Działanie obrazu. Na przykładzie przedstawień Natury w malarstwie Jagi Karkoszki

Autor

  • Barbara Fatyga Uniwersytet Warszawski, Polska

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.5.2.07

Słowa kluczowe:

socjologia wizualna, antropologia wizualna, estetyka, natura, kultura, obraz, przekaz ikoniczny, studium, punctum

Abstrakt

Artykuł jest poświęcony wybranym zagadnieniom metodologii badania przekazu ikonicznego na przykładzie malarstwa Jagi Karkoszki. Do analizy został wybrany motyw relacji między naturą i kulturą. Autorka swoje podejście buduje na próżnych tekstach szkoły tartuskiej (głównie Jurija Lotmana i Zary Minc), metodzie Erwina Panofsky’ego oraz poglądach współczesnych estetyków. W tekście dowodzi ona, że pojęcia stosowane przez Rolanda Barthesa w badaniu fotografii (studium i punctum) mogą być również przydatne do badania obrazów innego typu.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Barbara Fatyga - Uniwersytet Warszawski, Polska

Barbara Fatyga, dr hab., prof. UW z wykształcenia kulturoznawca, z zamiłowania badacz – empiryk, pracuje jako antropolog współczesności i socjolog młodzieży w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie kieruje od 1992 roku Ośrodkiem Badań Młodzieży, a od 2009 roku Zakładem Metod Badania Kultury. Jest autorką ponad 100 prac z zakresu socjologii i antropologii młodzieży, stylu życia, teorii kultury i metod jakościowych. Jest członkiem Komitetu Socjologii PAN.

Bibliografia

Barthes, Roland (2000) Mitologie. Przełożył A. Dziadek. Warszawa: Wyd. KR
Google Scholar

Barthes, Roland (1995) Światło obrazu. Uwagi o fotografii. Przełożył J. Trznadel. Warszawa: Wyd. KR
Google Scholar

Bauman, Zygmunt (1998) Prawodawcy i tłumacze. Przełożyli A. Ceynowa, J. Giebułtowski. Warszawa: IFiS PAN
Google Scholar

Berger, John (2008) Sposoby widzenia. Przełożył M. Bryl. Warszawa: Fundacja Aletheia
Google Scholar

Białkowski, Łukasz (2003) „Filozofia sztuki Hansa-Georga Gadamera a estetyka Romana Ingardena”. Eidos 5. b.d. Dostęp 5 listopada 2008 http://www.us.szc.pl/hum_fil/eidos
Google Scholar

Brückner, Aleksander (b.d.) Słownik etymologiczny języka polskiego. Kraków – Warszawa: M.Arct, Zakłady Wydawnicze, Sp. Akc
Google Scholar

Czekalski, Stanisław (2006), Intertekstualność i malarstwo. Problemy badań nad związkami międzyobrazowymi. Poznań: Wyd. Uniwersytetu Adama Mickiewicza
Google Scholar

Eco, Umberto (1994) Dzieło otwarte. Przełożyli J. Gałuszka, L. Eustachiewicz, A. Kreisberg, M. Oleksiak. Warszawa 1994, Czytelnik, s. 43
Google Scholar

Eco, Umberto (1996) „Pomiędzy autorem a tekstem.” S. 66 – 87 Przełożył T.Bieroń, w Interpretacja i nadinterpretacja, (Red.) S. Collini Kraków: Wyd. Znak
Google Scholar

Gellner, Ernest (1997) Postmodernizm, rozum i religia. Przełożył M. Kowalczuk. Warszawa: PIW
Google Scholar

Ingarden, Roman (1946) O budowie obrazu. Szkic z teorii sztuki. Tom: 67: l. Kraków: Rozprawy Wydziału Filologicznego PAU
Google Scholar

Kopaliński, Władysław (1975) Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Google Scholar

Kostyrko, Teresa (2003) „Pojęcie dzieła sztuki a sztuka współczesna”. Estetyka i Krytyka 5 (2): 1-5. Dostęp 10 lipca 2009. (http://eik.110mb.com/archiwum/No_05/kostyrko.pdf)
Google Scholar

Lakoff, George i Mark Johnson (1988) Metafory w naszym życiu. Przełożył T.P. Krzeszowski. Warszawa: PIW
Google Scholar

Leach, Edmund (1998) Lévi-Strauss. Przełożył P. Niklewicz. Warszawa: Wyd. Prószyński i S-ka
Google Scholar

Leach, Edmund (1989) Kultura i komunikowanie. Logika powiązań symbolicznych. Wprowadzenie do analizy strukturalnej w antropologii społecznej S .21 – 98 w E. Leach i A. Greimas Rytuał i narracja. Przełożyli M. Buchowski, A. Grzegorczyk, E. Umińska-Plisenko. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Google Scholar

Lévi-Strauss, Claude (1969) Myśl nieoswojona. Przełożył A. Zajączkowski Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Google Scholar

Łotman, Jurij (1999) Kultura i eksplozja. Przełożył B. Żyłko. Warszawa: PIW
Google Scholar

Łotman, Jurij i Boris Uspieński „O semiotycznym mechanizmie kultury”. Przełożył J. Faryno. S. 147 – 170 w Semiotyka kultury, (Red.) E. Janus, M.R. Mayenowa. Warszawa: PIW
Google Scholar

Łotman, Jurij i Zara G. Minc (1991) „Literatura i mitologia”. B.d. Dostęp 10 lipca 2009 (http:// mitencyklopedia.w.interia.pl/lotman_literatura.html)
Google Scholar

Margolis, Joseph (2004) Czym, w gruncie rzeczy, jest dzieło sztuki? Przełożyli W. Chojna, K. Guczalski, M. Jakubczak, K. Wilkoszewska. Kraków: Universitas
Google Scholar

Mauss, Marcel (1973) Socjologia i antropologia. Przełożyli M. Król, K. Pomian, J. Szacki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Google Scholar

Olechnicki, Krzysztof, redaktor (2003) Obrazy w działaniu. Toruń: Wyd. UMK
Google Scholar

Panofsky, Erwin (1971) Studia z historii sztuki, Opracował J. Białostocki Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Google Scholar

Potocka, Maria A. (2007) Estetyka kontra sztuka. Kompromitacja założeń estetycznych w konfrontacji ze sztuką współczesną, Warszawa: Fundacja Aletheia
Google Scholar

Prachett, Terry (2006) Carpe Jugulum. Przełożył P. Cholewa. Warszawa: Wyd. Prószyński i Ska
Google Scholar

Prachett, Terry (2001) Pomniejsze bóstwa. Przełożył P. Cholewa. Warszawa: Wyd. Prószyński i S-ka
Google Scholar

Prachett, Terry (1998) Trzy wiedźmy. Przełożył P. Cholewa. Warszawa: Wyd. Prószyński i S-ka
Google Scholar

Ranciére, Jacques (2007) Estetyka jako polityka. Przełożyli J. Kutyła, P. Mościcki. Warszawa: Wyd. Krytyki Politycznej
Google Scholar

Sztompka, Piotr (2005) Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Google Scholar

Uspieński, Borys (1977a) „Strukturalna wspólnota różnych rodzajów sztuki (na przykładzie malarstwa i literatury)”. Przełożyła Z. Zaron. S. 181 – 212 w Semiotyka kultury, (Red.) E. Janus, M.R. Mayenowa. Warszawa: PIW
Google Scholar

Uspieński, Borys (1977b) „O systemie przekazu obrazu w rosyjskim malarstwie ikon”. Przełożyła Z. Zaron. S. 331 – 343 w Semiotyka kultury, (Red.) E. Janus, M.R. Mayenowa. Warszawa: PIW
Google Scholar

www.jaga.karkoszka.abajt.pl
Google Scholar

www.wikipedia.org/wiki/Homeomorfizm. Dostęp 10 lipca 2009
Google Scholar

Ziółkowski, Marek (1989) „Nabywanie kompetencji kulturowej” S.17 – 35 w Kultura artystyczna a kompetencje kulturowe, (pod red.) T. Kostyrko, A. Szpociński. Warszawa: Wyd. COMUK
Google Scholar

Zwolińska, Krystyna i Zasław Malicki (1974) Słownik terminów plastycznych. Warszawa: Wiedza Powszechna
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2009-07-30

Jak cytować

Fatyga, B. (2009). Działanie obrazu. Na przykładzie przedstawień Natury w malarstwie Jagi Karkoszki. Przegląd Socjologii Jakościowej, 5(2), 135–158. https://doi.org/10.18778/1733-8069.5.2.07

Numer

Dział

Inny

Podobne artykuły

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.