Pedagogika transcendentalna. Kanta filozofia umysłu oraz jego filozofia filozofii jako projekt wychowawczy

Autor

Słowa kluczowe:

rozum, krytyka, umysł, filozofia, wychowanie, kształcenie, filozofia transcendentalna, Oświecenie

Abstrakt

Filozofia umysłu, w tym przede wszystkim sama filozofia krytyczna (transcendentalna krytyka rozumu), oraz filozofia filozofii Kanta przedstawione tu zostają jako jedyne w swoim rodzaju przedsięwzięcie wychowawcze. Tytułowa pedagogika transcendentalna (termin zaproponowany przeze mnie na użytek tego tekstu) nie stanowi teorii wychowania, lecz jego praktykę. Realizuje się ona na dwu płaszczyznach — (samo)wychowanie i (samo)kształcenie rozumu w krytyce oraz (samo) wychowanie i (samo)kształcenie człowieka w filozofii. Jest ona transcendentalna, tzn. nieempiryczna, ponieważ stanowi pewien system przekształceń mentalnych dokonywanych in abstracto w, jeśli wolno tak się wyrazić, mentalnej przestrzeni ludzkiej samoświadomości za pomocą narzędzi najzupełniej dyskursywnych i spekulatywnych. Krytyka rozumu oraz Kantowska filozofia filozofii ujęte zostają tutaj nie tylko jako narzędzia i metody tego swoistego procesu wychowawczego, lecz także, a właściwie przede wszystkim, jako transformacyjna praktyka intelektualna. Pojęcia wychowania, wychowanka i wychowawcy z płaszczyzny stricte pedagogicznej zostaną tu przeniesione w dziedzinę interpretacji Kanta koncepcji filozofii (w tym transcendentalnej krytyki rozumu), która zaprezentowana zostanie jako narzędzie kształtowania umysłu najprzód własnego, w dalszej zaś kolejności cudzego. Tekst podzielony jest na dwie podstawowe części: pierwsza poświęcona jest krytyce rozumu ujętej jako tegoż rozumu dyscyplinowanie i kształcenie, druga traktuje o filozofii jako narzędziu wychowania człowieka.

Biogram autora

Artur Banaszkiewicz - Uniwersytet Łódzki

Artur Banaszkiewicz — dr hab., adiunkt w Katedrze Historii Filozofii, Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego. Zainteresowania naukowe: nowożytna filozofia niemiecka, filozofia umysłu.

Bibliografia

Albert K. (1991) O platońskim pojęciu filozofii, przeł. J. Drewnowski, posłowiem opatrzył J. Domański, Warszawa, Polska Akademia Nauk.
Google Scholar

Hadot P. (1992) Filozofia jako ćwiczenie duchowe, przeł. P. Domański, Warszawa, Polska Akademia Nauk.
Google Scholar

Hazard P. (1972) Myśl europejska w XVIII wieku od Monteskiusza do Lessinga, przeł. H. Suwała, wstępem poprzedził S. Pietraszko, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar

Kant I. (1912) Nachricht von der Einrichtung seiner Vorlesungen in dem Winterhalbenjahre von 1765-1766, w: Kant’s gesammelte Schriften, Berlin und Leipzig, hrsg. von der Königlich Preußischen Akademie der Wissenschaften, Bd. II, s. 305-313.
Google Scholar

Kant I. (1923) Verkündigung des nahen Abschlusses eines Tractats zum ewigen Frieden in der Philosophie, w: Kant’s gesammelte Schriften, Berlin und Leipzig, hrsg. von der Königlich Preußischen Akademie der Wissenschaften, Bd. VIII, s. 411-422.
Google Scholar

Kant I. (1966) Co to jest oświecenie, przeł. A. Landman, w: T. Kroński, Kant, Warszawa, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, s. 164-173.
Google Scholar

Kant I. (1986) Krytyka czystego rozumu, z oryginału niemieckiego przełożył oraz opatrzył wstępem i przypisami R. Ingarden, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Kant I. (1999) O pedagogice, przeł. D. Sztobryn, Łódź, Wydawnictwo Dajas.
Google Scholar

Kant I. (2003) Encyklopedia filozoficzna wraz z wyborem uwag o metafizyce i listów z lat 1769-1781, przełożył, opracował i wstępem poprzedził A. Banaszkiewicz, Kraków, Wydawnictwo Aureus.
Google Scholar

Kant I. (2005a) Prolegomena do wszelkiej przyszłej metafizyki, która będzie mogła wystąpić jako nauka, przełożył, opracował i posłowiem opatrzył A. Banaszkiewicz, Kraków, Wydawnictwo Zielona Sowa.
Google Scholar

Kant I. (2005b) Logika. Podręcznik do wykładów, przełożył, opracował oraz posłowiem opatrzył A. Banaszkiewicz, Kraków, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.
Google Scholar

Sztobryn S. (1999) Słowo wstępne, w: I. Kant, O pedagogice, przeł. D. Sztobryn, Łódź, Wydawnictwo Dajas, s. 5-38.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2015-09-30

Jak cytować

Banaszkiewicz, A. (2015). Pedagogika transcendentalna. Kanta filozofia umysłu oraz jego filozofia filozofii jako projekt wychowawczy. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 1(1), 110–131. Pobrano z https://czasopisma.uni.lodz.pl/wychow/article/view/11311