Rewitalizacja po baskijsku. Kulturowy kod „efektu Guggenheima”

Autor

  • Joanna Orzechowska-Wacławska Uniwersytet Jagielloński, Instytut Europeistyki image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-600X.54.08

Słowa kluczowe:

Muzeum Guggenheima, Bilbao, rewitalizacja, Kraj Basków

Abstrakt

Niniejszy artykuł poświęcony jest tzw. „efektowi Bilbao”. Zasadniczą osią pracy jest analiza szczególnej relacji pomiędzy zastosowaną w Bilbao strategią rewitalizacji miasta, z ikoniczną dla całego przedsięwzięcia budowlą, jaką było Muzeum Guggenheima, a kulturą Basków, a więc ich sposobem życia i wartościami wspólnotowymi. Punktem wyjścia dla zawartych tu rozważań jest pojęcie „rewitalizacji przez kulturę”, które rozumiane bywa dwojako. Po pierwsze (najczęściej), interpretuje się je jako całokształt działań polegających na wykorzystaniu w projektach rewitalizacji miast obiektów lub instytucji kultury. Według drugiej interpretacji, termin ten opisuje proces przywracania miasta do życia odbywający się dzięki aktywności (najlepiej lokalnych) artystów. W obydwu jednak przypadkach, istota kultury zostaje istotnie wypaczona, ponieważ zarówno w pierwszym, jak i drugim znaczeniu, zakres jej rozumienia zostaje spłycony, a sama kultura potraktowana w istocie jako synonim „sztuki”. Wychodząc od definicji Floriana Znanieckiego, który kulturę rozumie nie tylko w kategoriach materialnych, lecz także jako wszystko to, co zamyka się w „niematerialnych wytworach działalności ludzkiej”, „kulturowość” bilbaońskiej rewitalizacji przedstawiona jest w niniejszej pracy nie przez pryzmat Muzeum Guggenheima jak przykładu instytucji kultury, lecz poprzez odniesienie się do zastosowanej w Bilbao strategii rewitalizacyjnej i jej oparcia w społeczności lokalnej. Artykuł zawiera więc analizę relacji pomiędzy Muzeum Guggenheima w Bilbao a baskijską filozofią polityczną, szeroko pojmowanymi baskijskim wartościami ekonomicznymi, jak również Basków wizją samych siebie.

Bibliografia

Ashworth G., Kavaratzis M. (2014), Cities of Culture and Culture in Cities: The Emergent Uses of Culture in City Branding, [w:] Haas T., Olsson K. (eds.), Emergent Urbanism: Urban Planning & Design in Times of Systemic and Structural Change, Ashgate, Aldershot.
Google Scholar

Clark G., Huxley J., Mountford D. (2010), Organising Local Economic Development. The Role of Development Agencies and Companies, OECD.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1787/9789264083530-en

Dymnicka M. (2013), Przestrzeń publiczna a przemiany miasta, Scholar, Warszawa.
Google Scholar

Gibson L., Stevenson D. (2004), Urban Space and the Uses of Culture, „International Journal of Cultural Policy”, no. 10, s. 1–4.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/1028663042000212292

Gómez M., González S. (2001), A Reply to Beatriz Plaza’s ‘The Guggenheim-Bilbao Museum Effect’, “International Journal of Urban and Regional Research”, vol. 25, no. 4, s. 898−900.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/1468-2427.00351

Gray C. (2015), A Fiscal Path to Sovereignty? The Basque Economic Agreement and Nationalist Politics, “Nationalism and Ethnic Politics”, vol. 21, no. 1, s. 63−82.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/13537113.2015.1003489

Hughes R. (1997), Bravo! Bravo! R. Meier’s Getty Center and F. Gehry’s Guggenheim Museum, “Time”, no. 150.
Google Scholar

Kavaratzis M., Ashworth G. (2015), Hijacking Culture: The Disconnection Between Place Culture and Place Brands, “The Town Planning Review”, vol. 86, no. 2, s. 155−176.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3828/tpr.2015.10

Johnson L. (2009), Cultural Capitals. Revaluing the Arts, Remaking Urban Spaces, Ashgate Publishing Co., Farnham.
Google Scholar

MacClancy J. (2007), Expressing Identities in the Basque Arena, Long House Publishing Services, Oxford–Santa Fe.
Google Scholar

McEwan C. (2005), Geography, Culture and Global Change, [w:] Daniels P. et al. (eds.), An Introduction to Human Geography: Issues for the 21st Century, Pearson, Harlow.
Google Scholar

Michael Ch. (2015), The Bilbao Effect: Is ‘starchitecture’ all it’s cracked up to be? A history of cities in 50 buildings, day 27, “The Guardian”, 30.04. [online].
Google Scholar

Muschamp H. (1997), The Miracle in Bilbao, “New York Times Magazine”, no. 146.
Google Scholar

Orzechowska-Wacławska J. (2014a), Baskijskie polityki miejskie. Konstruowanie nowej symboliki i nowego oblicza Bilbao, „Politeja”, nr 27, s. 209−227.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.12797/Politeja.11.2014.27.10

Orzechowska-Wacławska J. (2014b), Baskowie. Powstawanie współczesnego narodu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Google Scholar

Plaza B. (2008), On Some Challenges and Conditions for the Guggenheim Museum Bilbao to be an Effective Economic Re-activator, “International Journal of Urban and Regional Research”, vol. 32, no. 2, s. 506−517.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-2427.2008.00796.x

Plaza B. (2006), The Return on Investment of the Guggenheim Museum Bilbao, “International Journal of Urban and Regional Research”, vol. 20, no. 2, s. 452−467.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-2427.2006.00672.x

Plaza B., Haaruch S. N. (2015), The Guggenheim Museum Bilbao: Between Regional Embeddedness and Global Networking, “European Planning Studies”, vol. 23, no. 8, s. 1−20.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/09654313.2013.817543

Santamaría G. del Cerro (2007), Bilbao. Basque Pathways to Globalization, Elsevier, Amsterdam.
Google Scholar

Scott A. J. (2014), Beyond the Creative City: Cognitive – Cultural Capitalism and the New Urbanism, “Regional Studies”, vol. 48, no. 4, s. 565−578.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/00343404.2014.891010

Seligmann A. D. (2008), Architectural Publicity in the Age of Globalization, PhD Dissertation, University of California, Los Angeles.
Google Scholar

Serra E. M. (2011), La revitalización del área metropolitana de Bilbao: La gestión del Bilbao Ría 2000, aspectos territoriales, “Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles”, no. 55, s. 35–57.
Google Scholar

Swidler A. (1986), Culture in Action: Symbols and Strategies, “American Sociological Review”, no. 51, s. 273−286.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/2095521

Urban Redevelopment Authority (2012), Cities in Transformation: Lee Kuan Yew World City Prize, Tien Wah Press, Singapore.
Google Scholar

Vicario L., Martínez Monje P. M. (2003), Another ‘Guggenheim Effect’? The Generation of a Potentially Gentrifiable Neighbourhood in Bilbao, “Urban Studies”, vol. 40, no. 12, s. 2383–2400.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/0042098032000136129

Zabaleta I. (1999), The Basques in the International Press: Coverage by the New York Times (1950−1996), [w:] Douglass W. A. et al. (eds.), Basque Politics and Nationalism on the Eve of the Millennium, University Nevada Press, Reno.
Google Scholar

Zulaika J. (2001), Krens’s Taj Mahal: The Guggenheim’s Global Love Museum, “Discourse”, vol. 23, no. 1, s. 100−118.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1353/dis.2001.0009

Pobrania

Opublikowane

2015-09-30

Jak cytować

Orzechowska-Wacławska, J. (2015). Rewitalizacja po baskijsku. Kulturowy kod „efektu Guggenheima”. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (54), 109–125. https://doi.org/10.18778/0208-600X.54.08