Risk in the Biographies of Independent Care Leavers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-600X.82.05

Keywords:

risk, biography, institution foster care leavers, quality research

Abstract

The article presents selected results of qualitative research indicating an attempt of self-construction by alumni of creating institutional and family forms of care in relation to experiences, autonomy and risk (including the risk associated with the COVID-19 pandemic). It appears that not the pandemic but adaptation to life outside institution affects the vulnerable life balance which, in light of lack of possibilities and resources necessary to overcome difficulties, sets the direction life course of the research participants. These difficulties lead to the implementation of certain functioning strategies which translate into life choices. The empirical data comes from quality in-depth interviews which make it possible to examine the world experienced and perceived by individuals.

References

Abramowicz M., Strzałkowska A., Tobis T. (2012), Badanie ewaluacyjno-diagnostyczne. Sytuacja psychospołeczna i materialna usamodzielnionych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych, Pracownia Realizacji Badań Socjologicznych, Gdańsk.
Google Scholar

Aronson A., Wilson T.D., Akert R.M. (2004), Psychologia społeczna, transl. J. Gilewicz, Zysk i S-ka, Poznań.
Google Scholar

Bandura A. (1971), Social Learning Theory http://www.asecib.ase.ro/mps/Bandura_SocialLearningTheory.pdf (accessed: 10.06.2022).
Google Scholar

Bańka A. (2009), Tożsamość jednostki w obliczu wyboru: Między przystosowaniem a ucieczką od rzeczywistości, “Czasopismo Psychologiczne”, vol. 15, no. 12, pp. 333–360.
Google Scholar

Beck U. (2002), Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, transl. S. Cieśla, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Google Scholar

Berger P.L., Luckmann T. (1983), Społeczne tworzenie rzeczywistości, transl. J. Niżnik, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
Google Scholar

Berkowitz L. (1989), Frustration-Aggression Hypothesis: Examination and Reformulation, “Psychological Bulletin”, no. 106, pp. 59–73.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1037/0033-2909.106.1.59

Blumer H. (2007), Interakcjonizm symboliczny. Perspektywa i metoda, transl. G. Woroniecka, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków.
Google Scholar

Branden N. (1999), Odpowiedzialność. Jak polegać na sobie i znaleźć sens życia, transl. E. Różańska, Teta, Łódź.
Google Scholar

Brągiel J. (1996), Zrozumieć dziecko skrzywdzone, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
Google Scholar

Brickman P., Coates D., Janoff-Bulman R. (1978), Lotterry winners and accident victims: is happiness relative?, “Journal of Personality and Social Psychology”, vol. 36, pp. 917–927.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1037/0022-3514.36.8.917

Brzezińska A.I., Appelt K., Ziółkowska B. (2015), Psychologia rozwoju człowieka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot.
Google Scholar

Crick N.R., Dodge K.A. (1994), A review and reformulation of social information-processing mechanisms in children’s social adjustment, “Psychological Bulletin”, no. 115(1), pp. 74–101.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1037/0033-2909.115.1.74

Curry S.R., Abrams L.S. (2015), Housing and social support for youth aging out of foster care: State of the research literature and directions for future inquiry, “Child & Adolescent Social Work Journal”, no. 32(2), pp. 143–153.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/s10560-014-0346-4

Czapiński J. (2005), Trzy typy wykluczenia społecznego, [in:] J. Czapiński, T. Panek (eds.), Diagnoza społeczna. Warunki i jakość życia Polaków, Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania, Warszawa.
Google Scholar

Drwal R. (1995), Adaptacja kwestionariuszy osobowości. Wybrane zagadnienia i techniki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Google Scholar

Erikson E.H. (2000), Dzieciństwo i społeczeństwo, transl. P. Hejmej, Rebis, Poznań.
Google Scholar

Flick U. (2012), Projektowanie badania jakościowego, transl. P. Tomanek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

George C., Main M. (1979), Social interactions of young abused children: Approach, avoidance, and aggression, “The Society of Research in Child Development”, vol. 50(2), pp. 306–318.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/1129405

Gibbs G. (2011), Analizowanie danych jakościowych, transl. M. Brzozowska-Brywczyńska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Giddens A. (2006), Nowoczesność i tożsamość. “Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, transl. A. Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Goffman E. (2007), Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, transl. A. Dzierzyńska, J. Tokarska-Bakir, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Google Scholar

Golczyńska-Grondas A. (2014), Wychowało nas państwo. Rzecz o tożsamości dorosłych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych, Zakład Wydawniczy “Nomos”, Kraków.
Google Scholar

Golczyńska-Grondas A. (2016), Chybotliwa łódź. Losy wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych. Analiza socjologiczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/8088-482-3

Grotowska-Leder J. (2002), Fenomen wielkomiejskiej biedy. Od epizodu do “underclass”, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Hałas E. (2006), Interakcjonizm symboliczny. Społeczny kontekst znaczeń, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Herman J.L. (2004), Przemoc. Uraz psychiczny i powrót do równowagi, transl. A. Kacmajor, M. Kacmajor, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Google Scholar

Hobfoll S.E. (2006), Stres, kultura i społeczność. Psychologia i filozofia stresu, transl. M. Kacmajor, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Google Scholar

Jemielniak D. (2012), Wprowadzenie. Czym są badania jakościowe, [in:] D. Jemielniak (ed.), Badania jakościowe, vol. 1, Podejścia i teorie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, pp. 1–9.
Google Scholar

Kazdin A. (1996), Zdrowie psychiczne młodzieży w okresie dorastania. Programy profilaktyczne i lecznicze, “Nowiny Psychologiczne”, no. 2, pp. 39–74.
Google Scholar

Kvale S. (2011), Prowadzenie wywiadów, transl. A. Dziuban, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Larson J.S. (1993), The measurement of social well-being, “Social Indicator Research”, no. 28(3), pp. 285–296.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/BF01079022

Lipowska-Teutsch A. (1995), Rodzina a przemoc, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Warszawa.
Google Scholar

Maslow A.H. (1990), Motywacja i osobowość, transl. P. Sawicka, Pax, Warszawa.
Google Scholar

Mead G.H. (1975), Umysł, osobowość i społeczeństwo, transl. Z. Wolińska, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Google Scholar

Merton R.K. (1982), Teoria socjologiczna i struktura społeczna, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Google Scholar

Miller A. (2006), Bunt ciała, transl. A. Gierlińska, Media Rodzina, Poznań.
Google Scholar

Miller A. (2007), Dramat udanego dziecka. W poszukiwaniu siebie, transl. N. Szymańska, Media Rodzina, Poznań.
Google Scholar

Obuchowski K. (2000), Galaktyka potrzeb. Psychologia dążeń ludzkich, Zysk i S-ka, Poznań.
Google Scholar

Oettingen G., Thorpe J.S. (2006), Fantasy realization and the bridging of time, [in:] L.J. Sanna, E.C. Chang (eds.), Judgments over time: The interplay of thoughts, feelings, and behaviors, Oxford University Press, New York, pp. 120–142.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195177664.003.0008

Pervin L.A. (2005), Psychologia osobowości, transl. M. Orski, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Google Scholar

Podgórecki A. (1969), Patologia życia społecznego, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Google Scholar

Rotter J.B. (1990), Poczucie wewnętrznej versus zewnętrznej kontroli wzmocnień, “Nowiny Psychologiczne”, no. 5–6, pp. 59–70.
Google Scholar

Ryś M. (1998), Rodzina z problemem alkoholowym jako rodzina dysfunkcyjna, “Studia nad Rodziną”, no. 2/2(3), pp. 65–74.
Google Scholar

Ryś M. (2011), Kształtowanie się poczucia własnej wartości i relacji z innymi w różnych systemach rodzinnych, “Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio”, no. 2(6), pp. 64–83.
Google Scholar

Sajkowska M. (1999), Stygmat instytucji. Społeczne postrzeganie wychowanków domów dziecka, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych UW, Warszawa.
Google Scholar

Salazar A.M., Jones K.R., Emerson J.C., Mucha L. (2016), Postsecondary Strengths, Challenges, and Supports Experienced by Foster Care Alumni College Graduates, “Journal of College Student Development”, Johns Hopkins University Press, vol. 57, no. 3, pp. 263–279.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1353/csd.2016.0029

Downloads

Published

2022-10-26

How to Cite

Wiktorowicz-Sosnowska, M. (2022). Risk in the Biographies of Independent Care Leavers. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (82), 61–82. https://doi.org/10.18778/0208-600X.82.05