Nowi aktywiści. Polski ruch „socios” jako nowa forma relacji kibiców z klubem

Autor

  • Mateusz Grodecki Uniwersytet Warszawski

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.14.2.02

Słowa kluczowe:

socjologia sportu, kibice, kapitał społeczny, społeczeństwo obywatelskie

Abstrakt

Artykuł skupia się na problematyce kibicowskiego ruchu „socios” w Polsce. Jego celem jest 1) opisanie socjogenezy tego ruchu w Polsce, 2) charakterystyka relacji pomiędzy kibicami w ramach poszczególnych stowarzyszeń „socios” oraz 3) relacji tych organizacji ze swoimi klubami. Taki porządek umożliwi następnie analizę potencjału ruchu „socios” do zwiększenia inkluzywności w relacjach klubów z kibicami i dzięki temu do tworzenia się „łączącego” kapitału społecznego zarówno pomiędzy kibicami danego klubu, jak i kibicami i klubami. Podstawą empiryczną przedstawianego artykułu jest studium przypadku dwóch stowarzyszeń typu „socios” w Polsce: Stowarzyszenia „Socios Górnik” – działającego przy klubie Górnik Zabrze oraz Stowarzyszenia „Socios Stomil” – wspierającego klub Stomil Olsztyn. Wyniki badania wskazują na responsywny charakter ruchu spowodowany zagrożeniem poczucia „własności kulturowej” klubu. Co więcej, jest on w dużej mierze inspirowany przez fanów niezwiązanych do tej pory ze zorganizowanym środowiskiem kibiców piłkarskich obu klubów – nazwanych w pracy „nowymi aktywistami”. Relacje w ramach organizacji regulowane są prawnie, jednak w ramach wspólnych działań wytwarzają się również mniej formalne relacje, a w konsekwencji zaufanie między liderami stowarzyszeń. Analizowane przypadki różnią się również efektywnością działań na rzecz zwiększenia inkluzywności klubu w relacjach z kibicami. Badanie wskazuje, że głównymi przyczynami tych różnic są: odmiennie definiowana przez obie organizacje inkluzywność, upolitycznienie konfliktu z klubem oraz zależność finansowa od właściciela – miasta.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Mateusz Grodecki - Uniwersytet Warszawski

Mateusz Grodecki, doktor socjologii. W pracy badawczej zajmuje się socjologią sportu, ze szczególnym uwzględnieniem szeroko pojętego zjawiska kibicowania. Autor i współautor artykułów naukowych publikowanych w kraju i zagranicą oraz licznych opracowań i raportów (m.in. dla CBOS).

Bibliografia

Antonowicz Dominik, Kossakowski Radosław, Szlendak Tomasz (2011) Ostatni bastion antykonsumeryzmu? Kibice industrialni w dobie komercjalizacji sportu. „Studia Socjologiczne”, t. 202, s. 113–139.
Google Scholar

Antonowicz Dominik, Kossakowski Radosław, Szlendak Tomasz (2015) Aborygeni i konsumenci. O kibicowskiej wspólnocie, komercjalizacji futbolu i stadionowym apartheidzie. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Google Scholar

Blumer Herbert (1951) Social Movements [w:] Alfred McClung Lee, ed., New Outline of the Principles of Sociology. New York: Barnes & Noble, s. 199–221.
Google Scholar

Brown Adam (2007)“Not For Sale”? The Destruction and Reformation of Football Communities in the Glazer Takeover of Manchester United. „Soccer and Society”, vol. 8, no. 4, s. 614–635.
Google Scholar

Brown Adam, Walsh Andy (2000) Football Supporters’ Relations with Their Clubs: A European Perspective. „Soccer & Society”, vol. 1, no. 3, s. 88–101.
Google Scholar

Burski Jacek (2013) Od chuligana do prezesa – analiza przemian zachodzących w społecznym świecie polskich kibiców [w:] Kossakowski Radosław i in., red., Futbol i cała reszta. Sport w perspektywie nauk społecznych. Pszczółki: Wydawnictwo Orbis Exterior, s. 269–286.
Google Scholar

Castells Manuel (1983) The City and the Grassroots: A Cross-Cultural Theory of Urban Social Movements. Berkeley: University of California Press.
Google Scholar

Chwedoruk Rafał (2015) Protesty kibiców piłkarskich w Polsce w XXI wieku. Analiza ruchu społecznego. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 11, nr 2, s. 84‒114.
Google Scholar

Cleland Jamie A. (2010) From Passive to Active: The Changing Relationship between Supporters and Football Clubs. „Soccer & Society”, vol. 11, no. 5, s. 537–552.
Google Scholar

Cleland Jamie A., Dixon Kevin (2015)‘Black and Whiters’: The Relative Powerlessness of ‘Active’ Supporter Organization Mobility at English Premier League Football Clubs. „Soccer & Society” vol. 16, no. 4, s. 540−554.
Google Scholar

Curtis James, Baer Douglas, Grabb Edward (2001) Nations of Joiners: Explaining Voluntary Association Membership in Democratic Societies. „American Sociological Review”, vol. 66, no. 6, s. 783–805.
Google Scholar

Dudała Jerzy (2004) Fani-chuligani: rzecz o polskich kibolach: studium socjologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar

García Borja, Welford Joe (2015) Supporters and Football Governance, From Customers to Stakeholders: A Literature Review and Agenda for Research. „Sport Management Review”, vol. 18, no. 4, s 517–528.
Google Scholar

Giulianotti Richard (2002) Supporters, Followers, Fans and Flaneurs: A Taxonomy of Spectator Identities in Football. „Journal of Sport and Social Issues”, vol. 26, no. 1, s. 25–46.
Google Scholar

Grodecki Mateusz (2015) Trzecia strona trybun. Działalność stowarzyszeń kibiców piłkarskich w Polsce. „Miscellanea Anthropologica et Sociologica”, t. 16, nr 4, s. 100–115.
Google Scholar

Grodecki Mateusz (2017) Building Social Capital: Polish Football Supporters through the Lens of James Coleman’s Conception. „International Review for the Sociology of Sport”. Dostępny w Internecie: http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1012690217728728 [dostęp 22 września 2017 r.].
Google Scholar

Guschwan Matthew (2007) Riot in the Curve: Soccer Fans in Twenty‐first Century Italy. „Soccer & Society”, vol. 8, no. 2-3, s. 250–266.
Google Scholar

Kennedy Peter (2012) Supporters Direct and Supporters’ Governance of Football: A Model for Europe? „Soccer & Society”, vol. 13, no. 3, s. 409–425.
Google Scholar

Keoghan Jim (2016) Futbolowa rewolucja. Kibice wkraczają do gry. Przełożył Janusz Zołociński. Warszawa: Wydawnictwo Magnus.
Google Scholar

Kossakowski Radosław (2017a) From the Bottom to the Premiership: The Significance of Supporters’ Movement in the Governance of Football Clubs in Poland [w:] Borja Garcia, Jinming Zheng, eds., Football and Supporter Activism in Europe. Whose Game Is It? Basingstoke: Palgrave Macmillan, s. 233–256.
Google Scholar

Kossakowski Radosław (2017b) Od chuliganów do aktywistów? Polscy kibice i zmiana społeczna. Kraków: UNIVERSITAS.
Google Scholar

Lomax Brian (2000) Democracy and Fandom: Developing a Supporters’ Trust at Northampton Town FC. “„Soccer & Society”, vol. 1, no. 1, s. 79–87.
Google Scholar

Martin Paul (2007) Football, Community and Cooperation: A Critical Analysis of Supporter Trusts in England. „Soccer & Society”, vol. 8, no. 4, s. 636–653.
Google Scholar

Millward Peter (2012) Reclaiming the Kop? Analysing Liverpool Supporters’ 21st Century Mobilizations. „Sociology”, vol. 46, no. 4, s. 633–648.
Google Scholar

Millward Peter, Poulton George (2014) Football Fandom, Mobilization and Herbert Blumer: A Social Movement Analysis of FC United of Manchester. „Sociology of Sport Journal”, vol. 31, no. 1, s. 1–22.
Google Scholar

Musioł Rafał (2017) Górnik Zabrze dostanie 32 miliony złotych. Wypłaci je bank, a miasto odda mu z nadwyżką. „Dziennik Zachodni”. Dostępny w Internecie: www.dziennikzachodni.pl/sport/a/gornik-zabrze-dostanie-32-miliony-zlotych-wyplacije-bank-a-miasto-odda-mu-z-nadwyzka,11789384/ [dostęp 22 marca 2017 r.].
Google Scholar

Nash Rex (2000) Contestation in Modern English Professional Football: The Independent Supporters Association Movement. „International Review for the Sociology of Sport”, vol. 35, no. 4, s. 465–486.
Google Scholar

Nosal Przemysław (2015) Społeczne ujęcie sportu. (Trudne) definiowanie zjawiska i jego dyskurs. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 11, nr 2, s. 16‒38.
Google Scholar

Numerato Dino (2015)’Who Says No to Modern Football?’ Italian Supporters, Reflexivity, and Neoliberalism. „Journal of Sport & Social Issues”, vol. 39, no. 2, s. 120–138.
Google Scholar

Putnam Robert (2008) Samotna gra w kręgle: upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych. Przyłożyli Przemysław Sadura i Sebastian Szymański Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Google Scholar

Sahaj Tomasz (2011) Fani sportowi jako kapitał społeczny [w:] Sahaj Tomasz, red., Od fana do chuligana: kibicowanie w sporcie współczesnym. Poznań: Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego, s. 53−70.
Google Scholar

Sport Warmii i Mazur (2016) Stomil Olsztyn ma nowego sponsora!. Dostępny w Internecie: sport.wm.pl/350689,Stomil-Olsztyn-ma-nowego-sponsora.html#ixzz4c3BB9joD [dostęp 22 marca 2017 r.].
Google Scholar

Sułek Antoni (2013) Doświadczenie, działania dla społeczności i kompetencje obywatelskie. Diagnoza Społeczna 2013, s. 275–284.
Google Scholar

Testa Alberto, Armstrong Gary (2010) Football, Fascism and Fandom: The Ultras of Italian Football. London: A and C Black Publishers Ltd.
Google Scholar

Touraine Alain (1981) The Voice and the Eye. An Analysis of Social Movements. Cambridge: Cambridge University Press.
Google Scholar

Williams John (2006)‘Protect Me from What I Want’: Football Fandom, Celebrity Cultures and ‘New’ Football in England. „Soccer & Society”, vol. 7, no. 1, s. 96–114.
Google Scholar

Williams John (2007) Rethinking Sports Fandom: The Case of European Soccer. „Leisure Studies”, vol. 26, no. 2, s. 127–146.
Google Scholar

Williams John (2012) Walking Alone Together the Liverpool Way: Fan Culture and ‘Clueless’ Yanks’. „Soccer & Society”, vol. 13, no. 3, s. 426–442.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2018-08-28

Jak cytować

Grodecki, M. (2018). Nowi aktywiści. Polski ruch „socios” jako nowa forma relacji kibiców z klubem. Przegląd Socjologii Jakościowej, 14(2), 30–49. https://doi.org/10.18778/1733-8069.14.2.02

Numer

Dział

Artykuł