Rola państwowej lokalnej szkoły wyższej w procesie przełamywania ekskluzji społecznej młodzieży z wiejskich środowisk i małych miasteczek na przykładzie Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Skierniewicach
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-600X.49.10Słowa kluczowe:
system edukacji, szkolnictwo wyższe, wykluczenie społeczneAbstrakt
Zawarta w artykule charakterystyka wybranych aspektów funkcjonowania Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej (PWSZ) w Skierniewicach ma na celu wskazanie roli, jaką w procesie przełamywania ekskluzji społecznej młodzieży regionu skierniewickiego (mieszkającej w małych miejscowościach lub na obszarach wiejskich) odgrywa uczelnia. Funkcjonuje ona od 1 października 2005 r. Została utworzona w środowisku niedużego miasta, otoczonego obszarami wiejskimi1 z potrzeby wzmocnienia potencjału edukacyjnego i stworzenia młodzieży mniej zamożnej, dla której studiowanie w dużych aglomeracjach miejskich jest zbyt kosztowne, możliwości zdobycia wyższego wykształcenia w uczelni państwowej w miejscu zamieszkania (lub w jego pobliżu). W roku akademickim 2005/2006, w pierwszym roku działalności uczelni, naukę rozpoczęło 270 studentów studiów stacjonarnych i 87 studiów niestacjonarnych. Obecnie w uczelni studiuje 1272 studentów, w tym 700 to studenci studiów stacjonarnych, a 572 studiów ‒ niestacjonarnych. Dyplom ukończenia studiów otrzymało dotychczas łącznie 1228 absolwentów.
Bibliografia
Buchner-Jeziorska A. (2011), Studia wyższe – bez szans na sukces?!, „Acta Universitatis Lodziensis”, Fola Sociologica, nr 39, s. 17‒31.
Google Scholar
Denek K. (2005), Ku dobrej edukacji, Wydawnictwo Akapit, Toruń.
Google Scholar
Grabowska I., Węziak-Białowolska D., Kotowska I. E., Panek T. (2013), Warunki życia gospodarstw domowych. Edukacja i kapitał Ludzki, [w:] Diagnoza społeczna 2013. Warunki i jakość życia Polaków. Raport, „Contemporary Economics”, vol. 7, s. 84‒101.
Google Scholar
Jastrzębska L. (2013), Uczelnie przyszłości. Raport 15-lecia, „Perspektywy”, nr 3, (Państwowe Wyższe Szkoły Zawodowe), s. 18‒28.
Google Scholar
Kowalak T. (1998), Marginalność i marginalizacja społeczna, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa.
Google Scholar
Kozarzewski P. (2008), Wykluczenie edukacyjne, [w:] M. Jarosz (red.), Wykluczeni. Wymiar społeczny, materialny i etniczny, Instytut Studiów Politycznych PAN, Warszawa, s. 137‒176.
Google Scholar
Nowak-Dziemianowicz M. (2012), Kompetencje społeczne jako jeden z efektów kształcenia w Krajowych Ramach Kwalifikacji w kontekście pytań o cele i funkcje edukacji, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa, http://biblioteka-krk.ibe.edu.pl/opac_css/doc_num.php? explnum_id=308, 7.03.2014.
Google Scholar
Panek T., Czapiński J. (2013), Wykluczenie społeczne, [w:] Diagnoza społeczna 2013. Warunki i jakość życia Polaków. Raport, „Contemporary Economics”, vol. 7, s. 342‒375.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5709/ce.1897-9254.o295
Pilch T. (2004), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, Marginalizacja społeczna a edukacja, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.
Google Scholar
Szafraniec K. (2011), Młodzi 2011. Raport, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa. Ustawa z dnia 26 czerwca 1997 r. o wyższych szkołach zawodowych (1997), DzU, nr 96, poz. 590. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (2005), DzU, nr 164, poz. 1365.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

