Pozytywny i negatywny wpływ wyglądu zewnętrznego na różne obszary życia – opinie kobiet i mężczyzn w różnym wieku
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-600X.70.06Słowa kluczowe:
atrakcyjność, wygląd, znaczenie wyglądu w życiu, kobiety, mężczyźni, życie zawodowe, życie prywatne, związki intymneAbstrakt
Celem artykułu jest zaprezentowanie wyników badania podejmującego zagadnienie pozytywnego i negatywnego wpływu wyglądu w kontekście życia prywatnego i zawodowego. Publikacja powstała w oparciu o badania jakościowe dotyczące postaw wobec wyglądu kobiet oraz mężczyzn młodych, w średnim wieku oraz starych. Sposób myślenia o wyglądzie zależy od uwarunkowań gendered age – czyli płci i wieku badanych. Dla kobiet wygląd odgrywa istotną rolę zarówno w kontekście funkcjonowania w sferze publicznej, jak i prywatnej, z kolei mężczyźni przypisywali mu większe znaczenie w sferze publicznej. Choć nadal kobiety zdają się przypisywać większą rolę wyglądowi fizycznemu, to również coraz więcej mężczyzn zaczyna postrzegać ten aspekt jako kluczowy w relacjach interpersonalnych. Na podstawie niniejszych badań daje się zauważyć współistnienie dwóch modeli „kobiecości” i „męskości”, patriarchalnego i androgynicznego. Niekiedy w tym samym pokoleniu funkcjonują sprzeczne wewnętrzne postawy wobec wyglądu. W najmłodszym pokoleniu zauważalny jest proces ujednolicania się postaw wobec wyglądu – atrakcyjny wygląd zarówno przez młodych mężczyzn, jak i młode kobiety jest postrzegany jako jeden z kluczowych zasobów kapitału ludzkiego.
Bibliografia
Adams Katherine, Galanes Gloria J. (2008), Komunikacja w grupach, trans. Dorota Kobylińska, Paweł Kobyliński, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Andreoni James, Ragan Petrie (2008), Beauty, gender and stereotypes: Evidence from laboratory experiments, “Journal of Economic Psychology”, no. 29, pp. 73–93.
Google Scholar
Aronson Elliot (1999). Człowiek istota społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Aronson Elliot, Wilson Timothy D., Akert Robin M. (1997), Psychologia społeczna. Serce i umysł, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Warszawa.
Google Scholar
Bokszańska Grażyna (2004), Ubiór w teatrze życia społecznego, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź.
Google Scholar
Buss David M. (2014), Ewolucja pożądania. Strategie doboru seksualnego ludzi, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Google Scholar
Cash Thomas F., Kilcullen Robert N. (1985), The aye of the beholder: Susceptibility to sexism and beautyism in the evaluation of managerial applicants, “Journal of Applied Social Psychology”, no. 15(7), pp. 597–605.
Google Scholar
CBOS (2012), Polacy wobec własnej starości, BS/94/2012.
Google Scholar
CBOS (2017), Czy jesteśmy zadowoleni ze swojego wyglądu?, BS/104/2017.
Google Scholar
Cialdini Robert B. (2000), Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Google Scholar
Dion Karen K., Berscheid Ellen, Walster Elaine (1972), What is beautiful is good, “Journal of Personality and Social Psychology”, no. 24, pp. 285–290.
Google Scholar
Etcoff Nancy (2002), Przetrwają najpiękniejsi, Wydawnictwo CiS, Wydawnictwo WAB, Warszawa.
Google Scholar
Fisher Helen (2012), Dlaczego on, dlaczego ona?, Wydawnictwo Rebis, Warszawa.
Google Scholar
Frieze Irene H., Olson Josephine E., Russell June (1991), Attractiveness and income for men and women in anagement, “Journal of Applied Social Psychology”, no. 21, pp. 1039–1057.
Google Scholar
Gilmore David C., Beehr Terry A., Love Kevin G. (1986), Effects of applicant sex, applicant physical attractiveness, type of rater and type of job on interview decisions, “Journal of Occupational Psychology”, no. 59(2), pp. 103–109.
Google Scholar
Giza-Poleszczuk Anna (2004), W poszukiwaniu „nowego przymierza” – wzajemne oczekiwania mężczyzn i kobiet w Polsce, [in:] Mirosława Marody (ed.), Zmiana czy stagnacja? Społeczeństwo polskie po czternastu latach transformacji, Wydawnictwo Scholar, Warszawa.
Google Scholar
Gladwell Malcolm (2008), Outliers: The story of success, Little, Brown and Company, New York.
Google Scholar
Hakim Catherine (2010), Erotic Capital, “European Sociological Review”, no. 26(5), pp. 499–518.
Google Scholar
Hamermesh Daniel (2013), Beauty pays: Why attractive people are more successful, Princeton University Press, Princeton, NJ, Oxford.
Google Scholar
Hamermesh Daniel, Biddle Jeff (1994), Beauty and the labor market, “The American Economic Review”, no. 84(5), pp. 1174–1194.
Google Scholar
Hatfield Elaine, Sprecher Susan (1986), Measuring passionate love in intimate relationships, “Journal of Adolescence”, no. 9, pp. 383–410.
Google Scholar
Jakubowska Honorata (2009), Socjologia ciała, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Google Scholar
Jakubowska Honorata (2012), Ciało jako przedmiot badań socjologicznych – dylematy, pominięcia, możliwości, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, vol. VIII, no. 2.
Google Scholar
Kimmel Michael (2015), Społeczeństwo genderowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Sopot.
Google Scholar
Kinicki Angelo J., Lockwood Chris A. (1985), The interview process: An examination of factors recruiters use in evaluating job applicants, “Journal of Vocational Behavior”, no. 26, pp. 117–125.
Google Scholar
Klepacka-Gryz Ewa (2017), Jak Cię widzą?, „Sens”, no. 3(102), online: https://zwierciadlo.pl/magazyn-sens-2/jak-cie-widza [access 14.10.2019].
Google Scholar
Korzeń Renata, Matera Urszula (2006), Atrakcyjność autoprezentacji mężczyzn w sytuacji rozmowy kwalifikacyjnej w ocenie kobiet i mężczyzn o różnej płci psychologicznej, „Studia Psychologica”, no. 6, pp. 51–64.
Google Scholar
Leary Mark (1999), Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Google Scholar
Mack Denise, Rainey David (1990), Female applicant’s grooming and personnel selection, “Journal of Social Behavior and Personality”, no. 5, pp. 399–407.
Google Scholar
Majcher Małgorzata (2012), Próba uchwycenia wizerunków płci i ich przemian. Cechy przypisywane kobietom i mężczyznom oraz ich miejsce wśród pożądanych cech Ja (praca doktorska dostępna online: https://depotuw.ceon.pl/bitstream/handle/item/163/mmajcher-%20rozprawa%20doktorska%20finalna_21.01.2013.pdf?sequence=4 [access 13.06.2019]).
Google Scholar
Malinowska Ewa, Dzwonkowska-Godula Krystyna, Garncarek Emilia (2012), Wykształcenie, zdrowie i wygląd jako komponenty kapitału ludzkiego kobiet i mężczyzn, [in:] Paweł Starosta (ed.), Zróżnicowanie zasobów kapitału ludzkiego i społecznego w regionie łódzkim, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, pp. 111–133.
Google Scholar
Malinowska Ewa, Dzwonkowska-Godula Krystyna, Garncarek Emilia, Czernecka Julita, Brzezińska Joanna (2016), Kulturowe uwarunkowania postaw kobiet i mężczyzn w różnym wieku wobec swego wyglądu i zdrowia, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Mandal Eugenia (2003), Kobiecość i męskość. Popularne opinie a badania naukowe, Wydawnictwo Naukowe „Żak”, Warszawa.
Google Scholar
Melosik Zbyszko (1996), Tożsamość, ciało i władza, Wydawnictwo Edytor, Toruń.
Google Scholar
Miluska Jolanta (2008), Obrazy społeczne grup narażonych na dyskryminację. Uwarunkowania społeczno-demograficzne i psychologiczne, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Google Scholar
Nęcki Zbigniew (1996), Atrakcyjność wzajemna, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków.
Google Scholar
Nowak Stefan (1973), Pojęcie postawy w teoriach i teoriach stosowanych w badaniach społecznych, [in:] Stefan Nowak (ed.), Teorie postaw, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, pp. 8–42.
Google Scholar
Nowakowska Aleksandra (2017), Czy poczucie fizycznej atrakcyjności wpływa na karierę?, https://zwierciadlo.pl/psychologia/czy-poczucie-fizycznej-atrakcyjnosci-wplywa-na-kariere [access 13.06.2019].
Google Scholar
Oxford Living Dictionary, en.oxforddictionaries.com [access 13.06.2019].
Google Scholar
Paprzycka Emilia, Orlik Dominika (2015), Czy wygląd ma znaczenie? Kapitał seksualny a sukces rekrutacyjny w opiniach kobiet i mężczyzn, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, no. 55, http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.hdl_11089_18891 [access 13.06.2019].
Google Scholar
Pawłowski Bogusław (2018), Biologia atrakcyjności człowieka, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Google Scholar
Raza Susa M., Carpenter Bruce N. (1987), A model of hiring decisions in real employment interview, “Journal of Social Psychology”, no. 126, pp. 205–212.
Google Scholar
Stojanowska Elżbieta (2003), Rola urody oraz autoprezentacji w ocenie atrakcyjności interpersonalnej kobiet i mężczyzn, „Studia Psychologiczne”, no. 5, s. 147–167.
Google Scholar
Swami Viren, Greven Corina, Furnham Adrian (2007), More than just skin-deep? A pilot study integrating physical and non-physical factors in the perception of physical attractiveness, “Personality and Individual Differences”, no. 42, pp. 563–572.
Google Scholar
Townsend John M., Levy Gary D. (1990), Effects of potential partners’ costume and physical attractiveness on sexuality and partner selection, “Journal of Psychology”, no. 124, pp. 371–389.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.