Era TikToka: rewolucja w cyfrowej komunikacji wizualnej i zaangażowaniu kreatywnym
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.20.3.10Słowa kluczowe:
TikTok, analiza multimodalna, metodologia jakościowa, media społecznościowe, komunikacja wizualnaAbstrakt
TikTok stał się znaczącym katalizatorem przekształceń w obszarze komunikacji wizualnej oraz interakcji cyfrowej jako dynamicznie rozwijająca się i popularna platforma mediów społecznościowych. Niniejszy artykuł eksploruje ewoluującą architekturę TikToka, skupiając się na jego możliwościach komunikacyjno-technologicznych, nowo powstających formach ekspresji i charakterystycznych cechach, które przekształcają komunikację wizualną online. Celem badania jest szczegółowe przedstawienie unikalnych możliwości tej platformy w kontekście konstrukcji i charakterystyki multimodalnych komunikatów audiowizualnych (tiktoków). Poprzez kondensację treści, innowacyjne narzędzia wbudowane w wewnętrzną strukturę oraz system rekomendacji oparty na algorytmach TikTok stał się wielowymiarową platformą, która umożliwia użytkownikom i użytkowniczkom z całego świata angażowanie się w twórczą ekspresję i budowanie społeczności opartych na zaangażowaniu kreatywnym. Celem niniejszego artykułu jest jakościowe i eksploracyjne zgłębienie struktur komunikatów TikToka oraz zobrazowanie charakterystycznych dla tej platformy form komunikacji wizualnej. Autor zastosował w tym celu głęboką obserwację oraz analizę multimodalną.
Pobrania
Bibliografia
Blumer Herbert (1986), Symbolic interactionism: Perspective and method, Berkley–Los Angeles–London: University of California Press.
Google Scholar
Broderick Robert (2019), Forget The Trade War. TikTok Is China’s Most Important Export Right Now, https://www.buzzfeednews.com/article/ryanhatesthis/forget-the-trade-war-tiktok-is-chinas-most-important-export [accessed: 29.02.2024].
Google Scholar
Bruns Axel (2019), Are filter bubbles real?, Cambridge: Polity Press.
Google Scholar
Carson Biz (2016), How one small design tweak rocketed this startup to number one in the App Store, https://businessinsider.com.pl/international/how-one-small-design-tweak-rocketed-this-startup-to-number-one-in-the-app-store/lxvyjdl [accessed: 29.02.2024].
Google Scholar
Chandrasekaran Ganesh, Nguyen Ngoc Minh Tuan, Hemanth Jude (2021), Multimodal sentimental analysis for social media applications: A comprehensive review, “Wiley Interdisciplinary Reviews: Data Mining and Knowledge Discovery”, vol. 11(5), e1415.
Google Scholar
Charmaz Kathy (2009), Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, translated by Barbara Komorowska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Constantinou Odysseas (2005), Multimodal discourse analysis: Media, modes and technologies, “Journal of Sociolinguistics”, vol. 9(4), pp. 602–618.
Google Scholar
Creswell J. David, Plano Clark Vicki (2011), Designing and conducting mixed methods research, Thousand Oaks: Sage.
Google Scholar
Dean Brian (2024), TikTok Statistics You Need to Know, https://backlinko.com/tiktok-users [accessed: 29.02.2024].
Google Scholar
Ellis Carolyn, Adams Tony E. (2014), The purposes, practices, and principles of autoethnographic research, [in:] Patricia Leavy (ed.), The Oxford handbook of qualitative research, New York: Oxford University Press, pp. 254–276.
Google Scholar
Faltesek Daniel, Graalum Elizabeth, Breving Bailey, Knudsen Else Lucia, Lucas Jessica, Young Sierra, Varas Zambrano Felix Eduardo (2023), TikTok as Television, “Social Media + Society”, vol. 9(3), https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/20563051231194576 [accessed: 13.06.2024].
Google Scholar
Flick Uwe (2018), Designing qualitative research, Londyn: Sage.
Google Scholar
Gold Raymond L. (1958), Roles in Sociological Field Observations, “Social Forces”, vol. 36(3), pp. 217–223.
Google Scholar
Hallanan Lauren (2018), Is Douyin the Right Social Video Platform for Luxury Brands?, https://jingdaily.com/posts/douyin-luxury-brands [accessed: 29.02.2024].
Google Scholar
Halliday Michael, Matthiessen Christian (2013), Halliday’s introduction to functional grammar, Londyn: Routledge.
Google Scholar
Herrman John (2019), How TikTok Is Rewriting the World, “The New York Times”, March 10, https://www.nytimes.com/2019/03/10/style/what-is-tik-tok.html [accessed: 13.06.2024].
Google Scholar
Iqbal Mansoor (2021), TikTok Revenue and Usage Statistics, “Business of Apps”, https://www.businessofapps.com/data/tik-tok-statistics/ [accessed: 13.06.2024].
Google Scholar
Kamińska Magdalena (2011), Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze Internetu, Poznań: Galeria Miejska Arsenał.
Google Scholar
Kaye D. Bondy Valdovinos, Chen Xu, Zeng Jing (2021), The co-evolution of two Chinese mobile short video apps: Parallel platformization of Douyin and TikTok, “Mobile Media & Communication”, vol. 9(2), pp. 229–253.
Google Scholar
Klug Daniel, Qin Yiluo, Evans Morgan, Kaufman Geoff (2021), Trick and please. A mixed-method study on user assumptions about the TikTok algorithm, Proceedings of the 13th ACM Web Science Conference 2021, University of Southampton, Southampton, pp. 84–92.
Google Scholar
Konecki Krzysztof (2000), Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Kozinets Robert V. (2015), Netnography: redefined, London: Sage.
Google Scholar
Kułaga Wojciech (2024a), Od demotywatorów do wideo memów na TikToku. Ewolucja memów internetowych, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Google Scholar
Kułaga Wojciech (2024b), Kampanie lokalne 2.0. Potencjał strategii komunikacyjnych samorządów terytorialnych na TikToku, https://frdl.org.pl/opinie-frdl/kampanie-lokalne-20-potencjal-strategii-komunikacyjnych-samorzadow-terytorialnych-na-tiktoku [accessed: 1.03.2024].
Google Scholar
Le Roux Cheryl S. (2017), Exploring rigour in autoethnographic research, “International Journal of Social Research Methodology”, vol. 20(2), pp. 195–207.
Google Scholar
Lisowska-Magdziarz Małgorzata (2018), Badanie wielomodalnych przekazów w mediach masowych: od teorii do schematu analitycznego, [in:] Agnieszka Szymańska, Małgorzata Lisowska-Magdziarz, Agnieszka Hess (eds.), Metody badań medioznawczych i ich zastosowanie, Kraków: Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 143–165.
Google Scholar
Literat Ioana, Kligler-Vilenchik Neta (2023), TikTok as a Key Platform for Youth Political Expression: Reflecting on the Opportunities and Stakes Involved, “Social Media + Society”, vol. 9(1), pp. 1988–2009.
Google Scholar
Martinez Ryan J., Brammer Sydney E., Punyanunt-Carter Narissra M. (2023), ‘I Can Spend Forever on It Without Getting Bored’: Analyzing What College Students Like and Dislike About TikTok. Media Watch, New Delhi: Sage India.
Google Scholar
Montag Christian, Yang Haibo, Elhai Jon D. (2021), On the psychology of TikTok use: A first glimpse from empirical findings, “Frontiers in Public Health”, no. 9, 641673.
Google Scholar
Nguyen Thi C. (2020), Echo chambers and epistemic bubbles, “Episteme”, vol. 17(2), pp. 141–161.
Google Scholar
O’Halloran Kay (2011), Multimodal discourse analysis. Companion to Discourse, London–New York: Continuum.
Google Scholar
O’Halloran Kay (2013), Multimodal analysis and digital technology, [in:] Elena Montagna (ed.), Readings in Intersemiosis and Multimedia, Israel: IBIS Editions, pp. 35–53.
Google Scholar
Shifman Limor (2014), Memes in digital culture, London: MIT Press.
Google Scholar
Trevino Linda, L engel Robert H., Daft Richard L. (1987), Media symbolism, media richness, and media choice in organizations: A symbolic interactionist perspective, “Communication Research”, vol. 14(5), pp. 553–574.
Google Scholar
Vaterlaus J. Mitchell, Winter Madison (2021), TikTok: an exploratory study of young adults’ uses and gratifications, “The Social Science Journal”, pp. 1–20.
Google Scholar
Weimann Gabriel, Masri Natalie (2023), Research note: Spreading hate on TikTok, “Studies in Conflict & Terrorism”, vol. 46(5), pp. 752–765.
Google Scholar
Wójcicka Marta (2020), Mem internetowy jako multimodalny gatunek pamięci zbiorowej, Lublin: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
Google Scholar
Zeng Jing, Abidin Crystal (2021), ‘#OkBoomer, time to meet the Zoomers’: Studying the memefication of intergenerational politics on TikTok, “Information, Communication & Society”, vol. 24(16), pp. 2459–2481.
Google Scholar
Zhao Zhengwei (2021), Analysis on the “Douyin (Tiktok) Mania” phenomenon based on recommendation algorithms, [in:] E3S Web of Conferences, vol. 235, https://www.e3s-conferences.org/articles/e3sconf/abs/2021/11/e3sconf_netid2021_03029/e3sconf_netid2021_03029.html [accessed: 13.06.2024].
Google Scholar
Zulli Diana, Zulli David James (2022), Extending the Internet meme: Conceptualizing technological mimesis and imitation publics on the TikTok platform, “New Media & Society”, vol. 24(8), pp. 1872–1890.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Wersje
- 2024-10-14 - (2)
- 2024-08-31 - (1)
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.