Świat jako fenomen. Kategoria codzienności w perspektywie fenomenologii Edmunda Husserla

Autor

  • Andrzej Ryk Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie

Słowa kluczowe:

codzienność, fenomenologia, pedagogika, wiedza

Abstrakt

Artykuł przedstawia próbę rekonstrukcji kategorii codzienności w perspektywie fenomenologii Edmunda Husserla. Prowadzone badania wskazały na możliwość wykorzystania podstawowych idei fenomenologii Husserla do tworzenia teoretycznych rusztowań dla omawianej kategorii. Podstawowe motywy, wokół których prowadzone są analizy, to: świat otaczający, świat życia codziennego, doświadczenie, przeżycie, horyzont.

Biogram autora

Andrzej Ryk - Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie

Andrzej Ryk – doktor habilitowany, profesor Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, kierownik Katedry Teorii Wychowania i Pedagogiki Porównawczej w Instytucie Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Zainteresowania naukowe: filozofia wychowania, teoretyczne podstawy wychowania, pedagogika ogólna

Bibliografia

Husserl E. (1975) Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii. Księga Pierwsza, tłum. D. Gierulanka, Warszawa, PWN.
Google Scholar

Husserl E. (1982) Medytacje kartezjańskie z dodatkiem uwag krytycznych Romana Ingardena, tłum. A. Wajs, Warszawa, PWN.
Google Scholar

Husserl E. (2013) Doświadczenie i sąd. Badania nad genealogią logiki, tłum. B. Baran, Warszawa, Aletheia.
Google Scholar

Ingarden R. (1974) Wstęp do fenomenologii Husserla. Wykłady wygłoszone na Uniwersytecie w Oslo, Warszawa, PWN.
Google Scholar

Ryk A. (2011) W poszukiwaniu podstaw pedagogiki humanistycznej. Od fenomenologii Edmunda Husserla do pedagogiki fenomenologicznej, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Ryk A. (2012) W poszukiwaniu pedagogicznego arche. Zarys systemów pedagogicznych, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.
Google Scholar

Ryk A. (2013) Paradygmatyczne horror vacui w pedagogice, „Debata Edukacyjna. Wokół wyzwań współczesnej edukacji”, nr 6.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2016-04-04

Jak cytować

Ryk, A. (2016). Świat jako fenomen. Kategoria codzienności w perspektywie fenomenologii Edmunda Husserla. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 2(1), 29–36. Pobrano z https://czasopisma.uni.lodz.pl/wychow/article/view/11391