Znaczenie pomników przedsiębiorstw w przestrzeni społecznej

Autor

  • Marcin Laberschek Uniwersytet Jagielloński, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej, Instytut Kultury, Katedra Zarządzania, Ekonomiki Mediów i Reklamy https://orcid.org/0000-0002-1081-5073

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.15.3.08

Słowa kluczowe:

pomniki przedsiębiorstw, znaczenie pomników, pomniki w zarządzaniu, identyfikacja wizualna, przestrzeń społeczna przedsiębiorstw

Abstrakt

Pomniki, które znajdują się w przestrzeni społecznej, odnoszą się nie tylko do ważnych dla danej społeczności wydarzeń, postaci i symboli. Istnieją także pomniki związane z funkcjonowaniem różnego typu przedsiębiorstw. Tego rodzaju pomniki, rozumiane jako materialny wyraz kultury organizacyjnej, można rozpatrywać z punktu widzenia nauk o zarządzaniu. Jak każdy pomnik również te związane z przedsiębiorstwami nie pozostają bez wpływu na otoczenie, w tym na przestrzeń społeczną. Celem niniejszego artykułu jest znalezienie odpowiedzi na pytanie, jakie znaczenie w przestrzeni społecznej mają pomniki przedsiębiorstw. Autor dokonał analizy czterdziestu pomników przedsiębiorstw i stwierdził, że ich społeczne znaczenie wyraża się na kilku płaszczyznach: tożsamości organizacji, mitycznej, ideologicznej, estetycznej, inscenizacyjnej i prowokacyjnej.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Marcin Laberschek - Uniwersytet Jagielloński, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej, Instytut Kultury, Katedra Zarządzania, Ekonomiki Mediów i Reklamy

Marcin Laberschek, doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie nauk o zarządzaniu; pracownik Katedry Zarządzania, Ekonomiki Mediów i Reklamy w Instytucie Kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autor publikacji naukowych z zakresu zarządzania i marketingu w obszarze kultury, mediów i reklamy, w tym monografii: Symboliczne stanowienie władzy w organizacjach (2018). Od 2018 roku zastępca redaktor naczelnej czasopisma naukowego „Zarządzanie w kulturze”. Jego zainteresowania koncentrują się na: metodologii badań w zarządzaniu humanistycznym; zarządzaniu organizacjami prowadzącymi działalność kulturalną; symbolicznych i kulturowych wymiarach zarządzania, marketingu oraz reklamy; nurcie marketingu krytycznego i postmarketingu; mechanizmach ponowoczesnego rynku.

Bibliografia

Babbie Earl (2006) Badania społeczne w praktyce. Przełożyła Agnieszka Kloskowska-Dudzińska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Barker Roger G. (1968) Ecological Psychology. Stanford: Stanford University Press.
Google Scholar

Barthes Roland (2000) Mitologie. Przełożył Adam Dziadek. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Google Scholar

Bartl Michael, Kannan Vijai K., Stockinger Hanna (2016) A review and analysis of literature on netnography research. „International Journal of Technology Marketing”, vol. 11, no. 2, 2016. s. 165–196.
Google Scholar

Baudrillard Jean (2005) Symulakry i sumulacja. Przełożył Sławomir Królak. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Google Scholar

Baudrillard Jean (2006) Wymiana symboliczna i śmierć. Przełożył Słąwomir Królak. Warszawa: Sic!
Google Scholar

Berger Peter L., Luckmann Thomas (1983) Społeczne tworzenie rzeczywistości. Przełożył Józef Niżnik. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar

Bierwiaczonek Krzysztof (2018) Miejskie przestrzenie publiczne i ich społeczne znaczenia – próba systematyzacji, „Przegląd socjologiczny”, 1(67), s. 25–48.
Google Scholar

Boguszewiecz-Kreft Monika (2013) Marketing doświadczeń. Jak poruszyć zmysły, zaangażować emocje, zdobyć lojalność klientów. Warszawa: Cedewu.
Google Scholar

Burrell Gibson, Morgan Gareth (2005) Sociological Paradigms and Organizational Analysis: Elements of the Sociology of Corporate Life. Burlington: Ashgate Publishing Company.
Google Scholar

Durkheim Émile (2000) Zasady metody socjologicznej. Przełożył Jerzy Szacki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Dziewanowska Katarzyna (2013) Nowe oblicze marketingu – koncepcja marketingu doświadczeń. „Marketing i rynek”, 1/2013, s. 16–24.
Google Scholar

Golka Marian (2008) Socjologia sztuki. Warszawa: Difin.
Google Scholar

Hall Mildred R., Hall Edward T. (2001) Czwarty wymiar w architekturze. Przełożył Radosław Nowakowski. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA.
Google Scholar

Hatch Mary J. (2002) Teoria organizacji. Przełożył Paweł Łuków. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Hultén Bertil, Broweus Niklas, van Dijk Marcus (2011) Marketing sensoryczny. Przełożył Grzegorz Dąbkowski. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Google Scholar

Ingarden Roman (1958) Studia z estetyki. Tom 2. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Jałowiecki Bohdan, Szczepański Marek (2009) Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar

Jałowiecki Bohdan, Sekuła Elżbieta A. (2009) Miejskie szlaki pamięci. „Studia Regionalne i Lokalne”, 4(38), s. 5–20.
Google Scholar

Jałowiecki Bohdan, Sekuła Elżbieta A. (2010) Funkcje pomnika w przestrzeni miejskiej [w:] Ewa Rewers, Agata Skórzyńska, red., Sztuka – kapitał kulturowy polskich miast. Poznań: WydawnictwoNaukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Google Scholar

Jemielniak Dariusz (2013) Netnografia, czyli etnografia wirtualna – nowa forma badań etnograficznych. „Prakseologia”, nr 154/2013, s. 97–116.
Google Scholar

Johnson Nuala C. (2002) Mapping monuments: the shaping of public space and cultural identities. „Visual communication”, 1(3), s. 293–298.
Google Scholar

Jurek Krzysztof (2013) Badania społeczne w internecie. Wirtualna etnografia w teorii i praktyce. „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, 1/41/2013, s. 87–99.
Google Scholar

Kaltenberg-Kwiatkowska Ewa (2011) O oznaczaniu i naznaczaniu przestrzeni miasta. „Przegląd Socjologiczny”, (60), s. 135–165.
Google Scholar

Kant Immanuel (1964) Krytyka władzy sądzenia. Przełożył Jerzy Gałecki. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Klein Naomi (2004) No logo. Przełożyły: Hanna Jankowska, Katarzyna Makaruk, Małgorzata Halaba. Izabelin: Świat Literacki.
Google Scholar

Konecki Krzysztof (2002) Tożsamość organizacyjna [w:] Krzysztof Konecki, Piotr Tobera, red., Szkice z socjologii zarządzania. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 82–102.
Google Scholar

Koprowski Krzysztof (2017) Pomnik-pociąg na terenie bazy SKM, „trojmiasto.pl” [dostęp 14 lipca 2018 r.]. Dostępny w Internecie: https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Pociag-pomnik-na-terenie-bazy-SKM-n114777.html#tri
Google Scholar

Kostera Monika (2003) Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Kostera Monika (2012) Zarządzanie na rynku doznań [w:] Beata Glinka, Monika Kostera, red., Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer Business.
Google Scholar

Kowalewski Maciej (2007) Zmiany na cokołach. Uwagi o funkcjach pomników w przestrzeni miasta. „Obóz. Problemy narodów byłego obozu komunistycznego”, nr 49, s. 125–137.
Google Scholar

Kozinets Robert V. (1998) On Netnography: Initial Reflections on Consumer Research Investigations of Cyberculture [w:] Joseph Alba, Wesley Hutchinson, eds., Advances in Consumer Research. Volume 25. Provo, UT: Association for Consumer Research, s. 366–371.
Google Scholar

Kruszyński Jan (2010) Rewolucja w mieście? Komu powinniśmy stawiać pomniki? [w:] Piotr Kryczka, Joanna Bielecka-Prus, red., Przemiany miast polskich po 1989. Lublin: Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Administracji.
Google Scholar

Krzyżanowska Natalia (2016) Dyskursy (nie) pamięci w przestrzeni miasta. „Studia Socjologiczne”, 1(220), s. 127–154.
Google Scholar

Kumar Praveen S. (2014) Monuments for the Development of Tourism, „International Journal of Management and Social Science Research Review”, vol. 1, no. 4, s. 87–94.
Google Scholar

Laberschek Marcin (2017) Identyfikacja pól wartości produktu kultury. „Zarządzanie w kulturze”, nr 18, z. 3, s. 283–305.
Google Scholar

Laberschek Marcin (2018) Symboliczne stanowienie władzy w organizacjach. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Lévi-Strauss Claude (1968) Struktura mitów. Przełożył Władysław Kwiatkowski. „Pamiętnik Literacki”, 59/4, s. 243–266.
Google Scholar

Lotko Aleksander (2013 Marketing wobec ponowoczesności. Warszawa: Cedewu.
Google Scholar

Majer Andrzej (2010) Socjologia i przestrzeń miejska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Mazurek-Łopacińska Krystyna (2009) Marketing wobec wyzwań postmodernizmu [w:] Roman Niestrój, red., Tożsamość i wizerunek marketingu, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, s. 293–302.
Google Scholar

Mead George H. (1934) Mind, Self, and Society: From the Standpoint of a Social Behaviorist. Chicago: University of Chicago Press.
Google Scholar

Neugebauer Clemens, Kölldorfer Martin (2013) Fabricating the Steel Bull of Spielberg [w:] Sigrid Brell-Çokcan, Johannes Braumann, eds., Rob | Arch 2012. Robotic Fabrication in Architecture, Art, and Design, Vienna: Springer, s. 130–137.
Google Scholar

Nijakowski Lech M. (2006) Domeny symboliczne. Konflikty narodowościowe i etniczne w wymiarze symbolicznym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar

Osborne Brian S. (2001) Landscapes, memory, monuments, and commemoration: Putting identity in its place. „Canadian Ethnic Studies”, 33(3), s. 39–77.
Google Scholar

Pamięci Marcelego Nowotki (1973) „Stolica”, rok 28, nr 33 (1341), s. 11.
Google Scholar

Pine Joseph, Gilmore James (1999) The Experience Economy: Work is Theatre & Every Business a Stage. Boston: Harvard Business School Press.
Google Scholar

Pobihuszka Filip (2015) Buhaj Ilon był gwiazdą PRL-u. Ma nawet swój pomnik. „Gazeta Lubuska” [dostęp 14 lipca 2018 r.]. Dostępny w Internecie: http://www.gazetalubuska.pl/strefa-agro/wiadomosci/a/buhaj-ilon-byl-gwiazda-prlu-ma-nawet-swoj-pomnik,12370178/
Google Scholar

Pomnik buhaja. „grafywpodrozy.pl” [dostęp 28 czerwca 2018 r.]. Dostępny w Internecie: http://www.grafywpodrozy.pl/pomnik-buhaja-2/
Google Scholar

Pomnik Fenrycha odsłonięty, „pudliszki.powiatgostyn.pl” [dostęp 5 kwietnia 2018 r.]. Dostępny w Internecie: http://www.pudliszki.powiatgostyn.pl/Pomnik_Fenrycha_odsloniety!,14812.html
Google Scholar

Przemysł, „Wikipedia” [dostęp 22 maja 2018 r.]. Dostępny w Internecie: Mhttps://pl.wikipedia.org/wiki/Przemys%C5%82
Google Scholar

Skowronek Iwona (2012) Marketing doświadczeń. Od doświadczeń klienta do wizerunku firmy. Warszawa: Poltext.
Google Scholar

Sułkowski Łukasz (2012a) Epistemologia i metodologia zarządzania. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Google Scholar

Sułkowski Łukasz (2012b) Kulturowe procesy zarządzania. Warszawa: Difin.
Google Scholar

Sztompka Piotr (2006) Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Tillich Paul (1991) Symbol religijny [w:] Michał Głowiński, red., Symbole i symbolika. Przełożyła Maria Bożena Fedewicz. Warszawa: Czytelnik.
Google Scholar

Turner Barry A. (1986) Sociological Aspects of Organizational Symbolism. „Organization Studies”, vol. 7, no. 2, s. 101–115.
Google Scholar

Wallis Aleksander (1967) Socjologia wielkiego miasta. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Wallis Aleksander (1990) Pamięć i pomnik [w:] Aleksander Wallis, red., Socjologia przestrzeni. Warszawa: Niezależna Oficyna Wydawnicza.
Google Scholar

Weick Karl E. (2016) Tworzenie sensu w organizacjach. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Wieliczka24.info [dostęp 22 maja 2018 r.]. Dostępny w Internecie: http://www.wieliczka24.info/viewtopic.php?t=2319
Google Scholar

Wittgenstein Ludwig (2000) Dociekania filozoficzne. Przełożył Bogusław Wolniewicz. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Zieliński Florian (2005) Szata ideologiczna miasta–pomniki [w:] Bohdan Jałowiecki, Andrzej Majer, Marek S. Szczepański, red., Przemiany miasta. Wokół socjologii Aleksandra Wallisa. Warszawa: Scholar, s. 219–234.
Google Scholar

Zybertowicz Andrzej (1999) Konstruktywizm jako orientacja metodologiczna w badaniach społecznych. „ASK: Społeczeństwo, badania, metody”, nr 8/1999, s. 7–28.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2019-08-31

Jak cytować

Laberschek, M. (2019). Znaczenie pomników przedsiębiorstw w przestrzeni społecznej. Przegląd Socjologii Jakościowej, 15(3), 136–161. https://doi.org/10.18778/1733-8069.15.3.08