Use of physiotherapeutic treatments in spa and wellness centres as a method of health and beauty care

Authors

  • Renata Bogusz Uniwersytet Medyczny w Lublinie, Wydział Nauk o Zdrowiu, Samodzielna Pracownia Socjologii Medycyny
  • Monika Ładno NZOZ Centrum Rehabilitacji Kinesion

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-600X.58.08

Keywords:

health, beauty, physiotherapy

Abstract

These days the topics of health and beauty care have become particularly interesting for people. Consequently, health and beauty treatments are becoming increasingly more popular. The aim of this paper is to analyse aspects which make visitors of spa and wellness centres choose a particular offer of physiotherapeutic treatments.
The research was conducted in 2015 among 115 respondents who attended wellness and spa resorts in Eastern Poland. The result were obtained using the diagnostic poll method as well as the author’s tool. Statistical analysis was based on the chi2 test. The level of statistical significance was set at p<0.05.
The main reason why the respondents received physiotherapeutic treatments in wellness and spa resorts was to rest (51,3%), increase their fitness (50,4%) or improve their image (35,6%). Although in most cases they were satisfied with their appearance, they still aimed to improve it (63,5%) by taking massage (60,8%), sauna (52,1%) and hydrotherapy (37,4%) (these were the most frequently chosen treatments), which were considered as effective. The respondents claim that the number of wellness and spa resorts is currently insufficient (57,4%) and that the demand for them will increase along with the growing health and beauty care among the society (68,7%).
Since the current offer of physiotherapeutic treatments available in wellness and spa resorts is chosen by people who care about their appearance and fitness or aim to improve them.

References

Banaszak E., Mosiejczuk H., Cichocki P. (2010), Fizjoterapia i odnowa biologiczna – czy dla wszystkich?, „Roczniki Pomorskiej Akademii Medycznej w Szczecinie”, nr 3, s. 113–114.
Google Scholar

Barański J. (2005), Ciało i zdrowie w ujęciu socjoestetycznym, [w:] W. Piątkowski, W. Brodniak (red.), Zdrowie i choroba. Perspektywa socjologiczna, WSSP w Tyczynie, Tyczyn, s. 323–336.
Google Scholar

CBOS (2009), Polak zadbany – troska o sylwetkę i własne ciało. Komunikat z badań, Warszawa.
Google Scholar

Czapiński J., Panek J. (red.) (2015), Diagnoza społeczna. Warunki i jakość życia Polaków. Raport, Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa.
Google Scholar

Eider J. (2001), Aerobik wodny jako najnowsza forma współczesnej gimnastyki zdrowotnej, [w:] I. Murawow (red.), Zdrowie: istota, diagnostyka i strategie zdrowotne, Instytut Technologii Eksploatacji, Radom, s. 365–371.
Google Scholar

Gałuszka M. (2015), Komercjalizacja ciała ludzkiego w społeczeństwie ryzyka biomedycznego, „Acta Universitatis Lodziensis”, Folia Sociologica, nr 55, s. 37–56.
Google Scholar

Kaleta A. (2012), Hotelarstwo Spa i Wellness jako rozwojowy produkt przemysłu czasu wolnego – wybrane aspekty, „Zarządzanie i Finanse. Zeszyty Naukowe”, nr 1/2, s. 361–371.
Google Scholar

Kasprzak W., Mańkowska A. (2010), Fizjoterapia w kosmetologii i medycynie estetycznej, PZWL, Warszawa.
Google Scholar

Kotarski D. (2013), Specyfika popytu restytucyjnego na usługi sanatoryjne, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki”, nr 3, s. 33–42.
Google Scholar

Maj A. (2010), Co to znaczy „dbać o siebie” w Polsce, [w:] E. Banaszak, P. Czajkowski (red.), Corpus delicti − rozkoszne ciało. Szkice nie tylko z socjologii ciała, Difin SA, Warszawa, s. 82–104.
Google Scholar

Nowak P. (2012), Motywy zdrowotne w hierarchii wartości kobiet ćwiczących w klubach fitness, „Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu”, nr 4, s. 387–392.
Google Scholar

Pasławska B. (2005), Ciało, jako wytwór społeczny. Wybrane perspektywy badawcze, [w:] W. Piątkowski, W. Brodniak (red.), Zdrowie i choroba. Perspektywa socjologiczna, WSSP w Tyczynie, Tyczyn, s. 337–346.
Google Scholar

Pujsza A., Tomczak H. (2012), Position of physiotherapy profession in Poland: perception of physiotherapy student, „Acta Balneologica”, nr 4, s. 267–273.
Google Scholar

Ruciński J. (2015), Ciało „produktem” kultury, czyli o poszukiwaniu własnej cielesności, „Kwartalnik Naukowy”, nr 2, s. 174–181.
Google Scholar

Sallmann N. (2010), Megatrend Wellness & Spa dla rynku usług wolnego czasu i hotelarstwa w XXI wieku, Wydawnictwo PAG, Kraków.
Google Scholar

Sokołowska M., Kosiński S. (red.), (1978), Socjologia zawodów medycznych: wybór problematyki, IFiS PAN, Warszawa.
Google Scholar

Tucki A., Hadzik A. (2013), Raport końcowy z badania dziedzinowego „Analiza możliwości rozwoju turystyki zdrowotnej w województwie lubelskim w kontekście zidentyfikowanej inteligentnej specjalizacji regionu w dziedzinie usług medycznych i prozdrowotnych”, Perfekta Info, Lublin.
Google Scholar

Ustawa z dn.25 września 2015 r o zawodzie fizjoterapeuty, Dz.U., 30.09.2015, poz. 1994.
Google Scholar

Weber-Nowakowska K., Gębska M., Wiatrak A., Skorb K., Dąbrowski K., Żyżniewska-Banaszak E. (2013), Fizjoterapeuta – zawód znany czy nieznany? Wiedza mieszkańców województwa zachodniopomorskiego na temat fizjoterapii. Doniesienia wstępne, „Annales Academiae Medicae Stetinensis. Roczniki Pomorskiej Akademii Medycznej w Szczecinie”, nr 2, s. 138–142.
Google Scholar

Published

2016-09-30

How to Cite

Bogusz, R., & Ładno, M. (2016). Use of physiotherapeutic treatments in spa and wellness centres as a method of health and beauty care. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (58), 135–143. https://doi.org/10.18778/0208-600X.58.08