Doniosłość codzienności w filozofii wychowania Janusza Korczaka

Autor

  • Dorota Kubicka Absolwentka filozofii na UAM

Słowa kluczowe:

dziecko, wychowanie, wiedza

Abstrakt

Aktualność myśli Janusza Korczaka polega na jej otwartości na niewiedzę. To nie nasza wiedza o dziecku, lecz filozoficzna niewiedza pozwala otworzyć się na wspólny z nim dialog. Nawiązywanie do filozoficznej niewiedzy jest stałym elementem Korczakowskiego namysłu nad naturą dziecka. Wychowawca musi codziennie obserwować dzieci, za które jest odpowiedzialny. W ten sposób uczy się kształtować swój szacunek dla aktualnych potrzeb dziecka. Kiedy wychowawca daje dziecku prawo do tego, by było tym, kim jest teraz, ogranicza zarazem swoje prawo do decydowania o tym, kim ma się ono stać w przyszłości. Wychowawca jest zobowiązany brać na siebie odpowiedzialność nie za przyszłość dziecka, lecz za jego teraźniejszość.

Biogram autora

Dorota Kubicka - Absolwentka filozofii na UAM

Dorota Kubicka – magister filozofii, przygotowuje pracę doktorską poświęconą filozoficznym założeniom pedagogicznej myśli i praktyki Janusza Korczaka.

Bibliografia

Barszczewska L., Milewicz B. (red.) (1981) Wspomnienia o Januszu Korczaku, Warszawa, Wydawnictwo Nasza Księgarnia.
Google Scholar

Dębnicki K. (red.) (1985) Korczak z bliska, Warszawa, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Google Scholar

Falkowska M. (1983) Myśl pedagogiczna Janusza Korczaka. Nowe źródła. Wybór, Warszawa, Instytut Badań Pedagogicznych. Zakład Badań Systemów Wychowawczych. Pracownia Korczakowska.
Google Scholar

Frydman E. (red.) (1962) Co mi dał Janusz Korczak, Warszawa, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Google Scholar

Kałdon B. M., Kurlak I. (red.) (2013) Janusz Korczak a wybrane zagadnienia pedagogicznej teorii i praktyki, Ostrowiec Świętokrzyski, Wyższa Szkoła Biznesu i Przedsiębiorczości.
Google Scholar

Korczak J. (1978a) Pisma wybrane, t. 1, Warszawa, Wydawnictwo Nasza Księgarnia.
Google Scholar

Korczak J. (1978b) Pisma wybrane, t. 2, Warszawa, Wydawnictwo Nasza Księgarnia.
Google Scholar

Korczak J. (1978c) Pisma wybrane, t. 3, Warszawa, Wydawnictwo Nasza Księgarnia.
Google Scholar

Korczak J. (1978d) Pisma wybrane, t. 4, Warszawa, Wydawnictwo Nasza Księgarnia.
Google Scholar

Korczak J. (1992) W getcie. Nowe źródła, Warszawa, Oficyna Wydawnicza Latona.
Google Scholar

Korczak J. (1993) Jak kochać dziecko. Momenty wychowawcze. Prawo dziecka do szacunku, Dzieła, t. 7, Warszawa, Oficyna Wydawnicza Latona.
Google Scholar

Korczak J. (1994) Na mównicy. Publicystyka społeczna (1898–1912), Dzieła, t. 1, Warszawa, Oficyna Wydawnicza Latona.
Google Scholar

Korczak J. (1996) Sława. Opowiadania (1898–1914), Dzieła, t. 6, Warszawa, Oficyna Wydawnicza Latona.
Google Scholar

Korczak J. (2013) Jak kochać dziecko. Internat. Kolonie letnie. Dom sierot, Warszawa, Wydawnictwo Rzecznika Praw Dziecka.
Google Scholar

Korczak J. Teoria a praktyka. Artykuły pedagogiczne (1919–1939), Warszawa, Korczakianum – Pracownia Naukowa Muzeum Warszawy (książka przygotowywana do druku).
Google Scholar

Michaelis K. (1920) Radosna szkoła, Lwów, Wydawnictwo Kultura i Sztuka, Księgarnia akademicka – New York Polish Book Importing
Google Scholar

Nachman z Bracławia (1996) Puste krzesło, Poznań, Dom Wydawniczy REBIS.
Google Scholar

Salamucha A. (2004) Definicje wychowania w literaturze pedagogicznej, „Roczniki Nauk Społecznych”, nr 2, s. 25–41.
Google Scholar

Smolińska-Theiss B. (2013) Korczakowskie narracje pedagogiczne, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Szostak A. E. (2013) Filozofia edukacji – kształtowanie umysłu, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Wojnowska B. (2008) Życie dla Innego – Dziecka, Człowieka, „Rzeczypospolita”, dodatek „Żydzi Polscy”, nr 36, wydanie z 6 grudnia.
Google Scholar

Zyngman I. (1989) Dzieci doktora Korczaka, Warszawa, Wydawnictwo Nasza Księgarnia.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2016-04-04

Jak cytować

Kubicka, D. (2016). Doniosłość codzienności w filozofii wychowania Janusza Korczaka. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 2(1), 133–146. Pobrano z https://czasopisma.uni.lodz.pl/wychow/article/view/11405