Wpływ struktury stawek podatku akcyzowego na rynek poszczególnych wyrobów akcyzowych

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1509-877X.2022.04.04

Słowa kluczowe:

akcyza, podatek, stawki, wyroby akcyzowe, alkohol, papierosy, piwo, wino

Abstrakt

System poboru akcyzy w Unii Europejskiej, a także w Polsce, oparty głównie na procedurze zawieszenia poboru akcyzy, jest najszczelniejszym systemem poboru podatków. Bardzo duży wpływ na rynek wyrobów akcyzowych ma ustalenie stawek podatku akcyzowego na alkohol etylowy, piwo, wino i napoje fermentowane oraz papierosy, tytoń do palenia czy wyroby nowatorskie do 2027 r. (na okres pięciu lat). W przypadku napojów alkoholowych ustalone stawki akcyzy utrzymują relację stawki podatkowej między napojami wysokoprocentowymi, takimi jak wódka, a napojami niskoprocentowymi, takimi jak piwo i wino. Jednak ze względu na dużą wrażliwość na zmiany cen w przypadku relatywnie tanich pojedynczych napojów niskoalkoholowych, takich jak piwo, ich spożycie może być ograniczone kosztem napojów wysokoalkoholowych. W przypadku wyrobów tytoniowych, a zwłaszcza papierosów, relacja obciążenia akcyzą papierosów tanich do drogich zostanie utrzymana w dłuższej perspektywie, ponieważ po pierwszym roku obowiązywania nowych stawek równomierny wzrost opłaty będzie wynikał z zastosowania wyższej stawki kwotowej. Jednakże w odniesieniu do produktów alternatywnych dla papierosów, takich jak e-papierosy i produkty nowatorskie, taka równowaga nie została zachowana, ponieważ stawki dla wyrobów nowatorskich znacznie wzrosły, podczas gdy stawki dla e-papierosów pozostały niezmienione. Stawki na tradycyjne papierosy również pozostały niezmienione w pierwszym roku, zwiększono jedynie stawkę minimalną, ale w mniejszym stopniu niż inflacja. W rezultacie nawet papierosy objęte tą minimalną stawką są realnie nie mniej dostępne ekonomicznie. Ponadto rynek nadal oferuje papierosy po cenach znacznie niższych od średniej ważonej wartości papierosów w poprzednim roku. Na strukturę rynku nie powinny jednak wpływać planowane podwyżki stawek podatku akcyzowego na tytoń do palenia, wyroby innowacyjne i papierosy, począwszy od 2023 r., ponieważ rosną one równo (poza e-papierosami) o 10% na wszystkie produkty i są realizowane poprzez zwiększenie stawki kwotowej.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Ceglarz J., Frączyk J., Polska krajem taniego alkoholu. Tu inflacja aż tak nie doskwiera, 2021, https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/w-polsce-alkohol-tani-jak-malo-gdzie-przez-10-lat-sporo-sie-zmienilo/eyt3g5q (dostęp: 30.06.2022).
Google Scholar

Chojna-Duch E., Podstawy finansów i prawa finansowego, Warszawa 2010.
Google Scholar

Druk nr 1673. Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, b.d., https://www.sejm.gov.pl/sejm9.nsf/druk.xsp?nr=1673 (dostęp: 30.06.2022).
Google Scholar

Raport z badania KANTAR, Warszawa 2020.
Google Scholar

Regulacja rynku wyrobów tytoniowych w Polsce w ujęciu zdrowotnym i fiskalnym, FPP-CALE 2020.
Google Scholar

Zgliczyński W., Pinkas J., Polityka regulacyjna państwa a wybory prozdrowotne, [w:] Współczesne wyzwania zdrowia publicznego, red. J. Pinkas, Warszawa 2021.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2022-11-29

Jak cytować

Bronicki, W. (2022). Wpływ struktury stawek podatku akcyzowego na rynek poszczególnych wyrobów akcyzowych. Kwartalnik Prawa Podatkowego, (4), 95–126. https://doi.org/10.18778/1509-877X.2022.04.04

Numer

Dział

Articles

PlumX metrics

Inne teksty tego samego autora