Stawanie się nauczycielem akademickim. Analiza symboliczno-interakcjonistyczna

Autor

  • Łukasz T. Marciniak Uniwersytet Łódzki

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.4.2.02

Abstrakt

Praca niniejsza powstała w 2005 roku, jej obecna forma jest wynikiem aktualizacji i przeredagowania na potrzeby publikacji. Wzbogacone zostały zwłaszcza niektóre wątki metodologiczne, natomiast całość części empirycznej pozostała bez zmian, ponieważ prezentowane koncepcje i wyniki analiz nie uległy w moim odczuciu istotnej dezaktualizacji i mogą być pomocne przy rekonstruowaniu i wyjaśnianiu określonych substantywnie zjawisk także dzisiaj. Podstawą opracowania są przeprowadzone trzy lata temu badania, których problematyka odnosiła się do zagadnienia relacji pomiędzy wykonywaną przez człowieka pracą zawodową, a kształtowaniem się jego perspektywy postrzegania siebie i swojego społecznego otoczenia w miejscu pracy. Chodziło jednak nie o dowolne zajęcie, ale o specyficzne, jakim jest edukacja, a więc o pracę w zawodzie nauczyciela. Dodatkowym ograniczeniem problematyki było skoncentrowanie się wyłącznie na nauczycielach akademickich, których charakterystyczną własnością jest po pierwsze nauczanie ludzi już dorosłych, a po drugie jednoczesne zaangażowanie w działalność dydaktyczną i naukową (problemowi temu poświęcam osobny rozdział). Interesowało mnie, w jaki sposób nauczyciele akademiccy rozpoczynali swoją pracę w zawodzie, jak zdobywają interpersonalne umiejętności dydaktyczne i jak te doświadczenia wpływały na ich perspektywę poznawczą rzeczywistości. Wreszcie, jaką rolę dla ich uczenia się zawodu i dalszego w nim rozwoju odgrywają studenci i inni pracownicy naukowo-dydaktyczni. W trakcie badań wyłoniły się także inne jeszcze pytania o relację pomiędzy pracą badawczą, a dydaktyczną i jej wpływ na identyfikowanie się z zawodem nauczyciela, a także o postrzeganie kariery przez pracowników akademickich. Przedmiotem badania i zarazem bezpośrednim jego celem stała się rekonstrukcja przebiegu procesu stawania się nauczycielem akademickim. W trakcie analizy wyłonione zostały także trzy inne subprocesy, które jak się wydaje, charakterystyczne są nie tylko dla stawania się nauczycielem akademickim, ale również dla stawania się innego rodzaju pracownikiem w zawodzie o dużej odrębności identyfikacyjnej (jak np. lekarze, prawnicy), dzięki czemu wnioski badawcze mogą znaleźć zastosowanie w szerszych studiach nad zawodami i socjalizacją profesjonalną. Praca ta, oprócz celu poznawczego, jakim było znalezienie odpowiedzi na postawione pytania problemowe ma także cel praktyczny. Wykorzystanie informacji na temat procesów, jakie wpływają na kształtowanie się i nabywanie identyfikacji z zawodem nauczyciela, ale nade wszystko zgromadzenie wiedzy na temat złożoności oddziaływań, jakim podlega pracownik akademicki w okresie poznawania i uczenia się zawodu, może być pomocne w podnoszeniu kompetencji pedagogicznych nauczycieli szkół wyższych. Postulowane przez współczesną pedeutologię ustawiczne dokształcanie i doszkalanie pracowników naukowo-dydaktycznych wydaje się nieefektywne i ograniczone, jeśli nie zostanie wzbogacone o wiedzę socjologiczną i ujęte także z perspektywy szeroko rozumianej społecznej organizacji pracy edukacyjnej i podejmowania działań nauczycielskich w szkołach wyższych. W pracy zilustrowane zostały również liczne problemy społeczne związane z pracą nauczycieli akademickich. Ich ewentualne rozwiązanie wymaga wstępnego opisania i wyjaśnienia przyczynowego, czemu moje badania i praca ta mogą posłużyć.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Łukasz T. Marciniak - Uniwersytet Łódzki

Łukasz T. Marciniak pracuje naukowo w Katedrze Socjologii Organizacji i Zarządzania w Instytucie Socjologii  Uniwersytetu Łódzkiego. Jest członkiem organizacji naukowych, m. in. Międzynarodowego Instytutu  Socjologii (IIS), Komitetu Badawczego ds. Metodologii przy Międzynarodowym Towarzystwie  Socjologicznym (ISA), członkiem Zarządu Sieci Badawczej Metod Jakościowych w Europejskim Towarzystwie  Socjologicznym (ESA) oraz członkiem Sekcji Socjologii Jakościowej w Polskim Towarzystwie  Socjologicznym. Od trzech lat pełni funkcje redaktora wykonawczego w międzynarodowym czasopiśmie  Qualitative Sociology Review.

Bibliografia

Adler, Patricia A. i Peter Adler (1994) Observational Techniques. S. 236-246 w: N.K. Denzin& Y.S. Lincoln (red.) Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks: Sage.
Google Scholar

Altbach, Philip (2005) International Handbook of Higher Education. Kluwer.
Google Scholar

Atkinson, Paul i David Silverman (1997) “Kundera’s immortality: the interview society and the invention of the self”. Qualitative Inquiry, vol. 3: 304 – 325.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/107780049700300304

Babbie, Earl (2003) Badania społeczne w praktyce. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Bailey, Kenneth (1983) “Beyond functionalism: Toward a Nonequilibrium Analysis of Complex Social System”. British Journal of Sociology , vol. XXXV no. 1.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/590548

Baley, Stefan (1960) Psychologia wychowawcza w zarysie. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Barton, A. i Paul Lazarsfeld (1983) Jakościowe badania zależności. w: A. Sułek (red.) Logika analizy socjologicznej. Wybór tekstów. Warszawa.
Google Scholar

Becker, Howard S. (1953) “Becoming a Marihuana User”. The American Journal of Sociology, vol. 59: 235 – 242.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1086/221326

Becker, Howard S. (1993) Theory: The Necessary Evil. S. 218 -229 w: D.J. Flinders and G.E. Mills (red.) Theory and Concepts in Qualitative Research: Perspectives from the Field. New York: Teachers College Press.
Google Scholar

Becker, Howard S i Anselm Strauss (1956) “Careers, Personality and Adult Socialization”. American Journal of Sociology, vol. LXII no 3: 254-263.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1086/222002

Becker, Howard S. i Geer, B. (1972) Participant Observation and Interviewing: A Comparison. S. 109-119 w: J.G. Manis, B.N. Meltzer, red., Symbolic Interaction a reader in social psychology. 2nd edition. Boston: Allyn &Bacon, Inc.
Google Scholar

Becker, P. (1993) “Common pitfalls in published grounded theory research”. Qualitative Health Research, vol. 3: 254-260.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/104973239300300207

Benoliel, Jeanne Q. (1996) “Grounded Theory and Nursing Knowledge”, Qualitative Health Research, vol. 6: 406-428.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/104973239600600308

Berger, Peter i Luckmann Thomas (1983) Społeczne tworzenie rzeczywistości. Warszawa: PIW.
Google Scholar

Blumer, Herbert (1954) “What is wrong with social theory?”. American Sociological Review, vol. 19: 3 -10.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/2088165

Blumer, Herbert (1962) Society as Symbolic Interaction. S. 179-192 w: A.M. Rose, red., Human Behavior and Social Processes. Boston: Houghton Mifflin Company.
Google Scholar

Blumer, Herbert (1966) “Sociological implications of the Thought of George Herbert Mead”. American Journal of Sociology, vol. 71: 535-544 .
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1086/224171

Bryant, Antony (2002) „Re-grounding grounded theory.” Journal of Information Technology Theory and Application 4(1): 25-42.
Google Scholar

Bryant, Antony (2002a) „Bryant responds: Urquhart offers credence to positivism.” Journal of Information Technology Theory and Application 4(3): 55-57.
Google Scholar

Bryant, Antony (2003) „A constructive/ist response Glaser.” Forum: Qualitative Social Research 4(1) . Artykuł online http://www.qualitative-research.net/fqs-texte/1-03/1-03bryant-e.htm.
Google Scholar

Bryant, Antony i Kathy Charmaz (2007) “Grounded theory in historical perspective.” w The Handbook of Grounded Theory red. K. Charmaz i A. Bryant. Thousand Oaks, CA: Sage.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4135/9781848607941

Carlin, Andrew (2006) “Rose’s Gloss: Considerations of Natural Sociology and Ethnographic Practice.” Qualitative Sociology Review 2(3): 65-77.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8077.2.3.05

Chałasiński, Jan (1969) Społeczeństwo i wychowanie. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Charmaz, Kathy (1990) “Discovering Chronic Illnes Using Grounded Theory”. Social Science and Medicine, vol. 30: 1161-1172.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/0277-9536(90)90256-R

Charmaz, Kathy (2000) Grounded Theory: Objectivist and Constructivist Methods. S. 509-535 w: N.K. Denzin i Y.S Lincoln, red., Handbook of Qualitative Research, 2nd edition, Sage, Thousand Oaks.
Google Scholar

Charmaz, Kathy (2005) „Grounded theory in the 21st century: A qualitative method for advancing social justice research.” S. 507-535 w Handbook of Qualitative Research, Third edition red. N. Denzin i Y. Lincoln. London: Sage.
Google Scholar

Charmaz, Kathy (2006) Constructing Grounded Theory. A Practical Guide Through Qualitative Analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
Google Scholar

Charmaz, Kathy i Antony Bryant, red. (2007) The Handbook of Grounded Theory. Thousand Oaks, CA: Sage.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4135/9781848607927.n14

Clandinin, D.J. i Connelly, M. (1994) Personal Experience Methods. S. 413-427 w: N.K. Denzin& Y.S. Lincoln (red.) Handbook of Qualitative Research. Sage, Thousand Oaks.
Google Scholar

Corbin, Juliet (2004) “To Learn to Think Conceptually” Juliet Corbin in Conversation With Cesar A. Cisneros-Puebla. Forum Qualitative Socialresearch, vol.5 no 3 Artykuł online http://www.qualitative-research.net/fqs-texte/3-04/04-3-32-e.htm.
Google Scholar

Corbin, Juliet i Anselm Strauss (2008) Basics of Qualitative Research. Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. Third edition. Thousand Oaks, CA: Sage.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4135/9781452230153

Cutcliffe, John R. (2000) „Methodological Issues in grounded Theory”. Journal of Advanced Nursing, vol. 31: 1476-1490.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.2000.01430.x

Dawid, Jan W. (1962) O duszy nauczycielstwa. w: W. Okoń (red.) Osobowość nauczyciela. Rozprawy. PZWS, Warszawa.
Google Scholar

Denzin, Norman K. (1971) “Symbolic Interactionism and Ethnomethodology” S. 261-286 w: J.D. Douglas, (red.) Understanding Everyday Life. Routledge &Kegan Paul, London.
Google Scholar

Denzin, Norman K. (1972) “The Research Act” S. 76-91 w: J.G. Manis, B.N. Meltzer, (red.) Symbolic Interaction a reader in social psychology. 2nd edition, Allyn &Bacon, Inc., Boston.
Google Scholar

Denzin, Norman K. (1972a) “The Significant Others of a College Population” S. 185 – 197 w: J.G. Manis, B.N. Meltzer, (red.) Symbolic Interaction a reader in social psychology. 2nd edition, Allyn &Bacon, Inc., Boston.
Google Scholar

Denzin, Norman K. i Lincoln, Y.S. red. (1994) Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks: Sage.
Google Scholar

Denzin, Norman K. i Lincoln, Y.S. red. (2000) Handbook of Qualitative Research, 2nd edition. Thousand Oaks: Sage.
Google Scholar

Douglas, J. D. red. (1971) Understanding Everyday Life. London: Routledge &Kegan Paul.
Google Scholar

Eick, Ch. i Ware, F. (2003) “Coteaching in a Science Method Course. Model of Becoming a Teacher”. Journal of Teacher Education, vol. 54, no 1.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/0022487102238659

Faure, E i inni (1975) Uczyć się aby być. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Fielding, Nigel (1994) “Varieties of Research Interviews”. Nurse Researcher, vol. 1 no 3: 4-13.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.7748/nr.1.3.4.s2

Filipowicz, F. i Rataj, M. (1988) Vademecum młodego nauczyciela. Warszawa: Wyd. Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar

Fink, Dee (1984) The First Year of College Teaching. San Francisco: Jossey-Bass.
Google Scholar

Flinders D.J. i Mills G.E., red. (1993) Theory and Concepts in Qualitative Research: Perspectives from the Field. New York: Teachers College Press.
Google Scholar

Fontana, Andrew i Frey, J.H. (1994) “Interviewing, The Art. of Science” S. 361-376 w: N.K. Denzin& Y.S. Lincoln (red.) Handbook of Qualitative Research. Sage, Thousand Oaks.
Google Scholar

Fulton, O. i Trow, M. (1975) “Research Activity in American Higher Education” w: M. Trow (red.) Teachers and Students: aspects of American higher education. McGraw Hill, New York.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/2112166

Glaser, Barney i Anselm Strauss (1967) The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. Chicago: Aldine.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1097/00006199-196807000-00014

Glaser, Barney i Anselm Strauss (1971) Status Passage A Formal Theory. Aldine, Chicago.
Google Scholar

Glaser, Barney i Judith Holton (2004) “Remodeling Grounded Theory”. The Grounded Theory Review, vol. 4 no 1: 87-112.
Google Scholar

Glaser, Barney (1978) Theoretical Sensitivity: Advances in the methodology of Grounded Theory. Mill Valley, CA: Sociology Press.
Google Scholar

Glaser, Barney (1992) Basics of grounded theory analysis: Emergence vs. Forcing . Mill Valley, CA: Sociology Press.
Google Scholar

Glaser, Barney (1998) Doing Grounded Theory: Issues and Discussions. Mill Valley, CA: Sociology Press.
Google Scholar

Glaser, Barney (2001) The Grounded Theory Perspective: Conceptualization Contrasted with Description. Mill Valley, CA: Sociology Press.
Google Scholar

Glaser, Barney (2002) “Constructivist Grounded Theory?”. Forum Qualitative Socialresearch, vol. 3 no 3 Artykuł online http://www.qualitative-research.net/fqs-texte/3-02/3-02glaser-e.htm
Google Scholar

Glaser, Barney (2003) The Grounded Theory Perspective II: Desrciption’s Remodeling of Grounded Theory Methodology. Mill Valley, CA: Sociology Press.
Google Scholar

Glaser, Barney (2005) The Grounded Theory Perspective III: Theoretical Coding. Mill Valley, CA: Sociology Press.
Google Scholar

Glaser, Barney (2006) Doing Formal Grounded Theory: A Proposal. Mill Valley, CA: Sociology Press.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4135/9781848607941.n4

Goffman, Erving (1972) The Presentation of Self to Others. S. 5-24 w: J.G. Manis, B.N. Meltzer, (red.) Symbolic Interaction a reader in social psychology. 2nd edition, Allyn &Bacon, Inc., Boston.
Google Scholar

Goffman, Erving (1981) Człowiek w teatrze życia codziennego. Warszawa: PIW.
Google Scholar

Gorzko, Marek (2008) Procedury i emergencja. O metodologii klasycznych odmian teorii ugruntowanej. Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.
Google Scholar

Góralski, Andrzej (1980) Twórcze rozwiązywanie zadań. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Guba, Egon i Yvonne Lincoln (1994) „Competing Paradigms in Qualitative Research” S. 105 -117 w: N.K. Denzin& Y.S. Lincoln, Handbook of Qualitative Research. Sage, Thousand Oaks.
Google Scholar

Hałas, Elżbieta (1987) Społeczny kontekst znaczeń w teorii symbolicznego interakcjonizmu. Lublin: RW KUL.
Google Scholar

Hammersley, Martyn (1990) The Dilemma of Qualitative Method. London &New York: Routledge.
Google Scholar

Hammersley, Martyn (2003) „Recent Radical Criticism of Interview Studies”. British Journal of Sociology of Education, vol. 24 no 1: 119-126.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/01425690301906

Hessen, Sergiusz (1935) Podstawy pedagogiki. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Google Scholar

Highet, Gilbert (1954) The Art of Teaching. London: Methuen.
Google Scholar

Holton, Judith (2007) „The Coding Process and Its Challenges.“ S. 265-290 w The Sage Handbook of Grounded Theory redagowana przez Kathy Charmaz i Antony Bryant. Thousand Oaks, CA: Sage.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4135/9781848607941.n13

Huberman, M. i Miles, M. (1983) “Drawing Valid Meaning from Qualitative Data: Some Techniques of Data Reduction and Display”. Quality & Quantity, vol. 17: 281-339.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/BF00167541

Huberman, M. i Miles, M. (2000) Analiza danych jakościowych. Białystok: Trans Humana.
Google Scholar

Hughes, Everett (1997) „Career”. Qualitative Sociology, vol. 20 no 3: 38-97.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1023/A:1024731416961

Hanuszkiewicz, F. (1982) Technologia kształcenia w szkolnictwie wyższym. Pojęcia – problemy, postulaty. Warszawa.
Google Scholar

Jasiński, Zenon red. (1994) Niektóre aspekty porównawcze edukacji nauczycielskiej. Opole: Wyd. WSP.
Google Scholar

Konecki, Krzysztof T. (1989) „The methodology of grounded theory in the research of the situation of work”. Polish Sociological Bulletin, vol. 2: 59-74.
Google Scholar

Konecki, Krzysztof T. (1993) „Techniczne i paradygmatyczne kryteria podziału badań ilościowych i jakościowych w naukach społecznych”. Przegląd Socjologiczny, vol. XL nr 2: 173-178.
Google Scholar

Konecki, Krzysztof T. (1997) Time in the recruiting Search Process by Headhunting Companies. S. 131-145 w: A. Strauss i J. Corbin, Grounded Theory in Practice. Sage, Thousands Oaks.
Google Scholar

Konecki, Krzysztof T. (2000) Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Konecki, Krzysztof T. (2005) Ludzie i ich zwierzęta. Interakcjonistyczno - symboliczna analiza społecznego świata właścicieli zwierząt domowych. Warszawa: Scholar.
Google Scholar

Konecki, Krzysztof T. (2005a) „Analiza danych jakościowych. Procesy i procedury.” Przegląd Socjologiczny 4: 267 – 282.
Google Scholar

Konecki, Krzysztof T. (2007) "Nowi pracownicy a kultura organizacyjna przedsiębiorstwa. Studium folkloru fabrycznego." Przegląd Socjologii Jakościowej, Monografie, Tom 3, no 1.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.3.1.02

Kopka, Jolanta (1988) „Zawód czy powołanie. Nauczyciele w strukturze społecznej”. Folia Sociologica 19.
Google Scholar

Korporowicz, Leszek red. (1997) Ewaluacja w Edukacji. Warszawa: Oficyna Wydawnicza.
Google Scholar

Krzemiński, Ireneusz (1986) Symboliczny interakcjonizm i socjologia. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Kuhn, Manfred (1964) „Major trends in Symbolic Interaction Theory in the Past Twenty-five Years”. The Sociological Quarterly, vol. 5, winter.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1533-8525.1964.tb02256.x

Kuhn, Manfred (1972) The Reference Groups Reconsidered. w: J.G. Manis, B.N. Meltzer, Symbolic Interaction a reader in social psychology. 2nd edition, Allyn &Bacon, Inc., Boston.
Google Scholar

Kuhn, Thomas S. (2001) Struktura rewolucji naukowych, Aletheia.
Google Scholar

Kuźma, Józef (2000) Nauczyciele przyszłej szkoły. Kraków: Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Google Scholar

Kwiatkowska, Henryka (1997) Edukacja nauczycieli. Warszawa: IBE.
Google Scholar

Layder, Derek (1988) “The Relation of Theory and Method”. The Sociological Review 36: 441-463.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-954X.1988.tb02923.x

LeCompte, Margarette (2000) “Analyzing Qualitative Data”. Theory into Practice, vol. 39 no 3: 146-154.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1207/s15430421tip3903_5

Lewowicki, T. (1994) „Teoria i praktyka edukacji nauczycielskiej – zmagania o model kształcenia nauczycieli.” w: J. Jasiński (red.) Niektóre aspekty porównawcze edukacji nauczycielskiej. Opole: Wyd. WSP.
Google Scholar

Maciaszek, Maksymilian (1963) Kształtowanie umiejętności dydaktycznych nauczyciela. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Manning, Peter K. (1971) “Talking and Becoming: A View of Organizational Socialization.” S. 239-256 w: J.D. Douglas, Understanding Everyday Life. Routledge &Kegan Paul, London.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9781351327329-10

Mead, Georg Herbert (1975) Umysł, Osobowość i Społeczeństwo. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Melia, Kathy M. (1996) “Rediscovering Glaser”. Qualitative Health Research, vol. 6: 368-378.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/104973239600600305

Merriam, Sharan, Bradley Courtenay i Lisa Baumgartner (2003) “On Becoming a Witch” Learning in the Marginalized Community of Practice”. Adult Education Quarterly, vol. 53, no 3: 170-188.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/0741713603053003003

Merton, Robert (1957) Social Theory and Social Structure. Glencoe: Free Press.
Google Scholar

Merton, Robert (1968) “The Matthew Effect in Science”. Science, vol. 159: 56-63.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1126/science.159.3810.56

Merton, Robert (1995) „The Thomas Theorem and The Matthew Effect”. Social Forces, vol. 74: 379-422.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/2580486

Mokrzycki, Edmund (1984) Kryzys i schizma. Antyscjentystyczne tendencje w socjologii współczesnej. Warszawa: PIW.
Google Scholar

Mysłakowski, Zygmunt (1962) Co to jest talent pedagogiczny?. w: W. Okoń (red.) Osobowość nauczyciela. Rozprawy. Warszawa: PZWS.
Google Scholar

Opp, K.arl Dieter (2002) “When Do Norms Emerge by Human Design and When By the Unintended Consequences of Human Action?”.Rationality and Society vol. 14 no2: 131-145.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/1043463102014002001

Ortiz, Mario (2003) „Lingering Presence: A Study Using the Human Becoming Hermeneutic Method”. Nursing Science Quarterly, vol. 16: 146-154.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/0894318403251790

Palska, Hanna (2002) Bieda i dostatek. O nowych stylach w Polsce końca lat dziewięćdziesiątych. Warszawa: IFiS PAN.
Google Scholar

Paris, S.G. i inni (1983) “Becoming a strategic reader”. Contemporary Educational Psychology vol. 8, s. 293-316.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/0361-476X(83)90018-8

Paris, S.G. i Ayres, L.R. (1994) Becoming Reflective Students and Teachers. Washington DC: APA.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1037/10158-000

Parker, Martin (2004) “Becoming Manager or the Werewolf Looks Anxiously in the Mirror”. Management Learning, vol. 35(1): 45-59.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/1350507604041164

Parry, Odette i Natasha Mauthner (2004) “Whose Data Are They Anyway? Practical, Legal and Ethical Issues in Archiving Qualitative Data”. Sociology, vol. 38 no 1: 139-152.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/0038038504039366

Parse, Rosemarie (1996) “Quality of life for persons living with Alzheimer’s disease: A Human Becoming Perspective”. Nursing Science Quarterly, vol. 9: 126 133.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/089431849600900312

Passmore, J. (1980) The Philosophy of Teaching. Cambridge: Harvard University Press.
Google Scholar

Patton, Michael Q. (1997) Obserwacja-metoda badań terenowych. w: L. Korporowicz, red. Ewaluacja w Edukacji. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Google Scholar

Pearson, Allen T. (1989) The Teacher. Theory and Practice in Teacher Education. New York and London: Routledge.
Google Scholar

Phillips, Bernard (1988) “Toward a Reflexive Sociology”. The American Sociologist (summer): 138-151.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/BF02691807

Prawda, Marek (1987) Cykl życia jednostki a wartość pracy. Wrocław: IFiS PAN.
Google Scholar

Punch, Maurice (1994) Politics and Ethics in Qualitative Research. S. 83-97 w: N.K. Denzin& Y.S. Lincoln, Handbook of Qualitative Research. Sage, Thousand Oaks.
Google Scholar

Rataj, Maciej (1972) Samokształcenie nauczycieli. Stan i potrzeby. Wrocław: Ossolineum.
Google Scholar

Rokuszewska-Pawełek, Alicja (2002) Chaos i Przymus. Łódź: Wydawnictwo UŁ.
Google Scholar

Rose, Arnold M. (1962) A Systematic Summary of Symbolic Interaction Theory. S. 3-19 w: A.M. Rose, Human Behavior and Social Processes. Boston: Houghton Mifflin Company.
Google Scholar

Rose, Arnold M. (1962a) Human Behavior and Social Processes. Boston: Houghton Mifflin Company.
Google Scholar

Rose, Edward (1960) „The English record of a natural Sociology.” American Sociological Review 25: 193-208.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/2092625

Rubin, H. i Rubin, I. (1997) Jak zmierzać do celu nie wiążąc sobie rąk. Projektowanie wywiadów jakościowych. w: L. Korporowicz, red. Ewaluacja w Edukacji. Oficyna Naukowa, Warszawa
Google Scholar

Rutkowiak, Joanna (1982) Rozwój zawodowy nauczyciela a szkoła. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar

Schein, Edgar H. (1992) Organizational Culture and Leadership. San Francisco: Jossey-Bass.
Google Scholar

Schon, David A. (1983) The Reflective Practitioner. New York: Basic Books.
Google Scholar

Schutz, Alfred (1984) Potoczna i naukowa interpretacja ludzkiego działania. S. 137 – 193 w: E. Mokrzycki (red.) Kryzys i schizma. Antyscjentystyczne tendencje w socjologii współczesnej. Warszawa: PIW.
Google Scholar

Shaw, Ian F. (2003) “Ethics in Qualitative research and Evaluation”. Journal of Social Work, vol. 3 no 1: 9-29.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/1468017303003001002

Shibutani, Tamotsu (1962) Reference Groups and Social Control. S. 128-147 w: A.M. Rose, Human Behavior and Social Processes. Boston: Houghton Mifflin Company.
Google Scholar

Shibutani, Tamotsu (1972) Reference Groups as Perspectives. S. 159-170 w: J.G. Manis, B.N. Meltzer, Symbolic Interaction a reader in social psychology. 2nd edition. Boston: Allyn &Bacon, Inc.
Google Scholar

Sivesind, K.arl Henrik (1999) “Structured Qualitative Comparison”. Quality & Quantity, vol. 33: 361-370.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1023/A:1004691318311

Stone, G. (1962) Appearance and the Self. A.M. Rose, Human Behavior and Social Processes. Boston: Houghton Mifflin Company.
Google Scholar

Strauss, Anselm L. (1952) “The development and transformation of Monetary Meanings in the Child”. American Sociological Review, vol. 17: 275-286.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/2088073

Strauss, Anselm L. (1962) Transformations of Identity. S. 63-85 w: A.M. Rose, Human Behavior and Social Processes. Boston: Houghton Mifflin Company.
Google Scholar

Strauss, Anselm L. (1969) Mirrors and Masks. San Francisco: The Sociology Press.
Google Scholar

Strauss, Anselm L. (1987) Qualitative Analysis for Social Scientists. Cambridge, NY: Cambridge University Press.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511557842

Strauss, A.L. i Juliet Corbin (1990) Basics of Qualitative Research. London: Sage.
Google Scholar

Strauss, A.L. i Juliet Corbin (1990a) “Grounded Theory Research: Procedures, Canons and Evaluative Criteria”. Qualitative Sociology, vol.13 no 1: 3-21.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/BF00988593

Strauss, A.L. i Juliet Corbin (1994) Grounded Theory Methodology. An Overview. S. 273-285 w: N.K. Denzin& Y.S. Lincoln, Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks: Sage.
Google Scholar

Strauss, A.L. i Juliet Corbin (1997) Grounded Theory in Practice. Thousands Oaks: Sage.
Google Scholar

Strauss, A.L. i Juliet Corbin (1998) Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Second edition. Thousand Oaks, CA: Sage.
Google Scholar

Struebing, Joerg (2007) “Research as pragmatic problem-solving. The pragmatist roots of empirically grounded theorizing.” S. 580-603 w The Sage Handbook of Grounded Theory red. K. Charmaz i A. Bryant. Thousand Oaks, CA: Sage.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4135/9781848607941.n27

Sułek, Antoni red. (1983) Logika analizy socjologicznej. Wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwa UW.
Google Scholar

Szacki, Jerzy (2002) Historia myśli socjologicznej. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Szczepański, Jan (1963) Socjologiczne zagadnienia wyższego wykształcenia. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Szczepański, Jan (1969) Problemy i perspektywy szkolnictwa wyższego w Polsce. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Google Scholar

Szczepański, Jan (1973) Refleksje nad oświatą. Warszawa: PIW.
Google Scholar

Szczepański, Jan (1976) Szkice o szkolnictwie wyższym. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Google Scholar

Szostak, Rick (2003) „Classifying Natural and Social Scientific Theories.” Current Sociology, vol. 51(1): 27-49.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/0011392103051001779

Szuman, Stefan (1947) Talent pedagogiczny. Katowice: Wyd. Nawrockiego.
Google Scholar

Ślęzak, Izabela (2007) "W spirali niepewności - proces budowania tożsamości poety" [w:] W kręgu socjologii interpretatywnej. Badania jakościowe nad tożsamością. Red. J. Leoński, U. Kozłowska. Szczecin: Economicus.
Google Scholar

Taylor, Calvin (1964) Creativity – Progress and potential. London: McGraw Hill.
Google Scholar

Thomas, William I. (1972) The Definition of Situation. S. 247-251 w: J.G. Manis, B.N. Meltzer, Symbolic Interaction a reader in social psychology. 2nd edition. Boston: Allyn &Bacon, Inc.
Google Scholar

Trow, Martin (1975) Teachers and Students: aspects of American higher education. New York: McGraw Hill.
Google Scholar

Trow, Martin (2005) Reflections on the transition form Elite to Mass to Universal Access: Forms and Phases of Higher Education. S. 185 – 211 w: P. Altbach (red.) International Handbook of Higher Education. Kluwer.
Google Scholar

Turner, Barry (1971) Exploring the Industrial Culture. Glasgow: Maclenhose.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-349-00687-8

Turner, Ralph H. (1962) Role-Taking: Process versus Conformity. S. 20-40 w: A.M. Rose, Human Behavior and Social Processes. Boston: Houghton Mifflin Company.
Google Scholar

Urquhart, Cathy (2002) „Regrounding grounded theory-or reinforcing old prejudices? A brief reply to Bryant.” Journal of Information Technology Theory and Application 4(3): 43-54.
Google Scholar

Warshay, Leon. (1962) Breadth of Perspective. S. 148-176 w: A.M. Rose, Human Behavior and Social Processes. Boston: Houghton Mifflin Company.
Google Scholar

Warner, Stephen (1997) “A Paradigm is Not a Theory: Reply to Lechner”. American Journal of Sociology, vol. 103 no. 1: 192-198.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1086/231176

Watson, Helen (2002) „Data collecting in grounded theory – some practical issues”. Nurse Researcher, vol. 11 no 4: 67-78.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.7748/nr2004.07.11.4.67.c6216

Wenta, Kazimierz (1988) Kształcenie i doskonalenie pedagogiczne nauczycieli akademickich. Szczecin: Wyd. Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Google Scholar

Wilson, Thomas (1971) Normative and Interpretive Paradigms in Sociology. S. 57-79 w: J.D. Douglas, Understanding Everyday Life. London: Routledge &Kegan Paul.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9781351327329-3

Wilson, Skodol i Amber Hutchinson (1996) „Methodological Mistakes in Grounded Theory”. Nursing Research, vol. 45: 122-144.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1097/00006199-199603000-00012

Wimpenny, Peter i John Gass (2000) „Interview in phenomenology and grounded theory, is there a difference?”. Journal of Advanced Nursing, vol. 31 no 6: 1485-1492.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.2000.01431.x

Wincławski, Włodzimierz (1983) „Uwagi o stanie kadry naukowo –dydaktycznej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika”. Nauka Polska nr 5.
Google Scholar

Wnuk-Lipińska, Elżbieta (1989) „Praca na wyższych uczelniach w opiniach pracowników uniwersytetów”. Przegląd Socjologiczny vol. XXXVIII.
Google Scholar

Woroniecka, Grażyna (1998) Interakcja symboliczna a hermeneutyczna kategoria przed-rozumienia. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Google Scholar

Zakrzewska- Manterys, Elżbieta (1996) „Odteoretycznienie świata społecznego. Podstawowe pojęcia teorii ugruntowanej.” Studia Socjologiczne 1: 5-26.
Google Scholar

Zielińska, Maria (1997) Kariery zawodowe absolwentów wyższej uczelni. Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe.
Google Scholar

Ziółkowski, Marek (1981) Znaczenie, interakcja, rozumienie. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Znaniecki, Florian (1988) Wstęp do Socjologii. Wyd. 2, Warszawa: PWN.
Google Scholar

Znaniecki, Florian (2001) Socjologia Wychowania tom 1. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2008-07-30

Jak cytować

Marciniak, Łukasz T. (2008). Stawanie się nauczycielem akademickim. Analiza symboliczno-interakcjonistyczna. Przegląd Socjologii Jakościowej, 4(2), 1–131. https://doi.org/10.18778/1733-8069.4.2.02