Between “the infeed form” and the opening to “being in dialogue” in 1947 scientific biographies

Authors

  • Edwin Olczak Uniwersytet Łódzki

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-600X.67.05

Keywords:

philosophy of dialogue, narration, memories, pedagogy of dialogue, didactics of dialogue

Abstract

The article presents memories of the student period and scientific career of retired university teachers in 1947. The background to the narration about the way of conducting classes and relations with students are the assumptions of the philosophy of dialogue. This theory has its impact on the practical aspect, because it results from both pedagogy and didactics based on dialogue. The aim is to determine the importance of dialogue in the academic career of retiring academic teachers. Information obtained from lecturers using narrative intelligence techniques may indicate a high level of dialogue both at work and in interpersonal relations. However, the impact of the philosophy of dialogue on the conduct of lecturers during classes and after their completion in relation to students was not always fully understood by them during their lifetime.

References

Assmann J. (2008), Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, Wydawnictwo UW, Warszawa.
Google Scholar

Baran B. (1991), Filozofia dialogu, Wydawnictwo Znak, Kraków.
Google Scholar

Buber M. (1992), Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa.
Google Scholar

Friedman M.S. (1955), Martin Buber. The Life of Dialogue, The University of Chicago Press, Chicago.
Google Scholar

Gołębniak B.D., Zamorska B. (2014), Nowy profesjonalizm nauczycieli. Podejścia – praktyka – przestrzeń rozwoju, Dolnośląska Szkoła Wyższa, Wrocław.
Google Scholar

Kaźmierska K., Waniek K., Zysiak A. (2015), Opowiedzieć Uniwersytet. Łódź akademicka w biografiach wpisanych w losy Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Klus-Stańska D. (2010), Dydaktyka wobec chaosu pojęć i znaczeń, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
Google Scholar

Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) (2007), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Milerski B. (2008), Pedagogika dialogu: filozoficzne inspiracje i perspektywy, „Pedagogia Christiana”, nr 1/2, s. 29–42.
Google Scholar

Rzęsikowski S. (1989), O potrzebie indywidualizacji w kształceniu humanistycznym, „Przegląd Oświatowo-Wychowawczy”, nr 2, s. 18–23.
Google Scholar

Szabat M. (2015), Problematyczność relacji Ja–Ty w pismach Martina Bubera, „Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria”, nr 4 (96), s. 221–232.
Google Scholar

Szymczak M. (red.) (1994), Słownik Języka Polskiego, t. 1 (A–K), wyd. IX, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Śliwerski B. (red.) (1992), Edukacja alternatywna. Dylematy teorii i praktyki, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków.
Google Scholar

Śnieżyński M. (1998), Zarys dydaktyki dialogu, wyd. II, Wydawnictwo Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, Kraków.
Google Scholar

Tarnowski J. (1993), Jak wychowywać, Wydawnictwo Akademii Teologii Katolickiej, Warszawa.
Google Scholar

Wal J. (1998), Vademecum dialogu, Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej, Kraków.
Google Scholar

Znaniecki F. (2001), Socjologia wychowania, t. 1, wyd. 3, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Żółkiewska T. (2013), Ja, Ty, Inny – Dialog?, „Studia Edukacyjne”, nr 28, s. 17–30.
Google Scholar

Published

2018-12-30

How to Cite

Olczak, E. (2018). Between “the infeed form” and the opening to “being in dialogue” in 1947 scientific biographies. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (67), 81–101. https://doi.org/10.18778/0208-600X.67.05