Wprowadzenie do narratologii transmedialnej jako projektu kulturoznawczo-medioznawczej archeologii. Casus politycznych narracji Kapitana Ameryki
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.14.4.07Słowa kluczowe:
narratologia transmedialna, transmedialna archeologia, komparatystyka medialna, komiks, Kapitan AmerykaAbstrakt
Artykuł stanowi propozycję metodologicznego doprecyzowania tzw. narratologii transmedialnej jako projektu badań o charakterze komparatystycznym. Wychodząc od istniejących zastosowań i ujęć narratologii transmedialnej, autor sugeruje konieczność poszerzenia dominujących wzorców przede wszystkim o perspektywę historyczną (diachroniczną), związaną z docelowym uprawianiem swego rodzaju transmedialnej archeologii wobec wybranych narracji. Autor obrazuje postulowany przez siebie projekt na przykładzie komparatystycznego spojrzenia na wybrane narracje towarzyszące fikcyjnej postaci Kapitana Ameryki, z uwagi na uzależnione od zmieniających się realiów (trans)medialnych oraz czasowych ich znaczenia ideologiczno-polityczne.
Pobrania
Bibliografia
Bechmann Pedersen Anja (2009) Crossmedia: Innovationsnetvoerk for traditionelle medieorganisiationer. Diss: Arhaus University.
Google Scholar
Boumans Jelle (2015) Taking Stock of the Toolkit. „Digital Journalism”, vol. 4, no. 1, s. 8−23.
Google Scholar
Carpenter Greg (2014) The Politics of Captain America: The Winter Soldier [dostęp: 12 listopada 2017]. Dostępny w Internecie: http://sequart.org/magazine/41559/the-politics-of-captainamerica-the-winter-soldier/
Google Scholar
Foucault Michel (1977) Archeologia wiedzy. Przełożył Andrzej Siemek. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Gitelman Lisa (2006) Always Already New. Media, History and the Data of Culture. Cambridge: The MIT Press.
Google Scholar
Hatfield Charles (2005) Alterantive Comics: An Emerging Literature. Jackson: University of Mississippi Press.
Google Scholar
Hejmej Andrzej (2012) Muzyka w literaturze. Perspektywy komparatystyki interdyscyplinarnej. Kraków: Universitas.
Google Scholar
Hejmej Andrzej (2016) Komparatystyka intermedialna. „Rocznik Komparatystyczny”, nr 7, s. 9−23.
Google Scholar
Jeffrey-Poulter Stephen (2003) Creating and Producing Digital Content across Platforms. „Journal of Media Practice”, vol. 3, no. 3, s. 155−164.
Google Scholar
Jenkins Henry (2006) Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów. Przełożyli Mirosław Filiciak i Małgorzata Bernatowicz. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Google Scholar
Kaczmarczyk Katarzyna (2015) Narratologia transmedialna. Założenia, cele i badania. „Tekstualia”, nr 4(43), s. 3−16.
Google Scholar
Kinder Marsha (1991) Playing with Power in Movies, Television and Video Games: From Muppet Babies to Teenage Mutant Ninja Turtles. Berkeley: University of California Press.
Google Scholar
Klastrup Lisbeth, Tosca Susana (2014) Game of Thrones: Transmedial Worlds, Fandom, and Social Gaming [w:] Marie-Laure Ryan, Jan-Noël Thon, eds., Storyworlds across Media: Toward a Media-Conscious Narratology. Lincoln: University of Nebraska Press, s. 295−314.
Google Scholar
Kopecka-Piech Katarzyna (2017) Media Saturation as a Techno-Social Phenomenon. Selected Examples of Smartphonisation in Social Life. „Studia Kulturoznawcze”, nr 3(13), s. 99−108.
Google Scholar
Kosińska Marta (2014) Durée as reproduction. Cultural-historical analysis [w:] Andrzej Bełkot, Stanisław Kandulski, Marta Kosińska, eds., Cultural theory and history: The Change and everyday life. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, s. 73−106.
Google Scholar
Marshall David (2002) The new intertextual commodity. London: British Film Institute.
Google Scholar
McLuhan Marshall (2004) Zrozumieć media: przedłużenia człowieka. Przełożyła Natalia Szczucka. Warszawa: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.
Google Scholar
Moraczewski Krzysztof (2014) Cultural Theory and History: Theoretical Issues. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM.
Google Scholar
Nycz Ryszard (2006) Kulturowa natura, słaby profesjonalizm. Kilka uwag o przedmiocie poznania literackiego i statusie dyskursu literaturoznawczego [w:] Michał Paweł Markowski, Ryszard Nycz, red., Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy. Kraków: Universitas, s. 5−40.
Google Scholar
Owczarek Bogdan (2001) Od poetyki do antropologii opowiadania [w:] Bogdan Owczarek, Zofia Mitosek, Wincenty Grajewski, red., Praktyki opowiadania. Kraków: Universitas.
Google Scholar
Regiewicz Adam (2014) Komparatystyka jako sposób badania nowych mediów. „Teksty Drugie”, nr 2, s. 49−70.
Google Scholar
Ryan Marie-Laure (2004) Introduction [w:] Marie-Laure Ryan, ed., Narrative across Media. London: Lincoln, s. 1−41.
Google Scholar
Scolari Carlos A., Ibrus Indrek (2014) Transmedia Critical: Empirical Investigations into Multiplatform and Collaborative Storytelling. „International Journal of Communication”, vol. 8, s. 2191−2200.
Google Scholar
Scolari Carlos, Bertetti Paolo, Freeman Matthew (2014) Introduction: Towards an Archeology of Transmedia Storytelling [w:] Carlos Scolari, Paolo Bertetti, Matthew Freeman, eds., Transmedia Archeology. Storytelling in the Borderlines of Science Fiction, Comics and Pulp Magazines. New York: Palgrave, s. 1−14.
Google Scholar
Steinmetz Christian (2009) A Genealogy of Evil: Captain America vs. the Shadows of the National Imagined Community [w:] Robert G. Weiner, ed., Captain America and the Struggle of the Superhero. Jefferson: McFarland & Company, s. 190−203.
Google Scholar
Tabaszewska Justyna (2013) Wędrujące pojęcia. Koncepcja Mieke Bal – przykład inter- czy transdyscyplinarności? „Studia Europaea Gnesnensia”, nr 8, s. 113−130.
Google Scholar
Tuszyńska Kamila (2016) Narracja w powieści graficznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Woollacott Janet, Bennett Tony (2009) The Moments of Bond [w:] Christoph Linder, ed., The James Bond Phenomenon. A Critical Reader. Manchester: Manchester University Press, s. 13−34.
Google Scholar
Zielinski Siegfried (2010) Archeologia mediów. O głębokim czasie technicznie zapośredniczonego słuchania i widzenia. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.