Ukryty program fizycznej pozadydaktycznej przestrzeni uniwersytetu

Autor

  • Martyna Pryszmont – Ciesielska Uniwersytet Wrocławski, Polska

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.5.2.03

Słowa kluczowe:

ukryty program, fizyczna przestrzeń edukacji, uniwersytet, badania jakościowe, fotografia, autobiografia badacza, analiza jakościowa

Abstrakt

Tekst dotyczy problematyki ukrytego programu fizycznej przestrzeni, w której realizowana jest edukacja uniwersytecka. W pierwszej części podejmę próbę zdefiniowania pojęcia ukrytego programu w kontekście interesującego mnie obszaru studiów – fizycznej pozadydaktycznej przestrzeni uniwersytetu. W tym celu odwołam się do wybranych autorów i opracowań poświęconych tej problematyce. Następnie przedstawię niektóre, głównie anglojęzyczne, przykłady badań w tym obszarze. Kolejna część tekstu poświęcona będzie zagadnieniom metodologicznym. Rozpocznę od określenia problemów badawczych – pytań o ukryty program organizacji wybranych elementów fizycznej pozadydaktycznej przestrzeni uniwersytetu, tj. wejścia do budynku, klatek schodowych, korytarzy oraz holi. Następnie omówię wybrany typ oraz sposób badania, czyli jakościową orientację badawczą, w której odwołam się do aktywności fotografowania w celu zgromadzenia materiału badawczego. Analiza danych wizualnych dostarczy mi podstaw do sformułowania wniosków z badań, stanowiących próbę odpowiedzi na pytania badawcze.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Martyna Pryszmont – Ciesielska - Uniwersytet Wrocławski, Polska

Martyna Pryszmont-Ciesielska, dr – adiunkt w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego. Członek Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego; od stycznia 2004 roku sekretarz cyklicznej ogólnopolskiej konferencji naukowej „Forum Pedagogów”. Zainteresowania naukowe: edukacja dorosłych; socjologia edukacji (w tym ukryty program edukacji, teoria reprodukcji Pierre’a Bourdieu), metodologia badań nad edukacją (w tym podejście auto/biograficzne w badaniach edukacyjnych, etnografia edukacyjna, badania w działaniu).

Bibliografia

Benton, Ted i Ian Crain (2003) Filozofia nauk społecznych. Od pozytywizmu do postmodernizmu. Przełożył L. Rasiński. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu
Google Scholar

Bergenhenegouwen, George (1987) “Hidden curriculum in the university”. Higher Education 16
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/BF00128420

Bobrowska, Ewa (2006) “Ukryte programy jako efekt oddziaływania stereotypowych definicji sytuacji”. Pedagogika Społeczna: numer 3
Google Scholar

Bourdieu, Pierre i Jean – Claude Passeron (2006) Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Przełożyła E. Neyman. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Google Scholar

Costello, Carrie (2001) „Schoolde by the Classroom. The (Re)production of Social Stratification in Professional School Setting.” S. 45 – 59 in The Hidden Curriculum in Higher Education, (pod red.) E. Margolis. New York & London: Routledge
Google Scholar

Dougherty, Kelvin i Floyd Hammack (1997) „Druga strona uczelni: nieakademickie efekty uczelni wyższej”. Przełożył P. Kwieciński. Acta Universitatis Nicolai Copernici Socjologia wychowania XIII Zeszyt: 317
Google Scholar

Gair, Marina I Guy Mullins (2001) “Hiding in Plaun Sight.” S. 21 – 41 in The Hidden Curriculum in Higher Education, (pod red.) E. Margolis. New York & London: Routledge
Google Scholar

Gatto, John (2000) Dumbing Us Down. The hidden Curriculum of Compulsory Schooling. Philadelphia: New Society Publishers
Google Scholar

Giroux, Henry (1983) Theory and resistance in education: A pedagogy for the opposition. New York: Bergin and Garvey
Google Scholar

Harper, Douglas (2005) „What’s New visually?” S. 747 – 762 in The Sage Handbook of qualitative research. Third Edition, (pod red.) N. K. Denzin, Y. S. Lincoln. Thousand Oaks – London – New Delhi: Sage Publications
Google Scholar

Jackson, Philip (1983) “The Daily Grind.” S. 19 – 95 in The Hidden Curriculum and Moral Education. Deception or Discovery?, (pod red.) H. Giroux, D. Purpel. California: McCutchan Publishing Corporation
Google Scholar

Janowski, Andrzej (1995) Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa: WSiP
Google Scholar

Konecki, Krzysztof (2005) „Wizualne wyobrażenia. Główne strategie badawcze w socjologii wizualnej a metodologia teorii ugruntowanej”. Przegląd Socjologii Jakościowej. Tom I, Numer 1. Pobrany I 2007 r. http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/archive_pl.php
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.1.1.04

Kruszewski, Krzysztof (2002) „Kobietka i macho-chłopczyk: program przemycony”. Ruch Pedagogiczny numer: 1 – 2
Google Scholar

Lynch, Kathleen (1989) „The Hidden Curriculum: Reproduction in Education. An appraisal”. New York – London – Philadelphia: The Falmer Press
Google Scholar

Margolis, Eric (ed.) (2001) “The Hidden Curriculum in Higher Education”. New York & London: Routledge
Google Scholar

Margolis, Eric; Michael Soldatenko; Sandra Acker I Marina Gair (2001) “Peekaboo Hiding and Putting the Curriculum.” S. 1 – 19 in The Hidden Curriculum in Higher Education, (pod red.) E. Margolis. New York & London: Routledge.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9780203901854

Meighan, Roland (1993) Socjologia Edukacji, (pod red.) Z. Kwieciński. Przełożyła E. Kiszkurno – Koziej, Z. Knutsen, P. Kwieciński. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu
Google Scholar

Melosik, Zbyszko (1995) Współczesne amerykańskie spory edukacyjne (między socjologią edukacji a pedagogiką postmodernistyczną). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza
Google Scholar

Nalaskowski, Aleksander (2002) Przestrzenie i miejsca szkoły. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”
Google Scholar

Nowotniak, Justyna (2002) Ukryty program szkolnej rzeczywistości. Szczecin: Kwadra
Google Scholar

Olechnicki, Krzysztof (2000) „Antropologiczne penetracje wizualnych przestrzeni rzeczywistości: fotografia jako narzędzie badawcze”. Kultura i społeczeństwo numer 4
Google Scholar

Piekarski, Jacek (2006) „O drugoplanowych warunkach poprawności praktyki badawczej w pedagogice – perspektywa biografii.” S. 97 – 126 w Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, (pod red.) D. Kubinowski, M. Nowak. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”
Google Scholar

Siarkiewicz, Elżbieta (2000) Ostatni bastion. Jawne i ukryte wymiary pracy przedszkola. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”
Google Scholar

Sztompka, Piotr (2005) Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Google Scholar

Wolan, Tadeusz (2005) „Diagnoza edukacyjna w ukrytym programie szkół wyższych.” S. 87 – 100 w Polski system edukacyjny po reformie 1999 roku. Stan, perspektywy, zagrożenia, (pod red.) Z. Andrzejczak, L. Kacprzak, K. Pająk. Poznań – Warszawa: Dom Wydawniczy ELIPSA
Google Scholar

Zemło, Mariusz (1996) „Ukryty program szkoły”. Studia Socjologiczne numer 1
Google Scholar

Żlobnicki, Wiktor (2002) Ukryty program w edukacji. Między niewiedzą a manipulacją. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2009-07-30

Jak cytować

Pryszmont – Ciesielska, M. (2009). Ukryty program fizycznej pozadydaktycznej przestrzeni uniwersytetu. Przegląd Socjologii Jakościowej, 5(2), 41–61. https://doi.org/10.18778/1733-8069.5.2.03

Numer

Dział

Artykuł