Rozpoznanie dynamiki zmian obecnych w prośbie o pomoc

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.13.08

Słowa kluczowe:

analyse de l’activité, expérience, demande d’aide, dynamiques de changement

Abstrakt

Prowadzenie badań nad konstruowaniem doświadczenia wymaga podjęcia pracy nad sposobami jego budowania, widocznymi w jego przebiegu, w szczegółowych aspektach mikrospołecznych, w równoczesnych transformacjach działania i myślenia o nim. Krótko mówiąc, chodzi o konstruowanie badań o tym, jak konstruowane jest doświadczenie. Jest to celem tego tekstu. Jego przedmiotem szczególnym jest pierwsza prośba o pomoc, która stanowi wyzwanie dla przedstawicieli wszystkich zawodów, którzy działają z/dla/wobec drugiego. W oddziaływaniu profesjonalnym pierwsza prośba o pomoc, skierowana do interweniującego, jest na ogół postrzegana jako przesłanka do podjęcia interwencji, niezbędnej do nawiązania więzi, ale nie zawsze stanowi podstawę do podjęcia działania. Materiały dotyczące prośby o pomoc zostały zebrane w ramach systemu dostępu do praw i środków ochrony zdrowia psychicznego. W celu zidentyfikowania już trwającej od pierwszego kontaktu dynamiki potencjalnie mobilizującej partnerów wymiany dokonano ich analizy zgodnie z podejściem analizy aktywności. Zachowania ujawniające dynamikę aktorów widoczne są w sposobie prezentacji i usytuowania. Umożliwiają dostrzeżenie i „usłyszenie” granic oraz warunków kompromisu, które osoby proszące o pomoc uznają za możliwe do zaakceptowania. Uznanie, że samoafirmacja oraz chęć wolnego wyboru uruchamiają dynamikę i pozwalają ludziom na przekształcenie sytuacji, w której się znajdują. Aktywność pomocy może być postrzegana jako opracowanie wzajemnego oddziaływania i analizowania, w szczególności za pomocą dwóch kategorii pojęć: propozycji aktywności i ich wzajemnego powiązania/sprzężenia. Podobnie pojęcie dynamiki tożsamości może pozwolić na uwzględnienie znaczenia gier/związków wzajemnego uznania, które mają wpływ na zaangażowanie podmiotów, takich jak „transakcja społeczna”. Pozwalają one wiązać transformacje reprezentacji tożsamościowych z transformacjami usytuowania społecznego.

Biogram autora

Martine Dutoit - Chaire Unesco – ICP ; Consevatoire National des Arts et Métiers, Paris, France

Dutoit Martine, wykładowczyni-badaczka, początkowo w Université d’Evry, a obecnie w Institut Catholique de Paris. W badaniach łączy problematykę aktywności i procesów konstruowania doświadczeń populacji, do których adresowane są działania społeczne i/lub zdrowotne oraz aktywności i doświadczenia przedstawicieli zawodów, którzy im towarzyszą. W jej pracach badawczych wyraźnie zaznacza się podejście konstruktywistyczne oraz paradygmat określany jako „odkrycie aktywności” (entrée activité). Jest odpowiedzialna za rozwój Katedry UNESCO ‘Formation Professionnelle, Construction Personnelle, Transformations Sociales’, gdzie prowadzone są badania we współpracy z przedstawicielami zawodów społecznych.

Bibliografia

Barbier J.-M. (2017) Vocabulaire d’analyse de l’activité, Penser les conceptualisations ordinaires, Paris, Presses Universitaires de France.
Google Scholar

Barbier J.-M., Thievenaz J. (2017) Agir pour, sur et avec autrui. Les couplages d’activités en question, Paris, L’Harmattan.
Google Scholar

Coulon A. (1987) L’ethnométhodologie, Paris, Presses Universitaires de France, Coll. Que sais-je).
Google Scholar

Dutoit M. (2011) Être vu, se voir, se donner à voir, Paris, L’Harmattan.
Google Scholar

Dutoit M., Barbier J.-M., Rémery V., Arciniegas M. (2018) Apprendre d’une expérience rare, Paris, L’Harmattan.
Google Scholar

Dutoit M., Saint Pé M.-C. (2018) Une expérience de réappropriation collective du droit in : M. Tremblay, V. Guerdan, M. Boukala, J.-P. Cobbaut, La Convention des Nations Unies Relative aux Droits des Personnes Handicapées : Une Nouvelle Éthique de la Citoyenneté, Wisconsin, USA, Deep Education Press : 148–161.
Google Scholar

Fassin D. (2000) La Supplique. Stratégies rhétoriques et constructions identitaires dans les demandes d’aide d’urgence « Annales. Histoire, Sciences Sociales » 55e Année, No. 5 (Sep.–Oct.) : 955–981, https://doi.org/10.3406/ahess.2000.279895
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3406/ahess.2000.279895

Jullien F. (2018) Ressources du christianisme, mais sans y entrer par la foi, Paris, Herne.
Google Scholar

Goffman E. (1975) Stigmates, Les usages sociaux des handicaps, trad. A. Kihm, Paris, Minuit, Coll. Le sens commun.
Google Scholar

Roelens N. (1998) Les transactions intersubjectives dans l’attribution de compétences in : M. F. Freynet, M. Blanc, G. Pineau, Les transactions aux frontières du social, Lyon, Chroniques Sociales : 121–136.
Google Scholar

Opublikowane

2021-10-29

Jak cytować

Dutoit, M. (2021). Rozpoznanie dynamiki zmian obecnych w prośbie o pomoc. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 13(2), 109–123. https://doi.org/10.18778/2450-4491.13.08