Transport policy at the paradigmatic crossroads. Sociological analysis of European and Polish transport policy strategic documents
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-600X.78.07Keywords:
sustainable development, transport policy, sustainable transport, natural environment protection, traffic safetyAbstract
The paper focuses on the comparative analysis of European and Polish transport policies’ aims and their compatibility with the concept of sustainable transport. The author investigates how far do the strategic documents establishing Polish transport policy include the sustainable transport principles as the ideological inspiration and whether those principles can be found in the particular goals of this policy. The areas of transport policy’s assessment include: the perception of transportation as the factor of economic growth, social cohesion and transport availability issue, traffic’s impact on natural environment and quality of life, and the safety of different categories of traffic participants. The paper provides preliminary conclusions of sociological desk research, including the Polish and European transport policy strategic documents, as well as the analysis of existing statistical data picturing the functioning of Polish and European transport systems.
References
Adamiec J. (2012), Transeuropejskie sieci transportowe, „Studia BAS”, nr 4(32), s. 63–78.
Google Scholar
Braess D. (1968), Über ein Paradoxon aus der Verkehrsplanung, „Unternehmenforschung”, nr 12, s. 258–268 https://doi.org/10.1007/BF01918335
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/BF01918335
European Commission (2018), Transport in the European Union. Current Trends And Issues, Brussels.
Google Scholar
European Commission (2021), European Commission Road Safety 2020 Preeliminary Statistics https://ec.europa.eu/transport/modes/road/news/2021-04-20-road-safety_pl (dostęp: 6.07.2021).
Google Scholar
European Environment Agency (EEA) (2009), Transport at crossroads. TERM 2008: Indicators tracking transport and environment in the European Union, Publications Office of the European Communities, Copenhagen.
Google Scholar
European Environment Agency (EEA) (2016), Transitions towards a more sustainable mobility system. TERM 2016: Transport indicators tracking progress towards environmental targets in Europe, Publications Office of the European Union, Luxembourg.
Google Scholar
Fücks R. (2016), Zielona rewolucja, przeł. Ś.F. Nowicki, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa.
Google Scholar
Gitkiewicz O. (2019), Nie zdążę, Wydawnictwo Fundacji Instytutu Reportażu/Dowody Na Istnienie, Warszawa.
Google Scholar
Karwacki A. (2006), Błędne koło. Reprodukcja kultury podklasy społecznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
Google Scholar
Komisja Europejska (2011), Biała Księga. Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu – dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportowego, Bruksela.
Google Scholar
Krzykała F. (2004), Socjologia transportu w zarysie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań.
Google Scholar
Lipińska-Słota A. (2014), Polityka transportowa w kształtowaniu systemów transportowych, „Studia Ekonomiczne”, nr 165, s. 69–76.
Google Scholar
Ministerstwo Infrastruktury (2019), Strategia Zrównoważonego Rozwoju Transportu do roku 2030, Warszawa.
Google Scholar
Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (2013), Strategia Rozwoju Transportu do roku 2020 (z perspektywą do roku 2030), Warszawa.
Google Scholar
Najwyższa Izba Kontroli (NIK) (2008), Informacja o wynikach kontroli organizowania i finansowania regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich, KKT – 41000/06, Warszawa.
Google Scholar
Najwyższa Izba Kontroli (NIK) (2011), Informacja o wynikach kontroli restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstw transportu autobusowego, KGP-4101-01-00/2010, Warszawa.
Google Scholar
Najwyższa Izba Kontroli (NIK) (2014), Ochrona powietrza przed zanieczyszczeniami, LKR-4101-007-00/2014, Warszawa.
Google Scholar
Najwyższa Izba Kontroli (NIK) (2016a), Informacja o wynikach kontroli funkcjonowania regionalnego pasażerskiego transportu drogowego, KIN-410.007.00.2015, Warszawa.
Google Scholar
Najwyższa Izba Kontroli (NIK) (2016b), Dostępność publicznego transportu zbiorowego dla osób niepełnosprawnych w miastach na prawach powiatu, LBY.430.001.00.2015, Warszawa.
Google Scholar
Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) (1997), Towards Sustainable Transportations, Vancouver.
Google Scholar
Rokicka E., Woźniak W. (2016), W kierunku zrównoważonego rozwoju. Koncepcje, interpretacje, konteksty, Katedra Socjologii Ogólnej Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Rydzykowski W. (red.) (2017), Współczesna polityka transportowa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar
Rytel K. (2017), Polska: najniższa dostępność kolei w regionie http://czt.org.pl/publikacje/porownaj/polska-najnizsza-dostepnosc-kolei-w-regionie (dostęp: 2.02.2017).
Google Scholar
Statistical Pocketbook (2016), EU Transport In figures, Publications Office of the European Union, Luxembourg.
Google Scholar
Strzyczkowski K. (2007), Prawo gospodarcze publiczne, wyd. II, Lexis Nexis, Warszawa.
Google Scholar
Swolkień O. (2008–2009), Polityka transportowa, Instytut Spraw Obywatelskich, Łódź.
Google Scholar
Syryjczyk T. (red.) (2009), Biała księga. Mapa problemów polskiego kolejnictwa, Railway Business Forum, Warszawa–Kraków.
Google Scholar
Szymalski W. (2014), Prawo Lewisa-Moridge’a w Warszawie – wprowadzenie http://www.zm.org.pl/?a=lewis-mogridge-14-00_wprowadzenie (dostęp: 30.01.2017).
Google Scholar
Trammer K. (2006), Zawieszone do odwołania, „Magazyn Obywatel”, nr 2(28).
Google Scholar
Trammer K. (2017), Miasta bez kolei? Głównie w Polsce http://czt.org.pl/publikacje/porownaj/miasta-bez-kolei-glownie-w-polsce (dostęp: 2.02.2017).
Google Scholar
Trammer K. (2019), Ostre cięcie. Jak niszczono polską kolej, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.
Google Scholar
United Nations (2016), Mobilizing Sustainable Transport for Development, New York City.
Google Scholar
Wesołowski J. (2008), Miasto w ruchu. Dobre praktyki w organizowaniu transportu miejskiego, Instytut Spraw Obywatelskich, Łódź.
Google Scholar
Ziemianie Atakują (2020), Ziemianie atakują!, Kantar, Lata Dwudzieste, United Nations Global Compact Poland ziemianieatakuja.pl (dostęp: 9.08.2021).
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.