Doniosłość codzienności w filozofii wychowania Janusza Korczaka
Słowa kluczowe:
dziecko, wychowanie, wiedzaAbstrakt
Aktualność myśli Janusza Korczaka polega na jej otwartości na niewiedzę. To nie nasza wiedza o dziecku, lecz filozoficzna niewiedza pozwala otworzyć się na wspólny z nim dialog. Nawiązywanie do filozoficznej niewiedzy jest stałym elementem Korczakowskiego namysłu nad naturą dziecka. Wychowawca musi codziennie obserwować dzieci, za które jest odpowiedzialny. W ten sposób uczy się kształtować swój szacunek dla aktualnych potrzeb dziecka. Kiedy wychowawca daje dziecku prawo do tego, by było tym, kim jest teraz, ogranicza zarazem swoje prawo do decydowania o tym, kim ma się ono stać w przyszłości. Wychowawca jest zobowiązany brać na siebie odpowiedzialność nie za przyszłość dziecka, lecz za jego teraźniejszość.
Bibliografia
Barszczewska L., Milewicz B. (red.) (1981) Wspomnienia o Januszu Korczaku, Warszawa, Wydawnictwo Nasza Księgarnia.
Google Scholar
Dębnicki K. (red.) (1985) Korczak z bliska, Warszawa, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Google Scholar
Falkowska M. (1983) Myśl pedagogiczna Janusza Korczaka. Nowe źródła. Wybór, Warszawa, Instytut Badań Pedagogicznych. Zakład Badań Systemów Wychowawczych. Pracownia Korczakowska.
Google Scholar
Frydman E. (red.) (1962) Co mi dał Janusz Korczak, Warszawa, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Google Scholar
Kałdon B. M., Kurlak I. (red.) (2013) Janusz Korczak a wybrane zagadnienia pedagogicznej teorii i praktyki, Ostrowiec Świętokrzyski, Wyższa Szkoła Biznesu i Przedsiębiorczości.
Google Scholar
Korczak J. (1978a) Pisma wybrane, t. 1, Warszawa, Wydawnictwo Nasza Księgarnia.
Google Scholar
Korczak J. (1978b) Pisma wybrane, t. 2, Warszawa, Wydawnictwo Nasza Księgarnia.
Google Scholar
Korczak J. (1978c) Pisma wybrane, t. 3, Warszawa, Wydawnictwo Nasza Księgarnia.
Google Scholar
Korczak J. (1978d) Pisma wybrane, t. 4, Warszawa, Wydawnictwo Nasza Księgarnia.
Google Scholar
Korczak J. (1992) W getcie. Nowe źródła, Warszawa, Oficyna Wydawnicza Latona.
Google Scholar
Korczak J. (1993) Jak kochać dziecko. Momenty wychowawcze. Prawo dziecka do szacunku, Dzieła, t. 7, Warszawa, Oficyna Wydawnicza Latona.
Google Scholar
Korczak J. (1994) Na mównicy. Publicystyka społeczna (1898–1912), Dzieła, t. 1, Warszawa, Oficyna Wydawnicza Latona.
Google Scholar
Korczak J. (1996) Sława. Opowiadania (1898–1914), Dzieła, t. 6, Warszawa, Oficyna Wydawnicza Latona.
Google Scholar
Korczak J. (2013) Jak kochać dziecko. Internat. Kolonie letnie. Dom sierot, Warszawa, Wydawnictwo Rzecznika Praw Dziecka.
Google Scholar
Korczak J. Teoria a praktyka. Artykuły pedagogiczne (1919–1939), Warszawa, Korczakianum – Pracownia Naukowa Muzeum Warszawy (książka przygotowywana do druku).
Google Scholar
Michaelis K. (1920) Radosna szkoła, Lwów, Wydawnictwo Kultura i Sztuka, Księgarnia akademicka – New York Polish Book Importing
Google Scholar
Nachman z Bracławia (1996) Puste krzesło, Poznań, Dom Wydawniczy REBIS.
Google Scholar
Salamucha A. (2004) Definicje wychowania w literaturze pedagogicznej, „Roczniki Nauk Społecznych”, nr 2, s. 25–41.
Google Scholar
Smolińska-Theiss B. (2013) Korczakowskie narracje pedagogiczne, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Szostak A. E. (2013) Filozofia edukacji – kształtowanie umysłu, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Wojnowska B. (2008) Życie dla Innego – Dziecka, Człowieka, „Rzeczypospolita”, dodatek „Żydzi Polscy”, nr 36, wydanie z 6 grudnia.
Google Scholar
Zyngman I. (1989) Dzieci doktora Korczaka, Warszawa, Wydawnictwo Nasza Księgarnia.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.