Relacje przedsiębiorstw z otoczeniem na wsi

Autor

  • Małgorzata Marks-Krzyszkowska Katedra Gospodarki Samorządu Terytorialnego, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzki, ul. Rewolucji 1905 r. nr 41/43, 90-214 Łódź

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-600X.63.05

Słowa kluczowe:

społeczna odpowiedzialność biznesu, przedsiębiorstwa na wsi, relacje z otoczeniem, obszary wiejskie

Abstrakt

Celem artykułu jest prezentacja opinii przedsiębiorców na temat ich relacji z przedstawicielami władzy lokalnej oraz społeczności gminnej. Rozważania oparto na wynikach jakościowych badań terenowych przeprowadzonych w 2016 roku techniką indywidualnych wywiadów pogłębionych z siedmioma przedstawicielami firm działających na obszarach wiejskich. Analizy, osadzone w koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu, prowadzą do wniosków, iż w relacjach biznesu z władzami gminy (podobnie jak z organizacjami pozarządowymi i lokalną społecznością) dominuje tzw. dyskrecjonalna filantropia i reaktywne zaangażowanie. Wynikały one głównie z nacisku społecznego, nie zaś z potrzeb przedsiębiorców. Przedsiębiorcy odwoływali się do poczucia odpowiedzialności społecznej wobec wspólnoty gminnej w zakresie ekonomicznym, prawnym i filantropijnym. Brakowało zaś argumentów o charakterze etycznym.

Bibliografia

Altman B. W., Vidaver‐Cohen D. (2000). A framework for understanding corporate citizenship, “Business and Society Review”, no. 105 (1), s. 1–7.
Google Scholar

Atterton J., Affleck A. (2010). Rural businesses in the north east of England: Final survey results 2010. Centre for Rural Economy Research Report (June), http://www.ncl.ac.uk/cre/publish/researchreports/index.htm [dostęp 20.10.2017].
Google Scholar

Bański J. (2015). Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości na wsi – wybrane zagadnienia, „Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich”, nr 102 (1).
Google Scholar

Bowen H. R. (1953). Social responsibilities of the businessman. Harper, New York.
Google Scholar

Carroll A. B. (1991). The pyramid of corporate social responsibility, “Business Horizons”, no. 34 (4) (July–August), s. 39–48.
Google Scholar

Carroll A. B. (1999). Corporate social responsibility: Evolution of a definitional construct, “Business & Society”, no. 38 (3), s. 268–295.
Google Scholar

Carroll A. B. (2015), Corporate social responsibility. „Organizational Dynamics”, no. 44 (2), s. 87–96.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.orgdyn.2015.02.002

Carroll A. B., Shabana K. M. (2010). The business case for corporate social responsibility: A review of concepts, research and practice, “International Journal of Management Reviews”, no. 12 (1), s. 85–105.
Google Scholar

Crane A. (ed.) (2008). The Oxford handbook of corporate social responsibility. Oxford Handbooks.
Google Scholar

Davis K. (1960). Can business afford to ignore social responsibilities?, “California Management Review”, no. 2, s. 70–76.
Google Scholar

Davis K. (1973). The case for and against business Assumption of social responsibilities, “Academy of Management Journal”, no. 16 (2), s. 312–322.
Google Scholar

Dziemianowicz W., Mackiewicz M., Malinowska E., Misiąg W., Tomalak M. (2000). Wspieranie przedsiębiorczości przez samorząd terytorialny. Polska Fundacja Promocji i Rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw, Warszawa.
Google Scholar

Friedman M. (2007). The social responsibility of business is to increase its profits, [w:] W. Ch. Zimmerli, M. Holzinger, K. Richter (eds.), Corporate ethics and corporategovernance, s. 173–178. Przedruk artykułu o tym samym tytule z “The New York Times Magazine” 1970, no. 13 (September).
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-540-70818-6_14

Gabińska C. G. (2012). Kształcenie na rzecz przedsiębiorczości na obszarach wiejskich, „Przedsiębiorczość – Edukacja”, nr 8, s. 259–277.
Google Scholar

Griffin J. J. (2000). Corporate Social Performance: Research Directions for the 21st Century, “Business and Society”, no. 39 (4), s. 479–493.
Google Scholar

Kłodziński M. (1998). Rozwój przedsiębiorczości na obszarach wiejskich, „Wieś i Rolnictwo”, nr 3.
Google Scholar

Kłodziński M. (2010). Mikroprzedsiębiorczość na obszarach wiejskich, „Wieś i Rolnictwo”, nr 2 (147), s. 20–34.
Google Scholar

Kłodziński M. (2014). Przedsiębiorczość pozarolnicza na wsi w procesie wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich, „Wieś i Rolnictwo”, nr 1 (162), s. 97–112.
Google Scholar

Kłodziński M., Dzun W. (2003). Aktywizacja wiejskich obszarów problemowych. Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN, Warszawa.
Google Scholar

Kłodziński M., Fedyszak-Radziejowska B. (red.) (2002). Przedsiębiorczość wiejska w Polsce i krajach Unii Europejskiej. Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN, Warszawa.
Google Scholar

Marsden Ch. (2000). The new corporate citizenship of big business: Part of the solution to sustainability?, “Business and Society Review”, no. 105 (1), s. 8–25.
Google Scholar

McIntosh M., Leipziger T. R., Coleman G. (2003). Living corporate citizenship. Strategic routes to socially responsible business. London.
Google Scholar

McWilliams A., Siegel D. (2001). Corporate Social Responsibility: A Theory of the Firm Perspective, “Academy of Management Review”, no. 26 (1), s. 117–127.
Google Scholar

Nurzyńska I. (2011). Rola instytucji w procesie promowania i rozwoju przedsiębiorczości na terenach wiejskich, „Wieś i Rolnictwo”, nr 3 (152), s. 106–126.
Google Scholar

Nurzyńska I. (2013). Uwarunkowania instytucjonalne rozwoju przedsiębiorczości na obszarach wiejskich, „Wieś i Rolnictwo”, nr 3, s. 119–137.
Google Scholar

Nurzyńska I., Poczta W. (2014). Polska wieś 2014. Raport o stanie wsi. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Google Scholar

Ostrowski L. (2000). Przedsiębiorczość pozarolnicza chłopów jako czynnik budowania wielofunkcyjności obszarów wiejskich, [w:] K. Gorlach, A. M. Pyrć (red.), Węzłowe kwestie społeczne wsi polskiej u progu XXI wieku. Uniwersytet Jagielloński, Kraków.
Google Scholar

Otłowska A., Buks J., Chmieliński P. (2006). Przedsiębiorczość na obszarach wiejskich – stan i perspektywy rozwoju. Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Państwowy Instytut Badawczy.
Google Scholar

Porter M. E. (1992). Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurencji. Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar

Rosner A., Stanny M. (2014). Monitoring rozwoju obszarów wiejskich. Etap I. Przestrzenne zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego obszarów wiejskich w 2010 roku. Fundacja Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej, Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN, Warszawa.
Google Scholar

Schwartz M., Carroll A. B. (2003). Corporate social responsibility: A three-domain approach, “Business Ethics Quarterly”, no. 13 (4), s. 503–530.
Google Scholar

Waddock S. A., Graves S. B. (1997). The Corporate Social Performance-Financial Performance Link, “Strategic Management Journal”, no. 18 (4), s. 303–320.
Google Scholar

Wilkin J., Nurzyńska I. (2016). Polska wieś 2016. Raport o stanie wsi. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Google Scholar

Windsor D. (2001). The future of corporate social responsibility, “The International Journal of Organizational Analysis”, no. 9 (3), s. 225–256.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2017-12-30

Jak cytować

Marks-Krzyszkowska, M. (2017). Relacje przedsiębiorstw z otoczeniem na wsi. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (63), 59–74. https://doi.org/10.18778/0208-600X.63.05