Telewizja, słodycze i zdrowie. O sprawczości dzieci i napięciach w praktykach życia codziennego w kontekście programów promocji zdrowia
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-600X.58.07Słowa kluczowe:
zdrowie, dzieci, badania nad dzieciństwem, mediaAbstrakt
W tekście prezentuję rezultaty badań prowadzonych w ramach projektu badawczego, realizowanego przez Interdyscyplinarny Zespół Badań nad Dzieciństwem UW, Zdrowie w opiniach dzieci – ujęcie childhood studies. Głównym celem projektu jest odczytanie znaczeń, jakie nadają kwestiom związanym ze zdrowiem (lub jego brakiem) dzieci w wieku wczesnoszkolnym (8–11 lat). Pokazuję, jak dzieci, jako społeczni aktorzy, radzą sobie z nowoczesnymi wymaganiami dotyczącymi ciała i nową strukturą odpowiedzialności związaną z traktowaniem dzieci jako przekaźników wiedzy o zdrowych nawykach żywieniowych i stylach życia. Przedstawiam także pokrótce, jak dzieci definiują zdrowie i czym dla nich jest niezdrowe zachowanie. Ze względu na to, że obok oczywistych skojarzeń ze zdrowiem – takich jak ruch na świeżym powietrzu i jedzenie warzyw oraz owoców – jednym z głównych elementów opowieści o zdrowiu okazał się telewizor, komputer i inne tego typu urządzenia, pytam o znaczenia, jakie nadają dzieci mediom w kontekście zdrowia. Skupiam się na tym, jak łączą je z problematyką zdrowia, a także, co o koncepcjach zdrowia i ciała mówi przywoływanie w tym kontekście praktyk związanych z oglądaniem telewizji. Ponadto wskazuję, że włączanie w dyskurs zdrowotny telewizji, komputera, tabletu itp. wynika z niedualistycznego podejścia dzieci do ciała i zdrowia. W ich wizji zdrowie jest nierozerwalnie związane z moralnością, edukacją i estetyką.
Choć badane dzieci przejmują wiele narracji związanych ze zdrowiem dystrybuowanych przez instytucje edukacyjne i wydają się doskonale znać zasady zdrowego żywienia i te związane z dbaniem o zdrowie i ciało, tworzą zdrowotne narracje na własnych zasadach. Z jednej strony więc są posłusznymi odbiorcami programów profilaktyki zdrowotnej (wiedzą, co jest zdrowe), z drugiej pozostają członkami plemienia dzieci, które swoją dziecięcość realizują przez praktyki uznawane za niezdrowe i „niedorosłe”. Z badań wyłania się więc obraz dziecka podzielonego: wiedzącego, co robić, by być zdrowym, a jednocześnie praktykującego „niezdrowe” działania, na co pozwala mu status bycia dzieckiem
Bibliografia
Ash J. (2013), New media and participatory cultures, [w:] S. Bragg, J.M. Kehily (red.), Children and young people’s cultural worlds, The Policy Press, Bristol, s. 219–267.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt1t896z3.10
Beck U. (2012), Społeczeństwo światowego ryzyka, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Google Scholar
Bragg S., Kehily J. M. (red.) (2013), Children and young people’s cultural worlds, The Policy Press, Bristol.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt1t896z3
Buckingham D. (2008), Nowe media – nowe postaci dzieciństwa? Zmieniające się środowisko kulturowe dzieci w erze technologii cyfrowej, [w:] M.J. Kehily (red.), Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, Wydawnictwo WAM, Kraków, s. 151–169.
Google Scholar
Buliński T. (2002), Człowiek do zrobienia. Jak kultura tworzy człowieka: Studium antropologiczne, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
Google Scholar
Christensen J., James A. (red.) (2008), Research witch children: Perspectives and practices, Routledge, Abington−New York.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203964576
Clark C.D. (2011), In A Younger Voice. Doing Child-Centered Qualitative Research, Oxford University Press, Oxford−New York.
Google Scholar
Diasio N. (2010), Children and Food: Ambivalent Connections Between Risk, Moral Technologies, and Fun, [w:] S. Vandamm , S. van de Vathorst (red.), Whose Weight is it Anyway?: Essays on Ethics and Eating, Acco, Leuven−Den Haag, s. 55–66.
Google Scholar
Dworkin R. (2000), The New Gospel of health, “The Public Interest”, Vol. 141, s. 77–90.
Google Scholar
Foucault M. (1995), Historia seksualności, Czytelnik, Warszawa.
Google Scholar
Giddens A. (2002), Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Jacyno M., Szulżycka A. (1999), Dzieciństwo: doświadczenie bez świata, Oficyna Naukowa, Warszawa.
Google Scholar
James A., James A.L. (2008), Key concepts in childhood studies, Sage, Los Angeles.
Google Scholar
Kapuścińska A. (2011), Edukacja zdrowotna w podstawie programowej dla klas I–III, [w:] B. Woynarowska (red.), Organizacja i realizacja edukacji zdrowotnej w szkole. Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa, s. 79–89.
Google Scholar
Landau-Czajka A. (2003), Zagrożenia i niebezpieczeństwa „nowomodnych rozrywek”. Co grozi dzieciom ze strony książek, teatry, filmu, telewizji, wideo, gier komputerowych i wszystkiego, co uda się jeszcze wynaleźć?, [w:] M. Dąbrowska, A. Klonder (red.), Od narodzin do wieku dojrzałego. Dzieci i młodzież w Polsce, IAE PAN, Warszawa, s. 247–260.
Google Scholar
Maciejewska-Mroczek E., Reimann M. (2016), Jak zgadzają i nie zgadzają się dzieci. O (nie)równowadze sił i świadomej zgodzie w badaniach z dziećmi, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. XII, nr 4, s. 42–55.
Google Scholar
Potter J. (2013), Media literacy, Sage, Los Angeles−London−New Delhi.
Google Scholar
Rose N. (1999), Governing the soul: The shaping of the private self, Free Association Book, London.
Google Scholar
Schilling Ch. (2008), Kultura, „rola chorego” i konsumpcja zdrowia, [w:] P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska (red.), Socjologia codzienności, Wydawnictwo Znak, Kraków, s. 732–755.
Google Scholar
Schilling Ch. (2010), Socjologia ciała, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Siegenthaler E., Bochud Y., Bergamin P., Wurtz P. (2012), Reading on LCD vs e-link displays: effects on fatigue and visual strain, “Ophthalmic and Physiological Optic”, Vol. 32, No. 5, s. 367–374.
Google Scholar
Woynarowska B., Sokołowska M. (2006), Koncepcja i zasady tworzenia szkoły promującej zdrowie, „Edukacja Zdrowotna i Promocja Zdrowia w Szkole”, z. 10–11, s. 9–46 (dostępny na stronie Ośrodka Rozwoju Edukacji: www.ore.edu.pl).
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.