozwijać uzdolnienia informatyczne?, Warszawa, Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Google Scholar
Stańczak, M. (2019) Doświadczenia rodzin w odkrywaniu i rozwijaniu zdolności dzieci. Perspektywa pedagogiczna, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Subotnik R. F., Olszewski-Kubilius P., Worrell F. (2011) Rethinking Giftedness and Gifted Education: A Proposed Direction Forward Based on Psychological Science, „Psychological Science in the Public Interest”, nr 12(1), s. 3–54, https://doi.org/10.1177/1529100611418056
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/1529100611418056
Super D. E. (1972) Psychologia zainteresowań, tłum. H. Choynowska, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Tannenbaum A. J. (1983) Gifted Children: Psychological and Educational Perspectives, New York, Macmillan.
Google Scholar
Voronina L. V., Sergeeva N. N., Utyumova E. A. (2016) Development of Algorithm Skills in Preschool Children, “Procedia – Social and Behavioral Sciences”, nr 233, s. 155–159, https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.10.176
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.10.176
Wing J. (2006) Computational Thinking, “Communications of the ACM”, nr 49(3), s. 33–36, https://doi.org/10.1145/1118178.1118215
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1145/1118178.1118215
Yu J., Bai C., Roque R. (2020) Considering Parents in Coding Kit Design: Understanding Parents’ Perspectives and Roles, Proceedings of the 2020 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, New York, NY, Association for Computing Machinery, https://doi.org/10.1145/3313831.3376130
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1145/3313831.3376130
Ziegler A., Stoeger H., Harder B., Park K., Portešová Š., Porath M. (2014) Gender Differences in Mathematics and Science: The Role of the Actiotope in Determining Individuals’ Achievements and Confidence in Their Own Abilities, “High Ability Studies”, nr 25(1), s. 35–51, https://doi.org/10.1080/13598139.2014.916092
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/13598139.2014.916092