Działanie obrazu. Na przykładzie przedstawień Natury w malarstwie Jagi Karkoszki
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.5.2.07Słowa kluczowe:
socjologia wizualna, antropologia wizualna, estetyka, natura, kultura, obraz, przekaz ikoniczny, studium, punctumAbstrakt
Artykuł jest poświęcony wybranym zagadnieniom metodologii badania przekazu ikonicznego na przykładzie malarstwa Jagi Karkoszki. Do analizy został wybrany motyw relacji między naturą i kulturą. Autorka swoje podejście buduje na próżnych tekstach szkoły tartuskiej (głównie Jurija Lotmana i Zary Minc), metodzie Erwina Panofsky’ego oraz poglądach współczesnych estetyków. W tekście dowodzi ona, że pojęcia stosowane przez Rolanda Barthesa w badaniu fotografii (studium i punctum) mogą być również przydatne do badania obrazów innego typu.
Pobrania
Bibliografia
Barthes, Roland (2000) Mitologie. Przełożył A. Dziadek. Warszawa: Wyd. KR
Google Scholar
Barthes, Roland (1995) Światło obrazu. Uwagi o fotografii. Przełożył J. Trznadel. Warszawa: Wyd. KR
Google Scholar
Bauman, Zygmunt (1998) Prawodawcy i tłumacze. Przełożyli A. Ceynowa, J. Giebułtowski. Warszawa: IFiS PAN
Google Scholar
Berger, John (2008) Sposoby widzenia. Przełożył M. Bryl. Warszawa: Fundacja Aletheia
Google Scholar
Białkowski, Łukasz (2003) „Filozofia sztuki Hansa-Georga Gadamera a estetyka Romana Ingardena”. Eidos 5. b.d. Dostęp 5 listopada 2008 http://www.us.szc.pl/hum_fil/eidos
Google Scholar
Brückner, Aleksander (b.d.) Słownik etymologiczny języka polskiego. Kraków – Warszawa: M.Arct, Zakłady Wydawnicze, Sp. Akc
Google Scholar
Czekalski, Stanisław (2006), Intertekstualność i malarstwo. Problemy badań nad związkami międzyobrazowymi. Poznań: Wyd. Uniwersytetu Adama Mickiewicza
Google Scholar
Eco, Umberto (1994) Dzieło otwarte. Przełożyli J. Gałuszka, L. Eustachiewicz, A. Kreisberg, M. Oleksiak. Warszawa 1994, Czytelnik, s. 43
Google Scholar
Eco, Umberto (1996) „Pomiędzy autorem a tekstem.” S. 66 – 87 Przełożył T.Bieroń, w Interpretacja i nadinterpretacja, (Red.) S. Collini Kraków: Wyd. Znak
Google Scholar
Gellner, Ernest (1997) Postmodernizm, rozum i religia. Przełożył M. Kowalczuk. Warszawa: PIW
Google Scholar
Ingarden, Roman (1946) O budowie obrazu. Szkic z teorii sztuki. Tom: 67: l. Kraków: Rozprawy Wydziału Filologicznego PAU
Google Scholar
Kopaliński, Władysław (1975) Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Google Scholar
Kostyrko, Teresa (2003) „Pojęcie dzieła sztuki a sztuka współczesna”. Estetyka i Krytyka 5 (2): 1-5. Dostęp 10 lipca 2009. (http://eik.110mb.com/archiwum/No_05/kostyrko.pdf)
Google Scholar
Lakoff, George i Mark Johnson (1988) Metafory w naszym życiu. Przełożył T.P. Krzeszowski. Warszawa: PIW
Google Scholar
Leach, Edmund (1998) Lévi-Strauss. Przełożył P. Niklewicz. Warszawa: Wyd. Prószyński i S-ka
Google Scholar
Leach, Edmund (1989) Kultura i komunikowanie. Logika powiązań symbolicznych. Wprowadzenie do analizy strukturalnej w antropologii społecznej S .21 – 98 w E. Leach i A. Greimas Rytuał i narracja. Przełożyli M. Buchowski, A. Grzegorczyk, E. Umińska-Plisenko. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Google Scholar
Lévi-Strauss, Claude (1969) Myśl nieoswojona. Przełożył A. Zajączkowski Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Google Scholar
Łotman, Jurij (1999) Kultura i eksplozja. Przełożył B. Żyłko. Warszawa: PIW
Google Scholar
Łotman, Jurij i Boris Uspieński „O semiotycznym mechanizmie kultury”. Przełożył J. Faryno. S. 147 – 170 w Semiotyka kultury, (Red.) E. Janus, M.R. Mayenowa. Warszawa: PIW
Google Scholar
Łotman, Jurij i Zara G. Minc (1991) „Literatura i mitologia”. B.d. Dostęp 10 lipca 2009 (http:// mitencyklopedia.w.interia.pl/lotman_literatura.html)
Google Scholar
Margolis, Joseph (2004) Czym, w gruncie rzeczy, jest dzieło sztuki? Przełożyli W. Chojna, K. Guczalski, M. Jakubczak, K. Wilkoszewska. Kraków: Universitas
Google Scholar
Mauss, Marcel (1973) Socjologia i antropologia. Przełożyli M. Król, K. Pomian, J. Szacki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Google Scholar
Olechnicki, Krzysztof, redaktor (2003) Obrazy w działaniu. Toruń: Wyd. UMK
Google Scholar
Panofsky, Erwin (1971) Studia z historii sztuki, Opracował J. Białostocki Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Google Scholar
Potocka, Maria A. (2007) Estetyka kontra sztuka. Kompromitacja założeń estetycznych w konfrontacji ze sztuką współczesną, Warszawa: Fundacja Aletheia
Google Scholar
Prachett, Terry (2006) Carpe Jugulum. Przełożył P. Cholewa. Warszawa: Wyd. Prószyński i Ska
Google Scholar
Prachett, Terry (2001) Pomniejsze bóstwa. Przełożył P. Cholewa. Warszawa: Wyd. Prószyński i S-ka
Google Scholar
Prachett, Terry (1998) Trzy wiedźmy. Przełożył P. Cholewa. Warszawa: Wyd. Prószyński i S-ka
Google Scholar
Ranciére, Jacques (2007) Estetyka jako polityka. Przełożyli J. Kutyła, P. Mościcki. Warszawa: Wyd. Krytyki Politycznej
Google Scholar
Sztompka, Piotr (2005) Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Google Scholar
Uspieński, Borys (1977a) „Strukturalna wspólnota różnych rodzajów sztuki (na przykładzie malarstwa i literatury)”. Przełożyła Z. Zaron. S. 181 – 212 w Semiotyka kultury, (Red.) E. Janus, M.R. Mayenowa. Warszawa: PIW
Google Scholar
Uspieński, Borys (1977b) „O systemie przekazu obrazu w rosyjskim malarstwie ikon”. Przełożyła Z. Zaron. S. 331 – 343 w Semiotyka kultury, (Red.) E. Janus, M.R. Mayenowa. Warszawa: PIW
Google Scholar
www.jaga.karkoszka.abajt.pl
Google Scholar
www.wikipedia.org/wiki/Homeomorfizm. Dostęp 10 lipca 2009
Google Scholar
Ziółkowski, Marek (1989) „Nabywanie kompetencji kulturowej” S.17 – 35 w Kultura artystyczna a kompetencje kulturowe, (pod red.) T. Kostyrko, A. Szpociński. Warszawa: Wyd. COMUK
Google Scholar
Zwolińska, Krystyna i Zasław Malicki (1974) Słownik terminów plastycznych. Warszawa: Wiedza Powszechna
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.