Tworzenie nowego świata sztuki: o instytucjach sztuki i ich odbiorcach

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.17.3.07

Słowa kluczowe:

nowe muzealnictwo, socjologia muzeum, nowa publiczność, światy sztuki, rozwój publiczności, Becker, Zolberg, instytucje sztuki, Czechy, Polska, inkluzyjne platformy zdobywania wiedzy o sztuce, digitalizacja muzeum

Abstrakt

Howard S. Becker (1982) i Vera L. Zolberg (1990) wskazali na pojawienie się nowej publiczności jako jednej z głównych sił napędowych zmian w praktyce artystycznej, w której instytucje sztuki odgrywają ważną rolę w zapewnianiu doświadczeń zarówno estetycznych, jak i edukacyjnych, ale mogą też spotkać się z krytyką dotyczącą ekskluzywności i takiegoż budowania środowiska partycypacyjnego.

Celem niniejszego artykułu jest zbadanie współczesnych relacji muzeów i galerii sztuki z ich odbiorcami, z uwzględnieniem roli, jaką odegrało pojawienie się nowej socjologii sztuki, socjologii muzeum oraz rozwój publiczności, kwestionujących rolę muzeów jako instytucji społeczno-kulturalnych nastawionych na demokratyzację kultury. Posługując się badaniami empirycznymi, które zrealizowano w wybranych instytucjach sztuki w Czechach i Polsce, poddam namysłowi, jak młodzi zwiedzający postrzegają instytucje sztuki w świetle ich niedawnych dążeń do stania się inkluzyjnymi platformami zdobywania wiedzy o sztuce, które promują i ułatwiają aktywne uczestnictwo, a nie bierną konsumpcję.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Ewa Grigar - North Carolina State University, European Center in Prague, Czech Republic

Ewa Grigar, Ph.D. – a Lecturer in the Department of Sociology and Anthropology at the North Carolina State University, European Center, as well as at the Charles University, Faculty of Arts, ECES, in Prague. Her research interests include the sociology of culture and art in relation to audience development investigation, as well as the role of art institutions in the democratization of culture.

Bibliografia

Bourdieu, Pierre. 1984. Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste. Translated by R. Nice. London: Routledge & Kegan Paul.
Google Scholar

Bourdieu, Pierre, Alain Darbel, and Dominique Schnapper. 1991. The Love of Art: European Art Museums and Their Public. Translated by C. Beattie and N. Merriman. Cambridge: Polity Press.
Google Scholar

Becker, Howard S. 2008 [1982]. Art Worlds. 2nd ed. Berkley, CA: University of California Press.
Google Scholar

Blau, Judith R. 1988. “Study of the Arts: A Reappraisal.” Annual Review of Sociology 14:269-292.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1146/annurev.so.14.080188.001413

Devine, Catherine and Matt Tarr. 2019. “The Digital Layer in the Museum Experience.” Pp. 295-307 in Museums and Digital Culture: New Perspectives and Research, edited by J. Bowen and T. Giannini. Springer Series on Cultural Computing. Cham: Springer.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-97457-6_14

DiMaggio, Paul. 1987. “Classification in Art.” American Sociological Review 52:440-455.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/2095290

DiMaggio, Paul and Michael Useem. 1978. “Social Class and Arts Consumption: The Origins and Consequences of Class Differences in Exposure to the Arts in America.” Theory and Society 5(2):141-161.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/BF01702159

European Commission. 2012. European Audiences: 2020 and Beyond. October 16-17, 2012. Retrieved June 15, 2021 https://ec.europa.eu/assets/eac/culture/library/reports/conference-audience_en.pdf
Google Scholar

Fuente, Eduardo, de la. 2007. “The New Sociology of Art: Putting Art Back into Social Science Approaches to the Arts.” Cultural Sociology 1(3):409-425.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/1749975507084601

Hadley, Steven. 2021. Audience Development and Cultural Policy. London: Palgrave Macmillan.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-62970-0

Halle, David. 1993. Inside Culture. Art and Class in the American Home. Chicago: University of Chicago Press.
Google Scholar

Hanquinet, Laurie. 2016. “Place and Cultural Capital: Art Museum Visitors Across Space.” Museum & Society 14(1):65-81.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.29311/mas.v14i1.677

Hewison, Robert. 2014. Cultural Capital: The Rise and Fall of Creative Britain. London and New York: Verso.
Google Scholar

Hudec, Petr et al. 2020. Metodika Kunstkomora v Tabletu 1. Metodikavorby, Realizace a Hodnocení Kvality Mobilních Digitálních Aplikací Vytvořených Pro Galerijní a Muzejní Interpretaci v Rámci Neformálního Vzdělávání Dospělých. Olomouc. Retrieved June 15, 2021 https://muo.cz/d/669.1/metodika_01.pdf
Google Scholar

Hudson, Kenneth. 1975. A Social History of Museums: What the Visitors Thought. Basingstoke: Palgrave MacMillan.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-349-01757-7

Inglis, David and John Hughson, eds. 2005. The Sociology od Art: Ways of Seeing. London: Plagrave.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-137-04494-5

Jagodzińska, Katarzyna. 2017. “From a Visitor to Participant. Strategies for Participation in Museums.” Zarządzanie w Kulturze 18(1):75-93.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4467/20843976ZK.17.006.6289

Kadushin, Charles. 1976. “Networks and Circles in the Production of Culture’.” Pp. 107-122 in The Production of Culture, edited by R. Peterson. Beverly Hills: Sage.
Google Scholar

Kirchberg, Volker. 2016. “Museum Sociology.” Pp. 232-246 in Routledge International Handbook of the Sociology of Art and Culture, edited by L. Hanquinet and M. Savage. New York: Routledge.
Google Scholar

Kisiel, Przemysław. 2018. Museum of Art and Expectations of Young Visitors. Paper presented at the 10th Midterm Conference of the European Sociological Association (ESA) in Malta.
Google Scholar

Merleau-Ponty, Maurice. 1952. “Indirect Language and the Voices of Silence.” Pp. 76-121 in The Merleau-Ponty Aesthetics Reader: Philosophy and Painting, edited by G.A. Johnson. Evanston, IL: Northwestern University Press.
Google Scholar

Novak, Jaroslav. 2019. Třicet Let Služeb Objektů Kulturního Dědictvíve Světle Statistických Dat Nipos. Praha. Retrieved June 15, 2021 https://statistikakultury.cz/wpcontent/uploads/2019/11/Tricet_let_objektu_kulturniho_dedictvi_2019.pdf
Google Scholar

Parry, Ross. 2019. “How Museums Made (and Re-made) Their Digital User.” Pp. 275-293 in Museums and Digital Culture: New Perspectives and Research, edited by J. Bowen and T. Giannini. Springer Series on Cultural Computing. Cham: Springer.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-97457-6_13

Philosophical Faculty of Charles University. 2014. Working Study on National Cultural Policy from 2009-2014. Retrieved June 15, 2021 http://www.mkcr.cz/assets/kulturni-politika/Supplement.pdf
Google Scholar

Prokop, Daniel et.al. 2019. Divided by Freedom. Czech Society After 30 Years. Research Report of Radiožurnál. Retrieved September 02, 2020 https://www.czech.radio/sites/default/files/documents/75c193dc11713bc1a4f111bf98341134.pdf
Google Scholar

The Ministry of Culture of the Czech Republic. 2016. National Cultural Policy 2015-2020. Retrieved June 15, 2021 https://www.mkcr.cz/doc/cms_library/national-cultural-policy-of-the-czech-republic-2015-2020-6988.pdf
Google Scholar

Warczok, Tomasz and Łukasz Trembaczowski. 2011. Miłośnicy, Znawcy, Koneserzy Czy Przechodnie?: Recepcja Sztuki Współczesnej na Przykładzie Galerii Górnega Śląska. Bielsko-Biala: Galeria Bielska BWA.
Google Scholar

Weber, Max. 1978. The Economy and Society. Berkley, CA: University of California Press.
Google Scholar

White, Harrison C. and Cynthia A. White. 1965. Canvases and Careers: Institutional Change in the French Painting World. New York: John Wiley.
Google Scholar

Williams, Raymond. 1981. Culture. London and Glasgow: Fontana.
Google Scholar

Zolberg, Vera L. 1981. “Conflicting Visions in American Art Museums.” Theory and Society 10:103-125.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/BF00209565

Zolberg, Vera L. 1984. “American Art Museums: Sanctuary or Free-For-All?” Social Forces, 63(2):377-392.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/2579052

Zolberg, Vera L. 1990. Constructing the Sociology of the Arts. Cambridge: Cambridge University Press.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511557712

Opublikowane

2021-08-31

Jak cytować

Grigar, E. (2021). Tworzenie nowego świata sztuki: o instytucjach sztuki i ich odbiorcach. Przegląd Socjologii Jakościowej, 17(3), 126–141. https://doi.org/10.18778/1733-8069.17.3.07