Obecność wychowania w doświadczeniu ponowoczesnej jednostki

Autor

  • Iwona Przybył Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu

Słowa kluczowe:

role małżeńskie, wychowanie do życia w rodzinie, ponowoczesność

Abstrakt

Celem opracowania jest analiza obecności szeroko rozumianego wychowania do życia w rodzinie w doświadczeniu osobistym jednostek na tle charakterystyki ponowoczesności. Autorka poddaje analizie treść przekazów emitowanych przez wybrane agendy socjalizacji oraz prezentuje wyniki badań własnych przeprowadzonych w roku 2014 wśród 50 kobiet i mężczyzn zamieszkujących różne typy środowiska lokalnego, o zróżnicowanym poziomie wykształcenia, pozostających w związku małżeńskim nie dłużej niż 24 miesiące. Uzyskane wyniki świadczą o tym, że współcześnie wiedza o małżeństwie i rolach małżeńskich nie wydaje się młodym ludziom ani potrzebna, ani atrakcyjna, a edukacja i proces wychowania do życia w rodzinie i pełnienia ról społecznych stają przed wyzwaniem, z jakim nigdy wcześniej się nie zetknęły.

Biogram autora

Iwona Przybył - Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu

Iwona Przybył – doktor, adiunkt w Zakładzie Socjologii Rodziny w Instytucie Socjologii Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Zainteresowania naukowe: role małżeńskie, społeczne procesy konstruowania bezdzietności/bezpłodności/ niepłodności, uwarunkowania zachowań matrymonialnych i przeobrażenia instytucji narzeczeństwa.

Bibliografia

Bauman Z. (2006) Płynna nowoczesność, tłum. T. Kunz, Kraków, Wydawnictwo Literackie.
Google Scholar

Bauman Z. (2007a) Edukacja: wobec, wbrew i na rzecz ponowoczesności w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie, t. 1, M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, s. 139–154.
Google Scholar

Bauman Z. (2007b) Płynne życie, tłum. T. Kunz, Kraków, Wydawnictwo Literackie.
Google Scholar

Bauman Z. (2011) 44 listy ze świata płynnej nowoczesności, tłum. T. Kunz, Kraków, Wydawnictwo Literackie.
Google Scholar

Buliński T. (2007) Kulturowy wymiar wychowania: praktyki i ideologie w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie, t. 1, M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, s. 95–137.
Google Scholar

Giddens A. (2010 [2001]) Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności”, tłum. A. Szulżycka, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Giddens A. (2006) Przemiany intymności. Seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach, tłum. A. Szulżycka, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Gola B. (2008) Modele zachowań seksualnych w prasie młodzieżowej i poglądach nastolatków, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Kaufmann J. C. (2004) Ego. Socjologia jednostki. Inna wizja człowieka i konstrukcji podmiotu, tłum. K. Wakar, Warszawa, Oficyna Naukowa.
Google Scholar

Kocik L. (2006) Rodzina w obliczu wartości i wzorów życia ponowoczesnego świata, Kraków, Oficyna Wydawnicza AFM.
Google Scholar

Król T., Ryś M. (red.) (2013) Wędrując ku dorosłości. Wychowanie do życia w rodzinie dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych, Kraków, Katarzyna Król Wydawnictwo i Hurtownia Rubikon.
Google Scholar

Kwak A. (2014) Współczesne związki heteroseksualne: małżeństwa (dobrowolnie bezdzietne), kohabitacje, LAT, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.
Google Scholar

Łaciak B. (2008) Medialny obraz mężczyzn w relacjach małżeńskich i rodzinnych w: Nowi mężczyźni? Zmieniające się modele męskości we współczesnej Polsce, M. Fuszara (red.), Warszawa, Wydawnictwo TRIO.
Google Scholar

Marody M. (2014) Jednostka po nowoczesności. Perspektywa socjologiczna, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Google Scholar

McCall G., Simmons J. (1978) Identities and Interactions, London, Collier Macmillan Publishers.
Google Scholar

Olcoń-Kubicka M. (2009) Indywidualizacja a nowe formy wspólnotowości, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Google Scholar

Śliwerski B. (2007) Wychowanie. Pojęcie – znaczenia – dylematy w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie, t. 1, M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, s. 25–76.
Google Scholar

Thibaut J. W., Kelley H. H. (1959) The social psychology of groups, New York, Wiley.
Google Scholar

Tyszka Z. (2003) Rodzina we współczesnym świecie, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar

Wolicki M. (1982) Podstawowe warunki i elementy procesu przygotowania się do pełnienia ról małżeńskich, „Problemy Rodziny”, nr 1–2, s. 39–44.
Google Scholar

Ziółkowski M. (1989) Społeczne uwarunkowanie wiedzy indywidualnej. Socjalizacja poznawcza i role poznawcze w: Socjalizacja. Osobowość. Wychowanie, H. Muszyński (red.), Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 129–149.
Google Scholar

Skirmuntt G. (2015) Wychowanie do życia w rodzinie – program zajęć edukacyjnych dla II, III i IV (zakres podstawowy) etapu edukacyjnego, www.bc.ore.edu.pl/Content/50/ [dostęp: 30.03.2015].
Google Scholar

www.slubclick.com/.../wszystko-na-temat-nauk-przedmalzenskich.html [dostęp: 30.03.2015].
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2016-04-04

Jak cytować

Przybył, I. (2016). Obecność wychowania w doświadczeniu ponowoczesnej jednostki. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 2(1), 156–171. Pobrano z https://czasopisma.uni.lodz.pl/wychow/article/view/11398