Uznaniowość i niespójność jako potencjalne źródła nierówności w procesie usamodzielniania osób opuszczających socjalizacyjne placówki opiekuńczo-wychowawcze
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-600X.62.07Słowa kluczowe:
instytucjonalna piecza zastępcza, usamodzielnienie, wychowankowie placówek, opiekuńczo-wychowawczych, street level bureaucracyAbstrakt
W artykule została poruszona problematyka realizowania ustawowo zaprojektowanego procesu usamodzielniania wychowanków opuszczających placówki opiekuńczo-wychowawcze typu socjalizacyjnego. Usamodzielnianie podopiecznych systemu pieczy zastępczej zarówno o charakterze instytucjonalnym. jak i rodzinnym, zostało ujęte głównie w dwóch aktach prawnych – ustawie o pomocy społecznej oraz ustawie o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Przechodzenie z placówki zapewniającej całodobową opiekę do samodzielnego prowadzenia gospodarstwa domowego stanowi dużą zmianę życiową, wpływając w znaczący sposób na dalszy przebieg życia usamodzielniającego się wychowanka. Artykuł stanowi głos w dyskusji dotyczącej przebiegu procesu usamodzielnienia, w szczególności skupia się na omówieniu niedoskonałości obecnych w ustawowych kryteriach i systemie wsparcia osób opuszczających instytucje opiekuńcze. Przebieg procesu usamodzielnienia w ujęciu praktycznym został przedstawiony na podstawie wybranych wyników badań ilościowych i jakościowych, w tym prowadzonych na potrzeby projektów realizowanych przez Gdańską Fundację Innowacji Społecznych, SOS Wioski Dziecięce oraz Fundację Robinson Crusoe. W niniejszej pracy odwołano się do teorii Michaela Lipsky’ego – Street level bureaucracy – która posłużyła do skonstruowania rekomendacji mających na celu łagodzenie lub niwelowanie niespójności pojawiających się w procesie usamodzielnienia, a które, poprzez swoje występowanie, mogą prowadzić do nierówności skutkujących pogorszeniem sytuacji życiowej wychowanków opuszczających instytucjonalną pieczę zastępczą.
Bibliografia
Abramowicz M., Strzałkowska A. (2014), Upragniona i nieznośna dorosłość. Sytuacja psychospołeczna usamodzielnionych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych, Gdańska Fundacja Innowacji Społecznej, Gdańsk
Google Scholar
Abramowicz M., Strzałkowska A., Tobis T. (2012), Sytuacja psychospołeczna i materialna usamodzielnionych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych, Gdańska Fundacja Innowacji Społecznych, Gdańsk
Google Scholar
Andrzejewski M. (2015), Legal and Axiological Standards in the Functioning of Foster Care in Poland, Horyzonty Wychowania, Akademia Ignatianum, Kraków
Google Scholar
Chmielewska I. (1957), O niektórych błędach w wychowaniu postawy ideowej dzieci, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 1
Google Scholar
Chrzanowska P. (2017), Wchodzenie w dorosłość w warunkach instytucjonalnych – na przykładzie procesu usamodzielnienia wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych, Studia Biura Analiz Sejmowych, Warszawa (w druku)
Google Scholar
Dobrzycka E., Kozdrowicz E. (1997), Dom dziecka, [w:] W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna, Warszawa
Google Scholar
Domańska J. (2009), Przemiany organizacyjne domów dziecka w latach 1945–1989, Wydawnictwo Akademii Marynarki Wojennej im. Obrońców Westerplatte, Gdynia
Google Scholar
Głąbicka K., Gościniewicz M. (red.) (2014), Praca socjalna z młodzieżą opuszczającą placówki opiekuńczo-wychowawcze i ich rodziną, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa
Google Scholar
Goffman E. (2005), Piętno. Rozważania o tożsamości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk
Google Scholar
Goffman E. (2008), Człowiek w teatrze życia codziennego, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa
Google Scholar
Golczyńska-Grondas A. (2014), Wychowało nas państwo. Rzecz o tożsamości dorosłych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych, Nomos, Kraków
Google Scholar
Hejnicka-Bezwińska T. (2000), O zmianach w edukacji, konteksty, zagrożenia i możliwości, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz
Google Scholar
Hrynkiewicz J. (2006), Odrzuceni. Analiza procesu umieszczania dzieci w placówkach opieki, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa
Google Scholar
Juros A., Biały A. (2010), Lepsze jutro. Diagnoza sytuacji osób opuszczających rodziny zastępcze i placówki opiekuńczo-wychowawcze na Lubelszczyźnie, Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej, Lublin
Google Scholar
Kaczmarek M. (2006), Reforma opieki zastępczej. Założenia a rzeczywistość, [w:] A. Kwak (red.), Z opieki zastępczej w dorosłe życie. Założenia a rzeczywistość, Fundacja Instytutu Spraw Publicznych, Warszawa
Google Scholar
Kelm A. (1983), Formy opieki nad dzieckiem w Polsce Ludowej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa
Google Scholar
Kolankiewicz M. (2006), Zapiski o instytucjonalnej opiece nad dziećmi. Dziecko krzywdzone. Teoria Badania Praktyka, Wydział Pedagogiczny, Uniwersytet Warszawski
Google Scholar
Kowalski W. (2015), System opieki zastępczej w Polsce po 1989 r., [w:] W. Kowalski, M. Dubis (red.), Piecza zastępcza: od wsparcia do usamodzielnienia, Innovatio Press Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji, Lublin, s. 29–41
Google Scholar
Kudlińska I. (2014), Socjologia a praktyka rozwiązywania problemów społecznych – między naukowymi a nieformalnymi teoriami problemów społecznych, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, z. 50, s. 137–151
Google Scholar
Lipsky M. (2010), Street-level bureaucracy. Dilemmas of indyvidual in public services. 30th Anniversary Expandet Edition, The Russel Sage Foundation, New York
Google Scholar
Mickiewicz-Stopa K. (2016), Problemy usamodzielniania wychowanków pieczy zastępczej, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa
Google Scholar
Moskal F. (1985), Dom dziecka w czterdziestoleciu Polski Ludowej, „Problemy Opiekuńczo Wychowawcze”, R. 25, Warszawa, s. 64–65
Google Scholar
Najwyższa Izba Kontroli (2014), Pomoc w usamodzielnianiu się pełnoletnich wychowanków pieczy zastępczej. Informacja o wynikach kontroli, Warszawa, https://www.nik.gov.pl/plik/id,7849,vp,9839.pdf [dostęp 10.06.2017]
Google Scholar
Radlińska H. (1961), Pisma pedagogiczne, t. 1–3, Warszawa
Google Scholar
Regulska A. (2015), Educational care centers in the system of foster care in Poland, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa
Google Scholar
Szczepaniak J. (2004), Problem zwalczania i kompensacji sieroctwa społecznego w Polsce, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy”, nr 4, Uniwersytet Rzeszowski
Google Scholar
Sołtys A., Kulig B. (2012), Usamodzielnienie oczami młodzieży. Raport z badań nt. doświadczeń usamodzielniających się wychowanków pieczy zastępczej zrealizowany w ramach projektu „Prawa dziecka w opiece zastępczej, od teorii do praktyki: nowe spojrzenie poprzez badania rówieśnicze”, Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce, Warszawa
Google Scholar
Staręga-Piasek J. (2001), Opieka nad dzieckiem w systemie pomocy społecznej, [w:] Z. Stelmaszuk (red.), Zmiany w systemie opieki nad dzieckiem i młodzieżą. Perspektywa europejska, Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice, s. 49–50
Google Scholar
Sztandar-Sztanderska K. (2014), Praktyki administracyjne wobec bezrobotnych w Polsce, rozprawa doktorska, Uniwersytet Warszawski i Institut d’Études Politiques de Paris
Google Scholar
Tryniszewska K. (2015), Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Komentarz, wyd. 2, Wolters Kluwer S.A., Warszawa
Google Scholar
Ustawa z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej, Dz. U. 2004, Nr 64, poz. 593, http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20040640593 [dostęp 10.06.2016]
Google Scholar
Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz. U. 2011, Nr 149, poz. 887, http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20111490887 [dostęp 10.06.2016]
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.